[OT] Kopiera telefonboken till ny mobil

Speedman

Medlem
(EDIT: Mergad tråd. Skippa de fyra inläggen efter det här inledande. Hatar den här röran!!!!!! Please TNT. Radera hela skiten så kan jag börja om med en ny tråd!)

Yes! Äntligen ny telefon :-) Men hur funkar den?
n82b.jpg ht=350

Till att börja med.
Hur får in 700 nummer i den från min gamla telefon?
treo600.jpg ht=280

Min CP-lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.
Men den kan "Beam to another handheld computer". Nån slags infraröd grej tror jag. Synkade inte med Nokian eller min Powerbook G4.

Det sista jag vill göra är att sitta och skriva av allt manuellt. Det kommer att ta flera dagar!! Grr

Ibland fattar jag ingenting och behöver hjälp :-)

HJÄÄÄLP!

Senast redigerad av en moderator:
Man behöver inte det nu för tiden. Vill du vara helt galet säker så låt den sitta i laddaren i 12 timmar.

Dagens lithium-jon-batteriet lider inte av samma "memory-effekt" som äldre batterier sägs det. Men varför chansa? Mitt förslag är som följande; ladda fullt, kör slut tills den självdör. Upprepa detta ca 3 gånger. Sedan kan man börja ladda mer sporadiskt. Det brukar jag rekommendera till mina kunder i alla fall :) Tror inte att det påverkas nämnvärt om du använder telefonen under laddningen. Men kan du hålla tassarna borta första laddningen är det säkert lika bra.

Har du tänkt använda gps'en i den i någon form av cykling? Ska du för övrigt använda den för vägnavigering med nokias egna program krävs det en licens som kostar kring 60€/år :)

/Doolar

Nu är den laddad över natten. Det fick räcka. Nu ska batteriet laddas ur... Upprepa 3grr. Ska bli!

Ang GPSen, vad jag förstått så gör de där pengarna/år att den följer med med kartorna när du förflyttar dig och pratar: -Sväng höger, vänster osv.
Utan extra betalning håller den tyst och man får scrolla själv om man "simmar ur bild".

Just nu är det mer basala funktioner på tapeten. Tex. att få in 700 nummer från min gamla telefon.
Min CP-lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.
Men den kan "Beam to another handheld computer". Nån slags infraröd grej tror jag. Synkade inte med Nokian eller min Powerbook G4.

Det sista jag vill göra är att sitta och skriva av allt manuellt. Det kommer att ta flera dagar!! Grr

Får bli en ny tråd :-)

Kopiera adressbok:
1. Flytta alla adresser till SIM-kortet från din gamla telefons minne.
2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
3. Flytta alla adresser från SIM-kortet till din nya telefons minne.

Klart!

Min Utvecklingsstörda lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.

Treo600 fanns inte med på www.goosync.com

Ska se om jag kan hitta en PC som jag kan tanka över genom...

Har du aldrig någonsin körde HotSync med en dator från din Treo? Det krävs en lämpligt PC och nedladdningsbar programvara. Kolla här: http://www.palm.com/us/support/downloads/ och här: http://mytreo.net/treofaq/HotSync

När du har listan på en PC har du ett flertal möjligheter för exportering.

---

Mina regler för mobilinköp (sedan T68i kom 2002):

1) Aldrig köpa en mobil som saknar BT
2) Aldrig köpa en mobil som inte går att backa/synka adressboken och kalender med en dator

Förslag - Bygg upp kontaktlistan i Address Book på din PowerBook G4. Om du har Mail som mejlklienten på din dator är det busenkelt att lägga in kontakter och komplettera dessa med telefonnr osv. Använd Address Book som huvudlistan och skapa en grupp för de som du vill ha på mobilen. Samma sak gäller för iCal.

Ordna allting på datorn och synka till mobilen via iSync. Då kan du lägga in eller redigera kontakter eller händelser från datorn eller mobilen och uppdatera via synkningsfunctionen. Om det ena pajar så har du en backup på den andra. Om du har .mac kan du säkerhetskopiera allting där och komma åt det från vilken internet-kopplad dator eller mobil som helst.

PS - Jag kör en 3-vägs synk via min SE P1i:

Hemmadatorn: iMac G5 - iCal och Address Book (iSync via BT)
Arbetsbärbar: Dell Latitude D430 - Lotus Notes/Domino Web Access (OneBridge via GPRS)

Kontaktlistorna och kalendern kan nås och uppdateras från mobilen eller vilken internet-uppkopplad dator som helst. Bra att kunna uppdatera arbetskalendern från hemdatorn och tvärsom.

du har många kompisar.... min Palm lyckades jag synka in nummer till från min gammla Nokia. Då var jag ung o dum o hade PC. Nu e jag ung o ännu dummare men har iaf en mac o använder inte Palmen längre.

tror det går åt rätt håll.. eller? =/

zyb.com kanske fungerar? Skapar automatiskt en synk till webbsidan på telfonerna. Funkade för mig i alla fall. Hade visserligen inte samma telefoner eller lika stor adressbok.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kopiera adressbok:
> 1. Flytta alla adresser till SIM-kortet från din
> gamla telefons minne.
> 2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
> 3. Flytta alla adresser från SIM-kortet till din
> nya telefons minne.
>
> Klart!

Tyvärr ingen bra lösning pga av:

* Ett SIM-kort rymmer max 250 kontakter
* Ett SIM-kort kan bara spara ett nummmer per kontakt dvs har du flera nummer per kontakt (hem/mobil/jobb etc) så splittas dessa upp i lika många kontakter...

Bästa sättet är att synka alla kontakter genom en dator. Att skicka en hel telefonbok på 700 kontaktakter till en Nokia via BlueTooth resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i alla fall inte från en SonyEricsson). Har provat, har själv en N82:a som är en sjukt bra lur. Laddade in Garmin XT och Friluftskartan PRO i den i förra veckan som ska testas nu i helgen =) (Lite OT, sorry)

/Nikke

angående ladda ur batteriet, så har doolar rätt, i alla fall i det mesta. jag är dock osäker på det där med att det inte kan skada att göra totala urladdningar ut ett lithium-jon batteri. självklart ska det göras ibland, men har för mig att lithium-jon faktiskt kan ta skada om det sker för ofta. alltså att det snarare har motsatt effekt.

Det går inte heller att skicka en hel telefonbok från en SE K700 eller K750 till en SE P1i med alla telefonnr. för alla kontakter i behåll. Det räcker inte att hålla sig till ett märke, jag tror att man måste hålla sig inom samma OS familj.

breezer skrev:
-------------------------------------------------------
> Att skicka en hel telefonbok på 700
> kontaktakter till en Nokia via BlueTooth
> resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en
> Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i
> alla fall inte från en SonyEricsson).

> /Nikke

Tillbaka
Topp