ForesterGuy
Aktiv medlem
[OT] Köpråd akustisk gitarr.
En klassiker:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anton_95 sa:Nån som kan säga om vägen jag väljer att lära är bra.
Makten sa:Anton_95 sa:Nån som kan säga om vägen jag väljer att lära är bra.
Alla vägar som är kul, är bra:-) Att nöta för nötandets skull ger förvisso resultat (precis som inom cykling), men om man har roligt på vägen så tror jag att man kommer längre i slutändan. Och framför allt så lär man inte tröttna i första taget.
Själv har jag aldrig övat i ordets rätta bemärkelse, utan spelat till plattor som jag gillat. Att spela till musik gör att man måste hänga med i rytmen, så det är nog ganska nyttigt överlag.
ForesterGuy sa:En klassiker:
evirob sa:Kul att du börjat spela gitarr!
Jag skulle rekommendera att varva ackord med lite skalor samt läsa på lite lätt om musikteori.
jonja sa:ForesterGuy sa:En klassiker:
På vad sätt är detta en klassiker? Omöjlig att härma och ingen melodi som går att urskilja/memorera.
Makten sa:Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är mycket svårare eftersom greppbrädan är helt plan och strängarna har större avstånd från varandra. Ett rent helvete att ta ackord på innan man fått in lite snits.
jonja sa:Makten sa:Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är mycket svårare eftersom greppbrädan är helt plan och strängarna har större avstånd från varandra. Ett rent helvete att ta ackord på innan man fått in lite snits.
Inget av ovanstående har nån generell giltighet. Det är sant i ditt huvud och ingen annanstans (i vanlig ordning).
Crocko sa:Har ingen aning om du kommer spela mer, men om du vill testa och inte spräcka banken men ändå få lite tanglewood känsla så kan jag rekommendera en TW28 av någon variant, borde gå att hitta runt 2.000 och låter riktigt ok enligt folk som spelar betydligt bättre än mig.
me.I.am sa:Såg precis ett reportage om att skyddade träslag har utökats nyligen. Reportaget fokuserade bara på just gitarrer (och någon trumma kanske). Någon som hade lagt ut en gitarr på blocket (lagligt köpt om jag minns rätt) som riskerade böter.
Om jag minns rätt så var det att för de flesta gitarrer gäller att man måste kunna uppvisa kvitto, och något intyg att det skyddade träet är köpt på lagligt sätt (men det kanske framgår av kvittot). Medan vissa träslag som skyddet har utökats för helt enkelt inte är lagliga(?).
Oavsett om jag förstod det hela rätt så är det nog värt att kolla upp. Är nog inte helt ofarligt att köpa begagnat på nätet.
Novisen sa:Crocko sa:Har ingen aning om du kommer spela mer, men om du vill testa och inte spräcka banken men ändå få lite tanglewood känsla så kan jag rekommendera en TW28 av någon variant, borde gå att hitta runt 2.000 och låter riktigt ok enligt folk som spelar betydligt bättre än mig.
Något speciellt med tanglewood? Just den här gitarren är enbart pga utseende, korkat men sant. Är det någon nackdel att det är en med mic och EQ?
Novisen sa:Är det någon nackdel att det är en med mic och EQ?
JojjeM sa:Jag går lite OT i tråden och frågar Happys rockers om elgitarr till en 15-åring som är sugen på att plinka lite.
Kan ett sånt här set vara något? http://www.4sound.se/gitarr/elektriskgitarr/right/squier-affinity-pack-1-brown-sunburst
Googling efter användarrecensioner verkar peka på att gitarren är bra men förstärkaren dålig. Tänker att det är bättre än tvärtom :)
JojjeM sa:Liten update. Var in och snackade på 4sound idag. Verkar vara en trevlig LGS.
Lutar just nu åt en Epiphone Les Paul Special II och en Blackstar ID Core 20 V2. Vet inte riktigt varför de rekommenderade Blackstar-förstärkaren men efter lite googlande efter forumtrådar så verkar den lira i samma liga som Roland Cube (och Fender Mustang etc) i motsvarande prisklass.
Man verkar kunna spara lite på att handla tyskt men de var väldigt tydliga med att man kunde komma tillbaka om man behövde hjälp (eller inte var nöjd) så med tanke på min obefintliga kunskap på området så känns det bra att handla lokalt.
/Johan
kokodrill sa:Som någon skrev tidigare så är Yamaha c40 en väldigt bra gitarr. Köpte en själv för många år sen och den är väldigt bra för en nybörjare. Finns säkert beggad också för ett okej pris.
Läste först autistisk gitarr och inte akustisk. Fattade inte riktigt . En trött kaffelös parentes :)
qma sa:kokodrill sa:Som någon skrev tidigare så är Yamaha c40 en väldigt bra gitarr. Köpte en själv för många år sen och den är väldigt bra för en nybörjare. Finns säkert beggad också för ett okej pris.
Läste först autistisk gitarr och inte akustisk. Fattade inte riktigt . En trött kaffelös parentes :)
Den är dock nylonsträngad, men du svarade kanske på en tidigare postning. Grym gitarr dock, jag har en sån. Hoppas du fick nåt gott kaffe och vaknade till. :)
kokodrill sa:Som någon skrev tidigare så är Yamaha c40 en väldigt bra gitarr. Köpte en själv för många år sen och den är väldigt bra för en nybörjare. Finns säkert beggad också för ett okej pris.
Stewe sa:Folk som spelar gitarr verkar vara lite konstiga?
Dom har flera olika gitarrer för olika sorters spelande? hur konstigt är inte det?
och behåller gamla gitarrer fast dom inte spelar på dom...
Hahaha, sånt skulle vi cyklister aldrig göra :-)
Ok, då får vi hoppas han klarar sig en eller par terminer.Appen letar ju efter ett litet spann, därav sorgen. Stämskruvar, stall och strängar är oftast av låg kvalitet på billiga gitarrer därav tappar dom stämningen snabbt.