[OT] - Laga förstärkare

Aron

Inventarie
[OT] - Laga förstärkare
Min NAD 320 har börjat brumma. Det är en trotjänare som jag haft i nästan 20 år och som överlevt studentkorridorer, ett brinnande musikintresse och fler förfester än jag kan minnas. Den känns lite som en gammal kompis och jag tänkte göra ett försök att laga den.

Symptom: Högtalarna brummar på alla line-in kanaler oavsett om jag har någon källa ansluten eller ej.

Mitt frågebatteri:
* Jag gissar att det är någon/några av kondensatorerna som packat in. Låter det sannolikt?
* Ska jag köpa kondensatorer med exakt samma specifikationer? Eller kan jag ta lite höjd på volt och temperatur?
* Vilka kondensatormärken är bra? Finns det några kvalitetsklasser eller liknande som jag bör titta efter?
* Jag har aldrig hanterat så stora kondensatorer tidigare, vad bör jag göra för att försäkra mig om att inte få en fet stöt när jag löder om dem?
* Övriga tips?

[OT] - Laga förstärkare
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> * Jag har aldrig hanterat så stora kondensatorer
> tidigare, vad bör jag göra för att försäkra
> mig om att inte få en fet stöt när jag löder
> om dem?

Håll koll på polerna. Tänk på att kondensatorerna du plockar av fortfarande kan ha en laddning även om apparaten är avstängd.

[OT] - Laga förstärkare
Lulle skrev:
> Tänk på att kondensatorerna du plockar av fortfarande kan ha
> en laddning även om apparaten är avstängd.

Det är den laddningen jag är lite fundersam över. Finns det något sätt att tömma kondensatorerna innan demontering? Helst utan kortslutning, splitterskador och eldsvådor.

[OT] - Laga förstärkare
Normalt sett borde de ladda ur långsamt, så koppla ur och låt stå en vecka. En hand på ryggen när du fipplar.

Jag har kortat rätt stora kondingar (typ som ett dricksglas eller så) med mätprober någon gång, det pangar ganska bra men det kändes aldrig som det var fara för liv och lem. Men jag skulle inte slicka på dem.

Jag tror inte det är så jäkla noga med märke och sånt, de flesta som säljs på elfa/motsvarande är ju kända märken typ Elna osv.

Köp minst samma spänning och kapacietet, och inte så stora att de inte ryms :)

[OT] - Laga förstärkare
Just förstärkare vet jag inte men till datornätagg verkar japanska och så hög temperatur som möjligt ses som kvalitetstecken. 105 grader är väl det normala i kvalitetsagg. Men de kanske lever ett hårdare liv, vad vet jag.

[OT] - Laga förstärkare
Så kan det säkert vara. Börja med att se om någon av kondensatorerna har börjat läcka och/eller svälla så att toppen blivit konvex. Hjälper inte det kan du prova att ohm-mäta kondensatorerna (på plats), de hela bör ha väldigt hög DC-resistans. Har du ett oscilloskop kan du försöka mäta rippel i de olika delarna av strömförsörjningen. Det är lite detektivarbete, men egentligen inte så svårt. Elektrolyter kan också utveckla hög inre resistans, ESR, men det är tyvärr inte så lätt att upptäcka. I värsta fall chansar du och byter alla misstänka kondensatorer i strömförsörjningen eftersom de ändå inte kostar många kronor styck.

Kondensatorerna byter du ut mot likvärdiga. Ofta är det inte så kinkigt, men försök välja samma kapacitans och lägst samma märkspänning. Tempområdet eller tillverkare är heller inte så viktigt. Byt annars igen om 10 år. Lycka till!

ps och noja inte över att ladda ur kondensatorerna, det sköter förstärkaren själv på nolltid ds

[OT] - Laga förstärkare
Tror också att det är buffertelektrolyterna som tappat för mycket av sin kapacitet. Duger med vanliga standardkondensatorer om du frågar mej, så länge dom inte är lägre specade än dom befntliga.

[OT] - Laga förstärkare
kan man inte kortsluta kondensatorerna med en liten last om man är nojjig? hade nog bara ryckt kabeln och låtit stärkaren köra klart. alla mina nad drar ur sig själva vad jag vet.

[OT] - Laga förstärkare
Får du bara brum i högtalarna eller musik + brum?
Om det är det senare kan det ju vara så att det introducerats en störkälla någonstans i närheten. Ett enkelt test är att flytta anläggningen eller bara röra om bland alla kablar.

[OT] - Laga förstärkare
NAD320. Det är väl inte mer än en 40VDC max på det nätaggregatet.
Inget att oroa sig över (vad gäller försiktig kortslutning och en hand på ryggen).

Sätt dit electrolyter med låg impendans (dvs som tål trippel utan att bli varma).
Sätt gärna en mindre parallellt då det förbättrar filtreringen påtagligt.

Du får hyfsat ljud ut ur burken förutom brummet? (Annars kan man misstänka andra saker).

[OT] - Laga förstärkare
För 10 år sen brummade min NAD 3020b , Dränkte kretskortet med en halv sprayburk elektronik oxidrengöring.
Väntade en kvart blåste sen med tryckluft, testade dagen efter.

Den funkar än idag.

Gör detta UTOMHUS !

/Ulf

[OT] - Laga förstärkare
Säkert avkopplingskondingarna i nätdelen som packat ihop. Kortslut med ett hög-Ohmigt motstånd så blir det inget puff och pang. Sen byter du till nya, likvärdiga kondingar.

[OT] - Laga förstärkare
Om det brummar så brukar väl någon form av jordfel vara vanligaste orsaken, kolla det innan du byter kondingarna. Att bara spraya och hoppas som sikkel tipsar om ovan funkar förvånansvärt ofta.

[OT] - Laga förstärkare
Det är bara brum. Ingen musik letar sig ut i högtalarna.

"elektronik oxidrengöring" är det sån där Isopropynol*? Som man gör rent med inuti dämparna?

*Med reservation för stavningen. Jag har inte flaskan tillgängligt.

[OT] - Laga förstärkare
Aron skrev:
> Det är bara brum. Ingen musik letar sig ut i
> högtalarna.

Ja då är det ingen trasig elekrolyt till effektdelen i vart fall.
Kan möjligen vara en till försteget om det är single ended och med egen trafotapp och filter (vilket det var på gamla 3020, men hur lik 320 är vet jag inte).

[OT] - Laga förstärkare
Aron skrev:
> högtalarna.
>
> "elektronik oxidrengöring" är det sån där
> Isopropynol*? Som man gör rent med inuti
> dämparna?
>
> *Med reservation för stavningen. Jag har inte
> flaskan tillgängligt.

Isopropanol eller 2-propanol?.

Edit: stavningen alltså, om det är det du ska använda får någon annan svara på...

Senast ändrad:
[OT] - Laga förstärkare
Om du inte får ordning på den och vill hålla liv en annan gammal trotjänare istället kan du få ärva min NAD 3020. Säg bara till.

[OT] - Laga förstärkare
Aron skrev:
> högtalarna.

Då kan man nog misstänka avbrott i nån ledare nånstans, och precis som emmer skriver så lär det inte vara nån konding som är kass. Öppna och kika med lupp. Kan vara kortis också på grund av damm eller annat mög.

Edit: NAD är ju gör övrigt mycket trevliga förstärkare med bra kvalla och sjukt fint ljud för pengarna. Min (tror det var 320 också) dog på ett annat sätt, nämligen genom att alla ingångar var aktiva samtidigt:-/ Jag orkade inte felsöka utan skrotade den. Men min nuvarande mycket dyrare Sony-bling-grunka men en miljard ingångar låter avsevärt sämre.

Senast ändrad:
[OT] - Laga förstärkare
Hmm.. Minns inte numret på den, men hade en 3xx som jag fick byta resistorer i pga att NAD hade klåpat sig och satt i ett par som inte tålde tillräckligt med effekt.

[OT] - Laga förstärkare
20 år gamla elektrolyter...
Jag skulle byta allihop om jag nu ändå skulle öppna och börja löda, bara för att slippa göra samma sak igen om något år eller så när nästa ger upp.

[OT] - Laga förstärkare
1) Flytta till annan väggkontakt som ligger över annan säkring i lägenheten eller huset. Andra apparater i närheten som gått sönder kan få förstärka att humma.

2) Koppla ur, öppna och titta efter fysiska brännmärken eller läckage.

3) Inget synligt så rengör med tryckluft och eventuellt oxidrengörare enligt ovan.

4) Fortfarande problem högst troligtvis en kondensator, köp samma specifikationer som förut på elfa. Dra ur kontakten, löd loss och byt.

5) Fortfarande problem högst troligt den interna nätdelen som pajat, ersätt med något som levererar samma drivspänning till interna ljuddelen.

6) Forfarande problem så behöver man kretslayout och multimeter så man kan börja felsöka på riktigt, kan va diod eller transistor som pajat men inte syns. Fast en trasig transistor syns oftast.

Nad är grymma i övrigt, klassikt märke :)

Senast ändrad:
[OT] - Laga förstärkare
2-propanol finns att köpa på Feltema. Heter elektronikrengöring där och kostar en 60-lapp. Den är gudomlig vid rengöring av ytor på cykeln efter att man har slabbat med typ lutning av bromsar.

[OT] - Laga förstärkare
repair_manifesto_900x1390.jpg

[OT] - Laga förstärkare
Äru säker på att det är brum?
Kan ju vara exprimentell elektronmusik.

(Har hänt mig på riktigt...)

:)

Lycka till och +42 på repair manifesto!

[OT] - Laga förstärkare
Har den sånnadär byglar mellan försteg och slutsteg på baksidan? Du kan ju i så fall testa om det är för- eller slutsteg som är trasigt.

Brände ena kanalen på min 7225 och lät hifiklubben laga den (typ 15 år sen) och den gick vidare i över 10 innan den pensionerades av andra orsaker.

[OT] - Laga förstärkare
Det kan ju orsakas av lite allt möjligt, och flera komponenter kan stryka med som sidoeffekt av att en annan komponent blir helt kortsluten eller öppen (domino).

Jag skulle börja med att koppla ur allt och syna kretsarna nära för att leta tecken på att något brunnit. Syns inget alls så kan man t.ex. börja med att kontrollera spänningar vid olika punkter där man kan förvänta sig en viss spänning (safety first här - gärna genom isolationstransformator). Servicediagrammet är så klart bra att ha. Har man hittat en trasig komponent så bör man söka sig vidare i alla fall en liten bit för att se om det blivit lite domino-effekt.

Finns någon brunnen säkring så är ett bra tips att testa med glödlampa istället innan du provar med ny säkring. Lyser lampan så kommer säkringen att brinna.

+1 för effektmotstånd till att ladda ur kondingar.

/ en som nördat elektronikreparation ett tag. Inte proffs inom det dock.

[OT] - Laga förstärkare
Kung_Gustaf skrev:
> 2-propanol finns att köpa på Feltema. Heter
> elektronikrengöring där och kostar en 60-lapp.

Finns på flaska hos Kjell&Co om man inte vill ha sprayburk. Något högre literpris.

[OT] - Laga förstärkare
Effektkondingarna är utbytta. När jag lödde bort de gamla visade det sig att ett av stiften var helt bortärrgat... Nu brummar det inte längre.

Men, det låter knappt något heller. Ljudet tränger igenom svagt om jag drar upp volymen på max, och det låter "sprängd högtalare" om det hela. På bägge kanaler. Jag har testat flera ingångar, knapparna och även kollat hur det låter genom hörlursutgången. Samma sak.

Jag har också läst på lite och plockat fram min gamla multimeter. Jag är aningen klokare, men inte mycket. Uppmätningen var högst oprofessionell men jag hittade i alla fall en misstänkt transistor. Den sitter fastskruvad på en kylfläns och om jag läser dokumentationen rätt så sitter den i slutsteget. Självklart borde jag ha gått metodiskt tillväga och mätt upp kretskortet del för del tills jag hittade felet, men mina knapphändiga kunskaper räcker tyvärr inte till för det.

Frågebatteri:

a) Utifrån de symptom som beskrivs ovan: Vad är en trolig diagnos?
b) Låter det rimligt att det är en enda transistor som är boven i dramat?
c) Den aktuella transistorn har tre kamrater i närheten, jag antar att det i så fall är lika bra att byta ut allihop?

Slutligen är det väl lika bra att besvara frågan om varför jag lägger tid på detta? Svaret är nyfikenhet. För att jag tycker att det är spännande att läsa in mig på ett område som jag inte ens har snuddat vid sedan gymnasiet. Och för att jag tycker att det finns ett egenvärde i att reparera i stället för att kassera.

[OT] - Laga förstärkare
Aron skrev:
...
> På bägge kanaler.
...
> Frågebatteri:
>
> a) Utifrån de symptom som beskrivs ovan: Vad är
> en trolig diagnos?
> b) Låter det rimligt att det är en enda
> transistor som är boven i dramat?
> c) Den aktuella transistorn har tre kamrater i
> närheten, jag antar att det i så fall är lika
> bra att byta ut allihop?

Exakt diagnos har jag ingen aning om,
men om det låter EXAKT lika illa i båda kanalerna, så beror det inte på EN transistor i slutsteget.
Troligare är då ytterligare fel i nätdelen, men nu gissar jag grovt.

Det finns andra Forum som borde vara bättre lämpade för sådana här frågor, tex:
http://www.faktiskt.se

/Håkan

[OT] - Laga förstärkare
Haverier i sluttrissor kan ta alltifrån en till alla utan att högtalare tar stryk.
Det har hänt mig. Blev en reparation på 10k.

Forum så är faktiskt bra men rätt så rutten stämning där, tycker jag då, du har ett diy forum på hififorum.nu som är trevligare, tycker jag då, men inte är lika välbesökt gissar jag.

Rent allmänt för fårståelse så lyssnar du på nätspänningen, likriktad dock.

Dina nätdelskondningar gör så att det liktriktardioderna producerar, en sinusvåg med den "negativa" delen av perioden vänd uppåt, jämnas ut till likström. Det är den spänningen som sitter sitter mellan det positiva benet på NPN trissan, kollektorn. Sen är det musiksignalen, på basen på transistorn, som modulerar din likriktade spänning.

Så, om det hörs jättesvagt, då gissar jag att det är driversteget, som driver sluteget som du hör, alltså sluttrissan förstärker inte längre, men din musiksignal slipper igenom. Då låter det svagt, när du drar på max.

Eftersom volymen ändras när du vrider på, då verkar driversteget vara ok. Det är dina sluttrissor som nog är problemet. Kolla emittermotståndet också. Det sitter ett motstånd mellan -pol, emitter, på trissan och nolla. De kan brinna också, det kan vara orsaken till att din trissa gått. Ta din multimeter och mät spänningen i strömmatningen, alltså den likriktade spänningen. Vad gav naden i effekt?

Säg 30 watt vid 8 ohm. Då behövs en spänning på Roten ur 30x8, vilket är 15 volt. Så, du ska ha tiotals volt, inte fem. Om en trissa gått till kortis, då kommer nätdelen att bränna upp den, eller så går säkringen. Det låter som att din strömbrytare slår på steget, då är trissan/norna, brända, alltså avbrott i. Den borde inte ha så många sluttrissor ditt steg, två per kanal? Byt alla, mät emittermotståndet.

Nu är jag LÅNGT från någon expert på felsökningen det där är väl "grunden" som jag förstår det.

[OT] - Laga förstärkare
Vad hände sen?

Jag funderar på att byta kondingar i min Kenwood KA-3500 då den brusar svagt men hörbart hela tiden oavsett om en ljudkälla är inkopplad eller inte. Modellen är från sent 70-tal och den har varit i min fars ägo. Jag tvivlar starkt på att kondingarna någonsin är bytta. Skulle de vara det är det nog 20 år sen åtminstone. Värt ett försök eller ska jag vara nöjd så länge det låter bra i övrigt?

Jag hittade en servicemanual med en lista på alla kondingar i varje del av den. Det bör vara alla med elektrolyt jag ska sikta in mig på va?

För övrigt en viss skillnad mot moderna hemmabioförstärkare med en total angiven uteffekt som överstiger angiven maximal effektförbrukning när den är specad till 40 W per kanal men har en maximal effektförbrukning på 280 W..

Bilagor

• Screenshot (9).png
    Screenshot (9).png
    24.2 KB · Besök: 64
  • Screenshot (10).png
    Screenshot (10).png
    25.6 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp