[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Överraskande resultat i första kvartsfinalen för seniorherrarna i Östersund. Anger bara trea och får hoppas på LL-avancemang. Skaplig chans för det kanske då det bara var tre som åkte fortare än Angers kvartsfinaltid i kvalet.

1709892846889.png

Anger gick vidare som LL. Noterar i övrigt att Emil Persson vann sin kvartsfinal.

Fast Anger åkte ut i semin där han kom tvärsist. Något strul kanske?

Lite intressant. De som gick till final hade kvaltider 3, 6 och 10-13.

På damsidan verkar det som Ilar (temporärt?) hittat lite form igen. I alla fall tillräckligt för att vinna dagens sprint. Rosenberg måste rimligen ha haft något strul i finalen med tanke på hur långt efter hon var där.

Noterbart är att av de sex första i kvalet var det bara Ebba Stenman (kvalfemma) som inte kom till final. Och hon var närmast att ta sig vidare av de som slogs ut i semifinalerna.

1709898337360.png

Och herrjuniorerna:

U18
Slutsegraren, och tillika kvalsegraren, Pettersson till final som LL.
1709923605621.png

U20

Inget snack, Gustafsson vann kval, kvart, semi och final och hade bästa tid i kvarts- och semifinalerna därtill.
1709923543083.png

Intervallstart - det lär man nog inte få se på en femmil i VC eller internationella mästerskap igen.?

De verbala varningarna för att inte ha följt banan duggar tätt!

Kan inte låta bli att tänka på den där 3-milen när Frida knäckte Johaug när man ser bilderna från dagens lopp.

Speciellt i toppen av den första backen ut från stadion. Kommer ihåg känslan när Frida och Ebba, efter skidbytet, hade åkt från huvudklungan, efter ytterligare något varv har jag för mig. Och sista biten upp i backen såg ut att ha mycket energi, mer än Johaug. Hoppet tändes, men dom var fortfarande "nog för långt efter Johaug" som jag tänkte då. Det var tider det.

En annan sak jag minns från det loppet var att jag la märke till Emma Ribom för första gången, nytt namn för mig då. Hon och en annan svenska, vilken jag inte kommer ihåg, låg en bra bit efter huvudklungan, på något av dom sista varven.
Man såg henne just där på toppen av första backen, spåret går ju som en "ögla" och går tillbaka parallellt en bit. Så hon kom med i bilden när kameran fångade några som s.a.s. var på väg tillbaka. Hon såg väldigt målmedveten ut, inte som andra eftersläntrare, tänkte då att "det kan nog bli något av henne".

Kul läge för Schmidt. Vid poängutdelningen på varv 2, 3:45 från täten och dryga minuten upp till näst sista åkare.

Vuxit till 5,5 minuter för kanadensiskan vid andra varvningen. Undrar om hon kommer att fullfölja.

För Heidi Weng behövdes det inte ens en halv femmil för att hon skulle vara avhakad. Hon får väl börja propagera för återgång till att damerna åker 5 och 10 km.

Kommentatorernas snack om att Andersson och Sundling skulle bromsa tror jag inte mycket på.

Fransyskan Ducordeau blev först att bryta. Troligen vid stadionpassagen på fjärde varvet.

Tycker Frida skulle sparat krafterna till en spurt... :)

Nä, hon borde förstås ha kört full sula från första uppförsbacken.

Är det inte det hon gjort (nästan)? Dvs kört skiten ur de andra?

I det loppet jag tittar på dröjde det en ganska bra stund in i loppet innan Frida gick upp och körde hårt.

Och det har varit högt tempo från början. Ingen taktik utan mest hårdkörning. Eller?

Blir lite larvigt med bonussprintarna. JHK lägger sig i täten och alla vet att han vill ha poängen och att det inte finns någon som kan spurta ner honom. Första varvet försökte HÖA en liten överraskning, men nu såg det mer ut som han såg till att vara tvåa.

Tillbaka
Topp