[OT] Laguna 2,0 T, bu eller bä...

Skogling

Aktiv medlem
Jag står eventuellt i begrepp att införskaffa en Laguna kombi 2,0 T 2004. En fullsmetad med automat. Har vi någon glad happyit som har något om säga om denna vagn ? Pros & cons. :o)

Tacksam för svar !

//Skogling

Den är bakdämpad va?
Lör dig köra med framdämpat eller helstelt så kommer du att bli en mycket bättre bilist.

Allvarligt så verkar Renault bra när det gäller säkerhet och rostskydd nuförtiden. Om Lagunan är praktisk vet jag inte men vår nästa bil blir med stor sannolikhet en Renault.

/Johan

När jag skulle byta bil i höstas fick ett råd av min fars kompis som är mekaniker på en auktoriserad Renaultverkstad...

Köp aldrig en Renault!

Objektet ifråga:

2.jpg ht=431

1.jpg ht=431

Nilsen skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag skulle byta bil i höstas fick ett råd
> av min fars kompis som är mekaniker på en
> auktoriserad Renaultverkstad...
>
> Köp aldrig en Renault!

Min chef kommer aldrig mer köpa BMW.

NEJ för fan! Jag hade en sådan i två veckor när vår bil (som var ett måndagsexemplar, tack Volvo) var inne för reparation/service/ommontering. Lagunan is by far the worst car I've ever driven. Jag skrev det på engelska för att förstärka budskapet.

Och detta säger jag inte som Volvoägare (farsans bil egentligen).

Nilsen skrev:
> Den var ju lika putsad och fin som dina cyklar
> brukar vara, så jag förstår att du blir sugen.

He he.. Fast den blir nog snart skitig. Jag tycker den är skön att köra. Åtminstone den manuella och automat lär ju ej vara sämre. Sitter bra i den. Både jag och frun vill ha automat.

1. ratten är obekväm och plastig (möjligt att den fullutrustade har en bättre)
2. usel styrning
3. bullrig
4. billig platsdetaljer invändigt som du kan skrapa med bara naglarna
5. du sitter högt och karosslinjen är låg, känns inte ombonat
6. kopplingen är två lägen: on eller off, lycka till med att hitta dragläget

...men den har säkert 5 stjärnor i Euro-NCAP, inga problem med spindelleder och liknande och säkert mycket bil för pengarna.

Jag har till och från kört en BMW M5 '03 i stadstrafik och min subjektiva uppfattning är att Renault var jobbigare att hantera i innerstan än BMW med sin usla svängradie och blytunga koppling.

Det enda fransmännen producerar som är något att ha är vin och ost.

Renault, en bil för två. En sitter i och en puttar på.

Ha ha ! Du det var högst subjektiva synpunkter. Den har f.ö. lika dan och skön ratt som jag har idag.

Den verkar skitjobbig att köra då... ;p

Min chef hade en sån där ett tag men inte längre än nödvändigt. En mängd småfel samt framvagn och bromsproblem, hann med ett gäng verkstadsbesök innan han bytte in den. Den kanske inte tålde det hårda smålandsklimatet...
Tror inte fransmännen gjort så bra bilar efter R4:an faktiskt.

Skogling skrev:
> BTW, den sämsta bil jag kört var en Porsche 911.
> Den gick ej att fickparkera i stan med. Den hade
> ej servo.

Ät mera morötter så du blir stor och stark som Bamse.

Har en 02:a med 1,6 liters motor som är riktigt trevlig. Den är tyst och man åker bekvämt, den har högt betyg i Ncap, våran drar väldigt lite bränsle, runt 0,75 blandat är riktigt bra. Det jag inte gillar är kvaliteten och priserna på delar, min husmekaniker tycker inte om deras konstruktioner, så totalt sett blir bilägandet ändå ganska dyrt.

Kamremsbyterna är ruggit dyra likaså service så det är bra om det är gjort, men detta kanske gäller alla nya bilar?

Lycka till! /Mats

Vad är det för intervall på kamremsbytena? Detta kan skilja extremt mycket.. På VWn jag hade var det 12000 mils intervall, på Subarun är det 10000, samma på Miatan.

Du skall inte ha en Megane II touring istället?
-05:a, 1,6l, 1900mil, Grön metallic, AC m.m..............

Senast redigerad av en moderator:
Skogling skrev:
> Tack Jonas. Den har bäst acc i alla fall.

Jag kör ifrån dig ändå, Du är medveten om det va?

Den blir säkert jättebra. Fast det där med 8.5 sekunder tvivlar jag på :) Men den har ju några starka plus ju: dragkrok, automat och gott om lastutrymme. Slå till du bara!

Jag hade en Megane 05 automat men jag tror Lagunans automatlåda är bättre och kanske har hela 5 steg, eller möjligtvis 6 steg. Det går nog inte att jämföra Lagunan med Meganen. 2.0 T verkar vara helt rätt motor och automat ska det givetvis vara, eftersom det ändå inte är en liten varvgalen sportbil där växelspaken går rätt ner i växellådan med exakta distinkta lägen och känsla.

Den gamla modellen av laguna var riktigt skräp. En på jobbet hade den men körde inte så mycket för den var mest inne på service.
Köp en toyota istället, eller en skoda om du vill ha billigt och mycket lastutrymme.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp