[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Anton_95 sa:
Nån som kan säga om vägen jag väljer att lära är bra.

Alla vägar som är kul, är bra:-) Att nöta för nötandets skull ger förvisso resultat (precis som inom cykling), men om man har roligt på vägen så tror jag att man kommer längre i slutändan. Och framför allt så lär man inte tröttna i första taget.

Själv har jag aldrig övat i ordets rätta bemärkelse, utan spelat till plattor som jag gillat. Att spela till musik gör att man måste hänga med i rytmen, så det är nog ganska nyttigt överlag.

Makten sa:
Anton_95 sa:
Nån som kan säga om vägen jag väljer att lära är bra.

Alla vägar som är kul, är bra:-) Att nöta för nötandets skull ger förvisso resultat (precis som inom cykling), men om man har roligt på vägen så tror jag att man kommer längre i slutändan. Och framför allt så lär man inte tröttna i första taget.

Själv har jag aldrig övat i ordets rätta bemärkelse, utan spelat till plattor som jag gillat. Att spela till musik gör att man måste hänga med i rytmen, så det är nog ganska nyttigt överlag.

Jag tror det är väldigt individuellt hur lätt man har för att spela tillsammans med annan musik. Jag har extremt svårt för det. Troligen för relaterat till obefintlig taktkänsla. Ska jag ha skuggan av en chans att lyckas spela till något annat måste jag ha total koll på sekvensen toner/ackord som ska spelas så att den biten kan gå på autopilot och jag "bara" behöver koncentrera mig på att synka tonerna med den övriga musiken. Och inte ens då är det speciellt enkelt. Allt som oftast blir det ändå pannkaka av det. Därmed inte sagt att det är omöjligt för mig att lära mig. Det är bara det att det är så mkt frustration inblandat att glädjen försvinner. Jag är nog f.ö. extremt barnslig i detta avseende och tycker det är larvigt roligt bara jag lyckas producera någon tonsekvens som har en vag likhet med något från en låt så jag behöver inte ens lyckas få det att vara speciellt lik originalet för att tycka det är kul.

Skrev just och bad om köpråd. Men i grunden undrar jag nog mest om jag kommer att spela mer på en akustisk stålsträngad gitarr som är snygg än min elgitarr (epiphone le-paul standard) som jag aldrig orkar plugga in i förstärkare och plockar upp kanske 3-4ggr/månad. Fast jag har alltid velat ha en akustisk stålsträngad och den här är nog den vackraste jag sett tror jag (tanglewoods java). *suck*

Har ingen aning om du kommer spela mer, men om du vill testa och inte spräcka banken men ändå få lite tanglewood känsla så kan jag rekommendera en TW28 av någon variant, borde gå att hitta runt 2.000 och låter riktigt ok enligt folk som spelar betydligt bättre än mig.

Såg precis ett reportage om att skyddade träslag har utökats nyligen. Reportaget fokuserade bara på just gitarrer (och någon trumma kanske). Någon som hade lagt ut en gitarr på blocket (lagligt köpt om jag minns rätt) som riskerade böter.

Om jag minns rätt så var det att för de flesta gitarrer gäller att man måste kunna uppvisa kvitto, och något intyg att det skyddade träet är köpt på lagligt sätt (men det kanske framgår av kvittot). Medan vissa träslag som skyddet har utökats för helt enkelt inte är lagliga(?).

Oavsett om jag förstod det hela rätt så är det nog värt att kolla upp. Är nog inte helt ofarligt att köpa begagnat på nätet.

Makten sa:
Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är mycket svårare eftersom greppbrädan är helt plan och strängarna har större avstånd från varandra. Ett rent helvete att ta ackord på innan man fått in lite snits.

Inget av ovanstående har nån generell giltighet. Det är sant i ditt huvud och ingen annanstans (i vanlig ordning).

jonja sa:
Makten sa:
Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är mycket svårare eftersom greppbrädan är helt plan och strängarna har större avstånd från varandra. Ett rent helvete att ta ackord på innan man fått in lite snits.

Inget av ovanstående har nån generell giltighet. Det är sant i ditt huvud och ingen annanstans (i vanlig ordning).

Jag lärde mig spela på nylonsträngad gitarr, sen gick jag vidare till elgura och slutligen bas (eftersom alla vet att elbas är det ballaste).

För övrigt är det Rosewood man ska se upp med.

Crocko sa:
Har ingen aning om du kommer spela mer, men om du vill testa och inte spräcka banken men ändå få lite tanglewood känsla så kan jag rekommendera en TW28 av någon variant, borde gå att hitta runt 2.000 och låter riktigt ok enligt folk som spelar betydligt bättre än mig.

Något speciellt med tanglewood? Just den här gitarren är enbart pga utseende, korkat men sant. Är det någon nackdel att det är en med mic och EQ?

me.I.am sa:
Såg precis ett reportage om att skyddade träslag har utökats nyligen. Reportaget fokuserade bara på just gitarrer (och någon trumma kanske). Någon som hade lagt ut en gitarr på blocket (lagligt köpt om jag minns rätt) som riskerade böter.

Om jag minns rätt så var det att för de flesta gitarrer gäller att man måste kunna uppvisa kvitto, och något intyg att det skyddade träet är köpt på lagligt sätt (men det kanske framgår av kvittot). Medan vissa träslag som skyddet har utökats för helt enkelt inte är lagliga(?).

Oavsett om jag förstod det hela rätt så är det nog värt att kolla upp. Är nog inte helt ofarligt att köpa begagnat på nätet.

Såg också reportaget och det är ju bra att man skyddar hotade träsorter men vad händer med alla gitarrer som redan är tillverkade i rosewood och som finns i varenda butik? Är de oköpbara nu?

Novisen sa:
Crocko sa:

Något speciellt med tanglewood? Just den här gitarren är enbart pga utseende, korkat men sant. Är det någon nackdel att det är en med mic och EQ?

Generellt ganska trevliga guror, kunnigt folk som gör bra design sen är ju tillverkningen förlagt till fjärran östern för att hålla ner priserna, men man kan väl sammanfatta det som bra bang-for-buck och ett ganska säkert kort om man vill testa något annat än yamaha ok liknande.
Är själv inget proffs men gjorde en del efterforskningar när jag skulle köpa och det är inte helt obefogat att denna skämtsamt brukar benämnas som en fattigmans Martin, kan tyckas vara lite stor om man letar en behändig gitarr men ljudet den levererar gör det värt det.

Testa själv och fråga någon som kan mer, men har fått en känsla av att jag fick mycket gitarr för rimliga pengar, den modell jag valde är helt akustisk utan mic och heter TW28 CSN men det finns ju andra varianter i samma serie.

Novisen sa:
Är det någon nackdel att det är en med mic och EQ?

Bra om du tänker förstärka, i annat fall kostar det pengar i onödan typ ;-)
Iofs brukar väl ofta ingå stämapparat i såna där vilket är bekvämt. Det är vad jag använder min till.

Jag går lite OT i tråden och frågar Happys rockers om elgitarr till en 15-åring som är sugen på att plinka lite.

Kan ett sånt här set vara något? http://www.4sound.se/gitarr/elektriskgitarr/right/squier-affinity-pack-1-brown-sunburst

squier-affinity-pack-1-brown-sunburst.jpg

Googling efter användarrecensioner verkar peka på att gitarren är bra men förstärkaren dålig. Tänker att det är bättre än tvärtom :)

/Johan

JojjeM sa:
Jag går lite OT i tråden och frågar Happys rockers om elgitarr till en 15-åring som är sugen på att plinka lite.
Kan ett sånt här set vara något? http://www.4sound.se/gitarr/elektriskgitarr/right/squier-affinity-pack-1-brown-sunburst
Googling efter användarrecensioner verkar peka på att gitarren är bra men förstärkaren dålig. Tänker att det är bättre än tvärtom :)

Förstärkaren är faktiskt inte dålig, men den är ganska svår att få att låta bra:-) Sen är den helt "torr" utan effekter, vilket kan låta lite tråkigt innan man fått in snitsen. Nåt slags reverb (en effekt som simulerar större rumsakustik) gör det mycket roligare att spela om man sitter hemma och plinkar på egen hand.
Den här förstärkaren rekommenderar jag varmt för hemmabruk: http://www.4sound.se/gitarr/forstarkare/guitarcomboer/roland-micro-cube-gx-black
Den ser ut som SKIT, men låter väldigt bra och har massa olika ljud och effekter för den som vill pilla med sånt.

Vad gäller gitarren så bör man vara medveten om att den där typen av svajstall har en tendens att få gitarren väldigt ostämd om man inte justerar allt perfekt och har en bra översadel (vilket den inte lär ha med tanke på priset). Kanske det är vettigare med en gura utan svaj alltså? I övrigt verkar det prisvärt tycker jag.
Meeeen, 15-åringen har säkert synpunkter på vilken modell som är ballast, så det är nog bäst att fråga (om du inte vill hålla det hemligt).

Edit: Sen spelar det kanske roll vad h*n har för musikaliska preferenser. Gillas hårdrock så är det nog vettigare att titta på en gitarr med lite fetare mickar, så kallade humbuckers (vilket man rent okulärt ser på att de har dubbla spolar). Det behöver inte vara dyrare heller.

Senast ändrad:
Tack för bra input. Ska rådgöra med grabben och kanske butiken. Han lyssnar väl mest på lite "snällare" metal, typ Ghost och så men jag vet inte riktigt vad han ser för sig att spela själv :)

/Johan

Jag köpte en minigura + Roland Micro Cube från Thomann till ena knatten för några år sen, det fanns paketpris vill jag minnas. Den fjuttiga stärkaren var en enda stor lekstuga med ljud, svinrolig!
/ fd dödsmetaltrummis

Min första gitarrstärkare var en Dynacord Echo King, med inbyggt bandeko. Klart kul att leka med.
Min första moderna stärkare var en Kustom, med inbyggda effekter. Ännu roligare.
Effektpedaler har blivit billiga på senare år, å andra sidan så kan man ju köra Garageband...
Jag får avhålla mej från att köpa en massa roliga prylar på Thomann, nu senast blev jag frestad att köpa en Fender Bass VI, baraföratt... ;-D

Liten update. Var in och snackade på 4sound idag. Verkar vara en trevlig LGS.

Lutar just nu åt en Epiphone Les Paul Special II och en Blackstar ID Core 20 V2. Vet inte riktigt varför de rekommenderade Blackstar-förstärkaren men efter lite googlande efter forumtrådar så verkar den lira i samma liga som Roland Cube (och Fender Mustang etc) i motsvarande prisklass.

Man verkar kunna spara lite på att handla tyskt men de var väldigt tydliga med att man kunde komma tillbaka om man behövde hjälp (eller inte var nöjd) så med tanke på min obefintliga kunskap på området så känns det bra att handla lokalt.

/Johan

Jag har en Epiphone Les Paul Pee Wee, hyfsad kvalitet för pengarna. Vissa billiga gitarrer har dålig finish på banden (fretsen) men den här var bra.

JojjeM sa:
Liten update. Var in och snackade på 4sound idag. Verkar vara en trevlig LGS.

Lutar just nu åt en Epiphone Les Paul Special II och en Blackstar ID Core 20 V2. Vet inte riktigt varför de rekommenderade Blackstar-förstärkaren men efter lite googlande efter forumtrådar så verkar den lira i samma liga som Roland Cube (och Fender Mustang etc) i motsvarande prisklass.

Man verkar kunna spara lite på att handla tyskt men de var väldigt tydliga med att man kunde komma tillbaka om man behövde hjälp (eller inte var nöjd) så med tanke på min obefintliga kunskap på området så känns det bra att handla lokalt.

/Johan

Jag kör med nämnda blackstar-modell hemma. Trevlig sak till det priset.

Slänger in ett inlägg här jag med då jag är ute efter en "instegs"stålsträngad gitarr.
Började klinka lite gitarr för ett par år sedan när jag först köpte mig elgitarr och sen även en nylonsträngad. Känner nu att jag även vill ha en stålsträngad. Ni vet n+1...
Vad säger happypanelen om denna http://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Yamaha-FG830-akustisk-gitarr-Naturfargad/1GOA ,det är en Yamaha FG830.

Kan tänka mig att lägga upp till ca 4000 för en gitarr, mer avancerad än så är jag inte. Den ska bara användas till nöjesspelning för min egen del. Tänkte inte ge mig ut på några arenaturnéer än... ;-)

Som någon skrev tidigare så är Yamaha c40 en väldigt bra gitarr. Köpte en själv för många år sen och den är väldigt bra för en nybörjare. Finns säkert beggad också för ett okej pris.

Läste först autistisk gitarr och inte akustisk. Fattade inte riktigt . En trött kaffelös parentes :)

Den Yamahan verkar bra. Edit: jag menar FG830 alltså - glömde citera. En kina-modell men av bättre kvalisort. Hals i nato-trä är bra, om än inte premium (det finns så klart inget premium nytt för de pengarna). Bättre än de flestas instegs stålsträngad akustisk gitarr, inkl. min.

Senast ändrad:
kokodrill sa:
Som någon skrev tidigare så är Yamaha c40 en väldigt bra gitarr. Köpte en själv för många år sen och den är väldigt bra för en nybörjare. Finns säkert beggad också för ett okej pris.

Läste först autistisk gitarr och inte akustisk. Fattade inte riktigt . En trött kaffelös parentes :)

Den är dock nylonsträngad, men du svarade kanske på en tidigare postning. Grym gitarr dock, jag har en sån. Hoppas du fick nåt gott kaffe och vaknade till. :)

qma sa:
kokodrill sa:

Den är dock nylonsträngad, men du svarade kanske på en tidigare postning. Grym gitarr dock, jag har en sån. Hoppas du fick nåt gott kaffe och vaknade till. :)

Kaffe nu =). Aha en stålsträngad säger du. Kan kolla lite med mina gitarrkompisar.

Folk som spelar gitarr verkar vara lite konstiga?

Dom har flera olika gitarrer för olika sorters spelande? hur konstigt är inte det?

och behåller gamla gitarrer fast dom inte spelar på dom...

Hahaha, sånt skulle vi cyklister aldrig göra :-)

kokodrill sa:

Har en sån och tycker också den är bra. Kanske därför jag sneglat på Yamahas serie stålsträngade.
Det är en djungel därute av modeller och prisklasser. Förstår nybörjare på MTB som försöker hitta en vettig förstacykel... :-)

Stewe sa:
Folk som spelar gitarr verkar vara lite konstiga?

Dom har flera olika gitarrer för olika sorters spelande? hur konstigt är inte det?

och behåller gamla gitarrer fast dom inte spelar på dom...

Hahaha, sånt skulle vi cyklister aldrig göra :-)

Har downsizat till att bara ha basupplägg dvs 6 gitarrer + 2 banjos och 2 ukuleles. Mindre än så är svältranson. Men satsar man på kvalitet så räcker det.

Gjorde samma med bössor. 5 kvalitetsbössor.

Borde göra så med annat. Blir så mycket grejor annars :)

Hehe, jag med. :)
6 riktigt fina elgitarrer, tre akustiska gitarrer och en elbas. Mindre än så är svältranson.
Har dock råkat köpa en banjo av Karin_P nyss, vi får se vad det blir av det...

Grabben ska ta lektioner och har fått en billig barngitarr. Tillskillnad mot mig är han rimligt musikalisk och han får gärna en finare om han lär sig spela.

Om tonen svänger när man försöker stämma med app, är gitarren skit, inkompetens eller normalt?

Appen hittar tonerna efter lite fifflande i manuellt läge men knäpper man lite orent blir appen ledsen

Appen letar ju efter ett litet spann, därav sorgen. Stämskruvar, stall och strängar är oftast av låg kvalitet på billiga gitarrer därav tappar dom stämningen snabbt.

Tillbaka
Topp