[OT] Laga Kolfiber?

Petegrin

Ny medlem
[OT] Laga Kolfiber?
Tja [OT]
Min mamma jobbar som städare lite då och då på ett berg i gamlestan.
Igår så var det fest där med Västra frölunda, något hockey lag (40 pers), jag hjälpe mamma med städningen som jag brukar göra ibland, dom 40 personerna hade stökat ner Väldigt mycket..
Men men, jag hittade en hockeyklubba som dom i fyllan har brutit i mitten (alltså ingen liten skada), så jag undrar om man kan laga den på något sätt så att den är lika bra som ny.
Eller om man kan skicka in till någon gubbe som kan fixa den.

Klubban är alltså helt avbruten nere vid ¨foten¨ eller vad de nu heter

[OT] Laga Kolfiber?
baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter helt osannolikt tycker jag (iofs helt utan
> relevant erfarenhet).

Helt ärligt så måste jag hålla med dig.. men kanske att de finns något :)

[OT] Laga Kolfiber?
Om den är av nere vid bladet så är det ingen ide att fixa, det är stor belastning och ett från början väl avvägt flex.
Är den av mitt på skaftet så går det att sätta en trä"plugg" i, slå ihop och lägga lite kolfiber/glasfiber och epoxi/polyester utanpå. Det blir inte bra, inte i närheten av en hel klubba. Men det fungerar ett tag till träning på skottramp, inlines eller bara allmän lek med en puck. Slagskott kommer dock att kännas rätt stumma och klubban blir tung och får konstig balans. Men det går ju...

[OT] Laga Kolfiber?
Okay, jo den är bruten nere vid bladet så de är nog rätt kört XD
Jag spelar dock inte hockey eller vet något om de så de stör mig inte så jätte mycket förutom att jag skulle kunna ha sålt den för 1000 Lätt om den var hel :P

[OT] Laga Kolfiber?
Ett tips är att inte sälja saker som du plockar upp på städrundorna. Inte utan att ha frågat de ni städar åt om någon saknar den iaf...

Men är finns det rör nog för att skarva ihop den med en "plugg" innan du plastar så går det att laga klubban så du kan ha den när du åker skridskor och latjar med en puck iaf. Inga slagskott dock.

[OT] Laga Kolfiber?
Alltså, jag har inte ¨tagit¨ den eller vad man nu ska säga. Jag har tagit hem den, men om ingen hör av sig inom en viss tid (glömt hur lång tid), så ska den slängas. Och om den ska slängas så kan jag lika gärna bara ta den, plus att jag har frågat han vi städar åt om vi fick ta hem den, och han sa Ja. Förstår vad du menar annars

Okej Tack för tipset !

Senast ändrad:
[OT] Laga Kolfiber?
Jag tycker inte du skall laga den. Rätt vad det är lossnar bladet och flyger iväg nånstans där det finns andra utan skydd. Eller så får du lust att sälja den för tusen kronor, och då kommer din nya ovän komma tillbaka och slå dig med en utmärkt kolfiberkäpp som har fantastiskt flex. Släng skiten om du inte har behov av en kolfiberpinne till nånting annat.

[OT] Laga Kolfiber?
hehe Jo, men om jag nu ska ge det ett försök att laga den så skriver jag det själv klart (eller säger) att jag har lagat den.
kolfiber är rätt dyrt, kan man typ ¨panta¨ den eller vad man nu ska kalla de. Alltså, om man kan ge den till någon som smälter ner den och återanvänder kolfibret? Självklart så fattar jag att man inte smälter ner kolfiber men hittade inte rätt ord...

[OT] Laga Kolfiber?
Kolfiber är såvitt jag vet inget återvinningsbart material. Lika kasst som glasfiber ur den synpunkten. Kapa ändan fint där bladet skall sitta och lägg skaftet mellan två bord hemma. Sen kan du göra uppochnedvända armhävningar eller bara hänga med 90 grader i armvecken och hälarna i golvet. Då blir du grymt stark ifall du får för dig att börja vindsurfa nästa sommar.

[OT] Laga Kolfiber?
Hasse: Okay, så återvinning är rätt kört då :) Jo, typ som en ¨Chin up¨ stolpe menar du då? :)

Oskar: Woah, Smart ! Tack, ska nog köra på de ! Klubban är rätt så lång just nu, för lång för en junior tror jag då den är cirka 1,55 meter. Så då kan jag helt enkelt sälja den till någon kortare, om jag inte behåller den själv då de Kan vara samlarvärde då någon i Västra frölunda laget har använt klubban. Vet dock inte om de är indians eller något annat lag ..

[OT] Laga Kolfiber?
Jag är rätt så säker på att jag ska beställa ett sånt blad... Men, jag kållade lite närmare på klubban och såg att klubban smalnar av lite innan de avbrutna bladet. så detta betyder att jag kommer behöva såga en rätt så lång bit upp på klubban innan jag få på ett nytt blad, detta (som Oskar sa) innebär att den kommer att bli kortare. Jag trodde inte att de skulle vara ett problem men den blir ju väldigt kort då, så att den kanske passar till någon som är 1,60 meter lång.
Detta kanske inte måste vara ett gigantiskt problem men dom flesta som spelar hockey är rätt så långa, igallafall dom som köper lite proffsigare klubbor som denna.
Men, min fråga då. Tror ni att det skulle göra något ifall man skulle sätta det nya bladet på ¨fel¨ sida?
Man Kan göra det men vet inte om detta skulle vara någon fara för balansen eller att få sålt den..

[OT] Laga Kolfiber?
Ska du inte börja med att kolla vad reservbladet kostar och vad det är för insticksmått? Jag tror inte att du kan tjäna nånting på det här förutom att lära dig ovanliga saker och kanske få en övningsklubba att ha själv. Ingen kommer vilja köpa den och du har lagt ned tid och pengar i onödan.

[OT] Laga Kolfiber?
ska jag vara ärlig, känns det som om du greppar halmstrån, att du till varje pris försöker få chansen att laga den, för att tjäna pengar på det hela. jag tror du slänger pengar i sjön om du tänker försöka sälja o få mer än va du lagt ut.

[OT] Laga Kolfiber?
värst va ni ska vara negativa... då klubban var gratis, och jag ska köpa ett blad till den för kanske 800, sen så ska jag försöka få sålt den för 1000-1300, då har jag gjort en liten vinst där. inte så mycket arbete och 500 kronor kan jag ju aldrig klaga på. Sen om jag inte får sålt den, jo.. shit happends...

[OT] Laga Kolfiber?
Ovärt att köpa ett så dyrt blad, det räcker gott med ett för typ 400kr. Och vänd inte klubban upp och ned. Och förvänta dig inte att du lyckas sälja den tyvärr. Och sätter du bladet i fel ände av.klubban så minskar den chansen ytterligare.

[OT] Laga Kolfiber?
Petegrin skrev:
> värst va ni ska vara negativa... då klubban var
> gratis, och jag ska köpa ett blad till den för
> kanske 800, sen så ska jag försöka få sålt
> den för 1000-1300, då har jag gjort en liten
> vinst där. inte så mycket arbete och 500 kronor
> kan jag ju aldrig klaga på. Sen om jag inte får
> sålt den, jo.. shit happends...

Du får göra skillnad på att vara negativ och att vara hjälpsamt avrådande. Ibland har man bra idéer och ibland mindre bra. Just den här idén skulle i en demokratisk omröstning hamna under mindre bra.
Men fortsätt klura, nästa idé kanske är kalasbra!

[OT] Laga Kolfiber?
c2d598bd-1080-480d-9bbb-70b54d87536e.jpg

[OT] Laga Kolfiber?
jensen, hehe jo kanske om jag har otur :p

OskarH, jo de är nog sant, 800 kanske var lite väl mycket att spendera.. Kanske får sålt den, kanske inte. Finns allt möjligt med folk på blocket och tradera som i stort sätt köper vad som helst som ser coolt ut.

Hasse: Man kan vara negativ och hjälpsamt avrådande ;)

[OT] Laga Kolfiber?
Berätta efteråt hur mycket du tjänade :-)

Jag tror att det är bättre att köpa eller få nånting smutsigt och göra rent och sälja än att försöka laga prylar. Då riskerar du bara tid och inte pengar. Putsa upp en gammal cykel och byt vajrar och så. Där kan du nog tjäna några hundringar utan dåligt samvete.

Lycka till!

[OT] Laga Kolfiber?
Hasse, jojo de ska jag, med det kommer nog att dröja lite innan jag köpt bladet, fått fast den och sålt den.. Laga cyklar kan jag, lite problem med växlarna ibland bara, dock så är ju problemet att jag är 14 år så, att någon vill lämna in en cykel till en 14 åring.. tror inte att någon skulle göra det :)

Jensen, gillar din ironi och hur du fick all inspiration till ditt lilla inlägg ifrån Hasse :)

[OT] Laga Kolfiber?
Petegrin skrev:
> Hasse, jojo de ska jag, med det kommer nog att
> dröja lite innan jag köpt bladet, fått fast den
> och sålt den.. Laga cyklar kan jag, lite problem
> med växlarna ibland bara, dock så är ju
> problemet att jag är 14 år så, att någon vill
> lämna in en cykel till en 14 åring.. tror inte
> att någon skulle göra det :)
>
> Jensen, gillar din ironi och hur du fick all
> inspiration till ditt lilla inlägg ifrån Hasse
> :)

Om du kan få eller få köpa en gammal cykel billigt och redan vet hur du skall skruva med den så kan det nog finnas lite marginal att tjäna pengar. Inte så man blir rik men så att man kommer igång och får lite extrapengar. Tror inte att det är något problem att man är ung men man måste överbevisa tvivlarna genom att göra bra jobb. Har man sen lite pengar så kan köpa något som är lite dyrare och tjäna lite mer pengar. Fast jag själv är bara bra på att köpa saker, inte att sälja så jag får jobba på jobbet istället.

[OT] Laga Kolfiber?
Petegrin skrev:

>
> Jensen, gillar din ironi och hur du fick all
> inspiration till ditt lilla inlägg ifrån Hasse
> :)

nejnej, jag vill att du gör det! :D så jag sen kan säga "vad vare jag sa" :D

[OT] Laga Kolfiber?
Hej!

Jag kommer in lite sent i debatten men eftersom jag själv spelar hockey på motionsnivå så kanske jag kan bidra med lite tips.

En begagnad kolfiberklubba betingar tyvärr inget större värde. Anledningen till det är att om klubban har fått en rejäl smäll så kommer den att gå sönder i närtid. Detta kan man inte se för blotta ögat, alltså vill man inte köpa en begagnad klubba av någon okänd.

Man kan köpa lösa komposit-skaft och limma ihop med lösa blad. Det är rätt praktiskt, man kan då byta blad efterhand som bladen går sönder. Bladen går sönder med större frekvens än själva skaften. Både blad och skaft finns i bara en standard såvitt jag vet.

Helkomposit klubbor har en något annan dimension nere vid bladet. Jag har hört att det finns lösa blad att limma ihop med "helkomposit"-skaft men inget jag sett med egna ögon. Om man går till en riktig hockey-affär kanske de kan hjälpa till att hitta blad som passar (alltså inte Stadium eller dylikt klädvaruhus).

Eftersom de flesta spelare har en egen favorit bland bladen, tror jag det vore dumt att köpa ett blad och limma på. Det gör det svårar att sälja klubban. Jag tror tyvärr inte din helkomposit-klubba är värd speciellt mycket. Du skulle kunna såga av bladet och sälja skaftet löst. Det är möjligt att någon vill ge 100-200 för det. Om skaftet är signerat eller det står någon spelares namn på det, kanske det betingar ett högre värde. Det är dock förmodligen inte värt att plöja ner några egna pengar i det.

För övrigt, om man vänder klubban upp och ner, eller bak och fram för den delen, så är ingen skada skedd, det är ju bara att ta loss bladet igen och limma på rätt ställe nästa gång. Det tar inte mer än 5 min att byta blad m h a värmepistol.

Att skaftet blir lite kort gör inte så mycket, det finns lösa trä-pluggar att sätta i andra änden av klubban. Jag har själv gjort så med ett par komposit-skaft som gått av nere vid bladet. Då har jag kapat en bit av skaftet nere vid bladet för att få en rak kant och förlängt klubban i andra änden.

Lycka till!

[OT] Laga Kolfiber?
Hasse, Jaha, missuppfattade nog lite vad du menade. Trodde att man typ skulle ringa mig och lämna in sin cykel hos mig, jag är lite trög ibland :) Kanske kan ge de ett försök faktiskt, vill nog bara bli lite mer säker på cyklar först.

Jensen, Jo så att du kanske kan känna dig smart en gång för alla :) nee, skojja bara

Peda: Jo de är sant, jag har faktist ingen aning om hur den har blivit behandlad. Jag gissar dock på att den har blivit behandlad som skit då bladet är avbrutet :/
OskarH skickade en länk lite högre upp i tråden där han visade en hemsida där man kan köpa enskilda blad, sånna som du pratar om.
Att alla har sin egen smak till blad är sant, tänkte inte jag på. Så, som du säger så är det nog väldigt svårt att få sålt den om jag redan limmat fast ett blad på den. Jag följer ditt tips med att sälja stången i sig för 100-200 kronor, den är tyvärr inte signerad.
Tack för ditt långa och detaljerade svar!

Tillbaka
Topp