[OT] Laga gammal toalettstol?

BuTTuS

Aktiv medlem
Bor i en kåk från 40-talet och misstänker att en av toalettstolarna är från den tiden också. Toalettstolen har börjat rinna, men vi har inga planer att renovera det rummet än.
Den behöver helt enkelt en ny "propp", den man lyfter med spaken... Har för mig jag sett sånna för en 20-30 år sedan, att det fanns propp och spak monterade i en "gaffel" att köpa, men nu hittar jag inget sånt?
Någon som vet vad de delarna heter, eller ännu bättre någon sida där det går att beställa?

Kan nog vara lite besvärligt om det är en gammal med modell med en "knopp" som man drar rakt uppåt.
Rinner den så är det troligtvis inloppsventilen som behöver bytas (eller bara rengöras om du har tur).

Jag har handlat av dessa, de är billiga och har rätt bra reservdelar till toalett. Men som sagt kan det nog vara svårt om det en gammal modell

Skulle förvåna mig om inte en riktig VVS-firma har utbytes.
Eftersom jag har en viss erfarenhet: Fortsätt försöka sätta proppen exakt i mitten, hamnar den rätt så suger den tätt, om jag får rimma litet. Det kan ta en kvart eller halvtimme att få dit den, men det är det värt.

Jag fick hjälp av en röris att skaffa fram en ny insats till en gammal toacistern. Det bör finnas. Då byter man rubbet inuti. Det är inte bara flottören som slits utan även gummiläppen på klockan som spricker med tiden.

Om du vill se huruvida det är inloppsventilen eller proppen i botten som läcker så vrid bara av vattentillförseln till toaletten
Ja då blir den tom efter någon timme…

Skulle förvåna mig om inte en riktig VVS-firma har utbytes.
Eftersom jag har en viss erfarenhet: Fortsätt försöka sätta proppen exakt i mitten, hamnar den rätt så suger den tätt, om jag får rimma litet. Det kan ta en kvart eller halvtimme att få dit den, men det är det värt.
I know, kör utan lock nu men om man inte får den tät efter tio försök så tröttnar man lite :-)

Ja, locket måste förstås av. Det finns två hållare också, som håller "staven" med proppen upprätt. Jag kan nog rekommendera att man lossar dem också, tills man hittat ner med spetsänden i bottenhålet. Kämpa på! Orgasmkänsla när vattnet slutar rinna ut!
Edit: Stänger av och på vatten i mer än en stuga årligen.
Edit 2: "Flottör" vill jag kalla manicken.

Senast ändrad:
Köpte en universalinsats till en äldre toalett för nåt år sedan. Funkar fortfarande. Köptes på Rinkabys butik i Malmö.

Kan nog vara lite besvärligt om det är en gammal med modell med en "knopp" som man drar rakt uppåt.
Rinner den så är det troligtvis inloppsventilen som behöver bytas (eller bara rengöras om du har tur).

Jag har handlat av dessa, de är billiga och har rätt bra reservdelar till toalett. Men som sagt kan det nog vara svårt om det en gammal modell

Men ibland är det både enkelt och billigt. Än en gång, tack för länken :-)

Skulle det vara problem trots ny ventilboll så har jag tidigare löst det genom att trä på muttrar på stången så att den blir lite tyngre. På köpet blir den lite mer snålspolande också eftersom den sjunker snabbare. Värt att pröva om den nya bollen inte hjälper!

Lånar tråden.

Det har börjat läcka där vattnet är kopplat till toaletten. Det är grymt trångt så jag kommer inte åt med några verktyg jag har hemma. Ser inte heller exakt vilken koppling som läcker.
Någon som har något bra tips?
IMG_1859.webp

Bara för att dubbelkolla: läcker det så att det rinner/droppar kontinuerligt? Är det bara lite fuktigt längs röret så kan det vara kondens.

Ah, naturligtvis. Om inte blocknyckel får plats så finns det böjda dito osv.
Svårt att veta från bilder vad som funkar men den har ju monterats en gång i tiden

Hm, måste du inte dra undan "golvröret" för att kunna bättra packningen, av tagel eller vad det kan vara? Jag menar, om det inte räcker att dra åt.

Tillbaka
Topp