Jag kan helt klart hålla med att någon form av prov så som uppkörning och en viss teori skall va tvång om du nu vill åka motorcyckel.
Vad som dock irreterar mig är att staten, vägverket helt enkelt försöker suga ut en på så mycket pengar som möjligt i ens resa till att få detta jävla kort.
Har haft b-kort i 10 skadefria år.
Aldrig kört packad,påtänd, dyngtrött,för fort osv.
Så på pappret är ju allt kanon.
Så varför i helvete måste jag betala 500kr för att sitta å lyssna på någon tomte som ännu en gång ska förklara det uppenbara och bevisligen något jag verkar ha förstått första gången jag gick.
Att man inte ska knarka,kröka, köra när du är trött,arg,tänker på annat blablablabla. Vi pratar alltså om riskettan här.
Nu till risk 2:an.
Denna kurs va bättre och helt klart intressant på många sätt förutom avstånds blajset som jag också redan visste. Det lite roliga va ju att det va 2 av deltagarna som i princip knappt kunde framföra motorcyckeln.
Det va allt ifrån motorstopp, tappa hojen, välte, fatta inte hur dom skulle växla vägrade göra en del övningar för att det va för läskigt osv.
Sen så skulle dom ju göra det här avståndstestet.
Det funkat ju som så att man ska ligga en viss längd snett bakom en lite skåpbil som sedan har en liten lampa utanpå som sedan kommer lysa när skåpbilen bromsar. Detta för att visa hur dåliga dina reaktioner är osv.
Liran på hojen va så jävla förvirrad så att när väl lampan lös macka han fullt på gasen istället.
Kontentan blev ju då som våran blekfeta gulablendkärring till instruktör förklarade för oss att se här! Så här blir det.
Ööööö ne, om du är efterbliven så visst, vi säger så.
Sist men inte minst teorin.
Typ 4 av alla 70 frågor hade något med mc att göra.
Resten va ekonomikörning vilket jag skiter fullständig i. Jag hade tänkt å köpa mig en gixxer och då är det reptilhjärna som gäller.
Samma med miljökörning. Dont care.
Sen tjötet om knark, trötthet, sprit...tom procentsatser på skiten, vad finns i avgasröret, blablabla fuuuuuuck. Har dessa frågor överhuvudtaget nått att göra med hur jag framför motorcyckel på ett säkert sätt för mig och mina medtrafikanter?????? Lär det mig hur jag ska manövrera hojen.????
Det är väl fan det som är det viktiga.
Har man redan b kort så bör det endast räcka med körlektioner för mc, väjningsprov å allt som hör till. Risk 2:an och en teori som har med mc att göra. Thats it.
Tycker jag iallafall.