[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Jag skulle precis säga att det viktigaste måste vara vad brudarna tycker.

Det finns ingen inriktning på akustisk gitarr på kulturskolan, än i alla fall, och det är kanske rimligt att barnen jobbar igenom grunderna. Vill man sen inte drillas så kanske man väljer elgurra eller cyklar ner till S.M.U.R.F och bröllar i ett band.
Jag frågade vad han tänkt sig och band tyckte han inte verka vara nåt men vi får väl se.

Avsaknad av dynamik vet jag inte om jag förknippar med klassisk gitarrmusik. Som ett exempel, ta detta stycke som väl är ett av den klassiska gitarrmusikens mest kända verk. Jag skulle säga att det bjuder på mer dynamik än mkt pop- och rockmusik.

Sorry, doesn’t do it for me, mate.
Och det är förstås helt ok. Du gillar säkert en massa saker som inte gör ett dugg för mig.

Dock tycker jag att exemplet demonstrerar att klassisk gitarrmusik inte är fri från dynamik. Existens av dynamik är en relativt objektiv och mätbar egenskap. Sen säger förstås existens eller avsaknad av dynamik inte något om huruvida musiken är bra eller inte.

Och det är förstås helt ok. Du gillar säkert en massa saker som inte gör ett dugg för mig.

Dock tycker jag att exemplet demonstrerar att klassisk gitarrmusik inte är fri från dynamik. Existens av dynamik är en relativt objektiv och mätbar egenskap. Sen säger förstås existens eller avsaknad av dynamik inte något om huruvida musiken är bra eller inte.
Exakt.

Hmmm... Det var många synpunkter på en gång. Men jag skall försöka besvara några.

För det första. Jag har aldrig dissat någon form av spelteknik. Alla musikgenrer har sin egen karaktär, tjusning och teknik. Vad jag sagt är att det är omöjligt att genomföra en konsekvent stämföring med plektrum. Jo det finns plektrum, för flera strängar som placeras på fingertopparna. Ibland upp till fyra stycken. Jag har testat själv när jag spelat banjo. Men man tappar då fingertopparnas kontakt med strängarna. På en fyrsträngad banjo, är dock detta ett överkomligt problem!

Vidare vill jag återkomma med ren fakta. Klassisk gitarr, är inte ett musikinstrument, utan en spelteknik och att förknippa detta med någon form av musikutbud, läs låtar, är inte bara naivt, utan rent ut sagt löjligt. Om jag vill spela Jazz, Blues, Folkmusik, Bach, Pop, eller vad du vill, så täcker klassisk gitarr upp hela skalan. Fråga: Hur många kan spela ex Dylan och samtidigt ackompanjera i realtid, med ett plektrum. Svaret är ingen på den här planeten!

Men nog om det. Vi har alla rätt att tycka vad vi vill. Själv lärde jag mig spela gitarr efter noter vid ca 14års åldern och det är en stor fördel. Varför? Jo av det skälet att får jag ett notblad, kan jag spela det rakt av. Detta även om jag aldrig någonsin hört stycket innan. Märk väl att man läser ackorden/kompet direkt ur noterna. Detta isf nycklar typ: G7, C, F, etc, etc.

När det gäller att stämma en gitarr, måste man ha ett visst gehör. Annars finns billiga hjälpmedel i form av stämgafflar. Har man lärt sig detta en gång, brukar det sitta livet ut.
Själv kontrollerar jag stämningen varje gång jag tar fram gitarren. Detta för att trä är ett levande material och rör sig efter temperatur och luftfuktighet! Allt beroende på årstid.

Nåväl! Nästa fråga blir olika "hybridformer" av teknik. Fördömer inte någon teknik. Alla har rätt att vara sin egen lyckas smed. Vidare finns det en mängd olika gitarrer, som kräver olika teknik. Tex: 4strängade, Vanlig klassisk 6strängad, Niosträngade, 12strängade, samt 15strängade.
Instrument med fler strängar än 6, är ofta stämda i körer, dvs att strängarna sitter tätt i par. Vanligt på12strängade, sk "Westerngitarrer". Har fö en svart sk Westerngitarr hemma av japanska märket Ibanez.

Det här inlägget blev längre än jag tänkt mig. Men kanske har något frågetecken rätats ut.
Slutligen fråga till "GoranS", som rättade stavningen till "Alhambra". Har du lyssnat på stycket! Frågan till dig blir då följande. Förstår du hur kompet kan spelas i realtid tillsammans med melodiföringen?

Hmmm... Det var många synpunkter på en gång. Men jag skall försöka besvara några.

För det första. Jag har aldrig dissat någon form av spelteknik. Alla musikgenrer har sin egen karaktär, tjusning och teknik. Vad jag sagt är att det är omöjligt att genomföra en konsekvent stämföring med plektrum. Jo det finns plektrum, för flera strängar som placeras på fingertopparna. Ibland upp till fyra stycken. Jag har testat själv när jag spelat banjo. Men man tappar då fingertopparnas kontakt med strängarna. På en fyrsträngad banjo, är dock detta ett överkomligt problem!

Vidare vill jag återkomma med ren fakta. Klassisk gitarr, är inte ett musikinstrument, utan en spelteknik och att förknippa detta med någon form av musikutbud, läs låtar, är inte bara naivt, utan rent ut sagt löjligt. Om jag vill spela Jazz, Blues, Folkmusik, Bach, Pop, eller vad du vill, så täcker klassisk gitarr upp hela skalan. Fråga: Hur många kan spela ex Dylan och samtidigt ackompanjera i realtid, med ett plektrum. Svaret är ingen på den här planeten!

Men nog om det. Vi har alla rätt att tycka vad vi vill. Själv lärde jag mig spela gitarr efter noter vid ca 14års åldern och det är en stor fördel. Varför? Jo av det skälet att får jag ett notblad, kan jag spela det rakt av. Detta även om jag aldrig någonsin hört stycket innan. Märk väl att man läser ackorden/kompet direkt ur noterna. Detta isf nycklar typ: G7, C, F, etc, etc.

När det gäller att stämma en gitarr, måste man ha ett visst gehör. Annars finns billiga hjälpmedel i form av stämgafflar. Har man lärt sig detta en gång, brukar det sitta livet ut.
Själv kontrollerar jag stämningen varje gång jag tar fram gitarren. Detta för att trä är ett levande material och rör sig efter temperatur och luftfuktighet! Allt beroende på årstid.

Nåväl! Nästa fråga blir olika "hybridformer" av teknik. Fördömer inte någon teknik. Alla har rätt att vara sin egen lyckas smed. Vidare finns det en mängd olika gitarrer, som kräver olika teknik. Tex: 4strängade, Vanlig klassisk 6strängad, Niosträngade, 12strängade, samt 15strängade.
Instrument med fler strängar än 6, är ofta stämda i körer, dvs att strängarna sitter tätt i par. Vanligt på12strängade, sk "Westerngitarrer". Har fö en svart sk Westerngitarr hemma av japanska märket Ibanez.

Det här inlägget blev längre än jag tänkt mig. Men kanske har något frågetecken rätats ut.
Slutligen fråga till "GoranS", som rättade stavningen till "Alhambra". Har du lyssnat på stycket! Frågan till dig blir då följande. Förstår du hur kompet kan spelas i realtid tillsammans med melodiföringen?
Vad har mitt lyssnande på stycket med saken att göra? Jag tycker dock att om man ska ägna sig åt "name dropping" kan man i alla fall se till att få det rätt.

Och bara för att slippa fler insinuanta kommentarer - ja, jag har självfallet hört stycket. Har det på skiva med i alla fall den australiensiske gitarristen John Williams. Har någon gång plockat fram noter till stycket och plinkat lite av det själv på gitarr på kul. Och, nej, jag hävdar inte att jag kan spela stycket på riktigt. Långt därifrån. Men jag har i alla fall sett noterna och kan, trots ingen större musikalisk förmåga, höra melodin och kompet.

Vad har mitt lyssnande på stycket med saken att göra? Jag tycker dock att om man ska ägna sig åt "name dropping" kan man i alla fall se till att få det rätt.

Och bara för att slippa fler insinuanta kommentarer - ja, jag har självfallet hört stycket. Har det på skiva med i alla fall den australiensiske gitarristen John Williams. Har någon gång plockat fram noter till stycket och plinkat lite av det själv på gitarr på kul. Och, nej, jag hävdar inte att jag kan spela stycket på riktigt. Långt därifrån. Men jag har i alla fall sett noterna och kan, trots ingen större musikalisk förmåga, höra melodin och kompet.
Jättekul att du både hört och sett stycket i notform. Det är rent tekniskt överkomligt, men knepigt att få tremolot jämt!

Kanske inte det. Tyckte mkt synd om Samuelsson i stående skyttet, i mixed!

Men när det gäller musikinstrument, hamnar vi i en annan disciplin, som inte behöver grunda sig på att prestera. Musik skall vara njutbar och sprida glädje!

Att sitta och öva skalor, har inte gjort många elever lyckliga. I synnerhet inte tillsammans med en nitisk lärare.

På 1970talet gick en TV-serie i SVT, som hette: "Se, Hör Och Härma". Programmet leddes av Gitarristen Nils G Åhslund. För den som är osäker på, vad man vill uppnå med sin musik. Kan jag rekommendera serien. Vet dock inte om den går att leta fram ur SVT:s arkiv.

Musiken som spelades av Ana Vidovic, som hänvisades av "GoranS", heter Asturias och är ganska krävande. På en skala 1-10, kanske en 8:a.
Men tekniken hon använder, finns i många enklare former och efter övning tillgänglig för dom flesta!

Senast ändrad:
Själv satt jag med ett avsnitt av ”Made in Britain” som min kompis Olle spelat in (vi hade inte MTV) och försökte se hur Noel Gallagher spelade solot i ”Don’t Look Back in Anger”. Spola bakåt på videon, titta, spola tillbaka, titta..

Det är roligt att kunna göra löpningar - sedan. Man måste nog vara smått autistisk för att uppskatta själva övningarna, dock.

Mvh,

//Smått autistisk
Min inte alltför omfattande lyssning på herr Cooley (bortom ren shred/show off på social media) indikerar att han nött skalor så hårt att musiken allvarligt tagit skada av det. Och då har jag ändå rätt hög toleranströskel vad gäller "shredders".

Sen är det väl så med mycket i livet, för att bli bra på något måste man göra det mycket och gärna fokuserat och disciplinerat. Och ofta är det nötandet inte superkul, men det möjliggör att göra det man tycker är riktigt roligt. T.ex. är det nog rätt få cyklister som tycker inomhusnötande på cykel under vintern är så våldsamt roligt. Bieffekterna i form av att t.ex. må bättre eller vara i bättre form när man flyttar cyklingen utomhus gör det dock värt det.

Gällande att få ungdomar att spela så tror jag personligen det underlättar en kolossal massa om man tillåter dem att spela den typen av musik som de mest lyssnar på privat. I musikskolor har det varit vanligt ur ett historiskt perspektiv att man ska skolas klassiskt men tror det finns avsevärt mera alternativ nu. Att tvinga en rockälskande 8 åring att börja spela blockflöjt eller klassiskt piano, det kan absolut fungera men det kan också bli helt fel.

Att de underlättar för eleverna att spela i band eller åtminstone tillsammans tror jag också är en toppengrej, då blir ju allt väldigt mycket mer socialt.

Gällande att få ungdomar att spela så tror jag personligen det underlättar en kolossal massa om man tillåter dem att spela den typen av musik som de mest lyssnar på privat. I musikskolor har det varit vanligt ur ett historiskt perspektiv att man ska skolas klassiskt men tror det finns avsevärt mera alternativ nu. Att tvinga en hårdrocksälskande 8 åring att börja spela blockflöjt eller klassisk piano, det kan fungera men det kan också bli helt fel.
Blockflöjt verkar borta och de väljer instrument

Jag tror tyvärr att blockflöjt under tidigare decennier av musik undervisning i grundskolan effektivt tagit kol på det musikintresse som ev fanns från början.
Ja, egentligen är ju det hela mycket tragiskt. När det gäller barns musikintresse tror jag det måste få utvecklas fritt, sådant är ju så himla personligt.

Personligen vet jag inte om jag ska skylla enbart på det dock. Har aldrig lyckats komma över trösklarna riktigt. Spelade piano klassiskt från ca 9-10 upp till 14-15 års ålder ungefär (efter ganska stor påverkan/"halvtvång" från mamma) men mitt spelande var robotlikt efter noter utan känsla för gehör etc. Trots det lyckades jag få femma i musik efter årskurs 9 vilket jag tackar min avsevärt mera talangfulla kompis för. Vi spelade fyrhändigt under en musikuppvisning i skolan och min lärare verkar blivit impad. 😅 (jag tar åt mig ca 10% av äran)

På äldre dar när jag roat mig med elgitarr själv (några år sedan sist) blev det också mest robotlikt efter tabs eller div låtguider på youtube.

Tror väl egentligen inte hoppet är totalt ute men jag kan vara en av och på-människa sett till intressen och nu är det av, prylar finns dock kvar. 🙃

På äldre dar när jag roat mig med elgitarr själv (några år sedan sist) blev det också mest robotlikt efter tabs eller div låtguider på youtube.

Tror väl egentligen inte hoppet är totalt ute men jag kan vara en av och på-människa sett till intressen och nu är det av, prylar finns dock kvar. 🙃
Spela framför tv:n. Jag sitter nästan alltid med gitarren när jag tittar (ensam) på film eller dokumentärer. Kände att jag hade fastnat i ett trött noodlande, men nu har jag faktiskt blivit bättre bara genom att sitta och improvisera.

Sedan finns det inget egenvärde i att vara duktig. Stora delar av musiken jag älskar har gjorts av taffliga amatörer, även om de nästan alltid har haft fantastiska röster. Inte sällan blir pop- och rockmusik sämre när instrumentalisterna blir bättre. Till slut låter man som Steely Dan eller ett hopplöst funkband från musikhögskolan.

Svänger aldrig.

Det svåra är att få barn att göra nåt av eget driv över huvudtaget. Egna observationer ger att knapp 10% går ut och hittar på nåt som inte är schemalagt av egen vilja. Möjligen två första dagarna med snö undantaget.

Sen hjälpte säkert inte blockflöjt men samtidigt säger man att musikskolan la grunden för musikundret...

Min grabb säger att han vill spela men man får säga till för att han ska sätta sig en kvart

Att få hålla på med attraktivt material har alltid varit a och o för mig. Om jag fick hålla på med mina egna favoritlåtar så fanns det nästan obegränsat med energi för att försöka komma nånstans. Förutsatt att det fanns lite verktyg i verktygslådan. Det gick inte att göra genombrott enbart på tjockt pannben.

Att få hålla på med attraktivt material har alltid varit a och o för mig. Om jag fick hålla på med mina egna favoritlåtar så fanns det nästan obegränsat med energi för att försöka komma nånstans. Förutsatt att det fanns lite verktyg i verktygslådan. Det gick inte att göra genombrott enbart på tjockt pannben.
Jag kan inte säga att det är fel att de får traggla med grunderna. Det är en typ av pannben det också
Sen har jag bara bläddrat lite snabbt men intrycket jag fick är att man valt låtar baserat på att de flesta har utgången upphovsrätt. Kanske tråkig, samtidigt kan inte alla få en lärobok efter egen smak.
Nu fattar jag ju väldigt lite men ser ut som de har en plan i vilken ordning man ska lära sig ackorden och parallellt så lär de sig spela toner eller vad det kan heta också.
Nu var det "här kommer pippi" med precis de ackorden de övar på.

Jag tänker att om det på nästa nivå blir för mycket traggel så få jag försöka fånga upp det innan han tröttnar helt.
Som jag berättade så sa han själv efter att vi kollat på andra låtar att han hellre gjorde som bokan och läraren sa. Igår tränade han faktiskt lite längre också.
Idag ska vi istället lära oss alla Sveriges landskap.

Spela framför tv:n. Jag sitter nästan alltid med gitarren när jag tittar (ensam) på film eller dokumentärer. Kände att jag hade fastnat i ett trött noodlande, men nu har jag faktiskt blivit bättre bara genom att sitta och improvisera.

Sedan finns det inget egenvärde i att vara duktig. Stora delar av musiken jag älskar har gjorts av taffliga amatörer, även om de nästan alltid har haft fantastiska röster. Inte sällan blir pop- och rockmusik sämre när instrumentalisterna blir bättre. Till slut låter man som Steely Dan eller ett hopplöst funkband från musikhögskolan.

Svänger aldrig.

Hmm, nog tycker jag att Stevie Wonder eller Quincy Jones svänger, och dom är rätt tekniskt drivna.

Antar att alla som postar på den här tråden, är läs o skrivkunniga. Själv minns jag hur det var att börja traggla bokstäver i första klass! Inte reflekteras minnena av lustfyllda upplevelser...

Exakt samma sak är det idag, när jag skall börja på något nytt. Det är helt enkelt nödvändigt att sätta sig ner och ta den tid som behövs.

Om man skall släppa sin inre musikalitet fri. Måste man ha tillgång till verktyg, som gör detta möjligt. Detta oavsett mål!

Antar att alla som postar på den här tråden, är läs o skrivkunniga. Själv minns jag hur det var att börja traggla bokstäver i första klass! Inte reflekteras minnena av lustfyllda upplevelser...

Exakt samma sak är det idag, när jag skall börja på något nytt. Det är helt enkelt nödvändigt att sätta sig ner och ta den tid som behövs.

Om man skall släppa sin inre musikalitet fri. Måste man ha tillgång till verktyg, som gör detta möjligt. Detta oavsett mål!
Ja, men vi är vuxna och har i någon mål lärt oss att ”trust the process”. Börjar vi spela skalan långsamt och korrekt, varpå vi ökar hastigheten så gott det går utan att börja spela fel, så kommer vi att så småningom kunna spela skalan och i förlängningen dess variationer jättesnabbt, även om vi inte märker någon förbättring från gång till gång. Att förklara detta för ett barn är rätt svårt, som vuxen är man ju full av skit.

Att förklara detta för ett barn är rätt svårt, som vuxen är man ju full av skit.
Mkt svårt, hade ingen framgång alls med att introducera skalor till mitt barn. Är själv kluven till skalor men kan ju se poängen med dem. Känns som en stor del av umgänget med gitarr över tid handlat om att lära sig hitta på greppbrädan med förbundna ögon. Lite som att skriva ordentligt på ett tangentbord. Vilka ställen hör ihop? På hur många ställen finns tonen A? Vilka toner funkar att spela över ett Bm ackord? På särskilt elgitarr ligger merparten av ackordspelet på sträng 2 3 4. Om man lär sig alla omvändningar har man kommit en bit på väg.

Tycker det som glöms bort på den här tråden är nyckelordet "Spelglädje".
Fråga till alla: vem kan få glädje av att läsa en bok eller text om man inte kan tyda bokstäverna?För oss gitarrister handlar det en G:Klav och förtecken, för att veta vilken tonart det handlar om.

Allt handlar om fem notrader. Inget förtecken= C dur. 1=G dur. 2=D dur. 3=A dur.
Efter detta kommer vi till parallelltonarterna A moll. E moll. D moll.

Låter detta krångligt? Helt förståeligt! Vi har en skala inom den västerländska musiken, som är uppdelad i oktaver. Därav Okto= 8.

Det som skiljer DUR ifrån MOLL i musiken är stor eller liten ters. Kan låta enkelt. Men för våra öron helt avgörande. Man behöver inte gå in på harmonilära för att ta till sig grundläggande fakta om musik!

Jag tycker nog att vanliga noter funkar bättre för piano än för gitarr, särskilt för nybörjaren. Jag har genom åren nästan enbart använt tabbar och tyckt att det funkat bra, då det är en betydligt lägre tröskel att ta sig över och är specialgjord för just gitarr. I princip är det ju bara en förlängning på hur man i alla tider har illustrerat hur ackorden till en låt ska tas.

Tabbar kan såklart inte visa tidsvärden, men den aspekten löser man genom att lyssna på låten. Det är MYCKET lättare att ha hört en låt många ggr och plocka fram en tab på den, än att ta fram ett notblad på en låt man aldrig hört och extrahera alla nyanser ur det till ett njutbart resultat för utövaren.

Jag tror mer på att använda sig av gehör så mkt som möjligt. Så har iaf jag gjort. Satt John Lennon, Eric Clapton, George Harrisson och Keith Richard och kämpade med notblad i sin späda ungdom? Nä det gjorde de inte. De låg och lyssnade på radio Luxemburg under täcket när de egentligen skulle sova. Och köpte blues och rock & roll skivor om de hade råd i den lokala skivshoppen.

Ett tredje alternativ är att söka på låtnamn + "tutorial" på Youtube för att försöka hitta sin egen "online gitarrlärare". Kvaliten på dessa är ytterst ojämn. Men ibland har jag snubblat över tutorials som jag bara gapat åt och kvickt sträckt mig efter gitarrhalsen. Så jäkla bra! Till favoritlåten med stort F! Det finns som bekant så otroligt mkt skräp på Youtube, inte minst nu i dessa dar då AI genererad smörja gjort entre på bred front. Men alla gitarr tutorials förlåter mkt och gör Youtube to a real killer app for the budding guitarrist.

Senast ändrad:
Jag tycker nog att vanliga noter funkar bättre för piano än för gitarr, särskilt för nybörjaren. Jag har genom åren nästan enbart använt tabbar och tyckt att det funkat bra, då det är en betydligt lägre tröskel att ta sig över och är specialgjord för just gitarr. I princip är det ju bara en förlängning på hur man i alla tider har illustrerat hur ackorden till en låt ska tas.

Tabbar kan såklart inte visa tidsvärden, men den aspekten löser man genom att lyssna på låten. Det är MYCKET lättare att ha hört en låt många ggr och plocka fram en tab på den, än att ta fram ett notblad på en låt man aldrig hört och extrahera alla nyanser ur det till ett njutbart resultat för utövaren.

Jag tror mer på att använda sig av gehör så mkt som möjligt. Så har iaf jag gjort. Satt John Lennon, Eric Clapton, George Harrisson och Keith Richard och kämpade med notblad i sin späda ungdom? Nä det gjorde de inte. De låg och lyssnade på radio Luxemburg under täcket när de egentligen skulle sova. Och köpte blues och rock & roll skivor om de hade råd i den lokala skivshoppen.

Ett tredje alternativ är att söka på låtnamn + "tutorial" på Youtube för att försöka hitta sin egen "online gitarrlärare". Kvaliten på dessa är ytterst ojämn. Men ibland har jag snubblat över tutorials som jag bara gapat åt och kvickt sträckt mig efter gitarrhalsen. Så jäkla bra! Till favoritlåten med stort F! Det finns som bekant så otroligt mkt skräp på Youtube, inte minst nu i dessa dar då AI genererad smörja gjort entre på bred front. Men alla gitarr tutorials förlåter mkt och gör Youtube to a real killer app for the budding guitarrist.
Att läsa noter gör dig inte till en bättre gitarrist. Det är ju en hjälp på vägen, men att spela på gehör räcker hela vägen för att fixa de allra flesta genrer. Sticker jag ut huvudet och killgissar.

Det är ju olika traditioner. Klassisk gitarr har alltid förlitat sig på notblad i undervisningen. Pop & rock har sällan gjort det, eftersom det är mkt mer free form, mer anarki och mer improv. Klassisk gitarr är mer militärisk disciplin; det finns bara ett sätt som är rätt, det som står i notbladet.

Att läsa noter gör dig inte till en bättre gitarrist. Det är ju en hjälp på vägen, men att spela på gehör räcker hela vägen för att fixa de allra flesta genrer. Sticker jag ut huvudet och killgissar.
Det där borde ju bero på om man har bra gehör eller inte.

Har man dåligt gehör men hyggligt lätt att fatta noter bör noter rimligen kunna innebära en hjälp till att komma igång och spela lite istället för att döda lusten med att ständigt misslyckas att baserat på gehör lära sig spela en låt.

Med detta på inget sätt sagt att gehör skulle vara oviktigt.

Nu killgissar jag, men utan gehör tror jag det är svårt komma nånstans om du ska traktera ett instrument. Det vanliga är ju att man härmar något man hört och tyckt om. Kan du inte jämföra med det läraren spelar eller med det du har lagrat i cerebrum så blir din stig mödosam.

Nu killgissar jag, men utan gehör tror jag det är svårt komma nånstans om du ska traktera ett instrument. Det vanliga är ju att man härmar något man hört och tyckt om. Kan du inte jämföra med det läraren spelar eller med det du har lagrat i cerebrum så blir din stig mödosam.
Man kanske inte behöver "komma någonstans" utan bara kan få tycka det är kul att generera ljud på ett instrument som man själv uppfattar som att man spelar en melodi eller ackord till en låt?

Edit: Som förtydligande, ska man bli duktig lär man förstås inte klara sig utan skapligt gehör. Det jag var inne på var mer för att över huvud taget komma igång och spela lite.

Senast ändrad:
Det där borde ju bero på om man har bra gehör eller inte.

Har man dåligt gehör men hyggligt lätt att fatta noter bör noter rimligen kunna innebära en hjälp till att komma igång och spela lite istället för att döda lusten med att ständigt misslyckas att baserat på gehör lära sig spela en låt.

Med detta på inget sätt sagt att gehör skulle vara oviktigt.
Jag förstår vad du menar, men med dåligt gehör kommer lusten att spela nog att dö väldigt fort.

Jag kan läsa noter a vista (lite grand) men det har aldrig varit till någon hjälp i mitt musicerande. Alltså, det är ju kul att kunna följa en melodi såklart, men det behövs inte.

Viktigaste teoretiska kunskapen för en gitarrist, ej klassisk, är nog ackordanalys, skulle jag säga. Extremt användbart.

Visst, men att härma något som låter tilltalande framstår som en allmänmänsklig handling. Nä, man behöver inte komma någonstans. Men det är min erfarenhet från min omgivning, att gör du inga framsteg med ditt instrument kommer instrumentet snart att ligga för fäfot.

Visst, men att härma något som låter tilltalande framstår som en allmänmänsklig handling. Nä, man behöver inte komma någonstans. Men det är min erfarenhet från min omgivning, att gör du inga framsteg med ditt instrument kommer instrumentet snart att ligga för fäfot.
Exakt. Snyggt uttryck, ”ligga för fäfot”. Inte hört på länge. Reagerade också på ”i sin späda ungdom” ovan. 😍

Du vet prrrecis hur du ska ta maj, Kutt!
Anders Lönnbro, Lyftet (1978)

Exakt. Snyggt uttryck, ”ligga för fäfot”. Inte hört på länge. Reagerade också på ”i sin späda ungdom” ovan. 😍
Tack. Och du har rätt, det är vansinnigt snyggt. Snubblade över det i Sven Delblancs Livets ax. Det var så många snygga meningar att man fick utmattningssyndrom. Man var tvungen att läsa om dem två, tre, fyra gånger bara för att de var så vackert utmejslade. Meningen löd: Gården låg för fäfot.

Har man bara en enda gång skidat ute i glesbygden mot dagens slut på vårvinterskare, och oförhappandes kommit in på en gårdsplan av en förfallen ödegård, så är igenkännandet totalt. Bara fäfötter på denna gårdsplan. Mansfot lyser med frånvaro. Och i poetiska termer är det svårslaget i sin enkelhet. Fäfot, ålderdomligt, alittererande, koncist. Gården låg för fäfot.

Senast ändrad:
Jag har skitdåligt gehör. Kanske har förbättrats lite efter ett antal decenniers plinkande/klinkande på gitarr och piano men jag har trots en hel del försök fortfarande förtvivlat svårt att plocka ut t.o.m. rätt enkla melodier med rimlig ansträngning. Och instrumentmässigt fäfotande är inte skälet.

Jag får helt enkelt acceptera att musikalsikt gehör är en svag gren för mig. Hindrar dock inte att jag tycker det är roligt att försöka spela och då är noter faktiskt en ganska stor hjälp om jag vill försöka spela en låt och inte bara "noodla".

Tack. Och du har rätt, det är vansinnigt snyggt. Snubblade över det i Sven Delblancs Livets ax. Det var så många snygga meningar att man fick utmattningssyndrom. Man var tvungen att läsa om dem två, tre, fyra gånger bara för att de var så vackert utmejslade. Meningen löd: Gården låg för fäfot.

Har man bara en enda gång skidat ute i glesbygden mot dagens slut på vårvinterskare, och oförhappandes kommit in på en gårdsplan av en förfallen ödegård, så är igenkännandet totalt. Bara fäfötter på denna gårdsplan. Mansfot lyser med sin frånvaro. Och i poetiska termer är det svårslaget i sin enkelhet. Fäfot, ålderdomligt, alittererande, koncist. Gården låg för fäfot.
Det finns så mycket vackert, även i enkla stycken:

Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.
Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.

Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.
Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var

Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.
Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.

Sten Selander

Får se hur jag gör om jag ger gitarrspelande ett nytt försök, återstår att se... 🙃 både elgitarr, bas och akustisk gitarr (stål eller nylonsträngad) har väl sina tjusningar. Ett effektivt sätt att reta upp grannar på också. (y)

Tabs och att följa youtube guider (också via tabs) är absolut riktigt kul. Men i mitt fall tenderar det att bli lite robotlikt utan att jag egentligen har så mycket koll på vad jag gör. Jag måste ju iofs inte ha den kollen, det är kul ändå men visst vore det kul att lära sig spela på gehör samt lite solon med hjälp av skalor och sådant. Man kan känna sig lite "dum"/låst om man enbart kan spela under hyperfokuserat stirrande på tabs kan jag tycka. Riktiga lektioner kan man så klart ta men då måste jag känna mig tillräckligt motiverad först...

Precis som fysisk träning finns det nog en hel del trappor att kämpa sig över samt att envishet behövs, om möjligt ännu mera tidskrävande än träning också om det ska bli något av det hela (åtminstone för någon som mig utan bra talang/musiköra).

Sedan gällande elgitarr finns det ju många praktiska prylar för träning nu för tiden, mini-förstärkare till lågt pris med alla effekter inbyggda som funkar bra med hörlurar etc, man kan även koppla in gitarren rakt in i datorn via ljudkort för olika program. Har en del pedaler samt mini-rörförstärkare etc värda mellan kanske 20-30 lapp totalt som nog vore vettigare sälja av men måste kolla med dottern först så att inte hon för sig börja igen, kan bli helt fel. Det var egentligen hennes spelande som fick mig att försöka plonka för ett antal år sedan. Det var lite synd att hon slutade men problemet var kanske att hennes bandmedlemmar var seriöst jätteintresserade och mycket bra, allihopa gick på olika musikinriktningar på gymnasiet vad jag vet. Inte helt enkelt för henne att vara ensam elgitarrist i det gänget, dessutom den som spelat kortast tid samtidigt som möjligen musiksmaker gick isär något. Jag tyckte åtminstone hon var duktig. (y)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp