[OT] Laguna 2,0 T, bu eller bä...

En av mina kompisar har en sådan, 2007:a, fast diesel. Han är helnöjd.

Dessutom är den en riktig laståsna, tror bagaget tål att jämföras med en SAAB 9-5 kombi. Den har fraktat oss till flertalet multisporttävlingar och nu senast Nordic24 i Köpenhamn. Det får plats en jäkla massa grejor.

Sen ska man ju inte förvänta sig en massa körglädje i en fransk bil, snarare komfort och praktiska lösningar. Exempelvis kan jag instämma i det som nämns ovan, att styrningen är skum. Indirekt är väl ordet man tänker på. Dock är den ovanligt snygg för att vara en Renault.

Kolla http://begbilguiden.bilprovningen.se/ och deras statistik för att avgöra hur vanliga och dyra felen är... Som sagt, kompisens är en 07:a, kanske var någpt bättre sämre på de tidigare årsmodellerna.

Om du tar av ventilhattarna på alla fyra hjulen har du vunnit ca 8 gram levande vikt! Accerelationen förbättras 0-100 km/h med 0,0000000012 sekunder!!!

Senast redigerad av en moderator:
En del tips kan man vara utan. =D

Men det blir nog en resa västerut för att köpa bil. Fortsättning följer...

//Skogling

Denna kostar 10-20-tusen mer i Stockholm. Den jag hittat kostar 119 K vilket verkar rimligt med tanke på miltal och utr.

Bästa kombin är nog Honda Accord tourer eller en Subaru Legacy, åtminstone om det är en bil med runt 3 år på nacken du söker. Köpte själv istället en V70 -00, som är en bekväm laståsna, samt billig. Hade jag haft mer slantar så hade jag köpt en Legacy eller Accord.

/Leo

Legacyn är fin, fyrhjulsdriften äger, skönt morr i boxermotorn.
Har fått för mig att det är dyrt underhåll/service på en boxermotor däremot.

/Magnus

Subaru har fortfarande knasigt korta 1250 mils serviceintervall tror jag. Iofs bara basic oljeservice som man kan göra själv på en begagnad bil - luftfilter och tändstift byts var 5000:e mil och kamrem som sagt på 10000 mil.

Enda nackdelen med 4wd är att bilen blir en aning törstigare. Forestern har lite mera höjd i kupen / bagageutrymmet än Legacyn - men Legacyn är längre.

Alltså, den har växellåda va? Jag har ett förslag, montera bort växlarna så att du bara har EN växel hela tiden!! Bilen blir mkt roligare att köra då, och du blir en bättre bilförare också, för du får bättre teknik! Dessutom är det bra för motorn och det är inte alls sant att den orkar mindre!

Sen kan du montera bort bromsarna också! Sparar vikt och ser "cleant" ut!

:D

MVH /Henrik

He he.Det är nästan så att man förväntar sig den kommentaren. På riktigt.
Synd att ingen hade en 2,0 T här..

//Skogling

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> He he.Det är nästan så att man förväntar sig
> den kommentaren. På riktigt.
> Synd att ingen hade en 2,0 T här..
>
> //Skogling

Ehum.. det här är ett cykelforum. Vad hade du förväntat dig. I princip alla bilmärken har "klubbar" numera. Varför inte kolla efter någon sådan? Å här är en tex http://forum.clubrenaultsverige.com/

jomper skrev:

> Men hördu, ska det inte vara en boxermotor i en
> riktig bil? :)

LOL ;)

Från vad jag förstår är Laguna en genomtänkt bil med gott om plats för att stuva in cyklar. Om det är ett bra köp beror väl ytterst på priset.

Jag körde Lagunan i tjänsten ett tag. Just en 2.0T, med automat. Grym komfort, skön långfärdsbil. Ingen sportbil men bra drag vid omkörningar. De tidiga modellerna hade STORA problem med elektroniken. Nyckelkortet kunde få frispel, den automatiska däcktrycksövervakningen likaså (eller var det Espace??). Det ska dock vara utrett till de senare årsmodulerna, har man sagt. Kika om det är Cabasse-stereon i ditt objekt, isf, slå till!

Leo skrev:
> Bästa kombin är nog Honda Accord tourer eller en
> Subaru Legacy,

Honda Accord är skitsnygg, och ska vara utomordentligt pålitlig. Subaru ska vara ännu mer pålitlig, har fått flera pris för nöjda kunder etc, men Hondan är klart snyggare.

Skogling skrev:

> Synd att ingen hade en 2,0 T här..
>

Fingervisning kanske? ;-)

Enligt bekant som har känningar inom bilmek hos Volvo/Renault är Renault bland det sämsta
som går att få tag på. Gäller det mesta på bilen.
Funderade starkt på att köpa en själv men gav upp tanken efter att jag hört det.
Blev en Peugeot 307 istället, som just nu funkar felfritt.

Lycka till

Jag har själv nyligen köpt en 2.0T -04 5-dörrars :-)

Jag har manuell låda, 6vxl, så automatlådan kan jag inte säga något om. Motorn är jag däremot riktigt nöjd med. Lättkörd och pigg. Jag har bara halvskinnsstolar, men de är grymt sköna, rejält skålade och justerbart svankstöd. Gillar förarmiljön, känns logisk. Väldigt rymlig kupé. Nu har jag bara halvkombi, (jag har drag på min bil, så där får cykeln åka) men tycker det räcker bra för vår familj, 2 vuxna & 2 barn, 6 & 8år. Bra plats i baksätet, på alla ledder. Båda barnen sitter i bältesstolar bak, och på vår förra bil (En Opel Vectra -98) blev det väldigt trångt i mitten mellan stolarna. Nu sitter en vuxen bekvämt där. Innan jag köpte kollade jag runt precis som du, på nätet och med bekanta som kan bilar. Renault Laguna av denna version kom -02. Och på 02 & 03 fanns en del barnsjukdomar. Fortfarande är svaga punkter spindel & styrleder fram. Något de flesta nya bilar av någon anledning har problem med idag.
Det är dock inte särskilt dyrt att byta. Det är dessutom sånt som byts på garantin om du köper på firma. Största anledningen till Renaults dåliga rykte är volvohandlare och volvosverkstäder. Renault behandlas rejält styvmoderligt. Har en granne som jobbar på volvo/renult som bilmeck. Precis lika mkt fel på volvobilar, men de tas bättre om hand på verkstäderna. Från årskiftet 2007/2008 kommer Renault Nordic, ett nystartat bolag av Renault, ta över agenturen i Sverige, Norge & Finland från Volvo. Det betyder troligtvis på sikt billigare service, reservdelar och bättre bemötande än vad Volvo tar/ger idag.

Serviceinteravall 3000mil, Kamrem vid 12000mil eller 5år, då byts även vattenpumpen som även den drivs av kamremmen.

Sist men inte minst, den är jäkligt snygg!!! :-)

/Tommy

Leo skrev:
> Bästa kombin är nog Honda Accord tourer eller en
> Subaru Legacy, [...]

Leo, jag diggar din stil. I kombiväg hade även jag kollat på just de två modellerna. På mitt gamla jobb hade en kille en Accord '05 som var otroligt mkt bil för pengarna och så är den udda (iaf i Sverige) och snygg.

Tommy125 skrev:
> Jag har själv nyligen köpt en 2.0T -04
> 5-dörrars :-)
>
> Jag har manuell låda, 6vxl, så automatlådan
> kan jag inte säga något om. Motorn är jag
> däremot riktigt nöjd med. Lättkörd och pigg.
> Jag har bara halvskinnsstolar, men de är grymt
> sköna, rejält skålade och justerbart
> svankstöd. Gillar förarmiljön, känns logisk.
> Väldigt rymlig kupé. Nu har jag bara halvkombi,
> (jag har drag på min bil, så där får cykeln
> åka) men tycker det räcker bra för vår familj,
> 2 vuxna & 2 barn, 6 & 8år. Bra plats i baksätet,
> på alla ledder. Båda barnen sitter i
> bältesstolar bak, och på vår förra bil (En
> Opel Vectra -98) blev det väldigt trångt i
> mitten mellan stolarna. Nu sitter en vuxen
> bekvämt där. Innan jag köpte kollade jag
> runt precis som du, på nätet och med bekanta som
> kan bilar. Renault Laguna av denna version kom
> -02. Och på 02 & 03 fanns en del barnsjukdomar.
> Fortfarande är svaga punkter spindel & styrleder
> fram. Något de flesta nya bilar av någon
> anledning har problem med idag.
> Det är dock inte särskilt dyrt att byta. Det är
> dessutom sånt som byts på garantin om du köper
> på firma. Största anledningen till Renaults
> dåliga rykte är volvohandlare och
> volvosverkstäder. Renault behandlas rejält
> styvmoderligt. Har en granne som jobbar på
> volvo/renult som bilmeck. Precis lika mkt fel på
> volvobilar, men de tas bättre om hand på
> verkstäderna. Från årskiftet 2007/2008 kommer
> Renault Nordic, ett nystartat bolag av Renault,
> ta över agenturen i Sverige, Norge & Finland
> från Volvo. Det betyder troligtvis på sikt
> billigare service, reservdelar och bättre
> bemötande än vad Volvo tar/ger idag.
>
> Serviceinteravall 3000mil, Kamrem vid 12000mil
> eller 5år, då byts även vattenpumpen som även
> den drivs av kamremmen.
>
> Sist men inte minst, den är jäkligt snygg!!!

Tack Tommy !

Äntligen någon som vet våt. :o)

Jag har också en 6-åring och en 8-åring. Precis som du säger så behandlas Renault styvomoderligt av Volvo. Det har jag märkt då jag tidigare haft en Scenic och nu Lagona kombi från 2000.

Jag vill också påstå att stolarna i 2004:orna (byttes ut då från 02-03) verkar jättesköna i de exemlparen jag teskört.
Jag har länge sökt en automat men de är svåra att få tag i men nu har jag funnit en. En fin dessutom !
Nu väntar jag bara på att bilhandlaren skall höra av sig. Det verkar lite slött tyvärr... Begärde lite närbilder och fakta. Ja, ja vi får se.

Tack än en gång !

//Skogling

Skogling skrev:
> Det verkar lite slött tyvärr...
> Begärde lite närbilder och fakta. Ja, ja vi får se.

Prova själv å baxa upp en bil i soffan för fotografering. Inte så lätt faktiskt.

Franska bilar regerar!
Så är det bara! Oslagbar komfort som förlåter alla problem som uppstår.

Lagunan har vad jag hört från flera håll (har inte ägt någon) rätt höga servicekostnader och en nivåreglering som är allt annat än pålitlig. Dessutom mycket dyr att åtgärda.
Annars är den bäde rymlig och skön att åka omkring med. Heldämpad faktikst, till skillnad från svenska bilar.

tintin_accident_dupont.jpg ht=276

Skogling och JLarsson på bilsemester... ;-)

Kollade just servicekostnaden för bilmodellen:

Halvstor service:
6000-mila på Bilia: 6.083:-
6000-mila på Mekonomen: 1.150:-

Mellanservice:
9000-mila på Bilia: 4.300:-
9000-mila på Mekonomen: 1.400:-

Kamrem + service
12000-mila på Bilia: 16.000
12000-mila på Mekonomen: 4.000:-

Var tycker ni man skall serva bilen ? =D

//Skogling

Detta sägger ju allt...

Renault Laguna Touring är kombiversionen av Laguna. Kombin kännetecknas av en nästan lodrät bakdörr som skapar mycket stora lastutrymmen, bland de absolut största i klassen. Som extrautrustning finns ett vikbart extrasäte för två småbarn som då sitter bakåtvända i bagageutrymmet. Modellen fick en ny front 1999 men har i huvudsak behållit utseendet från premiären.
Basversionen har en 2,0-liters fyrcylindrig motor på 83 kW. En starkare modell med V6-motor på 3,0 liter och 123 kW har också sålts, men ströks ur programmet. En helt ny Laguna kom 2001 och fick som första bil högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest; fem stjärnor. Den nya modellen säljs som femdörrars kombisedan samt som kombi. Till skillnad från tidigare är kombimodellen inte särskilt rymlig. Fokus ligger snarare på formerna.
Besiktningsresultaten är sämre än för medelbilen med relativt många modellrelaterade fel. Huvudsakligen handlar det om fel på styrleder, spindelleder, bromssystem och strålkastare. Totalt sett har den nya Laguna II sämre besiktningsresultat än den äldre modellen.

http://www.begbilguiden.konsumentve...=1259&Bilmodell2=1260&Bilmodell3=&Bilmodell4=

Så inte skulle jag köpa en Renaul laguna...

/ Joakim

Tjena!

Jomper har rätt, riktiga bilar har Boxer..

Men om man inte vill begränsa sig till Subaru, Porsche, Bubblor samt kuliga Alfor så finns det en del andra roliga alternativ..

Kul alternativ: Alfa 156 SW Finns med riktigt mullig V6a, skulle helst köpa en sån till frugan men hon tycker dom är fula.. Typiskt kvinnor..

Praktisk alternativ: Opel Vectra kombi.. Kanske inte bilen som många tänker på, men med stora V6an så är den faktist en av världens snabbaste kombi.. Sedanen rankas som femte snabbaste fyrdörrarssedan, bara Maybach, två Bentleys och Maserati Quattroporte som är snabbare.. Den slår AMG-Mercor, BMW M5 mfl.. (Detta beror ju dock på den preussiskt tyska gränsen på 250 blås som Opel har skippat, bilfan gör inte mer än 260..)
Men största anledningen till att jag kolla på en sån åt frugan just nu är faktist inte topphastigheten utan det helt galet stora bagageutrymmet, det finns inget i närheten av det om man inte satsar på minibuss eller pickup.. Grymt om man ska ha med barn, cyklar, mindre sommarstugor, två grillar och en fruga arg som ett bi..

Kneecap: det var värst vad vuxen och förnuftig Du har börjat låta..... Välkommen in i barnfamiljernas värld där de arga fruarna härskar. ;-)

Rippa skrev:
> Ehum.. det här är ett cykelforum. Vad hade du
> förväntat dig. I princip alla bilmärken har
> "klubbar" numera. Varför inte kolla efter någon
> sådan? Å här är en tex
> http://forum.clubrenaultsverige.com/

tror du på dig själv eller? det är jämförbart med att en newbie startar en tråd här på happy med frågor som:
-"Ska jag börja cykla?"

Tillbaka
Topp