[OT] lägenhetsförsäljning

Zooltrix

Aktiv medlem
Jag skall sälja min övernattningslya på Lindholmen i Gbg och funderar på om det är värt pengarna att köra med en mäklare. Är det någon här som har erfarenhet av att sälja privat? Hur mycket behöver man gå med på i provision till en mäklare om man nu skulle välja en sådan?

Så som läget är nu ska du höra med flera olika mäklare och spela ut dem mot varann. Provisionen diffar väldigt mycket mellan olika städer.
/J

15%!? vad har du haft för mäklare att göra med. 4-6% har provisionen varit när jag har sålt lägenheter.

Du får ju dra av mäklararvodet mot reavinsten så kostnaden för en mäklare är ju inte så stor förutsatt att du säljer mad vinst iofs. Sen tror jag att mäklare får ut ett högre pris än man får am man säljer privat. Visserligen är det nog rätt lätt att sälja en lägenhet idag och det kan kännas surt att nån skall få flera tiotusen för ett par dags jobb, men jag hade nog tagit en mäklare iaf. E

Varför inte börja med att sätta ut en annons privat,dumt att ge mäklarna en massa slantar för det jobbet.
Köpte lägenheten privat funkade kanonbra inget strul och vi avslutade affären på banken tillsammans.
Båda parter tjänade en heldel på det :-)
Mvh Thorleif

Det fanns en extremt bra artikel där Viggo Cavling skrev i DN Bostad om hur han sålde sin lägenhet på egen hand. Nu hittar jag inte länken, men jag tror att jag har den bland mina Favoriter på jobbet...jag återkommer i så fall.

Har pratat lite med en mäklare idag och han tyckte att 4% på utgångspriset och sedan 10% på det som budgivningen ger var en skaplig deal för oss båda. Personligen känns det som om en mäklare kan få ut såpass mycker mer än vad jag skulle få själv men det beror nog mest på att jag är en usel försäljare. Men som ni säger så blir det ju en del pengar (utgångspriset skulle vara ca 1 300 000) och det blir en fin cykel för den slanten...

Jag sålde lägenhet i våras och tvekade inte en sekund att anlita mäklare. Finns inte en chans att få samma exponering (hemnet+annonsering) på egen hand och jag tror du missar många sköna spekulanter då. Syns du inte på Hemnet så finns du inte. Dealen lät rätt normal men se till att kontakta flera mäklare och spela ut dem mot varandra som bigmollo nämnde.

/Johan

Med risk för upprepning. Skaffa en mäklare nog kostar en mäklare pengar men jag skulle tro att du kan få ut ett så pass mycket högre pris för lägenheten med mäklaren så i slutänden kommer du troligen tjäna på att ha en mäklare.

MVH
Johan

Är inte alls givet att mäklare fixar ett bättre pris. Jag har både sålt och köpt lägenhet flera gånger utan att använda några procentare. Senast vi köpte så var marknaden bäsig att lägenheten vi ville köpa låg nästan ett halvår ute hos mäklare och när vi till sist köpte den köpte vi den vid sidan av, utan mäklarprocent.

Lägenhetsaffärer är stora affärer så det gäller att lära känna marknaden. Det är värt tiden det tar. Största risken som jag ser med att sälja privat är om man skulle råka sälja till någon ekonomisk brottsling. Det gäller att kolla upp att den som köper verkligen kan klämma fram kulorna i tid.

Och hur man än vänder och vrider på det så finns det bara en förlorare...köparen!

Kör med homestageing så får du säkert ut några tior till... =) Vad jag vet så är det också avdragsgillt?

Håller inte med om att man kan göra jobbet lika bra själv.

Lägenheten jag nämnde ovan som vi sålde med mäklare i våras köpte vi privat tre år tidigare.

Då (utan mäklare): vi och ett medelålders par i budgivningen. Vi fick den för det ursprungligt begärda priset.

Nu (med mäklare): Två knökfulla visningar. 12 personer i budgivning. Slutpris drygt 300 000 över utgångspris. Kostnad mäklare knappt 70 000 (och då ingick flyttstäd i mäklararvodet).

Det går inte att jämföra riktigt rakt av, jag vet men jag skulle inte tveka att anlita mäklare igen om jag skulle sälja. Däremot är det toppen att köpa utan mäklare om man har koll på marknaden.

/Johan

EDIT: Ovanstående gäller nog bara om det är hyfsat drag och hög omsättning på objekt (Uppsala i exemplet ovan :-)

Senast redigerad av en moderator:
Får hela tiden reklamblad från mäklare som vill sälja åt folk. Bor visserligen i Stockholm men de har just nu 2,5% i arvode (lägst 35000:-) hos någon mäklare. Om det är den bästa vet jag inte... Vi köpte vår BR genom mäklare och banken krävde att man hade en för att vi skulle få låna. En mäklare har dessutom en massa försäkringar som du inte har, om något skulle hända alltså.

/David

Man kan exponera sin lya på Hemnet även utan att gå via en traditionell mäklare. Det finns firmor som fixar det åt dig mot viss ersättning förstås.

Själv kan jag tycka att mäklaren får alldeles för mycket betalt för det förhållandevis lilla jobb det gör, ibland är det väääldigt jobbigt för dem att köra en visning till t.ex..

Men det är väldigt skönt att slippa dribbla med det själv. Har anlitat mäklare de två ggr jag sålt lägenhet. Värt pengarna? Tveksamt egentligen. Ingen av gångerna blev slutpriset särskilt mycket mycket högre än utgångspriset.

Provisionsprocenten är svår att säga något om, generellt sett är den lägre i stockholm och säkert numera också i göteborg eftersom lägenhetspriserna är skruvat höga. Det hade varit KLART lönsamt för mig om jag behållt lägenheten i Göteborg som jag sålde för två år sedan och bara legat och betalat lån/avgift och sålt den nu istället.. väldigt lönsamt till och med!

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan exponera sin lya på Hemnet även utan att
> gå via en traditionell mäklare. Det finns firmor
> som fixar det åt dig mot viss ersättning förstås.

Aha...
Man lär sig nåt nytt varje dag :)
Då faller ju ett av mina mäklarvänliga argumet.

/Johan

http://www.citymaklarbyra.a.se/DoItYourSelf.htm var en bra länk.

Vill Du göra en del arbete sjäv?
Våra mäklarpaket för bostadsrätter

1. Sälj själv, kronor 2.500:-
Du sätter pris, annonserar, visar lägenheten, förhandlar med köparen samt avslutar försäljningen.

Vi kontrollerar alla uppgifter Du lämnat till oss hos bostadsrättsföreningen alt. förvaltare och ev. banker samt upprättar köpeavtal med de villkor Du och köparen kommit överens om. Vidare upprättas till tillträdesdagen likvidavräkning och överlåtelsebevis.

2. Sälj själv, kronor 7.500:-
Du utför samma arbete som i alternativ 1 samt levererar föreningens årsredovisning till oss för kopiering till spekulanter.

Vi gör samma arbete som i alternativ 1. Dessutom ingår preliminär boendekostnadskalkyl, objektsbeskrivning samt annonsering på Internet (Hemnet, Bovision, DN Bostad och SvD Bostad).

3. Mäklarstöd, kronor 15.000:-
Du visar lägenheten, förhandlar samt avslutar försäljningen.

Vi utför samma arbete som i alternativ 1 och 2. Dessutom ingår vår besiktning och värdering av lägenheten samt kontrollmätning, med mätbevis, av arean. 2 st annonser i DN eller SvD ingår.

Paket tre är väldigt billigt jämfört med 4% av 1.3 miljoner.. ändå slipper man mycket trista saker som man annars får göra själv. Redan paket ett är ju en bra deal.

Tillbaka
Topp