Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och hade de sakerna inte hänt hade det kanske varit ännu högre börsnivåer. Om inte börsen är totalt frikopplad från den verkliga ekonomin borde det vara en nackdel att man t.ex. bränner en massa resurser på att förstöra saker istället för att investera i saker som kan generera tillväxt.Å andra sidan ledde ju iaf de två första till högst tillfälliga nedgångar som därefter relativt snabbt följdes av all-time-high. Tyvärr känns det som det är risk för annat nu, en mer fundamental förändring av ekonomin.
Kriget drogs dock igång på 2010-talet.Känns som 2020-talet i historieböckerna (om det kommer att finnas några) kommer att beskrivas som ett riktigt skitdecennium.
Först ett virus, sen en galning som drar igång ett konventionellt krig och efter det en galning som (bl.a.) drar igång ett handelskrig. Ganska tveklöst att börsen mått bättre om dessa tre saker inte inträffat.
Säg intensifierades då.Kriget drogs dock igång på 2010-talet.
”Bara” -4,75% nu. Det har vänt, skynda, in och köp!!!Nu man skall köpa???
Visa bilaga 761470
Trump och Musk har väl gått ur marknaden och köper tillbaka billigt nu.Men bra att Tesla rasar. Med lite tur har Musken inte täckning för alla sina lån snart, och långivarna kräver tillbaka. Världens rikaste -> världens fattigaste.
Enligt Trump är det ändå bara de svaga som kommer att gå under av detta.Trump och Musk har väl gått ur marknaden och köper tillbaka billigt nu.
Inte så säker på det. Jag har fått bilden av musk att han är på topp för självgod för att kunna tänka sig att hans skötebarn skulle kunna omvärderas på det viset.Trump och Musk har väl gått ur marknaden och köper tillbaka billigt nu.
Men, visst, totalt sett slår säkerligen ett globalt handelskrig mkt hårdare på närsen än de två första sakerna.
Det är rimligtvis ungefär där vi kommer hamna, tänker jag. Det kommer bli en tuff övergångsperiod, framförallt för många små och medelstora bolag som inriktat sig på amerikanska marknaden. Men nya marknader kommer välkomna ökad handel med och efter en tid av omställning kommer det mesta tuffa på som tidigare.Om det nu är ett globalt handelskrig vi ser. Resten av världen kan ju fortsätta göra business med varandra, så får USA återuppbygga sin fina gamla kol- och stålproduktion ifred.
Trump kommer inte åka på förhandlingsfärd. Han inväntar att världen kommer till honom med mössan i handen.Den stora frågan är väl egentligen om trump skall ut på förhandlingsfärd eller ej. Oavsett vilket tror jag den amerikanska markanden kommer åsidosätts för överskådlig framtid. Vem vill ha en sådan handelspartner?
+1De som verkligen kommer komma i kläm är det små nationer som risker att få sina ekonomier fullkomligt sönderslagna. Det är djup tragiskt.
Nu vet man förvisso inte vad det kommer att landa i, men ingångsvärdet från Trumpen är väl tullar mot närmast alla länder/områden (inklusive obefolkade). Det skulle man kunna tänka sig räcker för att kalla det globalt trots att alla inte slåss mot alla. Som jämförelse: Världskrigen var ju inte ens alla inblandade i och alla slogs absolut inte mot alla.Om det nu är ett globalt handelskrig vi ser. Resten av världen kan ju fortsätta göra business med varandra, så får USA återuppbygga sin fina gamla kol- och stålproduktion ifred.
Förmodar fel tråd men det är alltid roande med ironin när folk misslyckas med stavningen av ”förlorare” på engelskaKöp Silca era loosers. Jag har börjat waxa och jag har faktiskt tre hojar.
I motsats till när du köper svensktillverkat och det då är momsfritt?Ni vet väl att Trumpen har lite rätt ändå. Om jag köper från Usa så måste jag betala en extra tull på 25-30% till Staten. ( Men det kallas ju för moms istället. )
Haha, fy fan. Jag såg den tråden på flashback.Ni vet väl att Trumpen har lite rätt ändå. Om jag köper från Usa så måste jag betala en extra tull på 25-30% till Staten. ( Men det kallas ju för moms istället. )
Börja inte. Någon flashbackare har noterat att hen betalar moms och tull på köp från USA men inte från EU. Det går inte att vinna mot sådana bevisI motsats till när du köper svensktillverkat och det då är momsfritt?
Fast det här är ju ett svensk forum. Vi köper våra amerikanska aktier med svenska kronor och stavar looser som det låter.Förmodar fel tråd men det är alltid roande med ironin när folk misslyckas med stavningen av ”förlorare” på engelska![]()
Stort ändå, på något sätt, att trump har tid att hänga på Flashback.Börja inte. Någon flashbackare har noterat att hen betalar moms och tull på köp från USA men inte från EU. Det går inte att vinna mot sådana bevis
Tror du musk fortfarande fast trumps öra? I så fall kan du mycket väl få rätt.Mja, det beror på om det är som Trump säger, en förhandling, det kan vara så att Musk går i händelserna i förväg när det gäller transaltantisk frihandel. Vi kanske landar där
+1.Varför man inleder det med tullar mot Canada kan bara en mycket sjuk människa svara på.
Trådens premiss är ju ett tidigt politiskt ställningstagande.Känns som tråden börjar vandra en del från "köpläge på börsen" till ett ämne som inte tas emot väl, så om tråden skall fortsätta vara öppen så kanske det är ett tips att hålla sig till ämnet
Rykten om att Trump skulle skjuta upp tullarna, men vita huset dementerade visst nyss så nu vänder det väl nedåt igen i så fall.Wall Street är upp 1,5%!! Det har vänt!
Nja, Hold your horses!Wall Street är upp 1,5%!! Det har vänt!
Nej, det växlar mellan köpläge och säljläge.Stort ändå, på något sätt, att trump har tid att hänga på Flashback.
OnT: det är i princip alltid köpläge på börsen för den som tror på fortsatt kapitalistisk världsordning.
Då lägger du alla dina pengar i VIX'en. Den har gått bra senaste dagarna....Nej, det växlar mellan köpläge och säljläge.
Precis, om jag var Trump så skulle jag börja lite lugnare. 10% tullar kanske, och cykla istället för att golfa !Trump borde hänga lite mer på happy. Han behöver ha mer med lite jordnära trevligt folk att göra, farsan hans var ju inte så snäll precis. (Inte Putins heller tror jag)
Min lekmannagissning är att det finns en och annan som gör just det. T.ex. mannen bakom draperiet, som drar i alla spakarna. Men så tror jag på sagor, som den om Trollkarlen från Oz etc.Hade man total insyn i vad som kommer att komma ut från Vita Huset + vilka rykten som kommer att dyka upp känns det som man skulle kunna tjäna rätt bra med pengar med dessa svängningar.
Precis, om jag var Trump så skulle jag börja lite lugnare. 10% tullar kanske, och cykla istället för att golfa !
Även om UCI ibland får skäll är jag glad att han valde politiken.
Det skulle väl varit livat med honom som UCI-boss?Även om UCI ibland får skäll är jag glad att han valde politiken.