OT: körkorts fråga ?

Marham skrev:
-------------------------------------------------------
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mckort ska va krångligt och dyrt att ta, då
> får
> > man en naturlig selektivitet och ett begränsat
> > antal.
> > Sen skulle alla mc ha fartbegränsare,
> åtminstone
> > tills man fyllt 40 eller så.
> >
> > Men jag ska kanske inte gnälla, kör ju 7 tons
> > buss på B-kort.
>
>
> Hur lyckas du med det?

Husbil, P-bilreggad.

Vad menar du med att det är krångligt? Det är väl bara att skriva teoriprov, vilket en halvidiot klarar efter några dagars pluggande och sen göra uppkörning + körprov.

hm skrev:
> 1. Är varken krångligt eller dyrt om man kan
> det.
> 2. En fyrhjuling har mer än 2 hjul.

Inget är krångligt om man kan det. !?

1.

* Det är dyrt => Medelåldern för nya förare ökar => Färre unga män som kör => Färre olyckor
* Man vill ha mycket säkerhet i utbildningen => Mer riskmedvetna förare => Färre olyckor

De ska ju ta bort krypbanan nu. Helt okej tycker jag eftersom man inte skadar sig själv eller andra om man drattar omkull på parkeringen (jmf. SPD-vurpa). Men fartbanan är jättebra. MC utan att kunna väja på MC leder till tråkigheter snabbt.

2.

Fyrhjuling är ju i mångt och mycket ett senare påfund än MC och körs i mycket mindre omfattning för nöjes skull. Skulle det börja busköras fyrhjulingar överallt för nöjes skull så skulle det nog snabbt komma betydligt hårdare regler. Om de inte förbjöds helt på allmän väg, typ.

1888 skrev:
> Men lika förbenat en bit över 3,5 ton.
> Dispens?

Tjena!

Husbilar över 3 ton kan (och är i 99% av fallen) vara pbilsreggade men då måste föraren ha ett B96 kort, dvs B-kort taget före 96 eller B med tillägg..
Så en ombyggd gammal turistbuss är helt ok att köra på B-kort..

Jag kan helt klart hålla med att någon form av prov så som uppkörning och en viss teori skall va tvång om du nu vill åka motorcyckel.

Vad som dock irreterar mig är att staten, vägverket helt enkelt försöker suga ut en på så mycket pengar som möjligt i ens resa till att få detta jävla kort.

Har haft b-kort i 10 skadefria år.
Aldrig kört packad,påtänd, dyngtrött,för fort osv.
Så på pappret är ju allt kanon.
Så varför i helvete måste jag betala 500kr för att sitta å lyssna på någon tomte som ännu en gång ska förklara det uppenbara och bevisligen något jag verkar ha förstått första gången jag gick.
Att man inte ska knarka,kröka, köra när du är trött,arg,tänker på annat blablablabla. Vi pratar alltså om riskettan här.

Nu till risk 2:an.
Denna kurs va bättre och helt klart intressant på många sätt förutom avstånds blajset som jag också redan visste. Det lite roliga va ju att det va 2 av deltagarna som i princip knappt kunde framföra motorcyckeln.
Det va allt ifrån motorstopp, tappa hojen, välte, fatta inte hur dom skulle växla vägrade göra en del övningar för att det va för läskigt osv.
Sen så skulle dom ju göra det här avståndstestet.
Det funkat ju som så att man ska ligga en viss längd snett bakom en lite skåpbil som sedan har en liten lampa utanpå som sedan kommer lysa när skåpbilen bromsar. Detta för att visa hur dåliga dina reaktioner är osv.
Liran på hojen va så jävla förvirrad så att när väl lampan lös macka han fullt på gasen istället.
Kontentan blev ju då som våran blekfeta gulablendkärring till instruktör förklarade för oss att se här! Så här blir det.
Ööööö ne, om du är efterbliven så visst, vi säger så.

Sist men inte minst teorin.
Typ 4 av alla 70 frågor hade något med mc att göra.
Resten va ekonomikörning vilket jag skiter fullständig i. Jag hade tänkt å köpa mig en gixxer och då är det reptilhjärna som gäller.
Samma med miljökörning. Dont care.
Sen tjötet om knark, trötthet, sprit...tom procentsatser på skiten, vad finns i avgasröret, blablabla fuuuuuuck. Har dessa frågor överhuvudtaget nått att göra med hur jag framför motorcyckel på ett säkert sätt för mig och mina medtrafikanter?????? Lär det mig hur jag ska manövrera hojen.????
Det är väl fan det som är det viktiga.
Har man redan b kort så bör det endast räcka med körlektioner för mc, väjningsprov å allt som hör till. Risk 2:an och en teori som har med mc att göra. Thats it.
Tycker jag iallafall.

Dinmorsa skrev:
> Har du mc-kort.. Halvidiot..frågorna är sjuka!

Frågorna är ju typ samma som för bil, vilket du redan påpekat. Eller snarare så är de flesta frågorna inte fordonsspecifika.

TS du är uppenbarligen inte ämnad till att köra tung MC. Du klarar inte av teorin och trots att du fått flera svar så fortsätter du. Vänta några år tills du mognat på dig lite så kanske det blir lättare för dig att svara rätt på några frågor.

Det var helt enkelt ett misstag att man förr fick köra MC på bilkörkort, ett misstag som de rättat till för att se till att folk utan tillräcklig teoritisk kunskap ska få köra ett fordon som gör 0-100 3 sekunder och når 300 km/h på 20 sekunder.

Du verkar inte vara tillräckligt mogen eller smart för att köra MC, kanske ska du nöja dig med en 125 eller 250 tills du klarar av att ta ett riktigt MC kort. Då får du din frihet..

Wee skrev:
> TS du är uppenbarligen inte ämnad till att köra
> tung MC. Du klarar inte av teorin och trots att du
> fått flera svar så fortsätter du. Vänta några
> år tills du mognat på dig lite så kanske det
> blir lättare för dig att svara rätt på några
> frågor.
>
> Det var helt enkelt ett misstag att man förr fick
> köra MC på bilkörkort, ett misstag som de
> rättat till för att se till att folk utan
> tillräcklig teoritisk kunskap ska få köra ett
> fordon som gör 0-100 3 sekunder och når 300 km/h
> på 20 sekunder.
>
> Du verkar inte vara tillräckligt mogen eller
> smart för att köra MC, kanske ska du nöja dig
> med en 125 eller 250 tills du klarar av att ta ett
> riktigt MC kort. Då får du din frihet..

Åter igen så ger ju teorin ingenting om hur jag kör hojen?
Som många kommenterat ovan i forumet,

Jag har läst boken och vill ta ett mc-kort.
Då kommer frågor om svampar och vad kommer ut ur avgasröret.
Oavsett om jag svarar rätt eller fel så säger ju det inget om hur tekniskt kunnig jag är på mc. Klart jag kan vara omogen eller dum i huvudet. Men alla som har körkort och sedan gör misstag/krockat är väl ännu dummare då? Dom tar ju risker med den teori/uppkörnings som är idag. Alltså är den fel ? Gör om gör rätt.

(Självklart kan andra trafikanter vara vållande) men är man med i leken?

Efter som alla här verkar enade om att göra det svårt att ta mc-kort för att det är farligt.

"Skit bakom spakarna " kan ju passa här?

Jag säger inte att jag kan köra mc . Men vill ha kortet och försöker nu ta det och det är sånt jidder som inte hör till själva mc delen. Mera direkt mc lära.
Köra fort på bana på olika modeller. Balans .mm osv. Skulle ju göra många säkrare eller mera galna, " faan vad jag ska bränna på slangen när jag köper min Yamaha r1)

Att nu denna idiot skulle undvikas pga 50 frågor om miljön och psykadeliska svampar tror jag inte hjälper?

Dinmorsa skrev:
> Hur många bilförare omkommer varje år som har
> körkort. Det är inte ingav av körkort. Som är
> grejen.
>
>
> Om du kör mc framför en lärare i 2 timmar
> blinkar vrider på skallen synligt och kör i 120
> / 110 / 70 km kör lite samhälle lite backar och
> skit.
>
> Om du sen ska hälsa på din polare 30 mil
> Och kör i 200 blås . Riskerna ökar ju med
> hastigheten
> Oavsett om du sitter i en fet BMW med 500 hk eller
> en trött clio eller på en sporthoj eller en
> african twin.
>
> Som detta inlägg skriver jag i 120 på E4. Skiter
> i allt . Garvar . Röker hög musik på . iPad som
> gps. 4 ungar bak som skriker .plus en påtänd
> kärring bredvid som skriker "TITTA PÅ VÄGEN"..
>
> Detta går inte at göra på en mc. Alltså!
>
> Ge hit mitt mc kort nu!

Vad röker du? Egentligen?

Sluta gnäll, de nya proven är ju tom lättare än de förra. Jag tog B-kort i början på 90-talet, då kunde man ju inte gissa sig till svaren lätt som idag. Har C kort sen typ 4-5 år tillbaka för jobbet och gjorde teorin för A och D samtidigt när jag ändå höll på med C.

Att suga ut pengar håller jag inte alls med om. Snarare att minska kostnaderna för samhället. Bristande miljötänk, trötthet, sprit och risktagande ger frånsett personliga tragedier upphov till enorma kostnader för samhället så vettigt att lägga fokus på det och inte mekaniken bakom framförandet. Kan man få en liten glimt av insikt hos någon förare kanske det ger ett antal miljoner i "vinst".

Dessutom har vi ju en absurd trafikmiljö. De flesta i trafiken kör ju runt utan en tanke och beter sig som hänsynslösa svin så fort de kommer bakom ratten. Skulle vara kul att se folk gå på samma sätt som de kör bil... :)

Ja men klarar du inte av dessa frågor så anser dom att du inte heller klarar av att köra en tung MC. Sätt dig ner och plugga, lär dig allt de ber dig att lära och le sen när du går därifrån med ett papper som säger att du lärt dig allt du behöver och fått behörighet till att köra MC.

Det är samma process för alla, de som klarar det kör MC de som inte vill eller inte kan kör bil eller åker buss.

Det är ju inte enbart miljöfrågar utan också ett körprov. Klara båda och du har ditt körkort.

Wee skrev:
> Ja men klarar du inte av dessa frågor så anser
> dom att du inte heller klarar av att köra en tung
> MC. Sätt dig ner och plugga, lär dig allt de ber
> dig att lära och le sen när du går därifrån
> med ett papper som säger att du lärt dig allt du
> behöver och fått behörighet till att köra MC.
>
>
> Det är samma process för alla, de som klarar det
> kör MC de som inte vill eller inte kan kör bil
> eller åker buss.
>
> Det är ju inte enbart miljöfrågar utan också
> ett körprov. Klara båda och du har ditt
> körkort.

+1

>
> Jag säger inte att jag kan köra mc . Men vill ha
> kortet och försöker nu ta det och det är sånt
> jidder som inte hör till själva mc delen. Mera
> direkt mc lära.
> Köra fort på bana på olika modeller. Balans .mm
> osv. Skulle ju göra många säkrare eller mera
> galna, " faan vad jag ska bränna på slangen när
> jag köper min Yamaha r1)

Det finns ett självklart svar på det. Ta ditt A-kort, svälj dina åsikter och acceptera att du kommer fatta om sådär tio år när du mognat. Köp hela paketet, stå där med hatten och bocka och svälj sen går du med i en motorklubb om du vill köra fort på bana. Det finns massa bra instruktörer inom klubbarna.

>
> Att nu denna idiot skulle undvikas pga 50 frågor
> om miljön och psykadeliska svampar tror jag inte
> hjälper?

Man är idiot när man är 18, men det går in på nåt sätt till slut även om man inte fattar det just då utan tror att man är världsbäst på att köra.

Efter sådär 5000 mil bakom ratten/styret kan man kanske börja bli en aning ödmjuk.

Jag ser många unga killar som äger vägen i sitt eget huvud och aldrig ens inser hur mycket hjälp de får av de övriga trafikanterna som har 30000 mil bakom sig och minns hur det var att vara 18 och "kunna allt". :)

Man kan tycka vad som helst om teoriprovet men att tycka att det är svårt har jag svårt att se. När jag tog mitt mc kort tog jag en chansning och pluggade en dag för att dagen efter skriva ett godkänt resultat på provet. Tror inte att jag är exceptionellt begåvad på något vis utan det gäller bara att läsa lite och identifiera vad som är viktigt för de som utformar proven. Trafikregler, säkerhetskontroller/mc:ns uppbyggnad, olycksstatistik och de olika klasserna har jag för mig var nycklarna till framgång. Har man b kort kan man redan Trafikreglerna, säkerhetskontroller behöver du kunna till uppkörningen oavsett och olycksstatistik och klasser är bara att lära sig för att det kommer på provet.

Riskettan tyckte jag var ett par bortkastade timmar, dont drink and drive.
Risktvåan var hyfsad, en del tid på motorcykeln och lite teori som man kan ta med sig till teori och körprov. Kanske lite dyrt men inte helt orimligt.

Körprovet, precis som uppkörningen för bil. Du ska visa att du även kan hantera fördonet i praktiken både i låg och högre fart.

Sen ska man vara fullständigt medveten om att det är när man väl har kortet man kommer att lära sig att köra på riktigt, ytterst få är fullärda när de klarar uppkörningen. Men man har i alla fall en bra grund att stå på!

Krav för A-körkort

24 år (20 år vid 2 års innehav av A2)
Körkortstillstånd.
Riskutbildning.
Har klarat teoriprovet och uppkörningen. Har du A1 eller A2 sedan tidigare behöver du inte göra teoriprovet.
Fordon du får köra med A-körkort

Det där med fyrhjulsdrift på B--kort, var inte det en EU-harmonisering? Har för mig att fyrhjulingarna var traktor-reggade förr med lägre toppfart, men att de snabbare modellerna blev godkända med EES-avtalet. I samma veva kom EU-mopparna.

Kraxman skrev:

> Resten va ekonomikörning vilket jag skiter
> fullständig i.
Jag bryr mig inte inte om dina pengar, men gillar att du får lära dig att köra bränslesnålt. Det är ju bra (mindre dåligt) för miljön också. Ser inget fel i att det ingår i förarutbildningen.

> Jag hade tänkt å köpa mig en
> gixxer och då är det reptilhjärna som gäller.
Skaffa en hoj som tillåter vanlig hjärna istället :-) Det tror jag att du och dina medtrafikanter tjänar på.

RN skrev:
> Gäller inte samma regler med teori för lastbil
> och buss?

Mycket är samma för tunga fordon men det finns en hel del som är specifikt för de olika fordonen.

Håller på att ta A-kort just nu, gjorde risk 1 & 2 i veckan. Mina erfarenheter så här långt ligger väldigt mycket i linje med Kraxmans tidigare i tråden.

Håller faktiskt med TS om teorin (som jag skriver på lördag...). Det finns väldigt mycket där om är totalt irrelevant för att kunna köra mc, i alla fall för mig som haft bilkörkort i 27 år.

MEN vill man nu ha sitt kort så är det bara att tugga i sig detta faktum, bita i kudden och plugga in det. Det är ju så verkligheten ser ut. Lycka till med era körkort!

jonsal skrev:
> Håller på att ta A-kort just nu, gjorde risk 1 &
> 2 i veckan. Mina erfarenheter så här långt
> ligger väldigt mycket i linje med Kraxmans
> tidigare i tråden.
>
> Håller faktiskt med TS om teorin (som jag skriver
> på lördag...). Det finns väldigt mycket där om
> är totalt irrelevant för att kunna köra mc, i
> alla fall för mig som haft bilkörkort i 27 år.
>
> MEN vill man nu ha sitt kort så är det bara att
> tugga i sig detta faktum, bita i kudden och plugga
> in det. Det är ju så verkligheten ser ut. Lycka
> till med era körkort!

Tack!
Har b-kort sedan 1994!

Personligen så tycker jag att man skulle vara tvungen att göra ett web-baserat teoriprov ungefär varannat år, framförallt med alla förändrade lagar och regler men även blandad gammal skåpmat.

TBone skrev:
> Personligen så tycker jag att man skulle vara
> tvungen att göra ett web-baserat teoriprov
> ungefär varannat år, framförallt med alla
> förändrade lagar och regler men även blandad
> gammal skåpmat.

+1 (trots att jag själv har full koll på paragraferna så är det oerhört mycket som förändrats sedan jag var 18 år... Och tänk hur många som kör runt med körkort tagna på 50-talet. Hur många som glömt bort vilken av spakarna som är blinkers. Som tänker att 10 km/tim över vad som står på skylten är normalt och vad man ska göra, vem följer hastighetsbegränsning liksom?

Tänk min mor som har mc-kort automatiskt i b-körkortet... Nu har hon ju mig veterligen aldrig använt det. Men det susar säkerligen runt folk på mc med sådana kort. Hur bra?

TBone skrev:
> Personligen så tycker jag att man skulle vara
> tvungen att göra ett web-baserat teoriprov
> ungefär varannat år, framförallt med alla
> förändrade lagar och regler men även blandad
> gammal skåpmat.

Benägen att hålla med. Sen skulle det vara nice med en liten "körförmågauppföljning" när man börjar komma uppåt i åldrarna. Kanske med allt tätare intervall ju äldre man blir. Stigande ålder har negativ inverkan på både de kognitiva förmågorna och de motoriska. Avsaknad av något av de kan vara farlig för andra trafikanter.

Personligen tror jag att många av de situationer (prejningar, trängningar vid refuger, bilister som bromsar precis framför oss, etc... läs pendlingstråden och dårar i trafiken för fler exempel) vi cyklister dagligen råkar ut för med fara för våra liv, skulle minska om kunskapen om det gemensamma regelverket skulle öka.

Jävligt lång mening den där sista. Skulle kunna ge bort den till Umberto Eco.

Dinmorsa skrev:
> Wee skrev:
> -----
> > TS du är uppenbarligen inte ämnad till att
> köra
> > tung MC. Du klarar inte av teorin och trots att
> du
> > fått flera svar så fortsätter du. Vänta
> några
> > år tills du mognat på dig lite så kanske det
> > blir lättare för dig att svara rätt på
> några
> > frågor.
> >
> > Det var helt enkelt ett misstag att man förr
> fick
> > köra MC på bilkörkort, ett misstag som de
> > rättat till för att se till att folk utan
> > tillräcklig teoritisk kunskap ska få köra
> ett
> > fordon som gör 0-100 3 sekunder och når 300
> km/h
> > på 20 sekunder.
> >
> > Du verkar inte vara tillräckligt mogen eller
> > smart för att köra MC, kanske ska du nöja
> dig
> > med en 125 eller 250 tills du klarar av att ta
> ett
> > riktigt MC kort. Då får du din frihet..
>
> Åter igen så ger ju teorin ingenting om hur jag
> kör hojen?
> Som många kommenterat ovan i forumet,
>
> Jag har läst boken och vill ta ett mc-kort.
> Då kommer frågor om svampar och vad kommer ut ur
> avgasröret.
> Oavsett om jag svarar rätt eller fel så säger
> ju det inget om hur tekniskt kunnig jag är på
> mc. Klart jag kan vara omogen eller dum i huvudet.
> Men alla som har körkort och sedan gör
> misstag/krockat är väl ännu dummare då? Dom
> tar ju risker med den teori/uppkörnings som är
> idag. Alltså är den fel ? Gör om gör rätt.
>
> (Självklart kan andra trafikanter vara vållande)
> men är man med i leken?
>
> Efter som alla här verkar enade om att göra det
> svårt att ta mc-kort för att det är farligt.
>
> "Skit bakom spakarna " kan ju passa här?
>
> Jag säger inte att jag kan köra mc . Men vill ha
> kortet och försöker nu ta det och det är sånt
> jidder som inte hör till själva mc delen. Mera
> direkt mc lära.
> Köra fort på bana på olika modeller. Balans .mm
> osv. Skulle ju göra många säkrare eller mera
> galna, " faan vad jag ska bränna på slangen när
> jag köper min Yamaha r1)
>
> Att nu denna idiot skulle undvikas pga 50 frågor
> om miljön och psykadeliska svampar tror jag inte
> hjälper?

Det finns inte en enda fråga i teoriprovet som kommer avgöra om du är tekniskt kunnig eller inte. Det är ett teoriprov.

2.1.1 Förarens köregenskaper

Fråga 32 - Du ska ta en kurva så snabbt du kan, men hur fördelar du din kroppsvikt?

1. Jag hänger med kroppen på insidan med ena benet framåt.
2. Jag lägger trycket på ytterpedalen och håller kroppsvikten bort från kurvan.
3. Jag är från Polen och svarar därför; drive-by med en svart skåpbil.

Det är krångligt för att en del mc-förare kör för fort och bidrar till olycksstatistiken. Ett antal dårar sabbar till det för den stora mängden.

Även en sån här går att köra med b-körkort. Den är mycket mc-lik i sitt uppförande.
Capture.PNG

Skogsgubben skrev:
> Kraxman skrev:
> -----
>
> > Resten va ekonomikörning vilket jag skiter
> > fullständig i.
> Jag bryr mig inte inte om dina pengar, men gillar
> att du får lära dig att köra bränslesnålt.
> Det är ju bra (mindre dåligt) för miljön
> också. Ser inget fel i att det ingår i
> förarutbildningen.
>
>
> > Jag hade tänkt å köpa mig en
> > gixxer och då är det reptilhjärna som
> gäller.
> Skaffa en hoj som tillåter vanlig hjärna
> istället :-) Det tror jag att du och dina
> medtrafikanter tjänar på.

Om du nu tror på fullaste allvar att min miljökörning påverkar klimatet överhuvud taget så är du bara naiv.
Miljöproblemen är större än så och transport sektorn är ens inte den största boven i dramat.

Jag har en vanlig hjärna, problemet är att den blir en reptihjärna när man sitter på en gixxer.
Man köper inte en hoj som gör noll till 300 på typ 18sec för att fisa omkring och titta på naturen. Sen kan man ju självklart välja sina tillfällen då det blir öppet spjäll

Jag tycker att alla miljöpåverkan bara är marginella och inte påverkar.
Allvarligt, hur svåra är frågorna rörande miljökörning och svampar? Jag ser inte problemet, antingen klarar man provet eller inte, personligen skulle jag bli surare av att det kostar 100 spänn mer att anpassa proven efter person.

Knuppe skrev:
> Det var därför de insåg att folk som inte ens
> klarar av en enkel garagesväng och en inbromsning
> inte bör få köra MC på allmän väg, därav
> införandet av A-körkort.
> Nu har jag hört att de tog bort garagesvängen
> för att den var för svår iofs, nåt med
> könsdiskriminering att göra tydligen. Men å
> andra sidan gäller ett MC-körkort för alla
> motorcyklar i alla väderlekar, det kan ju vara
> bra att ha teknik för att faktiskt kunna vända
> hojen på en väg?
>
> Ååå andra sidan, vad vet jag.

När jag tog mc kort så hade de inte en specifik garagevändning längre, däremot var det lågfartsbana som inkluderade en vändning som mer eller mindre var som den gamla garagevändningen.
Vet att de antingen gjort om proven mer nyligen eller skulle göra det. Så vet inte riktigt hur det ser ut nu.

I verkligheten spelar det inte så stor roll om man sätter ner en fot i backen eller inte om man ska göra en vändning.
Däremot så har lågfartsproven krävt en viss balans, som man som körkortstagare får visa prov på och denna balans har man nytta av som förare av tvåhjuligt fordon.

Kan tänka mig att det finns en och annan på Happy som haft nytta av att ha tillräcklig balans för att kunna framföra något tvåhjuligt utan att trilla hela tiden. :)

Arsozath skrev:
> silverman834 skrev:
>
> Jag har fyrhjuling. En arbetsmaskin. Jag har vält
> med den två gånger. Dom är fullkomligt
> livsfarliga att bränna runt på. Problemet är
> hög tyngdpunkt och smal hjulbas.

Känner en som har fyrhjuling som jag fått prova. Den hade relativt låg tyngdpunkt och bred hjulbas. Men det var inte en arbetsmaskin, utan mer som en fyrhjulig motsvarighet till motocross.
På asfalt går den lätt upp på bakhjulen och på grus går det bra att bredsladda. Kul leksak. Men får (egentligen) inte köra med den någonstans förutom på banor. Är definitivt inte avsedd för att dra släp eller dyl.

bojsänke skrev:
>
> MC upplevs som ett hot mot nollvisionen.
>

MC ingår inte i nollvisionen.

Fixade också kortet nu i somras..
lätt som en plätt. Terorin nästan full pott, inte en endaste svampfråga dock..
Risk1 o 2 kan man inte kugga på, uppkörningen var lite trixig men inte svår om man har kört en del sedan innan och har trafikvett!
Tjohoo

Tillbaka
Topp