[OT] Koppla upp carporten på nätet?

bluetail

Aktiv medlem
Ska elektrifiera vår carport och drar ut vägguttag och lampor dit. Funderar på att passa på och skaffa nån finurlig tingest som gör att man kan fjärrstyra uttagen med smartfånen när man ändå håller på. Slå på belysningen i carporten från mobilen när man nästan hemma, Fjärrstyra motorvärmarna etc + annat....

Nån som har några tips på vad man behöver???

Timer eller skymningsrelä? I min värld bättre än att sitta o fippla med telefonen i bilen för att det ska vara tänt i carporten när man kommer hem, ser dagligen skräckexempel på just detta....

Hallå... nutiden ringde och påminnde om man kan få automstik kopplad till solens upp och nergång, appstyrning, och massor smarta automatikkopplingar med lite z-wave och en domitcz utrustad rpi.

Reläer och timers är ju vad folk använde för 30 år sedan....

En vanlig 433 mhz fjärrka med uttag löser ju mortorvärmaren.

Jag kör tellstick net som läser av en sån fjärr och som stänger av den efter 30 min. (Den styr lite annat också) funkar bra. Kostade någon tusing.

Tellstick med Grid, som gör att när du närmar dig ditt hus så händer det du vill avseende ljus m.m. Kolla på EventGhost så kan du få till det du önskar utan att behöva göra massa saker manuellt

Att koppla upp garageporten mot nätet borde göra din GARAGEPORT känslig för dataintrång och driftstörningar på Internet.

Kolla på tellstick z-lite så får du zwave och 433mhz i samma låda. Eller Vera t.ex, z-wave endast. Har en över för billig peng vid intresse :)

trailbiker sa:
Kolla på tellstick z-lite så får du zwave och 433mhz i samma låda. Eller Vera t.ex, z-wave endast. Har en över för billig peng vid intresse :)

Tänk på att köpa z-lite v2 om det är viktigt för dig att kunna läsa 433mhz. Den första versionen hade bara sändare.

Tillbaka
Topp