[OT] Köttransport

Aron

Inventarie
[OT] Köttransport
Jag har blivit erbjuden ett parti fint nötkött från Österlen men funderar lite på hur jag ska få hem det. Köttet är vacumpackat och djupfryst. Det finns i Skåne och transport till Stockholm är ordnad.

Frågan är bara hur köttet transporteras på bästa sätt? Klarar det 6 h i backluckan på en bil utan att tina för mycket? Hur löser ni som jagar transporterna?

[OT] Köttransport
jag har transporterat en hel del fisk från norrland till sthlm med bil. djupfryst i plastpåse och ganska mycket tidningspapper runt samt i kylväska/bag och det har funkat bra, knappt fenorna tinat.

hur mycket kött pratar vi om? ett par kilo eller ett par hundra kilo? :)

[OT] Köttransport
I den bästa av världar; frysbil. I den näst bästa av världar; en skåpbil som man baxat in en frysbox i. I fallande ordning; kyllåda/väska med klampar, inslaget i ex tidningar, packat rakt ner i plastpåsar (lägger man det lite snyggt ihop så att is kyler is kan det funka ganska bra). Har själv åkt mellan Gbg och Sthlm med såväl fisk som gris fruset i bagaget (utan annat än ett par plastpåsar).

[OT] Köttransport
Jag har flugit Umeå-Stockholm, inklusive transfer (total tid ~4 timmar) med resväskan halvfull med fruset kött, kan inte påstå att jag märkte nån större upptining när jag kom hem och packade in i frysen.

[OT] Köttransport
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> åk ner och ät upp det på plats
Det är väl bättre att Aron anordnar en grillfest här i stan?

[OT] Köttransport
Tjackar du torr-is på Aga kan du hålla det hur kallt som helst, helst i en sjyst friggo-låda. Men ärligt talat hinner det inte tina särskilt mkt om det är en större mängd. Tänk dock över ventilationen om du kör på torr-is, helst inte kombi.

[OT] Köttransport
Bara att packa in köttbiten i kläder, handdukar eller vad som finns tills hand. Släng ner i bakluckan, tuta och kör.

Känner personligen ;-) en familj som flög med fryst oxfilé i bagaget från Zimbabwe till Sverige via Heathrow. I övrigt samma erfarenhet som mwahlstedt.

[OT] Köttransport
Black planet skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > åk ner och ät upp det på plats
> Det är väl bättre att Aron anordnar en
> grillfest här i stan?

supertortuga.fun.bregott.jpg

[OT] Köttransport
Vanlig rejäl kylväska och ordentligt med frysklampar.
Har du tillgång till sedanbil så borde det vara bättre än kombi/halvkombi så här års? Ingen kupevärme i skuffen antar jag?

[OT] Köttransport
Mikva skrev:
> Känner personligen ;-) en familj som flög med
> fryst oxfilé i bagaget från Zimbabwe till
> Sverige via Heathrow.

Vi har flugit en hel del kött till och från olika kontineneter, mest den afrikanska.

Senast för några veckor sedan flög jag med 10 kg oxfile från Kenya till Liberia,
väl inlindat tidningspapper och i incheckat bagage, ca 20 tim resa (inkl obligatorisk försening 8 tim), inget problem alls.

Vet att det finns dom som bryner det lite först, dels för hållbarheten, och ev för svenska tullen (köttimport är antagligen lika reglerat som DX-lampor, men då räknas det som typ "tillagad mat").

Min kollega skickade räkor från Sverige till Uganda, väskorna var borta i 4 dygn, say no more..

Slutsats, kör på.

[OT] Köttransport
dans skrev:
> Senast för några veckor sedan flög jag med 10
> kg oxfile från Kenya till Liberia,
> väl inlindat tidningspapper och i incheckat
> bagage, ca 20 tim resa (inkl obligatorisk
> försening 8 tim), inget problem alls.

"oxfilé", sure
>
> Min kollega skickade räkor från Sverige till
> Uganda, väskorna var borta i 4 dygn, say no
> more..

Åhhh fy faaan

>
> Slutsats, kör på.

Vet några italienare som flög hem från Tromsö med fisk de fiskat, inga problem.

[OT] Köttransport
dans skrev:

> Min kollega skickade räkor från Sverige till
> Uganda, väskorna var borta i 4 dygn, say no
> more..

"You know, in Sweden we call it surströmming. Very good."

[OT] Köttransport
JLarsson skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > Ubu skrev:
> >
>
> > -----
> > > åk ner och ät upp det på plats
> > Det är väl bättre att Aron anordnar en
> > grillfest här i stan?
>
>
> http://www.supertortuga.com/img/supertortuga.fun.b
> regott.jpg

Haha, den snor jag :)

[OT] Köttransport
Har en kompis som hyr ut lätt lastbil med kyl aggregat,tror den lastar runt ett ton.

Pm för kontakt uppgift,annars tror ja med på tidningar och frigolit lådda...

[OT] Köttransport
Varför är rubriken OT? Cykling är en form av köttransport.
Min cykel transporterar tiotals kilo människokött varje dag.

Om du bara väntar lite så är frystransport i Sverige inget problem längre. Speciellt om du låter bli att sätta på värmen i bilen.

[OT] Köttransport
Tack för alla kreativa tips. En frigolitlåda och is från det lokala storköpet borde alltså räcka. Det kommer att transporteras bak i en skåpbil så själva transporten håller ju kylskåpstemperatur så här års.

[OT] Köttransport
Är det prima oxfilé från Ungern? I så fall skulle jag först tina upp det och sen transportera det oinslaget inne i bilvärmen. Då kan du med gott samvete slänga det när du kommer fram till Stockholm. :-)

[OT] Köttransport
dans skrev:
> Vi har flugit en hel del kött till och från
> olika kontineneter, mest den afrikanska.

Skoj att det är fler som har liknande erfarenheter. Idag är det nog svårare att ta sig in i EU med kött i bagaget.

[OT] Köttransport
Om köttet är djupfryst så är det inga problem. Bara lägg köttdelarna tillsammans i en ica-påse och isolera det sedan med vad du har tillgängligt. Tidningar, jacka, filt.
Du vill alltså att värmen som finns runtomkring inte kommer in mot det kylda köttet.
Det kommer antagligen värmas upp en bit från -18 men det kommer knappast bli många grader varmare på 6h om du isolerar och har det i bagaget.
/
Arvo

Tillbaka
Topp