[OT] Lämplig tvättmaskin för en cyklist

Jerry

Aktiv medlem
Hej Happypanelen!

Tvättmaskinen pajjade igårkväll och jag orkar inte laga den fler gånger så nu är handsken kastad, här ska köpas nytt, men frågan är vad som är bäst?

Kravspec:
- Klara grovtvättar utan att gå sönder = bl a starka lager
- Lätt att göra ren inuti, tömma filter mm
- Tyst
- Bra centrifug
- Prisvärd
- Inga onödiga finesser

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Kravspec:
> - Klara grovtvättar utan att gå sönder = bl a starka lager

Brukar du stoppa in cykeln oxå?

Miele om du har råd, jag tror på tysk kvalitet. Häromveckan var jag i ett 80-talskök fyllt med Miele och Poggenpol, allt i perfekt skick och diskmaskinen viskande tyst. Reglagen på micron kändes som på en dyrare stereo. Det enda som var slut i hela huset var de svenska Mora-kranarna. Grohe-blandarna i dusch och bad funkade perfekt dock. Tyvärr.../J :)

Vi hade en Bosch på jobbet förut, den klarade nästan 10 år med 2-3 tvättar skitiga jobbkläder varje dag. Enda som har krånglar var ett värmeelement som dog. Idag har vi en Cylinda FT46 som verkar lika härdig den (förutom när min kollega tvättade en körnare och rutan sprack). Cylindan är rätt lätt att tömma skitfiltret på vileket är bra om det är mycket lera/grus på det du tvättar... :-) T

Jag har sedan 5 år en Cylinda "Sverigetvätten" (FT46 tror jag) maskin som jag är mycket nöjd med. Har 3 småbarn (7, 5, 3 år), hund och min fru har häst så den har fått gå (tvättmaskinen alltså) kan jag lova! Rekomenderas.

Senast redigerad av en moderator:
Jag skall snart byta min går varje dag och håller iunte riktigt måttet. Ska kolla på Miele och Sverigetvätten :) Tack för tipset

Blev tipsad om Miele, AEG och Siemens av en kollega. Miele verkar vara solida.

Vad tycker happypanelen om Electrolux?

Fler förslag?

Var köper man maskinen lämpligast?

Bra om man kan få den gamla urkopplad och bortfraktad och den nya installerad vid leverans.

Jag har hört att en del tvättmaskiner tillverkas i taiwan och sedan bara labelas om i Europa.
Finns det ingen tysk nätbutik du skulle kunna handla ifrån...

Det jag har förstått är att Miele är riktigt bra maskiner.

/Jari

Jag tror att samtliga maskiner i Electrolux-sfären tillverkas av Zanussi-fabriken i Italien, vilket inte borgar för kvalitet. De billigare Bosch/Siemens tillverkas i Spanien och de dyrare i Tyskland. Klar kvalitetsskillnad där. Jag kör själv med Cylinda FT46 och är nöjd med den. Mycket skitiga barn-, cykel- och ridkläder har den fått ta hand om. Tror att Cylinda Sverigetvätten är ungefär samma, men med lägre centrifugering. Jag har handlat på Coop Forum när de haft Cylindadagar och sedan lagt på en Med Mera-kupong med 5% rabatt.

Skogling skrev:
> Jag köpte en Miele. Den var dyr men är ack så
> bra. Dessutom är den vit. :)

Vikt?

Föräldrarna har Miele, 20 år höll den första, hade väl gått att reparera om man envisats. Sedan köpte de en ny Miele som gått 5år och är som ny. själv har jag haft en Whirlpool som jag hittills varit nöjd med. Sålde den nyss tack vare flytt. Hade nästan velat haft den med mig men det var sprillans vitvaror i nya boendet så......

Så om man rangordnar lite:

Miele
Dyra Bosch/Siemens
Cylinda FT46 "Sverigetvätten"
:
Whirlpool
:
Electrolux
Billiga Bosch/Siemens

Skogling skrev:
> Nästan som en hel Harri. :)

Shit, såå tung!! =)

Jerry skrev:
> Så om man rangordnar lite:
>
> Miele
> Dyra Bosch/Siemens
> Cylinda FT46 "Sverigetvätten"
> :
> Whirlpool
> :
> Electrolux
> Billiga Bosch/Siemens

Säg inte så - har precis investerat i ett "tvätttorn" från E-lux.

Den gamla (industri)tvättmaskinen från elektrolux är det ända som verkar hålla i det hyreshus jag bor i. Alla de modernare (konsument)maskinerna främst från bosh skramlar ihop med jämna mellanrum...
Har du 20K att lägga ut borde väll någon modernare motsvarighet vara slitstark?

Senast redigerad av en moderator:
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så om man rangordnar lite:
> >
> > Miele
> > Electrolux
> > Dyra Bosch/Siemens
> > Cylinda FT46 "Sverigetvätten"
> > :
> > Whirlpool
> > :
> > Billiga Bosch/Siemens
>
>
> Säg inte så - har precis investerat i ett
> "tvätttorn" från E-lux.

Så, fixat, sluta oroa dig:-)

Ja, Wascator-maskinerna från Electrolux hör nog hemma där i toppen. De finns väl i de flesta hyresfastigheter.

Vilken tur att jag inte tänkte på detta innan jag skaffade mig min tvättmaskin, jag köpte den billigaste jag kunde hitta vid tillfället (en smal toppmatad Whirlpool som får plats i mitt lilla badrum). Den har tuffat på i fem år nu, tvättat allt från skitiga cykelkäder till vita lakan. Dock sköljer jag alltid bort så mycket sand jag kan innan kläderna åker i tvättmaskinen.

jobbar med vitvaror..

1 Miele (egen fabrik alla maskiner testas in utskick, byggd för 1 tvätt om dan i 20år)

2 Bsh,simens (dom tysktillverkade)

2 Asko,cylinda (sätts ihop i sverige)

resten görs i china,polen,italien (electrolux), spaninen , korea

skräpmärken som vi säger

hoover,candy, indesit, osv

finns igentligen bara nr 1 och 2 som är bra

detta gäller tvätt, hör av er om ni vill ha mer tips

Ok, tack för infot!

Var och tittade på en butik på Asko W6367 och Siemens WM14E462DN. Båda frontmatade. Försäljaren påstod att frontmatat höll bättre än toppmatat? Blev lite tveksam till detta påstående. Någon som kan bekräfta?

Två okej maskiner, mieles toppmatade är en frontmatad som dom vänt på, så man kan väl säga att frontkonstruktionen är bättre för livslängden. Annars säljer man mest toppmatade till lgh och då går dom inte lika hårt för då finns det oftas en stor tvättstuga.

Tillbaka
Topp