[OT] Köpvärd trådlös termomenter/väderstation?

mcperand

Aktiv medlem
Då jag kör mc till jobbet i princip varje dag som det inte är halt vill jag kunna få en vettigt korrekt och noggrann temperaturavläsning på morgonen innan jag bestämmer mig för mc eller om det istället måste bli bil. Efter snart 25 års pendling samma väg så vet jag rätt väl var köldhålen finns och hur temperaturen varierar längs vägen och vilken marginal jag behöver, så det är temperaturen vid starten (det värsta köldhålet längs hela vägen) som avgör. Jag hade länge en äldre digital termometer från Oregon med tre sensorer placerade på olika sidor av huset. Den gav med ålderns rätt upp för snart två år sedan och sedan dess har jag gått igenom flera inte helt billiga modeller utan att bli nöjd någon gång. Antingen dör utesensorerna efter kort tid för att de helt enkelt inte pallar att vara ute trots att de är sålda just som utomhussensorer (de står inte ute i regnet, utan två står under olika tak och en i brevlådan), eller så är de för dåligt kalibrerade och visar flera grder fel. Den senaste visar fyra olika temperaturer med nästan fyra grader mellan ytterligheterna även om basstationen och sensorerna står precis bredvid varandra.

När man kollar på den mest lättillgängliga konsumentmarknaden som Kjell, Jula, Webhallen, CO, Bauhaus och de vanligaste nätföretagen kan man först tycka att det finns en uppsjö av olika märken men man inser snabbt att det bara är ommärkta budgetprodukter från samma kinafabrik. Egentligen finns det bara tre tillverkare (Netatmo, Oregon och no-name) i det vanliga hemsegmentet. Oregon har sjunkit i kvalitet, Netatmo har ingen skärm utan kräver telefonapp (och har ingen utestation för bara temperatur) och no-name-prylarna, ja de fungerar inte så bra som jag vill.

Eller har jag missat något? Finns det bättre grejer? Finns det en okänd proffsmarknad med mycket bättre utrustning? Jag är beredd att betala för kvalitet, jag vill inte betala mer för att få no-name-saker med en massa extra vind- och regnmätare och plottriga skärmar med prognoser och skit som jag inte behöver och jag vill kunna koppla in fler sensorer så att jag kan få ett bra medelvärde om t.ex. solen råkar skina på en sensor. Alla tips är mycket välkomna, för nu håller jag på att leta mig gråhårig.

Jag har en Oregon någonting.

Jag använder den dock i praktiken enbart för innetemp, då telefonens utetemp alltid har visat samma temp (+/- 0,5 grad) som Oregon utesensor.

Jag tror att telefonens inbyggda app för utetemp hämtar data från Accu weather.

Sätt elektronikenheten inne, drar bara ut sladden under ett fönster, på ett fönster som har skuggsida på morgonen. Då håller skräpet som du kan köpa länge nog. Jag har haft en plus 10 år som lever. Bara sladden utomhus alltså.

Mäta temperatur noggrant är riktigt svårt, Sitter den i lä, husnära kan få luften uppvärmd av huset och så vidare.

Mäta temperatur noggrant är riktigt svårt, Sitter den i lä, husnära kan få luften uppvärmd av huset och så vidare.
Det är just därför jag vill ha flera enheter och gärna trådlösa så att jag kan få bort dem från alla uppvärmda delar av huset. I mitt jobb som fysiker sliter jag hela dagarna med att hantera felkällor och tyda knepig data så jag skulle gärna slippa det på fritiden och bara sätta upp en gång för alla på ett klokt(?) sätt och köra på.

Det är just därför jag vill ha flera enheter och gärna trådlösa så att jag kan få bort dem från alla uppvärmda delar av huset. I mitt jobb som fysiker sliter jag hela dagarna med att hantera felkällor och tyda knepig data så jag skulle gärna slippa det på fritiden och bara sätta upp en gång för alla på ett klokt(?) sätt och köra på.
Ja, sladden till en såndär enhet är ju någon meter, det skulle kunna räcka på en skuggsida, att ha "billiga" trådlösa saker stå utomhus, det låter vanskligt.

Vad ska man koppla allt det där till idag då? Är det fortfarande en Athom Homey som man ska ha?

Jag kör med desss.

Fungerar bra, har bra battetilivslängd och är nogranna.
Jag har samma modell. Min har suttit ute ett par år nu (sen 2017) utan att strula. Temperaturspannet har varit -30 till +43 (satt lite tokigt den sommaren). Kan inte svara på hur noggrann den är, men den överensstämmer rätt bra med skidklubbens termometer. Jag kör min via en Tellstick och kollar tempen i Telldus Live.

Netatmo.
Då får man tillgång till alla andra sensorer i hela världen också.
Så här ser det ut i appen.
D3A518C4-7C41-4270-B31F-0CB6878DED70.png
DF3A0B76-2519-470F-849D-9931B44344BC.png
D3A518C4-7C41-4270-B31F-0CB6878DED70.pngDF3A0B76-2519-470F-849D-9931B44344BC.png
FDB0CAB2-E727-4DF4-9187-F40603BDB7E8.png
D3A518C4-7C41-4270-B31F-0CB6878DED70.pngDF3A0B76-2519-470F-849D-9931B44344BC.pngFDB0CAB2-E727-4DF4-9187-F40603BDB7E8.png

Deras system är intressant, men jag har bara hittat kit med en basstation och endast en utomhusenhet och det finns, så vitt jag vet, inga lösa utomhusenheter att köpa lösa. Vill man mäta på mer än en punkt ute måste man köpa flera kompletta kit och de är inte billiga. Har någon av er hittat lösa utomhusenheter?

Tråkiga alternativet men fyller troligtvis ditt behov. Ladda ner appen temperatur.nu. Lägg in några av nära liggande mätstationer som favoriter. Kan även lägga till några på ställen dit du brukar åka, kan ju skilja en hel del.

De flesta som lägger upp där är enligt min uppfattning noga med temperaturmätning och ser till att ha rätt mätare samt rätt placerade.

Tråkiga alternativet men fyller troligtvis ditt behov. Ladda ner appen temperatur.nu. Lägg in några av nära liggande mätstationer som favoriter. Kan även lägga till några på ställen dit du brukar åka, kan ju skilja en hel del.

De flesta som lägger upp där är enligt min uppfattning noga med temperaturmätning och ser till att ha rätt mätare samt rätt placerade.
Jag kollade och tråkigt nog är det över tre km till närmaste stationer. Trevligt nog har de ett väl beskrivet och användarvänligt api som tillåter att man tappar av data till andra applikationer så jag får ta och undersöka statistiken över tid och se hur väl det korrelerar med temperaturen hemma. Fysikern i mig både gottas och våndas över möjligheterna...

Jag bor på 12:e våningen och för mig skiljer det upp till 5 grader mellan marktemp och temp utanför balkongen (skugga). Jag kan alltså ha flera plusgrader på utetermometern samtidigt som det är iskana på marken. Jag löste det med en IR-termometer.

Du känner så klart till vägväderstationerna i VVIS? Fast dom ligger ju inte så vansinnigt tätt precis...

Du känner så klart till vägväderstationerna i VVIS? Fast dom ligger ju inte så vansinnigt tätt precis...
Nej, men de kan vara väldigt intressanta för långturer under tidig vår eller sen höst. Tackar för tipset.

Edit: fyra stycken stationer mellan bostaden och jobbet, tyvärr ingen i de tre värsta köldhålen längs vägen.

Senast ändrad:
Jag bor på 12:e våningen och för mig skiljer det upp till 5 grader mellan marktemp och temp utanför balkongen (skugga). Jag kan alltså ha flera plusgrader på utetermometern samtidigt som det är iskana på marken. Jag löste det med en IR-termometer.
Jag får kanske skaffa mig en bra IR-termometer som samplar ofta (eller kontinuerligt) och montera på min mc, riktad så att den mäter vägtemperaturen en dryg stoppsträcka framför hojen :geek: Det är ju egentligen temperaturen i vägbanan som är intressant, men efter några decennium och ca 60 000 mil på mc så är maggropskänslan för korrelationen mellan luft- och marktemperatur och dess variation med årstiden (lite varmare mark på hösten, mycket kallare på våren) ganska väl utvecklad, ta i jättemycket trä:oops:

Nej, men de kan vara väldigt intressanta för långturer under tidig vår eller sen höst. Tackar för tipset.

Edit: fyra stycken stationer mellan bostaden och jobbet, tyvärr ingen i de tre värsta köldhålen längs vägen.
Det som är bra med VVIS är att förutom lufttemperatur så mäter de vägbanans temperatur. Skillnaden mellan dessa två kan du ju använda i din pragmatiska modell när du bedömer väglaget.

Tillbaka
Topp