[OT] Kristallsjuka?

123456789

Aktiv medlem
[OT] Kristallsjuka?
Nån här som haft det ?
Blev hemma hela denna vecka.
Allt snurrar ... huvud rum o säng ?
Kaskad spydde i tisd natt, morgon.
Är det någon som fått behandling i sån där stol där man snurras runt?
Ska få en sån inom kort..

[OT] Kristallsjuka?
Ja, tre gånger. Första gången så släppte det värsta på ~en månad men satt kvar i ett år. De andra gångerna släppte det på några veckor, typ, alltid lite småyr tycker jag än.

Inte provat sån stol. Bäst har varit att ligga på rygg med huvudet neråt och få det vickat fram och tillbaka. Som om en kiropraktor knäcker ungefär, fast långsamt då.

Vildaste var nog "dykarhjälmen" som lös i ögonen när de snurrade runt en, vet inte hur lång tid det tog innan jag visste vad som var upp och ner.

[OT] Kristallsjuka?
När jag åkte på det så kunde jag inte ens gå eller stå upp utan att hålla i mig i något under några veckor.
Aldrig spytt så mycket som under dom veckorna det va som värst.
Kunde inte ens kolla på tv, youtube eller något annat rörligt utan att spy
Cykla gick efter någon månad men med många omkullåkningar som resultat.
Ramlade även ner för ett berg rakt ner i sjön några månader senare pga att balansen försvann helt plötsligt.?
Tog ett år innan balansen va återställd, men får en släng av det lite då och då, men bara väldigt korta perioder som tur är.
Men en övning som lindrade lite för mig tror jag hette fosters manöver eller nått liknande.

[OT] Kristallsjuka?
När jag åkte på det så kunde jag inte ens gå eller stå upp utan att hålla i mig i något under några veckor.
Aldrig spytt så mycket som under dom veckorna det va som värst.
Kunde inte ens kolla på tv, youtube eller något annat rörligt utan att spy
Cykla gick efter någon månad men med många omkullåkningar som resultat.
Ramlade även ner för ett berg rakt ner i sjön några månader senare pga att balansen försvann helt plötsligt.?
Tog ett år innan balansen va återställd, men får en släng av det lite då och då, men bara väldigt korta perioder som tur är.
Men en övning som lindrade lite för mig tror jag hette fosters manöver eller nått liknande.
Åh fy fa.. ?

[OT] Kristallsjuka?
Det beror på vilken gång som kristallen lagt sig i. Olika manövrar beroende på vilken.

Jag har aldrig hört om det. Har du en länk med mer information?

Min fru hade problem för några år sen och då har Epleys alltid funkat, kanske inte första manövern, men ofta den andra.

För en veckan kände själva lite yrsel när jag vaknade på morgonen flera dagar på rad. Det var dock inte så stark, så jag antar att det var något annat.

[OT] Kristallsjuka?
Jag har aldrig hört om det. Har du en länk med mer information?
Balansen sitter i tre bågar i varje öra, en i varje dimension. Kristallerna kan fastna i vilken som helst av dessa och behöver då roteras ut genom olika manövrar.

1709801872980.png

[OT] Kristallsjuka?
Du är inte ensam. Har drabbats några ggr. Dock mkt mildare än ditt anfall!
Värsta var när jag stod längst upp i en trappa på jobbet och mötte en chef + kollega strax efter att det började snurra högg de mig och ville tala om en sak. Jag lutade mig till synes lite nonchalant mot trappräcket, men höll egentligen ett krampaktigt tag om det. Varade säkert bara någre sek, men kändes länge. Obehagligt.

[OT] Kristallsjuka?
Haft det en gång för några år sedan, och något återfall som varit mycket mildare och spm har gått över av sig självt. Första gången gjorde jag någon manöver i sängen ett antal gånger så släppte det efter hand, fick börja med att lista ut åt vilket håll det var sämst, och när jag visste det så satt jag på sängkanten och kadtade omkull mig åt det håll som yrseln uppstod, och låg kvar en viss tid mellan varje gång, kanske kallades för Epleys manöver, kommer inte ihåg...

[OT] Kristallsjuka?
Låter mer som den "gamla" övningen.

När jag började jobba efter första så byggde vi ett stort varuhus. Stod i liften 5-6 meter upp som gungar och under mig hade jag installationsskenorna för armaturer mm som i sin tur gungade på sitt sätt. Det höll inte så länge innan jag fick åka ner.

[OT] Kristallsjuka?
Har haft ett par omgångar Meniers syndrom med liknande symtom. Dock brukar de gå över lite fortare. Övertryck i innerörat pga stress+salt+övervikt+fel på trumpeten.

[OT] Kristallsjuka?
Illamåendet kan man få piller mot.
Obekräftat kan magnesiumtillskott verka förebyggande.
Har inte haft det själv sen jag började ta magnesium. Men det är högst anekdotiskt.

[OT] Kristallsjuka?
Har Meniers som är en annan yrselsjukdom.
Har Arlevert som medicin om det börjar kännas.
Medicinerar man även kristallsjuka?

[OT] Kristallsjuka?
Både jag och en kollega åkte på en mild släng av kristallsjuka efter överjävlig förkylning som påminde om Covid. Gick 2-3 veckor sedan blev vi båda yra, symptom exakt som kristallsjuka.
Min var värre men gick över efter egenutförd Epleys 2 ggr. Hoppas det hjälper!

[OT] Kristallsjuka?
Ganska viktigt hur man gör övningarna. Finns lite olika beskrivningar och youtube-videos, men det som funkade på mig var lite kraftigare rörelser mellan ställningarna, bra lut bakåt, samt lite längre väntan mellan ändringarna.
Finns ju i värst fall nån snurr-ställning på karolinska där de utför i princip samma övning men med avläsning av ögonrörelser o.d. - men det kanske är det som diskuteras ovan.

[OT] Kristallsjuka?
Tillbaka
Topp