[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Grabben ska ta lektioner och har fått en billig barngitarr. Tillskillnad mot mig är han rimligt musikalisk och han får gärna en finare om han lär sig spela.

Om tonen svänger när man försöker stämma med app, är gitarren skit, inkompetens eller normalt?

Appen hittar tonerna efter lite fifflande i manuellt läge men knäpper man lite orent blir appen ledsen
Körde med denna: https://www.promixsweden.se/musikin...805Q1fzipJnfNi6N-wq8kpG59D0EydmUaAmphEALw_wcB

Var helt okej.

Apparna är notoriskt opålitliga. Köp en riktig stämapparat. Fender gör en kanonfin, liten variant som du sätter på gitarrhuvudet. Den går på svängningar och ”lyssnar” inte.

Gitarr är ganska smart att hyra på lokala musikaffären, sedan kan ni köpa loss den om han skulle fastna för spelandet.

Bättre än att köpa en billig skräpgitarr från Gear4Music, typ. Been there - done that.

Senast redigerad av en moderator:
Apparna är notoriskt opålitliga. Köp en riktig stämapparat. Fender gör en kanonfin, liten variant som du sätter på gitarrhuvudet. Den går på svängningar och ”lyssnar” inte.

Gitarr är ganska smart att hyra på lokala musikaffären, sedan kan ni köpa loss den om han skulle fastna för spelandet
Det kom med en stämmanick men jag fattar inte hur den funkar. Mer orolig att jag köpt skit, stämning lär väl ge sig. Grabben visade vad de fått lära sig och sa att den sista var för ljus. Möjligt att han vet det efter 30 minuters lektion. Jag är tondöv själv. Vilken nivå grabben är på vet jag inte men jämfört mig så är han en sång och dansman.......det är en låg ribba.

Det kom med en stämmanick men jag fattar inte hur den funkar. Mer orolig att jag köpt skit, stämning lär väl ge sig. Grabben visade vad de fått lära sig och sa att den sista var för ljus. Möjligt att han vet det efter 30 minuters lektion. Jag är tondöv själv. Vilken nivå grabben är på vet jag inte men jämfört mig så är han en sång och dansman.......det är en låg ribba.
Köp Fendern jag tipsade om.

Klart grabben ska ha "The keys to the Lamborghini"! 😉
Jag tänkte självklart på stairway to heaven men har ju ingen elgurra

1770313293279.webp

Vad är lämplig låt / yt instruktion för grabben att träna på hemma?
Annars kan du/ni kolla upp Justin Guitar (Justin Sandercoe), han finns online, som app och på Youtube. Jag tog stöd av hans online-tutorials när jag för ett par år sedan behövde något nytt bluesigt att lära mig bortom pentamollskalan över en bluestolva. Pedagogisk kille som dessutom verkar vara en hygglig prick att hänga med, och då pallar man ju med tutorials som annars lätt blir cringe. Han lyckades verkligen återuppväcka gitarrintresset hos en avdankad lägereldstrubadur.

Annars kan du/ni kolla upp Justin Guitar (Justin Sandercoe), han finns online, som app och på Youtube. Jag tog stöd av hans online-tutorials när jag för ett par år sedan behövde något nytt bluesigt att lära mig bortom pentamollskalan över en bluestolva. Pedagogisk kille som dessutom verkar vara en hygglig prick att hänga med, och då pallar man ju med tutorials som annars lätt blir cringe. Han lyckades verkligen återuppväcka gitarrintresset hos en avdankad lägereldstrubadur.
Nu är det en 10åring som behöver nåt mer att träna på än vad de nu gör på musikskolan. Läget är att jag kan inget + är tondöv. Grabben säger att han gillar att spela men när man säger till honom att gå att träna så tränar han 5 minuter på det de gjort på skolan och sen säger han att han kan det.
Möjligt att han ljuger men eftersom jag inget kan...så tänker jag att han får försöka träna på nån låt.

Jag vet inte vad man gör med en akustisk gitarr, jo det vet jag, men han är för liten för tjejer. Plinka på nåt av Beatles eller vad?

Jag tänker att vi säger att han gillar Nirvana tills han kan komma med nåt vettigt själv.

Jag antar att han lär sig fatta på musikskolan och att det är lite träning och jam som behövs. Han spelade sin del på nån "koncert" i julas så helt väck är han ju inte men inte heller nåt underbarn.
Jag tycker bara att man borde kunna slå lite på strängarna till nån riktig låt efter ett år eller vad det är.

Jag tänker att vi säger att han gillar Nirvana tills han kan komma med nåt vettigt själv.

Jag antar att han lär sig fatta på musikskolan och att det är lite träning och jam som behövs. Han spelade sin del på nån "koncert" i julas så helt väck är han ju inte men inte heller nåt underbarn.
Jag tycker bara att man borde kunna slå lite på strängarna till nån riktig låt efter ett år eller vad det är.

Se till att hålla honom undan den där amerikkkanska påppen. Det är England som gäller och det vet du!

Jag har lite mindre svårt för tönten från Sheffield än jag har för för de töntiga bröderna från Manchester. Jag var nog nåt år för gammal redan på 90talet för att bli riktigt imponerad.

Han ska alltså välja mellan Common people och Come as you are? Om han ändå spelat synth....

Kan han lära sig ett grundläggande barréackord så är det inte så svårt att snabbt lära sig samtliga låtar som framförs på den spelningen.

får han välja mellan common people och come as you are så är pulp bättre säger säger han.
Även akustiska versioner.

Jag har svårt att hålla med.

Det är nog enklare att hitta YT instruktioner om man är gubbe och gillar grunge från 90-talet. 😄
Tips, den akustiska varianten alltså:

Roligare att spela/lära sig än många av 90-talets (förvisso fantastiska) treackordslåtar, innehåller t ex några kul varianter på öppet C, men ändå inte speciellt svår. Tar sig förvånansvärt bra på en enkel gitarr.

Nu gick inte på gitarr i musikskolan, utan trummor, men jag minns att gitarristerna lärde sig hela instrumentet mer än att kompa i pop och rock.
Och barreackord känns det som att det är lite fyfy i starten. Små händer gör ackorden svåra att ta och tekniken blir lite för enkel.

Nu gick inte på gitarr i musikskolan, utan trummor, men jag minns att gitarristerna lärde sig hela instrumentet mer än att kompa i pop och rock.
Och barreackord känns det som att det är lite fyfy i starten. Små händer gör ackorden svåra att ta och tekniken blir lite för enkel.
Flickan slutade med piano när det blev för mycket teori. Gitarr trodde jag var lite bättre ialla fall men vet inte.

Känns som att lärarna släpper på lite när de blir lite äldre eller visar jättestort intresse. För mig blev musikskolan kul på riktigt nån gång först efter 4 år. Det kanske ska vara lite tråkigt för att de bara är barn och för att köerna är långa?

Här är ingen kö men det är inte gratis heller. Vet inte om det är dyrt men 20min gitarr kostar som 2h kampsport. Men det är mindre grupper/ensam

@jonte987 Självklart sagt med glimten i ögat! Själv har jag lyssnat enormt mycket på blues, soul och hiphop från USA men aldrig fastnat för amerikansk rockmusik generellt. Mycket känns generiskt och väldigt ”vitt”, det är väl som Ben Folds skrev någon gång:

Y’all don't know what it's like,
being male, middle-class and white

För mig finns det en helt annan kraft i brittisk popmusik än i den amerikanska.

Självklart kan jag räkna upp tiotals undantag från min egen ”regel”, exempelvis Nirvana, Wilco och Big Star. 🥰

PS. Min dotter började inte spela gitarr på riktigt förrän hon slutade ta lektioner i Kulturskolan, hon hade en riktigt mossig lärare. DS.

Jag vet inte om det är nåt fel på läraren eller läroplanen men jag tycker att om man säger att man gillar det så kan man slita sig från minecraft i mer än 5 min

Senast ändrad:
Glädjedödare, ge ungarna en elgitarr och lär dem spela power chords så de får leva lite!

Nej, de kan inte hantera ansvaret! Låt dem ha tråkigt fram till myndighetsåldern istället.

Lite mer pop och rock hade nog inte skadat. Mossiga lärare förstör nog mångas intresse. Men å andra sidan, har man inte de riktiga grunderna när man närmar sig gymnasiet och vill fortsätta seriöst så kan man ju ha lite problem.

Nej, de kan inte hantera ansvaret! Låt dem ha tråkigt fram till myndighetsåldern istället.

Lite mer pop och rock hade nog inte skadat. Mossiga lärare förstör nog mångas intresse. Men å andra sidan, har man inte de riktiga grunderna när man närmar sig gymnasiet och vill fortsätta seriöst så kan man ju ha lite problem.
Jag tror det. Jag hade kul i 20 år med gitarr innan jag i 40-årsåldern började finna intresse för grundläggande musikteori av typ hur skalor och ackord är uppbyggda. Något ens snudd på kapabel blev jag inte, och det lär så förbli, men jag kommer aldrig att lägga undan gitarren helt. Jag inbillar mig den relationen till instrumentet är vad som eftersträvas av den breda majoriteten, iaf om alternativet är att tröttna efter två terminer.

Läraren verkar ok och har långt hår.
Det kan vara så att man byter till elgitarr om man vill rocka....men det gäller att barnen håller ut så långt i så fall.

Han får testa appen idag.

Det finns för övrigt en rockförening i byn.

Tillbaka
Topp