[OT] Lämpliga presenter till bekanta?

geologen

Aktiv medlem
Jag tycker det är skitsvårt att hitta på bra presenter att ge till andra. Ibland lyckas jag hitta nåt jag verkligen tycker passar, men oftast blir det lite fantasilöst. Biobiljett, krukväxt, fin choklad, en flaska vin. Ungefär så. Konstant ångest! Mina två syskon och jag har kommit överens om att inte ge varandra presenter eller julklappar, just för att vi alla känner ungefär likadant i den här frågan.

Nu är jag bjuden till en födelsedagsfest på lördag kväll. Hos ett par jag lärt känna i jobbet. Såna där man klickar med direkt! Men av olika anledningar har vi inte kunnat umgås så mycket trots den grymma kemin mellan oss, så jag har dålig koll på lämplig present (en av dem är det som fyller alltså, inte båda, haha). Det blir också första gången jag är hemma hos dem, så jag vet inget om hur det ser ut, inredningsstil, eventuella tomrum att fylla i form av prylar.

Så vad är egentligen vettigt? Vad är ok? Är mina exempel ovan ungefär vad som är rimligt och förväntat?

Livit box?
Min fru å kvinnliga sidan av hennes släkt fick en Afternoon Te box, det var uppskatat.

Finns ju hur många sorter som helst, bara att välja en prisgrupp.

Nåt ät- eller drickbart går väl alltid hem?Annars nåt som går att förbruka på annat sätt. Tycker du att innehållet är fantasilöst? Lägg då lite energi och tanke på en piffig inslagning som gör gåvan mer personlig.

Prylar och inredningsdetaljer går bort direkt, framförallt om man inte känner mottagaren speciellt väl. Risken är för stor att de kommer samla damm.

Blomma eller vin. Choklad jobbigt för de 80% som försöker hålla vikten. Upplevelser ska man ha järnkoll på passar. (Iaf jag använder kanske <50%...)

Blomma alltid fin, får alltid plats, vissnar snart. Vin går alltid åt, gärna ngt finare än man brukar köpa. Eller bubbel.

En sån här...funkar..

Bilagor

• Screenshot_20161021-081135.png
    Screenshot_20161021-081135.png
    99.2 KB · Besök: 65
DH sa:
En sån här...funkar..

En sån har grannen , är kanon att öppna öl med. En sån och en mix påse öl (6st?) från bolaget = vinst!

Annars nån kul bok , ett genipussel , "Captains of crush" ( http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/captains-of-crush ).

Har du inga spärrar så ge bort en Hamster.

Gillar dom kaffe? Nåt fint Espresso kaffe?

Riktigt mörk choklad innehåller inte så mycket socker och är hyfsat nyttigt i begänsad mängd (90% vill man inte äta mer än typ 2 bitar av , sen är det stopp).

Ljuslyktor , en vatten karaff , Pepparkvarn etc.

Pizzaskärare från Parktool.

En chiliplanta eller paprika planta.

Osäker på vilken sorts "grym kemi" det handlar om... glidmedel eller svavelsyra?

Tillägg: Visst är det härligt med såna människor man liksom bara passar ihop med, är glad för din skull!

Senast ändrad:
Multiverktyg för cykel eller en leatherman om de inte är cykelintressade ( Gud förbjude) funkar ofta som present .

Nja, verktyg tror jag inte går hem just här. :)

Men tack för tips och råd. Det får nog bli vin och choklad eller liknande ändå då.

Kneecap sa:
Tjena!

Denna kör jag lite som standard när jag går bort, såvidare dom inte fått den redan.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/gustave-lorentz-2225706
Viktigt med artikelnummret, en vanlig flaska GL har inte samma effekt. En konversationsstartare och något man inte glömmer bort i första taget, vilket annars gärna händer med en flaska vin.

Tjena!

Dessutom ökar det chansen för en till inbjudan då man inte dricker upp den på bara två pers.

Trofodermin lär vara hett i vissa kretsar dessa dagar. ;-)

Skämt åsido så avundas jag dig inte själva presentinköpandet. Blir ju nästan per definition antingen en chansning eller något rätt generiskt och lite tråkigt. Enda funderingen är om du vet några andra som också ska dit och som känner dem bättre och som du skulle kunna kontakta för "inside information".

MEN: Man skall alltid ge bort saker man vill ha men ite prioriterar att köpa. Saker som håller. För 200pix: en Screwpull korkskruv tex. Rista in GRATTIS från GEO på den eller på annat sätt personifiera.

Eller mer specifikt mottagaen om de har ett intresse. Tänk att du skulle få ett packe 12mm titanskruv med insex i m5. Det hade du blivit glad för. Typ.

-Jag är för övrigt grum på persenter- I all ödmjukhet

Ja, jag tycker bäst om att ge bort saker som verkligen kommer att användas och är praktiska eller varar länge. När jag hade jobbat mitt första halvår, strax efter gymnasiet, köpte jag en mikrovågsugn till mina föräldrar. Den hade de i 12-13 år. Men då visste jag ju att en sån behövdes.

Nä, jag är nog fel person att ge sånt till. Jag är nog besvärlig att köpa presenter till. Tack och lov hamnar jag sällan i rollen av mottagare. Jag firar inte födelsedag själv, t ex.

Vaccuvin pump.
Annars har The english shaving company fraktfritt hela helgen och det löser många julklappar för mig.
Många bra raktvål, duschkräm och rakbalsam utan parabener.

Jag fick en sån.. Körde Audi R8 o Ferrari 458 Italia på Mantorp. Det var kul. Audin var fin men Ferrarin gav en känslomässig upplevelse som nästan var svår att hantera. Vilken pryl....

Jag letar dagligen på blocket numera efter superbilar. Det kommer att bli dyrt en vacker dag.

mikipedia_ sa:
Livit box?
Min fru å kvinnliga sidan av hennes släkt fick en Afternoon Te box, det var uppskatat.

Finns ju hur många sorter som helst, bara att välja en prisgrupp.

Senast ändrad:
Det blev en flaska torr Riesling, och lite finare (åtminstone dyrare, haha) choklad från Kanolds.
På presentbordet fick mina samsas med tre andra flaskor vin, en flaska Gammeldansk och en tepress, så det var nog helt ok.

Väldigt, väldigt trevligt var det också! :)

Märkligt att ett så ångestframkallande fenomen som present och julklappsinköp har överlevt i modern tid. Att det fungerar som ett överkompenserande till barn kan jag förstå, men till vuxna...
Blir lätt så här

Till barn skall man alltid köpa trumset, trumpet eller djur. Självklart utan att fråga eller meddela föräldrarna innan.

Några kompisar fick varsin levande kalkon på deras gemensamma 30-årsfest. Ett par andra kompisar skickade vi till Estland med ett lastfartyg. Ingen av presenterna uppskattades. Men det blev ett minne för livet.

Jag förstår din presentångest. Har själv gett upp idén med att alltid försöka hitta den perfekta presenten. Köp istället nåt som du själv skulle vilja ha :)

Tillbaka
Topp