[OT] Ladda bilbatteriet

Kupa

Aktiv medlem
[OT] Ladda bilbatteriet
Som sagt, fredagen den 13e idag, så biljävlen startade ju inte imorse. Med startkabel från farsans bil gick det fint, och nu på kvällen var det dött igen. Tänkte alltså ladda batteriet, ficl låna en laddare 12V/4A med lite automatik och grejer.

Har inte gjort sånt här förut, så ville kolla med expertisen. Ska jag:

1) Ladda i köket (varmt) eller på balkongen (nån enstaka plusgrad)
2) Skruva upp pluggarna i cellerna? Helt eller bara lite?

Behöver man vara orolig för gasutveckling och sånt skit?

[OT] Ladda bilbatteriet
Ta ur pluggarna och ladda på balkongen. Vid laddning av bilbatteri bildas vätgas som tillsammans med syre blir "knallgas", explosivt.

[OT] Ladda bilbatteriet
Det du bör fundera på innan du börjar ladda är, har du kört med bilen på länge? Om inte kanske det är batteriet som är urladdat, har du kört med den nyligen (typ senaste veckan) så kanske det är fel på batteriet eller något annat. Börja med att skruva av locken på alla celler och kolla att det finns tillräckligt med vatten (det ska täcka blycellerna med god mariginal). Det har ju varit lite kallt ett tag nu och har du otur så kan det vara så att en eller felra celler i batteriet har frusit och då kan det bli skador på själva skalet, kolla efter sprickbildningar på utsidan av batteriet. När detta är kollat kan du sätta batteriet på laddning med locken avskruvade i ett väl ventilerat utrymme eftersom det bildas giftig gas vid laddningen, men utomhus kanske inte är den bästa lösningen. När du har laddat ditt batteri och koplat in det och det fortfarande inte fungerar så kan det vara så att batteriet har blivit skadat av att eventuellt ha frusit, eller blivit kortslutet internt. Då är det bara att byta;-)

[OT] Ladda bilbatteriet
Tack för svaren: bilen gick senast igår, den har startat OK senaste tiden trots kylan, men den _har_ ju faktiskt varit en aning trög i kylan, helt naturligt. Har varken garage eller elstolpe så det har varit kallstarter hela vintern.

Bilen är en 00:a, så om inte nån fuling stoppat i ett gammalt batteri så är batteriet lika gammalt.

Nivån i cellerna är OK, vi fyllde på imorse men även innan påfyllningen var alla cellerna täckta med vatten, om än inte så mycket.

Läskigt det där med gas, får nog bli balkongen ändå.

[OT] Ladda bilbatteriet
Om du fyllt på vatten så bör du kolla syravikten i batteriet så att den ligger på lagom nivå, mätare brukar man kunna låna på bättre mackar eller en verkstad om du inte har en själv eller kan låna av någon, kolla samtliga celler och värdet ska vara jämnt i alla (lite skillnad är OK men inte mycket).

Har du ett A-klassat batteri så håller det längre än fem år, om inte så kan det sjunga på sista versen och då fryser dem ofta sönder som beskrevs ovan.

Du vet säkert om det men jag säger det utifall att, vid demontering/montering i bilen samt inkoppling av laddare så ska du bryta/sluta kretsen med minuskabeln för att undvika gnistbildning och kortslutning som kan skada elektronik på bilen!!

Ska du ladda ute på balkongen vilket är klokt så se till att det inte kommer skräp i cellerna du kan låta cellocken ligga lösa över hålen så brukar det lösa sig med ventileringen av gas.

Bosse

[OT] Ladda bilbatteriet
Skulle starta min bil igår, den var stendöd!
Visst den har stått sen i Juli och varit körd 2-3 gånger max en timme tillsammans så var väl inte så konstigt!
Laddade upp batteriet i ett dygn och bilen funkar bra.

Dock så är ju steron LÅST, och jag har inte koden. Bilia kan fixa en ny kod för 500kr på 24 timmar (vardagar)... Kul. Nä men kanske får bli så.

Verkar finns en massa program på nätet för upplåsning av stereos, men har inte hittat någon som fixar Renaults hemkörda/oem:ade grejjor.

Till saken hör att jag skulle behöva ha igång skiten tills imorrn då en spekulant ska titta på bilen.

Ingen där ute som sitter på ett fulhack som genererar kod till en Renault Stereo??

[OT] Ladda bilbatteriet
Lancewolf: jo, jag känner till det där om minuskabeln. Har demonterat batterier förut och t.o.m felsökt elfel (och fixat med 5-56 :), men inte sysslat med uppladdning

Funderar på att ta över skiten till farsan imorgon och låta honom fixa't..

[OT] Ladda bilbatteriet
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Lancewolf: jo, jag känner till det där om
> minuskabeln. Har demonterat batterier förut och
> t.o.m felsökt elfel (och fixat med 5-56 :), men
> inte sysslat med uppladdning
>
> Funderar på att ta över skiten till farsan imorgon
> och låta honom fixa't..

HeHe.. Sedär ja då tipsade jag en redan lärd med andra ord men hellre en gång för mycket än för lite när det gäller elsäkerhet ;-)

Blev liksom härdad när jag jobbade på en bilelektrisk verkstad över hur okunniga många bilägare var när det gällde batterier och elsystem så jag blev kanske lite överambitiös i mitt tipsande men inget illa menat med det.

Bosse

[OT] Ladda bilbatteriet
Lonewolf skrev:
> HeHe.. Sedär ja då tipsade jag en redan lärd med
> andra ord men hellre en gång för mycket än för
> lite när det gäller elsäkerhet ;-)
>
> Blev liksom härdad när jag jobbade på en
> bilelektrisk verkstad över hur okunniga många
> bilägare var när det gällde batterier och elsystem
> så jag blev kanske lite överambitiös i mitt
> tipsande men inget illa menat med det.

Inga problem, Bosse.

Kan för övrigt meddela hur alltihopa slutade: köpte nytt batteri idag; det gamla ville tydligen inte laddas upp - det räckte till att starta två ggr, sen var det dött igen.

/Anders

[OT] Ladda bilbatteriet
thomaz skrev:
> Skulle starta min bil igår, den var stendöd!
> Visst den har stått sen i Juli och varit körd 2-3
> gånger max en timme tillsammans så var väl inte så
> konstigt!
> Laddade upp batteriet i ett dygn och bilen funkar
> bra.
>
> Dock så är ju steron LÅST, och jag har inte koden.
> Bilia kan fixa en ny kod för 500kr på 24 timmar
> (vardagar)... Kul. Nä men kanske får bli så.
>
> Verkar finns en massa program på nätet för
> upplåsning av stereos, men har inte hittat någon
> som fixar Renaults hemkörda/oem:ade grejjor.
>
> Till saken hör att jag skulle behöva ha igång
> skiten tills imorrn då en spekulant ska titta på
> bilen.
>
> Ingen där ute som sitter på ett fulhack som
> genererar kod till en Renault Stereo??

OM du tänkt behålla bilen så kan jag bara tipsa om att bra cdstereoar kostar nån dryg 1000-lapp. (i jämförelse med bilias kod för 500).
www.nardik.se har Kenwoods cdstereo till bra priset. klicka på billjud och välj sedan kenwood cd-radio så kan du kolla lite på priser om du är intresserad.
De här var bara ett annat sätt att se på dit problem.

Tillbaka
Topp