[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Kommer Diggins till VM? Om så, blir det sprint och femmil?

Dubbelseger! Fin åkning av Frida. Bra skidor, avslappnad åkning på en bana som passade henne. Ebba fick kämpa mer och gjorde det bra.

IMG_1214.webp

Bästa cykelhelgen på länge. Kollar aldrig skidskytte eller längdåkning. Föredrar bäst på en gren.

Känns som svenska vallateamet hade en bra dag.

Undrar om inte den där backen är en ganska bra indikator på syreupptag. Hade varit kul att se hur det gått om Johaug och Weng varit med.

Burman tycker jag var lite onödigt sprättig i början. Tror det kunde gått lite bättre för honom om han haft lite is i magen där.

Lite intressant att jämföra med förra gången de åkte sträckan i Les Rousses (för två säsonger sen). Då var topp-10:
1737320421057.webp

Och nu
1737320475006.webp

Så halva topp-10 från förra gången var med även idag. En jämförelse för dessa åkares resultat och tidsavstånd.
Plac. 2023Diff 2023Plac. 2025Diff 2025Diff Ebba 2025
Andersson10:0021:300:00
Stadlober82:1431:410:11
Slind31:2042:070:37
Sundling62:0893:251:55
Ribom52:07103:261:56

Så alla de fyra andra som åkt båda gångerna var närmare Ebba denna gång än 2023. Indikation på att Ebba relativt sett var lite bättre då?

Nästa helg blir det i VC i Engadin:

Fredag: Mixedstafett, 4x7,5 km
Lördag: Sprint, F
Söndag: Masstart, 20 km, F

Framför allt lördagens lopp blir ju intressant med tanke på att VM-sprinten går i fristil. Norge har ju inget NM då och planen är tydligen att komma med i stort sett bästa lag.

Och sen har ju Ski Classics Marcialonga.

Noterar NM-brons i stafett för Falla! Inte så illa för en sedan snart tre år tillbaka "pensionerad" åkare.
1737327142969.webp

På herrsidan var det jämnare.
1737327238329.webp

Lite intressant att jämföra med förra gången de åkte sträckan i Les Rousses (för två säsonger sen). Då var topp-10:
Visa bilaga 748571

Och nu
Visa bilaga 748572

Så halva topp-10 från förra gången var med även idag. En jämförelse för dessa åkares resultat och tidsavstånd.
Plac. 2023Diff 2023Plac. 2025Diff 2025Diff Ebba 2025
Andersson10:0021:300:00
Stadlober82:1431:410:11
Slind31:2042:070:37
Sundling62:0893:251:55
Ribom52:07103:261:56

Så alla de fyra andra som åkt båda gångerna var närmare Ebba denna gång än 2023. Indikation på att Ebba relativt sett var lite bättre då?
Jag måste tacka dig @GoranS för din statistik, du lägger ner energi på sånt jag trodde bara jag var intresserad av! Hatten av!

Jag måste tacka dig @GoranS för din statistik, du lägger ner energi på sånt jag trodde bara jag var intresserad av! Hatten av!
Varsågod!

Sen är det egentligen väldigt lite extra jobb jag lägger ner på sådant för trådens skull. I princip allt jag gör vad gäller statistik gör jag för att jag själv är intresserad/nyfiken på det.

Svenska truppen till helgens VC-tävlingar enligt langd.se:

Elina Rönnlund
Emma Ribom
Jonna Sundling
Maja Dahlqvist
Moa Hansson
Moa Ilar
Moa Lundgren

Anton Grahn
Calle Halfvarsson
Edvin Anger
Gustaf Berglund
Jens Burman
Johan Häggström
Leo Johansson
Måns Skoglund
Olle Jonsson
Oskar Svensson

Borde inte flertalet köra VM-prepp? Typ höghöjd/bo i tält eller annat för att få ny adaption och form?

Beror nog på planen de haft, och hur ev sjukdomar/skador påverkat. Vissa behöver nog tävla sig i form.
Själv kan jag tycka det börjar gå överstyr. Det är redan en tävlingsfri helg innan vm, så i princip 2 veckor tävlingsfritt innan. Men ändå ska TdS stås över av vissa, och nu även 2-3 tävlingshelger innan vm. FIS måste börja få upp statusen på världscupen.

Det är nog högst personligt vad som skapar form. Vissa behöver tävla sig dit, andra bli ensamma på fjället där någon ytterligare behöver köra strukturerade intervaller på rullband.

Någon som vet varför det är mindre damer än herrar? Varför fyller dem inte på som dem verkar göra med herrarna?

Någon som vet varför det är mindre damer än herrar? Varför fyller dem inte på som dem verkar göra med herrarna?
Gissar att damerna i snitt kommer att åka fler lopp än herrarna. En del herrar är ju ganska uttalade sprintåkare medan andra inte alls gör sig i sprint. Damerna är mer allround.

Jag tror WC-åkningen befinner sig på sluttande plan. Norge, och i någon mån Sverige, vinner sönder den. Publik och deltagare sviker. Åkare, precis utanför absolut topp får inga sponsorer. Skillnaden mot skidskytte är tydlig. Ski classics fångar sponsorer och åkare som aldrig syns i WC.

Jag blir glad av långa loopar och intervallstart men jag är ju gubbe.

VM och OS verkar göra mer skada än nytta. Speciellt för oss tittare och åskådare. Många av dom bästa ger fan i en massa tävlingar och stannar hemma eller åker på höghöjdsläger istället.

Tycker det är en trist utveckling. Skippa VM och ge VM-medaljer till dom som placerat sig bäst i WC istället. Man vill ju se dom bästa i alla tävlingar, inte som Frida K som knappt kör några tävlingar alls innan VM - trist stil verkligen - skylla på skador och förkylning är ju lätt.

Beror nog på planen de haft, och hur ev sjukdomar/skador påverkat. Vissa behöver nog tävla sig i form.
Själv kan jag tycka det börjar gå överstyr. Det är redan en tävlingsfri helg innan vm, så i princip 2 veckor tävlingsfritt innan. Men ändå ska TdS stås över av vissa, och nu även 2-3 tävlingshelger innan vm. FIS måste börja få upp statusen på världscupen.
SM 6-8 februari!

Tror inte deltagandet i WC handlar om medaljer och ära. FIS får "show me the money" om åkarna ska prioritera att köra sönder formen på kappsäcksliv. Ski classics pekar mot framtiden.

Och sponsorerna borde sätta ned foten. Varför betala en massa pengar till Frida och andra om dom inte åker tävlingar och inte syns i tv ?

Tror inte deltagandet i WC handlar om medaljer och ära. FIS får "show me the money" om åkarna ska prioritera att köra sönder formen på kappsäcksliv. Ski classics pekar mot framtiden.
Man skulle ju kunna ha lag i WC också och sen finns landslagen bara på mästerskap.

Sen har jag svårt att förstå hur formen körs sönder av att tävla var och varannan helg.

Och sponsorerna borde sätta ned foten. Varför betala en massa pengar till Frida och andra om dom inte åker tävlingar och inte syns i tv ?
På vilket sätt exponeras deras personliga partners i TV på WC-tävlingar? De är ju 100% landslag där. Bättre att vinna VM och OS och sedan gå loss i SoMe. Vilka andra stora sporter åker runt som landslag på WC?

Dom har ju dekaler & reklam överallt på dräkten. Se bilden ovan. Om jag var någon som sponsrar detta skulle jag kräva att dom kör x antal tävlingar och syns i tv.

Dom har ju dekaler & reklam överallt på dräkten. Se bilden ovan. Om jag var någon som sponsrar detta skulle jag kräva att dom kör x antal tävlingar och syns i tv.
Gå in och sponsra och ställ krav då!

Sen är jag lite nyfiken på hur du skulle utforma kontraktet.

Senast ändrad:
Det är ju förbundets sponsorer, inte de egna.

Men till viss del håller jag med dig, världscupen känns rätt urvattnad numer när alltfler prioriterar bort många tävlingar. Ett djärvt förslag skulle ju kunna vara att helt enkelt fimpa VM och göra om VC till en VM-serie, ex.vis likt många motorsporter och t.ex triathlon har. Då blir det de absolut bästa som står som segrare på slutet, och varje tävling blir betydelsefull.

Å andra sidan kan man också jämföra mot skidskyttet. De har i mångt och mycket samma upplägg som längdåkning, och där funkar det. Alla vill åka allt, möjligtvis avstår man sista helgen inför ett mästerskap, men VC har väldigt hög status. Skillnaden är väl att skidskytte kör VM varje år.

Jag funderar på om den "slumpfaktor" som finns i skyttemomentet bidrar till att VC har högre status i skidskytte än i längdåkning. I ett enskilt mästerskapslopp, i synnerhet med variabla vindförhållanden, kan en åkare ha tur och få till ett riktigt bra resultat trots att åkaren nästan aldrig annars är uppe i toppen. Ingen åkare har dock tur över en hel säsong utan där blir det tydligt vilka som verkligen är de bästa.

I båda sporterna finns ju också ett slumpmoment med vallning. I längdskidor är det förvisso mer uttalat då det ju klassisk stil väl(?) är större risk för bortvallning. Inbillar mig dock att det totalt sett är mer "slump" i skidskytte.

Sen är det ju så att variationen mellan olika lopp är större i längdåkningen. Ta t.ex. Ebba som exempel. Hon har vunnit VM-guld på distans men grejar typiskt inte att gå vidare från ett kval i sprint på VC. Visst finns det skillnader även i skidskytte, men jag har svårt att se att en skidskytt som tar VM-guld på en distans närmast skulle vara chanslös att komma topp-30 på en annan distans.

För åkare av Ebba-typ blir då en totalseger i VC inte realistisk. Att hon då går in för mästerskap där hon har en klart större chans att faktiskt vinna/ta medalj tycker jag inte är så konstigt. Roligare med en mästerskapsmedalj än t.ex. en femteplats i VC totalt.

Jag funderar på om den "slumpfaktor" som finns i skyttemomentet bidrar till att VC har högre status i skidskytte än i längdåkning. I ett enskilt mästerskapslopp, i synnerhet med variabla vindförhållanden, kan en åkare ha tur och få till ett riktigt bra resultat trots att åkaren nästan aldrig annars är uppe i toppen. Ingen åkare har dock tur över en hel säsong utan där blir det tydligt vilka som verkligen är de bästa.

I båda sporterna finns ju också ett slumpmoment med vallning. I längdskidor är det förvisso mer uttalat då det ju klassisk stil väl(?) är större risk för bortvallning. Inbillar mig dock att det totalt sett är mer "slump" i skidskytte.

Sen är det ju så att variationen mellan olika lopp är större i längdåkningen. Ta t.ex. Ebba som exempel. Hon har vunnit VM-guld på distans men grejar typiskt inte att gå vidare från ett kval i sprint på VC. Visst finns det skillnader även i skidskytte, men jag har svårt att se att en skidskytt som tar VM-guld på en distans närmast skulle vara chanslös att komma topp-30 på en annan distans.

För åkare av Ebba-typ blir då en totalseger i VC inte realistisk. Att hon då går in för mästerskap där hon har en klart större chans att faktiskt vinna/ta medalj tycker jag inte är så konstigt. Roligare med en mästerskapsmedalj än t.ex. en femteplats i VC totalt.
Med en annan status på VC skulle såklart distanscupen och sprintcupen värderas högre också.

Sen ser inte jag det som nåt problem att den som faktiskt är bäst allround också är den som vinner ”det största”. Funkar ju bra i alpint.

Tillbaka
Topp