[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
5 medaljer av 6 möjliga hittills för damerna, det är ju galet! en medalj till imorgon vore ju ingen skräll direkt.

På något sätt blev jag mest glad av att se Frida idag. All heder åt Ebba givetvis, grymt starkt!

Känns som att Frida har mognat en del, mer harmonisk. Tyckte hon ändrade sig efter OS-debaclet, såg en intervju med henne efter OS:et och fick en helt annan bild av henne då. Hon var väldigt ödmjuk och hade inga problem att prata om, tja, "fiaskot" är ett starkt ord, men tror hon själv såg det lite så. Innan har jag uppfattat henne som ganska tjurig i motgång. Kan självklart också vara jag som har mognat som sofftyckare.

Men som idag när hon är en solstråle så blir man lite glad i TV-soffan. Och gillar skarpt hennes spontana sätt i intervjuer, både i med- och motgång.

Hennes show i TdS var suverän, hellre en Kamikaze-Frida än någon mellanmjölksvariant.

Sen är det väl på både gott och ont, hon får ju inte bli alltför lugn, behövs en del tjurighet för att vara bäst i världen.

Jag känner mig tveksam till formatet på kvalet till sprintstafetten....
Sedan 15 lag som skall gå vidare, känns märkligt.

Men Finland är ju ikapp direkt, går lite långsamt på de jämna sträckorna...

Calle gnäller på skidorna. Han åker ju på Ross precis som Jonna o Emma. Märkligt.

Calle gnäller på skidorna. Han åker ju på Ross precis som Jonna o Emma. Märkligt.
På vilket sätt är det märkligt?
Det var ju på vippen att tjejerna lyckades vinna. Med lika bra skidor som tidigare så hade de nog utklassat de övriga.
Ska killarna ta medalj så behöver de ha minst lika bra grejor som konkurrenterna. Hade nog blivit svårt även med superskidor, men det funkar ju inte att tappa i varje nerförsbacke.

Allt går ut på att det är Calles fel. Det är sen gammalt.

På vilket sätt är det märkligt?
Det var ju på vippen att tjejerna lyckades vinna. Med lika bra skidor som tidigare så hade de nog utklassat de övriga.
Ska killarna ta medalj så behöver de ha minst lika bra grejor som konkurrenterna. Hade nog blivit svårt även med superskidor, men det funkar ju inte att tappa i varje nerförsbacke.
Jag hörde snacket i studion om att ”tjejerna har mer marginal”, men vill se damloppet igen innan jag håller med om det. Jag tycker inte alls det är otroligt att Emma har fullt sjå att gå med Diggins i fristil, Jonna brukar iofs alltid vara uppe och bomba men brände sig nog lite på teamsprinten i os ifjol och kan nog ha velat spara sig lite mer nu. Som sagt, jag vill se deras lopp igen för att se om det hade med skidorna att göra.
F.ö. verkar det vara flera experter som är inne på min linje

Jag hörde snacket i studion om att ”tjejerna har mer marginal”, men vill se damloppet igen innan jag håller med om det. Jag tycker inte alls det är otroligt att Emma har fullt sjå att gå med Diggins i fristil, Jonna brukar iofs alltid vara uppe och bomba men brände sig nog lite på teamsprinten i os ifjol och kan nog ha velat spara sig lite mer nu. Som sagt, jag vill se deras lopp igen för att se om det hade med skidorna att göra.
F.ö. verkar det vara flera experter som är inne på min linje
Det finns andra norska ”experter” som inte håller med dig.
Jag tycker det är en överdrift, men att svenska skidpreppningen inte var optimal är tämligen uppenbar. Det tyckte även vallachefen.
148E4B35-8F7E-4DB2-9A49-0F168100DA97.jpeg

Slind: medalj i 100% av sina VM-starter
Frida: medalj i 86% av sina VM-starter (individuella)
Där ligger hon klart efter, jag rundade ändå av siffran uppåt för Frida.

Snart dags för start! Förutom Ebba och Frida känns det kul med en Jonna i vanlig/storform.

Vallabom igen?

Edit: Baserat på Jonnas tid vid andra mellantid. Såg lite bättre ut för Frida & Ebba.

Senast ändrad:
Körde Jonna ut sig ur stafettlaget nu när hon fick stryk av Maja? Eller var det bara Maja man ville testa och hon nu petar Ribom?

Tillbaka
Topp