[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Å andra sidan ledde ju iaf de två första till högst tillfälliga nedgångar som därefter relativt snabbt följdes av all-time-high. Tyvärr känns det som det är risk för annat nu, en mer fundamental förändring av ekonomin.
Och hade de sakerna inte hänt hade det kanske varit ännu högre börsnivåer. Om inte börsen är totalt frikopplad från den verkliga ekonomin borde det vara en nackdel att man t.ex. bränner en massa resurser på att förstöra saker istället för att investera i saker som kan generera tillväxt.

Men, visst, totalt sett slår säkerligen ett globalt handelskrig mkt hårdare på närsen än de två första sakerna.

[OT] Köpläge på börsen?
Fyra förlorade år för oss vanliga dödliga. Men det finns ju knappast ett reellt alternativ till global kapitalistisk marknadsekonomi så över tid lär det ju bara bli ännu ett litet hack i kurvan.

Jag kan dock känna en viss sympati för Johan Isaksson; 600 veckors tjatande om den stora nedgången, och sedan lägger de (https://borspodden.se/) ner ett par tre veckor innan trump får spel. Men han har ju glada dagar nu, så han gråter väl inte. 😊

[OT] Köpläge på börsen?
Känns som 2020-talet i historieböckerna (om det kommer att finnas några) kommer att beskrivas som ett riktigt skitdecennium.

Först ett virus, sen en galning som drar igång ett konventionellt krig och efter det en galning som (bl.a.) drar igång ett handelskrig. Ganska tveklöst att börsen mått bättre om dessa tre saker inte inträffat.
Kriget drogs dock igång på 2010-talet.

[OT] Köpläge på börsen?
Trump och Musk har väl gått ur marknaden och köper tillbaka billigt nu.
Inte så säker på det. Jag har fått bilden av musk att han är på topp för självgod för att kunna tänka sig att hans skötebarn skulle kunna omvärderas på det viset.

Trump är ju bevisligen en urusel affärsman med ett sjukligt uppblåst ego; inte alls säker på att han har förstånd och förmåga att förutse vilka reaktioner som skulle komma. Jag har också en bild av att han gärna omger sig med ja-sägare med liknande mental kapacitet som han själv besitter; knappast någon hjälp på traven från det hållet således.

Avd: gissningar och spekulationer.

[OT] Köpläge på börsen?
Men, visst, totalt sett slår säkerligen ett globalt handelskrig mkt hårdare på närsen än de två första sakerna.

Om det nu är ett globalt handelskrig vi ser. Resten av världen kan ju fortsätta göra business med varandra, så får USA återuppbygga sin fina gamla kol- och stålproduktion ifred.

[OT] Köpläge på börsen?
Om det nu är ett globalt handelskrig vi ser. Resten av världen kan ju fortsätta göra business med varandra, så får USA återuppbygga sin fina gamla kol- och stålproduktion ifred.
Det är rimligtvis ungefär där vi kommer hamna, tänker jag. Det kommer bli en tuff övergångsperiod, framförallt för många små och medelstora bolag som inriktat sig på amerikanska marknaden. Men nya marknader kommer välkomna ökad handel med och efter en tid av omställning kommer det mesta tuffa på som tidigare.

Den stora frågan är väl egentligen om trump skall ut på förhandlingsfärd eller ej. Oavsett vilket tror jag den amerikanska markanden kommer åsidosätts för överskådlig framtid. Vem vill ha en sådan handelspartner?

Trump har överskattat sina kort (var känner jag igen det ifrån...?). De som verkligen kommer komma i kläm är det små nationer som risker att få sina ekonomier fullkomligt sönderslagna. Det är djup tragiskt.

[OT] Köpläge på börsen?
Mja, det beror på om det är som Trump säger, en förhandling, det kan vara så att Musk går i händelserna i förväg när det gäller transaltantisk frihandel. Vi kanske landar där

Varför man inleder det med tullar mot Canada kan bara en mycket sjuk människa svara på.

[OT] Köpläge på börsen?
Den stora frågan är väl egentligen om trump skall ut på förhandlingsfärd eller ej. Oavsett vilket tror jag den amerikanska markanden kommer åsidosätts för överskådlig framtid. Vem vill ha en sådan handelspartner?
Trump kommer inte åka på förhandlingsfärd. Han inväntar att världen kommer till honom med mössan i handen.
De som verkligen kommer komma i kläm är det små nationer som risker att få sina ekonomier fullkomligt sönderslagna. Det är djup tragiskt.
+1

[OT] Köpläge på börsen?
Nu vet man förvisso inte vad det kommer att landa i, men ingångsvärdet från Trumpen är väl tullar mot närmast alla länder/områden (inklusive obefolkade). Det skulle man kunna tänka sig räcker för att kalla det globalt trots att alla inte slåss mot alla. Som jämförelse: Världskrigen var ju inte ens alla inblandade i och alla slogs absolut inte mot alla.

[OT] Köpläge på börsen?
"Övriga" länder inkl UK landar på 10%. Vi hade inte 0% innan då handelsavtal saknades så oklart för mig hur illa 10% vore för EU & Canada om ett avtal där om man kunde göra troligt att det är sluttramsat sen.

Tydligen var ett avtal på-g 2016 men nån clown stoppade det

[OT] Köpläge på börsen?
Ni vet väl att Trumpen har lite rätt ändå. Om jag köper från Usa så måste jag betala en extra tull på 25-30% till Staten. ( Men det kallas ju för moms istället. )

[OT] Köpläge på börsen?
Förmodar fel tråd men det är alltid roande med ironin när folk misslyckas med stavningen av ”förlorare” på engelska 🙂
Fast det här är ju ett svensk forum. Vi köper våra amerikanska aktier med svenska kronor och stavar looser som det låter.

Stavar en fel (loser) så måste väl ordet ändå utalas korrekt på svenska med kort o. Gå runt kalla folk för "låhsers" är ju inget ballt ju...

[OT] Köpläge på börsen?
Känns som tråden börjar vandra en del från "köpläge på börsen" till ett ämne som inte tas emot väl, så om tråden skall fortsätta vara öppen så kanske det är ett tips att hålla sig till ämnet

[OT] Köpläge på börsen?
Börja inte. Någon flashbackare har noterat att hen betalar moms och tull på köp från USA men inte från EU. Det går inte att vinna mot sådana bevis
Stort ändå, på något sätt, att trump har tid att hänga på Flashback. 👌

OnT: det är i princip alltid köpläge på börsen för den som tror på fortsatt kapitalistisk världsordning.

[OT] Köpläge på börsen?
Mja, det beror på om det är som Trump säger, en förhandling, det kan vara så att Musk går i händelserna i förväg när det gäller transaltantisk frihandel. Vi kanske landar där
Tror du musk fortfarande fast trumps öra? I så fall kan du mycket väl få rätt.

Varför man inleder det med tullar mot Canada kan bara en mycket sjuk människa svara på.
+1.

[OT] Köpläge på börsen?
Kööööööööp!!!!
1744036400294.webp

[OT] Köpläge på börsen?
Trump borde hänga lite mer på happy. Han behöver ha mer med lite jordnära trevligt folk att göra, farsan hans var ju inte så snäll precis. (Inte Putins heller tror jag)

[OT] Köpläge på börsen?
Trump borde hänga lite mer på happy. Han behöver ha mer med lite jordnära trevligt folk att göra, farsan hans var ju inte så snäll precis. (Inte Putins heller tror jag)
Precis, om jag var Trump så skulle jag börja lite lugnare. 10% tullar kanske, och cykla istället för att golfa !

[OT] Köpläge på börsen?
Hade man total insyn i vad som kommer att komma ut från Vita Huset + vilka rykten som kommer att dyka upp känns det som man skulle kunna tjäna rätt bra med pengar med dessa svängningar.
Min lekmannagissning är att det finns en och annan som gör just det. T.ex. mannen bakom draperiet, som drar i alla spakarna. Men så tror jag på sagor, som den om Trollkarlen från Oz etc.

1744047610272.webp

Addendum (enligt AI-tjänsten Perplexity):

### **"Trollkarlen från Oz" som samhällskritisk allegori**
Filmen och boken *Trollkarlen från Oz* har länge tolkats som en politisk och ekonomisk allegori som kritiserar bankväsendet, maktmissbruk och illusionen av auktoritet. Huvuddragen i denna tolkning är:

#### **1. Trollkarlen som symbol för bedräglig makt**
- **"Mannen bakom draperiet"** representerar makthavare (t.ex. presidenter eller bankirer) som lurar allmänheten genom att framstå som allvetande, men i verkligheten är vanliga människor som använder tricks.
- Han förkroppsligar **falska auktoriteter** som styr genom rädsla och bluff, vilket speglar kritik mot politiker och finanseliter under 1800-talets USA[1][2][3].

#### **2. Penningpolitisk kritik**
Enligt författaren Ellen Hodgson Brown och andra analytiker är berättelsen en **allegori om USA:s penningpolitik på 1890-talet**:
- **Gula tegelvägen** symboliserar **guldmyntfoten**, som gynnade bankirer men sänkte bönders och arbetares köpkraft[1][3].
- **Dorothys silverskor** (i boken, röda i filmen) syftar på **Populistpartiets kamp** för att införa silver som betalmedel för att mildra skuldkriser[2][6].
- **Häxan från Öst/Väst** representerar **Wall Street-banker** och **industrimagnater** som utnyttjar systemet[1][3].

#### **3. Karaktärerna som sociala symboler**
- **Fågelskrämman:** Bönderna (behöver "hjärna" för att förstå ekonomiskt förtryck).
- **Plåtmannen:** Industriarbetare som avhumaniserats av låglönejobb[1][6].
- **Lejonet:** William Jennings Bryan, silverförespråkaren som saknade politiskt mod[2].

#### **4. Lösningen: Folkets makt**
Slutet, där Dorothy och vännerna upptäcker att de redan har det de söker, kritiserar **beroendet av falska räddare** (t.ex. banker eller politiker) och framhäver **självförtröstan och kollektiv handling**[1][3][6].

### **Sammanfattning**
*Trollkarlen från Oz* är en samhällskritisk berättelse som:
1. Avslöjar **makthavares bedrägeri** (trollkarlen).
2. Angriper **bankmonopol och guldmyntfot** (gula vägen, häxor).
3. Kräver att **folket tar kontroll över ekonomisk makt** (silverskorna)[1][2][3][6].

Tolkningen är särskilt starkt förankrad i historisk kontext, men temat om att avslöja maktens illusioner är universellt.

Citations:
[1] https://www.bankrattsforeningen.org.se/Ledaren4/ledaren805.html
[2] https://sv.wikipedia.org/wiki/Trollkarlen_från_Oz_(bok)
[3] https://www.fria.nu/artikel/108957
[4] https://www.filminstitutet.se/contentassets/5c885e294fbe4dbd98e95165355d9bf7/trollkarlen_oz.pdf
[5] [6] https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8988986/file/8989168.pdf
[7] https://www.filminstitutet.se/sv/fa...agogik/filmhandledningar/trollkarlen-fran-oz/
[8]

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp