Hmmm... Det var många synpunkter på en gång. Men jag skall försöka besvara några.
För det första. Jag har aldrig dissat någon form av spelteknik. Alla musikgenrer har sin egen karaktär, tjusning och teknik. Vad jag sagt är att det är omöjligt att genomföra en konsekvent stämföring med plektrum. Jo det finns plektrum, för flera strängar som placeras på fingertopparna. Ibland upp till fyra stycken. Jag har testat själv när jag spelat banjo. Men man tappar då fingertopparnas kontakt med strängarna. På en fyrsträngad banjo, är dock detta ett överkomligt problem!
Vidare vill jag återkomma med ren fakta. Klassisk gitarr, är inte ett musikinstrument, utan en spelteknik och att förknippa detta med någon form av musikutbud, läs låtar, är inte bara naivt, utan rent ut sagt löjligt. Om jag vill spela Jazz, Blues, Folkmusik, Bach, Pop, eller vad du vill, så täcker klassisk gitarr upp hela skalan. Fråga: Hur många kan spela ex Dylan och samtidigt ackompanjera i realtid, med ett plektrum. Svaret är ingen på den här planeten!
Men nog om det. Vi har alla rätt att tycka vad vi vill. Själv lärde jag mig spela gitarr efter noter vid ca 14års åldern och det är en stor fördel. Varför? Jo av det skälet att får jag ett notblad, kan jag spela det rakt av. Detta även om jag aldrig någonsin hört stycket innan. Märk väl att man läser ackorden/kompet direkt ur noterna. Detta isf nycklar typ: G7, C, F, etc, etc.
När det gäller att stämma en gitarr, måste man ha ett visst gehör. Annars finns billiga hjälpmedel i form av stämgafflar. Har man lärt sig detta en gång, brukar det sitta livet ut.
Själv kontrollerar jag stämningen varje gång jag tar fram gitarren. Detta för att trä är ett levande material och rör sig efter temperatur och luftfuktighet! Allt beroende på årstid.
Nåväl! Nästa fråga blir olika "hybridformer" av teknik. Fördömer inte någon teknik. Alla har rätt att vara sin egen lyckas smed. Vidare finns det en mängd olika gitarrer, som kräver olika teknik. Tex: 4strängade, Vanlig klassisk 6strängad, Niosträngade, 12strängade, samt 15strängade.
Instrument med fler strängar än 6, är ofta stämda i körer, dvs att strängarna sitter tätt i par. Vanligt på12strängade, sk "Westerngitarrer". Har fö en svart sk Westerngitarr hemma av japanska märket Ibanez.
Det här inlägget blev längre än jag tänkt mig. Men kanske har något frågetecken rätats ut.
Slutligen fråga till "GoranS", som rättade stavningen till "Alhambra". Har du lyssnat på stycket! Frågan till dig blir då följande. Förstår du hur kompet kan spelas i realtid tillsammans med melodiföringen?