OT / Köptips surfplatta

Herr Thomas

Aktiv medlem
OT / Köptips surfplatta
Sent omsider står vi i begrepp att införskaffa en surfplatta i familjen men vad ska vi välja?
Eftersom vi är rätt så Macifirade ligger in Ipad nära till hands, tex en IPad Air 16 GB. Dock ingen billig platta då priset ligger på c:a 3500 kr.
Fråga: Finns det någon Android platta med liknade egenskaper som IPad Air och till ett lägre pris?
Ipaden är på 9,7" och har en upplösning på 2048x1536 pixlar om man ska jämföra prestanda.

OT / Köptips surfplatta
Vad ska den användas till? Ipaden är ju i princip en stor iPhone så trivs ni med det är det bara att köra. Och så kan ni använda redan köpta appar osv.

Men en androidplatta gör precis samma saker ungefär lika bra (och för den som vill mecka lite en del till). Men det är inte alla tillverkare som lyckas implementera Android lika bra..

För egen del kommer nästa dator förmodligen att vara en windowsplatta/datorhybrid. Jag är inte redo att släppa den riktiga datorn än :-)

OT / Köptips surfplatta
Plattan ska primärt användas för surf och som ett komplement till dom datorer/smartphones som redan finns. Vi börjar med en platta så blir det kanske fler framöver.
Tar gärna mot tips på alternativ till Apple IPad.

OT / Köptips surfplatta
+1 på den. Jag är blandtaliban och har en av varje men till en applemänniska är risken för missnöje stor.

Dessutom missar man en del av det fina med integrationen om man använder det.

Är mer och mer skeptisk till padda som koncept f.ö., ipaden har vi bara till recept och ibland, men mer sällan, spotify. Android plattan (Nexus 7 2013) i tjockt "gummifodral" är barnplatta, perfekt på långa bilresor.

OT / Köptips surfplatta
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Är mer och mer skeptisk till padda som koncept
> f.ö., ipaden har vi bara till recept och ibland,
> men mer sällan, spotify.

Jag tycker paddformatet är överlägset för "soffkonsumtion" av media. Hemmavid så används bara en dator när jag ska producera något, typ officemoj eller bildredigering.

OT / Köptips surfplatta
Appel skrev:
> Sen har jag numer svårt att klara mig mer än en
> sekund vid en skärm som inte är en retinaskärm.

Hur känslig man är för lågupplösta skärmar verkar variera. Jag märker försvinnande liten skillnad mellan gamla telefonen mes 480*800 mot nya med 720*1280 till exempel. Jag får anstränga mit rejält för att märka av pixlarna på en 1920*1200 24"-skärm också. Andra verkar dö en plågsam död av samma pixeltäthet.

För jag antar att de är pixeltäthet du syftar på? Även om den inte är anmärkningsvärt hög för äldre retinaskärmar längre.

OT / Köptips surfplatta
TBone skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Är mer och mer skeptisk till padda som koncept
> > f.ö., ipaden har vi bara till recept och
> ibland,
> > men mer sällan, spotify.
>
> Jag tycker paddformatet är överlägset för
> "soffkonsumtion" av media. Hemmavid så används
> bara en dator när jag ska producera något, typ
> officemoj eller bildredigering.

Jag gillar att en vanlig laptop har inbyggt stöd för skärmen :-)

Tur alternativen finns eftersom vi har olika smak.

OT / Köptips surfplatta
Jag får torra ögon vid volymsurf på nära håll med mobil, särskilt liggande. Slipper man det månntro med en surfplatta i knäet sittande i soffan?

OT / Köptips surfplatta
jonja skrev:
> Jag får torra ögon vid volymsurf på nära håll
> med mobil, särskilt liggande. Slipper man det
> månntro med en surfplatta i knäet sittande i
> soffan?

Om du sitter upp och tittar ner i knäet längre stunder tror jag att du får ont i nacken istället. Men ögonen blir säkert gladare.

OT / Köptips surfplatta
Har en Ipad och skulle alldrig i helvete byte bort den mot en android!
Jag har provat en samsung platta och pillat lite på en ny sony, men ingen känns lika "bra" som min Ipad.
Har ni Apple/Iphones sen innan så fortsätt med det!

OT / Köptips surfplatta
Jag har slutat att använda dator sen jag skaffade en iPad 4 för flera år sedan. Den är ju helt överlägsen en dator i vanligt slösurfande. Och batteriet håller i flera timmar än. Helt otroliga batterier Apple har. Jag har en iPhone 4 med originalbatteri som cykeldator. Håller några timmar den med, om det inte är kallt...

Jag är Applefierad. Jag klarar inte av Android, även fast det lägret säger det är bäst.

OT / Köptips surfplatta
Kolla på iPad mini retina. Lättare att hantera, lika många pixlar i den skärmen som i vanliga iPad. Lite billigare. Har första iPad retina och första iPad mini retina. Gillar minin bäst. Nya iPad air är dock mycket tunnare/lättare än klumpen jag har hemma.

Skulle inte köpa 16gb, utan ett snäpp större.

Har ni bara applegrejer sen tidigare är det nog enklast att spinna vidare på det.

Fast en android har väl vissa fördelar, tex enklare att fylla med film etc (om man laddar sånt, vet inte om nån gör det längre) Det går på apple, men är krångligare. Det brukar iaf alla androidägare skryta med;)

OT / Köptips surfplatta
Kikon skrev:
> Jag är Applefierad. Jag klarar inte av Android,
> även fast det lägret säger det är bäst.
>
Tragiskt, men ganska vanligt idag.

Applefierade människor påminner om vampyrer. Har man en gång blivit smittad av blodet från mörkrets furste så finns ingen återvändo, man blir en vampyr. Och det enda en vampyr kan konsumera är mer blod, all annan mat gör honom sjuk. Tillståndet är kroniskt och det enda kända "botemedlet" är en påle i hjärtat.

OT / Köptips surfplatta
Mr Orange skrev:
> Kikon skrev:
> -----
> > Jag är Applefierad. Jag klarar inte av
> Android,
> > även fast det lägret säger det är bäst.
> >
> Tragiskt, men ganska vanligt idag.
>
> Applefierade människor påminner om vampyrer. Har
> man en gång blivit smittad av blodet från
> mörkrets furste så finns ingen återvändo, man
> blir en vampyr. Och det enda en vampyr kan
> konsumera är mer blod, all annan mat gör honom
> sjuk. Tillståndet är kroniskt och det enda
> kända "botemedlet" är en påle i hjärtat.

Dax att vässa pålarna då och rensa världen från ondska.

OT / Köptips surfplatta
Jag snor tråden. Söker tips för en ny Budgetplatta till kidsen för film. Kör Android. Den ska ersätta en denverplatta för 599. Har även en galaxy tab, något år gammal. Denverplatta funkade förvånansvärt bra att kolla film på men klarade inget annat.

Price/performance är viktigast. Men helst under 2000.

OT / Köptips surfplatta
swedo skrev:
> Jag snor tråden. Söker tips för en ny
> Budgetplatta till kidsen för film. Kör Android.
> Den ska ersätta en denverplatta för 599. Har
> även en galaxy tab, något år gammal.
> Denverplatta funkade förvånansvärt bra att
> kolla film på men klarade inget annat.
>
> Price/performance är viktigast. Men helst under
> 2000.
>
Lenovo yoga tablet 2. Snabb, billig, bra skärm, stort batteri och ett väldigt praktisk inbyggd stöd.

OT / Köptips surfplatta
mikipedia_ skrev:
> Har en Ipad och skulle alldrig i helvete byte bort
> den mot en android!
> Jag har provat en samsung platta och pillat lite
> på en ny sony, men ingen känns lika "bra" som
> min Ipad.
> Har ni Apple/Iphones sen innan så fortsätt med
> det!

Det där är ju mycket tycke och smak.
Jag blir galen på frugans iPad. Förmodligen för att jag är van vid något annat som passar mig väldigt mycket bättre.
Nu har hon beställt en Samsung Galaxy Tab A som får bli mitt bidrag till tråden. Gillar man 4:3-formatet så är den plattan prisvärd.
Annars finns en miljard miljoner (typ) prisvärda 8"-plattor på Aliexpress för den som kan leva med risken att inte kunna få service så lätt.

OT / Köptips surfplatta
Det tar nån månad att vänja sig vid android om man kört Ios. Jag körde Iphone 3G och 4 innan jag bytte till Android. Dessutom är många Android-implementationer dåliga, t.ex har jag svårt för Samsungs. Sonys trivs jag bättre med.

Det är ju på gott och ont, större valfrihet men större chans att välja fel om man är en sån som inte är ett dugg intresserad.

OT / Köptips surfplatta
Mr Orange skrev:
> Kikon skrev:
> -----
> > Jag är Applefierad. Jag klarar inte av
> Android,
> > även fast det lägret säger det är bäst.
> >
> Tragiskt, men ganska vanligt idag.
>
> Applefierade människor påminner om vampyrer. Har
> man en gång blivit smittad av blodet från
> mörkrets furste så finns ingen återvändo, man
> blir en vampyr. Och det enda en vampyr kan
> konsumera är mer blod, all annan mat gör honom
> sjuk. Tillståndet är kroniskt och det enda
> kända "botemedlet" är en påle i hjärtat.

Jag gissar du är av det andra lägret. :)
Det är inte helt kroniskt. T.ex vägrar jag att installera några uppdateringar sen 6.1.3

Senast ändrad:
OT / Köptips surfplatta
Lenovo är faktiskt bra, och väldigt mycket billigare än apple. Förstår inte varför folk köper apple prylar till att surfa med. Som konstnär har jag gärna apple produkter när jag jobbar. Men att surfa med är det pengar i sjön.

OT / Köptips surfplatta
swedo skrev:
>
> 2000.

Köpte nya Nvidia Shield 8" till dottern i julklapp. Satans klipp i den och pefekt spelplatta - lite klumpig kanske, men är nog banne mig plattan med marknadens vassaste grafik. Behöver man inte prestandan finns det smidigare och billigare plattor, men shielden är prisvärd då de dumpade priset efter tekniska problem med första serien.

OT / Köptips surfplatta
Max_max skrev:
> Lenovo är faktiskt bra, och väldigt mycket
> billigare än apple. Förstår inte varför folk
> köper apple prylar till att surfa med. Som
> konstnär har jag gärna apple produkter när jag
> jobbar. Men att surfa med är det pengar i sjön.

Ja, om man köper en Mac för att surfa, då är det pengar i sjön. Men en iPad är verkligen inte det.

OT / Köptips surfplatta
Rattnalle skrev:
> För jag antar att de är pixeltäthet du syftar
> på? Även om den inte är anmärkningsvärt hög
> för äldre retinaskärmar längre.

Nu pratar du om saker Apple-folket inte förstår. Du måste bidra med lite grundläggande information för att det ska bli meningsfullt.
Steve sa att 300PPI för en skärm på 10-12 tums avstånd krävs, för att det ska vara en "retina display". Med ett ökande avstånd, minskar pixeltätheten för att ge samma effekt. Och för de flesta givna upplösningar, är Apples "Retina display" inte direkt i framkanten på pixeltätast, eller högst kontrast.

swedo skrev:
>
> 2000.

Jag tror jag hade satsat på någon billig intel baserad dual boot platta från Kina. Bra fart för lite pengar. en Intel Atom Z3735F baserad platta för strax över en tusenlapp spelar garanterat 720p utan problem, och ska spela 1080p film om bara lagringslösningen hinner med. Den integrerade grafiklösningen i CPU'n gör den närmast värdelös för windows-spel, men på androidplattformen är det inga problem.
B!

OT / Köptips surfplatta
Jag köpte grabbens Nexus 7 2013 med 32GB för drygt ett år sedan, för tusen spänn begagnad.

Funkar toppen för alla barnspel, filmtjänster och uppspelning av lokal film. Dessutom får den fortfarande nya Androidversioner, 6.x är vad den kör just nu. Det gör att den får klart bättre livslängd imho.

OT / Köptips surfplatta
Mr B skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
>
> Nu pratar du om saker Apple-folket inte förstår.
> Du måste bidra med lite grundläggande
> information för att det ska bli meningsfullt.
> Steve sa att 300PPI för en skärm på 10-12 tums
> avstånd krävs, för att det ska vara en "retina
> display". Med ett ökande avstånd, minskar
> pixeltätheten för att ge samma effekt. Och för
> de flesta givna upplösningar, är Apples "Retina
> display" inte direkt i framkanten på
> pixeltätast, eller högst kontrast.
>
apple har kört sina 325 ppi sedan 2010, på iphone (inte 6plus) Samma på iPad mini. Vanliga iPad har snäppet lägre, nånstans 270. Minimum för mig personligen är 325ppi.
Nånstans vid 350ppi går gränsen för vad iaf mina ögon klarar att urskilja. Hänger med på det praktiska att visa HD i mobilen för enkelhetens skull. Men har samtidigt mycket svårt att tro att tro att folk har syn att utnyttja de 400-500ppi vissa skärmar kör med idag?

OT / Köptips surfplatta
robrob skrev:
> Mr B skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > Nu pratar du om saker Apple-folket inte
> förstår.
> > Du måste bidra med lite grundläggande
> > information för att det ska bli meningsfullt.
> > Steve sa att 300PPI för en skärm på 10-12
> tums
> > avstånd krävs, för att det ska vara en
> "retina
> > display". Med ett ökande avstånd, minskar
> > pixeltätheten för att ge samma effekt. Och
> för
> > de flesta givna upplösningar, är Apples
> "Retina
> > display" inte direkt i framkanten på
> > pixeltätast, eller högst kontrast.
> >
> apple har kört sina 325 ppi sedan 2010, på
> iphone (inte 6plus) Samma på iPad mini. Vanliga
> iPad har snäppet lägre, nånstans 270. Minimum
> för mig personligen är 325ppi.
> Nånstans vid 350ppi går gränsen för vad iaf
> mina ögon klarar att urskilja. Hänger med på
> det praktiska att visa HD i mobilen för
> enkelhetens skull. Men har samtidigt mycket svårt
> att tro att tro att folk har syn att utnyttja de
> 400-500ppi vissa skärmar kör med idag?

Håller med om pixeltätheten, men visst är det lite komiskt att Apple-kunderna hänvisar till Retina-skärmar som sedan länge räknas som lågupplösta :)

Ingen tanke om flame war! Bara en reflextion över vad ett smart namn kan ge i kombination med för lite kritiskt tänkande. Och detta gäller de flesta tillämpningar.

edit:
Kollade wikipedia och retinaskärmar. Samtliga upplösningar och skärmalternativ hade lägre dpi än min kina-mobil.

Senast ändrad:
OT / Köptips surfplatta
Padda definitivt om ni redan är talibaner!
Köpte en beggad ipad2 2012 som funkat utmärkt. Tuktad av barn dessutom(fall från våningssäng o nerför trappa). Men ska barn använda den så är ett rejält skyddsfodral att rekommendera

OT / Köptips surfplatta
Har precis börjat använda iPad PRO med Apple pencil, mer pryljulklapp till mej själv i företaget än förväntad bra jobbverktyg, men det har överraskat i positiv riktning. Använder ipaden gissningsvis 70% av arbetsdagen och laptopen 30%.

iPad PRO är väl lite overkill att lägga pengar på för soffsurfande, men har man den ändå av andra skäl så är den trevlig även för det ändamålet. Min privata air ligger mest och dammar numer.

OT / Köptips surfplatta
Skulle skrota ipad och kika runt bland andra märken, ipad är över prisade, har en iphone kan inte säga något illa med den.
Men när det gäller surfplatta finns det bättre än ipads enligt mig.
Har en Lenovo yoga tablet 2, valet stod mellan Ipad och Lenovo. Och eftersom jag var sugen på att testa nytt blev det en android platta. Så nu har jag en själv samt min partner har en, kan inte säga mycket illa om den, klockren bild samt batteri tiden är sjukt bra, tar dock lite tid att ladda, men finns inget att gnälla på direkt, inbyggt stöd osv.

Men är du Apple frälst kör på det! =)

OT / Köptips surfplatta
robrob skrev:
> Nånstans vid 350ppi går gränsen för vad iaf
> mina ögon klarar att urskilja. Hänger med på
> det praktiska att visa HD i mobilen för
> enkelhetens skull. Men har samtidigt mycket svårt
> att tro att tro att folk har syn att utnyttja de
> 400-500ppi vissa skärmar kör med idag?

Jag var mest inne på spåret där folk verkar tro att Apple's "Retina display" är något speciellt högpresterande. När de lanserade varumärket "Retina display" så var upplösningen i framkant, men det är längesedan man passerade den nivån. Sen kan man ju argumentera för om det är meningsfullt eller inte, men "Ack o ve, jag står inte ut med vanliga skärmar, nu när man vant sig vid Apples överlägsna teknik" är helt enkelt skrattretande. Det FINNS anledningar att välja en iPad, men det är inte "Retina display". (Jag borde skriva, det KAN finnas, men men...)
B!

OT / Köptips surfplatta
Hade varit grymt kul med ett blindtest.

Läste om ett på video-kvalitet för länge sen där många inte kunde skilja 720 från 1080 på normalt tvavstånd och storlek.

OT / Köptips surfplatta
perzzon skrev:
> Hade varit grymt kul med ett blindtest.
>
> Läste om ett på video-kvalitet för länge sen
> där många inte kunde skilja 720 från 1080 på
> normalt tvavstånd och storlek.

Gemene man är rätt inkompetenta när det gäller sånt där. Köper teknik för 4k-video och 7.1-ljud och tittar sedan i bästa fall på någon hårt komprimerad fulstream i 480p och stereo samtidigt som det skryta om hur jävla bra bild och ljud den nya utrustningen har.

OT / Köptips surfplatta
Max_max skrev:
> Sen har ju apples retina skärm väldigt bra
> färgåtergivning, det är ju mer som spelar in
> än bara pixeltätheten.

Visst är det så. Men bra IPS-paneler är inte heller särskilt unikt. Sedan finns det såklart billiga (och mindre billiga för den delen) prylar med dåliga skärmar också.

Bra skärmar är skönt. Alla kallar dem olika saker men ingen har något som de är särskilt ensamma om.

OT / Köptips surfplatta
Jag är mest ute efter att det finns goda skäl att köpa appleprodukter, eller vilket annat märke som helst för den delen, men att de är ensamma om någon teknisk basfunktion är inte ett sådant.

Fördelen med apple är väl i så fall snarare den höga lägstanivån. De producerar ingen ren skit som det allra billigaste i vissa tillverkares sortiment är.

OT / Köptips surfplatta
Herr Thomas skrev:
> Sent omsider står vi i begrepp att införskaffa
> en surfplatta i familjen men vad ska vi välja?
> Eftersom vi är rätt så Macifirade ligger in
> Ipad nära till hands, tex en IPad Air 16 GB. Dock
> ingen billig platta då priset ligger på c:a 3500
> kr.
> Fråga: Finns det någon Android platta med
> liknade egenskaper som IPad Air och till ett
> lägre pris?
> Ipaden är på 9,7" och har en upplösning på
> 2048x1536 pixlar om man ska jämföra prestanda.

Jag tycker 16gb låter lite. Har ingen koll på Apple, men om det finns en 32gb hade jag nog hellre tat den.

OT / Köptips surfplatta
Spikethebike skrev:
> Har en Lenovo yoga tablet 2, valet stod mellan
> Ipad och Lenovo. Och eftersom jag var sugen på
> att testa nytt blev det en android platta. Så nu
> har jag en själv samt min partner har en, kan
> inte säga mycket illa om den, klockren bild samt
> batteri tiden är sjukt bra, tar dock lite tid att
> ladda, men finns inget att gnälla på direkt,
> inbyggt stöd osv.
>
Köp en 2.4A USB-laddare, då laddar den betydligt snabbare. Kan även rekommendera tangentbordet (och fodralet) som hör till. Då blir den som fullt användbar 900 grams minilaptop med 12 timmars batteritid.

Tillbaka
Topp