OT: körkorts fråga ?

Ja, det är en konstig parantes att folk som aldrig suttit på en mc har behörighet att framföra en sådan. Skönt att det inte är så längre!

Det är faktiskt väldigt konstigt att min mor och far får köra MC när de knappt kan köra bil.

Men skillnaden mellan 4-hjuling och (tung) MC är väl främst hastigheten och MC anses med all rätt vara svårare att framföra än just en 4-hjuling.

4-hjulingar toppar väl 150 (?) med en inte allt för brutal acceleration jämfört med en MC som går dubbelt så fort och kommer upp i hastighet lika snabbt som man blinkar med ögat. Det är lite olika faror, speciellt för någon som inte riktigt förstår hur snabbt det kan gå fel.

Jag är glad att det är ett eget kort till MC.

För att få körkort för ett fyrhjuligt fordon idag måste du visa att du kan framföra det säkert, tex hantera det faktum att fordonet ofta är mkt bredare till höger än till vänster relativt var du sitter. För att få köra ett tvåhjuligt fordon måste du visa att att du kan hantera det, tex hantera det faktum att det är instabilt och väger mer än du kan lyfta. Känns bra.

En ganska stor anledning till att MC kort är svindyrt är för att det ligger i mångas intresse att ingen tar MC kort. Olycksstatistiken suger för mycket.
Konspirationsteorier är alltid kul ;)

Jag vet inte om det stämmer, men man får ju intryck av tidningarna att det sker många allvarliga olyckor med fyrhjulingar då folk välter med dem i kurvor. Om det stämmer så sitter det nog folk och filar på ett eget körkort till dem. En stor nackdel med det vore väl att fyrhjulingar verkar vara ett så smidigt arbetsfordon för folk som äger lite mark.

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om det stämmer, men man får ju
> intryck av tidningarna att det sker många
> allvarliga olyckor med fyrhjulingar då folk
> välter med dem i kurvor. Om det stämmer så
> sitter det nog folk och filar på ett eget
> körkort till dem. En stor nackdel med det vore
> väl att fyrhjulingar verkar vara ett så smidigt
> arbetsfordon för folk som äger lite mark.

Jag har fyrhjuling. En arbetsmaskin. Jag har vält med den två gånger. Dom är fullkomligt livsfarliga att bränna runt på. Problemet är hög tyngdpunkt och smal hjulbas. Riktigt sjukt acc i den också.650cc på en maskin som väger så lite att jag kan resa den upp själv om den vält. Numera leker jag aldrig med den, bara arbete i skog och på åkrar etc.

Att tidigningarna skriver mycket om det är nog för att det är så många barn som skadar sig.

Bilkörkort har jag tagit en gång och mckort två gånger så jag är en dubbelt så bra mcförare än bilförare.

På 50-talet dog många traktorförare när dom stegrade över. Sen kom lagen om störtbur på traktorer som framfördes av anställd. På 90-talet tyckte man att det var för många bönder och skogsbrukare i Sverige och man uppfann fyrhjulingen som tog över den burlösa traktorns uppgift.

Fyrhjulingar är främst ett lekfordon även om dom kan göra lite nytta emellanåt. Det är väldigt få om ens någon skogsbrukare som tjänat in maskin, vagn och bränsle på att köra virke med fyrhjuling.

I Frankrike och kanske fler länder på kontinenten så får man köra lätt MC på bilkort om man haft det ett visst antal år, 2 tror jag.

Hur många bilförare omkommer varje år som har körkort. Det är inte ingav av körkort. Som är grejen.

Om du kör mc framför en lärare i 2 timmar blinkar vrider på skallen synligt och kör i 120 / 110 / 70 km kör lite samhälle lite backar och skit.

Om du sen ska hälsa på din polare 30 mil
Och kör i 200 blås . Riskerna ökar ju med hastigheten
Oavsett om du sitter i en fet BMW med 500 hk eller en trött clio eller på en sporthoj eller en african twin.

Som detta inlägg skriver jag i 120 på E4. Skiter i allt . Garvar . Röker hög musik på . iPad som gps. 4 ungar bak som skriker .plus en påtänd kärring bredvid som skriker "TITTA PÅ VÄGEN"..

Detta går inte at göra på en mc. Alltså!

Ge hit mitt mc kort nu!

Skillnaden är två hjul. Du har ett körkort för fordon med fyra hjul, bil. Därav får du även framföra fyrhjuling. Du får också köra traktor. Faktum är att du får köra trehjuling också. Men inte en tvåhjulig MC.

Det är mycket stor skillnad att köra en tvåhjuling, än en fyrhjuling.

Dinmorsa skrev:
> Hur många bilförare omkommer varje år som har
> körkort. Det är inte ingav av körkort. Som är
> grejen.
>
>
> Om du kör mc framför en lärare i 2 timmar
> blinkar vrider på skallen synligt och kör i 120
> / 110 / 70 km kör lite samhälle lite backar och
> skit.
>
> Om du sen ska hälsa på din polare 30 mil
> Och kör i 200 blås . Riskerna ökar ju med
> hastigheten
> Oavsett om du sitter i en fet BMW med 500 hk eller
> en trött clio eller på en sporthoj eller en
> african twin.
>
> Som detta inlägg skriver jag i 120 på E4. Skiter
> i allt . Garvar . Röker hög musik på . iPad som
> gps. 4 ungar bak som skriker .plus en påtänd
> kärring bredvid som skriker "TITTA PÅ VÄGEN"..
>
> Detta går inte at göra på en mc. Alltså!
>
> Ge hit mitt mc kort nu!

Undrar om du skall ha körkort överhuvudtaget.

Jag förstår inte?
Det låter på dig som det är skitlätt att köra mc som man ska göra på uppkörningen. Iaf för dig som är grym på att köra.
Varför tar du inte mc-kort då? Lättplätt.

Vad menar du med "köra på stolpar" som "ute i trafiken-situationer" egentligen? Har en stolpe kommit och slagit din bil? Döda vinkeln fick jag lära mig för en sådär 20 år sen när jag tog kort...

Jag vet inte riktigt om jag håller med om ditt resonemang. Kan snarare tycka att det är skumt att man får köra fyrhjuling på b-kort, borde vara a-kort på den.

Det roligaste är ju att olyckor med fyrhjulingar tas upp i statistiken som MC-olyckor :D

Allvarligt talat, de flesta i världen lär sig inte köra bil ordentligt på ett helt liv och köra en motorcykel är oerhört mycket svårare och misstag straffar sig oerhört mycket hårdare på MC.
Det var därför de insåg att folk som inte ens klarar av en enkel garagesväng och en inbromsning inte bör få köra MC på allmän väg, därav införandet av A-körkort.
Nu har jag hört att de tog bort garagesvängen för att den var för svår iofs, nåt med könsdiskriminering att göra tydligen. Men å andra sidan gäller ett MC-körkort för alla motorcyklar i alla väderlekar, det kan ju vara bra att ha teknik för att faktiskt kunna vända hojen på en väg?

Ååå andra sidan, vad vet jag.

haha, du känner inte nån bonde, eller hur? Väldigt många småjobb kan göras snabbare och enklare med en rejäl fyrhjuling (som tex lätt drar ett släp) istf traktor.

Cannondale jekyl 1000 skrev:

> Fyrhjulingar är främst ett lekfordon även om
> dom kan göra lite nytta emellanåt. Det är
> väldigt få om ens någon skogsbrukare som
> tjänat in maskin, vagn och bränsle på att köra
> virke med fyrhjuling.

I TS fall så tycker jag faktiskt att han borde få byta ut sitt B körkort mot ett A utan att göra några tester eller prov. Då är risken mindre att han dödar någon annan med tanke på att hans trafikuppförande verkar lämna en hel del att önska.

silverman834 skrev:
> I TS fall så tycker jag faktiskt att han borde
> få byta ut sitt B körkort mot ett A utan att
> göra några tester eller prov. Då är risken
> mindre att han dödar någon annan med tanke på
> att hans trafikuppförande verkar lämna en hel
> del att önska.

Tycker nog TS ögonblickligen ska klippa itu sitt körkort och på sin höjd cykla i framtiden, eftersom han uppenbarligen inte är mogen nog att framföra motorfordon.

johan44 skrev:
> haha, du känner inte nån bonde, eller hur?
> Väldigt många småjobb kan göras snabbare och
> enklare med en rejäl fyrhjuling (som tex lätt
> drar ett släp) istf traktor.
>
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Fyrhjulingar är främst ett lekfordon även om
> > dom kan göra lite nytta emellanåt. Det är
> > väldigt få om ens någon skogsbrukare som
> > tjänat in maskin, vagn och bränsle på att
> köra
> > virke med fyrhjuling.

Renskötare använder sin fyrhjuling mestadels för nyttotransporter skulle jag gissa. Det som skotern gör på vintern alltså.

johan44 skrev:
> haha, du känner inte nån bonde, eller hur?
> Väldigt många småjobb kan göras snabbare och
> enklare med en rejäl fyrhjuling (som tex lätt
> drar ett släp) istf traktor.
>
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> -----
>
> > Fyrhjulingar är främst ett lekfordon även om
> > dom kan göra lite nytta emellanåt. Det är
> > väldigt få om ens någon skogsbrukare som
> > tjänat in maskin, vagn och bränsle på att
> köra
> > virke med fyrhjuling.

+1

Våran fyrhjuling används till detta bland annat:
*såga timmer
*dra ner träd som vält mot andra träd via vajerspel
*köra timmer
*dra ut älgar
*forsla material vid stängsling
*köra vatten till avlägnsa beten
*persontransport vid tex kontroll av djur på beten

Många av dessa uppgifter görs i terräng som knappt går att ta sig fram i med traktor, lika lite med bil. Fyrhjulingen har ersatt en nissan kingcab som vi hade innan. Den var hopplös. Sen drar den lite bränsle med och det gör inget om hundarna är skitiga.

Du har inte tänkt på att det kan vara svårt att skriva i lagböckerna var gränsen mellan mc -3/4hjuling och bil går, samt att det uppfinns nya fordon hela tiden.
Kanske en mer logiskt och lättare gräns att förstå om fordonet kan hålla balansen själv eller inte.
Kunde iofs haft olika körkort för rattstyrda fordon och fordon med styre, men det skulle inte dröja länge innan det kom en mc med ratt isf.

Det finns alltid sätt att kringgå regler. Det är lite fashinerande med de där motorcyklarna som har dubbla framhjul för att slippa A kort och trängselskatt. De är väl i det närmaste identiska med tvåhjulingar vad gäller uppförande och faror.

Jag kan tycka att om man inte kan reglerna så skall man inte få ta mc-kort, enkelt.
Du får inte körkort efter risk2 heller, om vederbörande för 100 kärringstopp på uppkörningen tror jag inte att körkortet kommer på posten så att säga. Jag tror inte att det är tempot du skall bevisa att du har utan att bevisa att du kör vettigt. Jag kan absolut ha synpunkter på hur godkännandeprocessen ser ut med jag håller inte med dit generella resonemang, och ja, jag ska ta a-kort själv, eller, planen är att göra det iaf.

Min tidigare tråd spårade ur. Jag kan vara den skyldige ang mitt osamanhängade skrivande. Så nu till 2 frågor?

1:Varför är det så jävla krångligt att ta mc-kort ?

2:Och hur kommer det sig att man får köra fyrhjuling på b-kort..

Senast ändrad:
Dinmorsa skrev:
> 1:Varför är det så jävla krångligt att ta
> mc-kort ?

MC upplevs som ett hot mot nollvisionen.

> 2:Och hur kommer det sig att man får köra
> fyrhjuling på b-kort..

Det är ett fyrhjuligt fordon.

Seriösa svar:

1. Olyckstalen för mc förare hög. Ett naturligt sätt att komma till rätta med det är att införa höga krav för att få framföra en mc där stor tonvikt läggs på riskmedvetande.

2. Jag vet inte, men kanske en fyrhjuling är mer lik en bil att köra än en mc? Att införa ett specifikt körkort för fyrhjuling låter som en väldigt byrokratisk handling.

1. Gissningsvis för att MC-förare är så grovt överrepresenterade när det gäller olyckor. Det står inte över huvud taget i proportion till trafikarbetet som görs på MC. Alltså ligger det i samhällets intresse att göra det krångligt och svårtillgängligt. Inte för att jag uppfattar att det är krångligare än att ta ett vanligt B-körkort. Båda borde nog vara svårare att ta egentligen.

2. Någon naiv person trodde väl att de primärt skulle användas som arbetsfordon.

Jag anar en urspårning till på g för övrigt.

bojsänke skrev:
> Dinmorsa skrev:
> -----
> > 1:Varför är det så jävla krångligt att ta
> > mc-kort ?
>
> MC upplevs som ett hot mot nollvisionen.

I Göteborgs trafiksäkerhetsplan ingår inte MC eftersom det inte bedöms finnas några åtgärder de kan ta till som har någon effekt. Lite kuriosa sådär.

1.
MC är livsfarligt och även om maskinerna i sig är bra så är inte förarna det - olycksstatestiken ser mycket dyster ut för MC. Undantaget är custom/HD och scooter som förefaller ligga rimligt i olycksfrekvens. Samhället vill med all rätt få ner antalet olyckor.

2.
De är så långsamma och otrevliga att köra fort med att de inte inbjuder till bus - tråkiga fordon helt enkelt och lättare att köra säkert än 2 hjulig mc.

"Spårade ur" kan ju vara rätt i denna tråd .

1. Varför ska jag skriva ca 40-50 frågor om trafiken sedan 10 om mc. . Om jag missar allt på trafikdelarnas och missar tio mc frågor så kan jag alltså få mitt körkort för mc utan att "fatta något" utan bara läst boken. Och hur gör dessa 10 extra frågor mindre dödlig på en mc. Om det är där skon klämmer . Och om jag nu misslyckas på teorin på mc. Hur kan jag då få sätta mig i bilen och åka där ifrån kan man tycka.

2: jag gillar grejen med fyrhjulingen. Men vill så klart ha samma grej för mc . Men är man osäker på saker kör man väl undan och tester på bana eller där man ej stör annan tills man är säker..

18 b-kort
Prövotid 2 år grattis! Nu kan du komma till testbana med 1 dags teori och 3 dagars olika körprov på mc.
Köra fort . Trixa . Och ha roligt. Bli säker. Sen när du visat att detta funkar får du ett a-på ditt kort.
Teorin kan du ju redan sedan b-kortet!

Dinmorsa skrev:
> Varför ska jag...

För att du inte kommer göra det, och därför kommer färre skaffa MC. Det är målet. Vad är det som är svårt att begripa?

Dinmorsa skrev:
Men är man
> osäker på saker kör man väl undan och tester
> på bana eller där man ej stör annan tills man
> är säker..

Eh nej? Så funkar inte människor. Hade det varit så hade körkorten inte behövts till att börja med.

Mckort ska va krångligt och dyrt att ta, då får man en naturlig selektivitet och ett begränsat antal.
Sen skulle alla mc ha fartbegränsare, åtminstone tills man fyllt 40 eller så.

Men jag ska kanske inte gnälla, kör ju 7 tons buss på B-kort.

json88 skrev:
> Mckort ska va krångligt och dyrt att ta, då får
> man en naturlig selektivitet och ett begränsat
> antal.
> Sen skulle alla mc ha fartbegränsare, åtminstone
> tills man fyllt 40 eller så.
>
> Men jag ska kanske inte gnälla, kör ju 7 tons
> buss på B-kort.

Hur lyckas du med det?

Marham skrev:
> json88 skrev:
> -----
> > Mckort ska va krångligt och dyrt att ta, då
> får
> > man en naturlig selektivitet och ett begränsat
> > antal.
> > Sen skulle alla mc ha fartbegränsare,
> åtminstone
> > tills man fyllt 40 eller så.
> >
> > Men jag ska kanske inte gnälla, kör ju 7 tons
> > buss på B-kort.
>
>
> Hur lyckas du med det?

Det är troligtvis ingen buss utan en personbil.

Tillbaka
Topp