[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Alla länder utom Kina, står det på DI nu.
Står även så på andra ställen....Men i texten

– Jag håller på att kolla på det. Jag förstod det som att det gäller de som har infört svarstullar, vilket EU inte gjort än, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousas presskontakt

[OT] Köpläge på börsen?
Den lilla detaljen var visst inte värd att nämna.

Borde inte t.o.m de dummaste trumpisterna ha svårt att hänga med?
Här strömmar det in triljoner dollars till statskassan och fabriker byggs i rask task upp - å då pausar tokfan de geniala tullarna?
De har förmodligen svårt att hantera alla pengar som flödar in till statskassan så de får ta det lite piano.

[OT] Köpläge på börsen?
Puh blev snabbt in snabbt ut.
Missade 10% men allt gick ju 20% så har råd m frukost imorgon iaf🤣
Vilken kalabalik trumpeten ordnar. Garanterat riggat, några har tjänat en årslön x 25 på en vecka
Jag tror mer på snabbt in, snabbt ut,snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, etc.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror mer på snabbt in, snabbt ut,snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, snabbt in, snabbt ut, etc.
Det där är ju en börsrobot som f ö har tagit över helt

[OT] Köpläge på börsen?
I övrigt fick jag "panik" och sålda allt som gick att sälja idag även om jag köpte ganska rejält tidigare i veckan .
Låg iaf +0.05% iår fortfarande. Återstår att se om jag prickade botten eller om det kan bli billigare ...?
Inte för att strö salt i såren, men det här var nog bevis 1A för varför det är så svårt att time:a marknaden. USA-börserna upp 8-10% på de få timmar sedan du skrev det här. :-)

[OT] Köpläge på börsen?
Inte för att strö salt i såren, men det här var nog bevis 1A för varför det är så svårt att time:a marknaden. USA-börserna upp 8-10% på de få timmar sedan du skrev det här. :-)
Jag köpte en position i ETF:en Xtrackers MSCI World ex USA i dag, medan europeiska börser var öppna. Jag tyckte inte att USA verkade agera rationellt. Sen stack jag ut och motionerade ett par timmar. Sen får man se när man kommer hem att USA-börserna gått som en raket på Trumps besked, medan min ETF och det index den har som underliggande, fortfarande pekar ned. :rolleyes:

Nåja, jag har en del rena globalfonder också, inkl. USA, som jag inte sålt av, plus att MSCI World ex USA lär väl gå upp i morgon då asiens och europas börser öppnar igen. I morrn lär det bli en positiv öppning på Stockholmsbörsen. Jag gissar att Avanza kommer att få störningar igen.

1744229434246.webp

[OT] Köpläge på börsen?
EU är tydligen inne men Canada och Mexico är ute tillsammans med Kina.

– Obligationsmarknaden är väldigt lurig. Jag höll koll på den. Men om du tittar på den nu är den vacker. Men ja, jag såg i går kväll att folk blev lite oroliga.

"Men ja..... "
Frågan är om det svänger lika lätt som börsen .Edit. Trump säger att den redan är vacker så den har väl svängt då. Vem fan köpet amerikanska papper?

Handelsministern säger att "detta var planen hela tiden."

Och "ibland är det ingen förhandling förrän det är en förhandling"

Det är tydligen en förhandling nu då.

en förhandling men Trump har glatt berättat att han nu fattar att han inte kan göra så här

[OT] Köpläge på börsen?
Alla som är intresserade av att endera förhandla, eller göra affärer med någon som beter sig som trump et al. gjort senaste tiden är välkomna att räcka upp en hand.

Lösningen är givetvis att fokusera på andra handelspartners. USA får komma krypandes när de har en ny, trovärdig, ledning på plats.

[OT] Köpläge på börsen?
Jaha, är jag en förlorare för att jag inte köpte igår eller en vinnare för att jag inte sålde?
Både och, och kanske tvärt om. Tror vi ser en så kallad ”dead cat bounce”. Någon gång kommer hans snack att sluta påverka börserna då osäkerhet är det värsta marknaden vet. Och när man inser att han säger en sak om tullarna en dag, och nästa dag blir det värre, ja då tar man det som ett dåligt tecken istället.

[OT] Köpläge på börsen?
Lite bounce hit och hit är inget problem. Så länge det inte blir 1929 igen. Jag är ingen daytrader och än mindre en "daytrader"

[OT] Köpläge på börsen?
Tecknar ni?

Nej. Micke Olander försöker göra samma sak i sportbranschen som han gjorde med Bygghemma (BHG Group). Det var ju ingen framgångssaga, så jag avstår. BHG Group har gått -25% sedan notering...

[OT] Köpläge på börsen?
Nej. Micke Olander försöker göra samma sak i sportbranschen som han gjorde med Bygghemma (BHG Group). Det var ju ingen framgångssaga, så jag avstår. BHG Group har gått -25% sedan notering...
Låter som ett rimligt resonemang.

[OT] Köpläge på börsen?
Kände inte till det. Lite lustigt med tanke på att cykelkraft konkades av folk som trodde cykel och bildäck borde funka sammalika.
Sport & cykel verkar vara svårt att tjäna pengar på.

[OT] Köpläge på börsen?
Skippade WeSports, men tecknar Arctic Falls, även om befintliga ägare säljer i den IPOn också. Biltestbanan i Älvsbyn är ju lite kul.

[OT] Köpläge på börsen?
Skippade WeSports, men tecknar Arctic Falls, även om befintliga ägare säljer i den IPOn också. Biltestbanan i Älvsbyn är ju lite kul.
Ja, det kändes mer lockande. Helt ok värdering också tycker jag, även om det är lite knepigt utan peers. Att befintliga ägare säljer vid IPO är ju ner regel än undantag.

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, det kändes mer lockande. Helt ok värdering också tycker jag, även om det är lite knepigt utan peers. Att befintliga ägare säljer vid IPO är ju ner regel än undantag.
Ja det är vanligt men ändå en flagga för mig. Nu läste jag inte allt om WeSports IPO, men såg att det stod att man skulle använda pengarna till att växa ytterligare. Hade det stått "växa ytterligare långsiktigt och berika ägarna kortsiktigt" hade det varit ärligt, men det stod nog inte så. För man funderar ju på vad som är mest drivande...

[OT] Köpläge på börsen?
Ja det är vanligt men ändå en flagga för mig. Nu läste jag inte allt om WeSports IPO, men såg att det stod att man skulle använda pengarna till att växa ytterligare. Hade det stått "växa ytterligare långsiktigt och berika ägarna kortsiktigt" hade det varit ärligt, men det stod nog inte så. För man funderar ju på vad som är mest drivande...
Det första bolaget som håller sig till sanningen, den du så slående beskriver ovan, i sitt memorandum får en del av mina pengar. 😃

[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker nog att det går att läsa rätt väl mellan raderna att VC och grundare vill få gjort en exit när man gör en ipo. Däremot vill de såklart inte sälja hela rasket för de tror (förhoppningsvis!) på bolaget.

Med det sagt så läste jag inte just WeSports prospekt, de kanske skrev ngt annat.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker nog att det går att läsa rätt väl mellan raderna att VC och grundare vill få gjort en exit när man gör en ipo. Däremot vill de såklart inte sälja hela rasket för de tror (förhoppningsvis!) på bolaget.

Med det sagt så läste jag inte just WeSports prospekt, de kanske skrev ngt annat.
Jag läste som sagt inte det, så bör väl vara försiktig, men såg någon kommentar om att syftet var att kunna växa vidare. Alltså få in pengar.
Det är då jag tycker det är lite fult att samtidigt ta ut. Men jag är väl överkänslig, det är ju inte som att de hemlighöll det, utan att de säljer framgick också.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag tänker det är allmänt känt att en börsnotering är ett sätt för ägare av onoterade bolag att kapitalisera på det arbete de lagt ner, felet det ägande de har i bolaget.

Det är väl egentligen inte så mycket konstigare än att den småsparare tar fem liter vinst i något innehav som gått bra; det är ju fullt möjligt att vilja sänka sin risk något samtidigt som man fortsatt tror på bolaget (och aktien).

[OT] Köpläge på börsen?
Sen är det väl lite skillnad på vilka ägare som säljer och i vilken utsträckning.

Om det är grundaren och VD:n som säljer eller ett riskkapitalbolag är lite olika.

Och det är en sak om grundaren säljer 10 % av sitt innehav för att få loss pengar för att kunna unna sig lite saker efter att ha jobbat väldigt hårt i ett antal år för att få företaget att växa och bli framgång kontra om denna person säljer av 90 %. Det kan förstås finnas helt "legitima" skäl till det senare också, men det ger ändå olika signaler och olika möjligheter för personen att fortsätta påverka.

Tillbaka
Topp