Whats up med olika stora hjul?+Big hit, bu eller bä?

Magoozi

Ny medlem
Ska i morgon bege mig till götet för att införskaffa mig min första dh cykel, det blir en big hit. Som jag kan se så har den olika stora hjul fram och bak, precis som en crossmotorcykel. Varför? Rappare i styrningen eller bara en utseendefråga?

Om jag har förstått det hela rätt är cykeln jag ska köpa en big hit fsr. Fram sitter en marzoochi shiver dubbelkronad gaffel och bak sitter en fox vanila. Komponenter är genomgående XT förutom bakväxeln som är en LX. Jag är glad amatör, och frågan är om det här räcker?

Ge mig också lite tips vad man ska kolla på när mn köper en beggad hoj som ska då downhill.

tacksam för snabba svar!

Mvh Magnus

Någon måste rätta mig om jag har fel men jag har för mig att den varianten av big hit inte har plats för större än 24 tums hjul?

Bättre du kommer till götet och köper min DH/FR hoj. Det är oxå en big hit men med stora skillnader, dels för att det är en 2 månader gammal 2008a och dels för att det är utbytta grejer för flera tusen så det sitter 66rc gaffel och deetraks hjulset på. Skall endast ha 15000 tusen för den komplett 14000 vid snabb affär, riktigt billigt för en så bra hoj. Och denna har 26 tums hjula fram och bak...

Andra spec är truvativ ruktion dh vevparti, hayes stroker 8 tums skivbromsar fram och bak, sram x5 växlar. Allt i nyskick och är körklart på direkten. Bara att komma och prov köra.

Har 2 stycken Dh hojar nämligen så denna behövs ej och en HT skall inhandlas istället

Mitt nummer om det är intressant: 0762173883

Bilder finns här:

http://www.pixbox.se/alb_show_id767728_page0.html

MVh Christer

Bilagor

• 21641359.jpg
    21641359.jpg
    74 KB · Besök: 29
Senast redigerad av en moderator:
Från början kom BigHit med 26" fram och 24" bak, tanken var väl snabbare acc, hållbarare bakhjul och ett stort framhjul rullar något lättare över större rötter.
Senaste modellen har dock bara 26" hjul.
Minns inte vilket år storleksbytet genomfördes...

Delarna duger.
Kolla vid alla svetsar efter färgsläpp, sprickor mm.

Edit: Kolla efter bucklor också...

Senast redigerad av en moderator:
Det var väl typiskt 05-06 att köra med 24". Funkade väl sådär med tanke på att det inte finns kvar idag. Det försvann på en säsong. Nästan så jag rekommenderar dig att inte köpa en hoj med 24" bak.

Köp något med vanliga 26" både fram och bak, enklare på så många sätt. Och vill du prova 24" så går det i en 26"ram, men köper du en 24"ram är du fast med en gammal standard.

Tillbaka
Topp