[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Får se till att ordna så att Rehns BK får en ACP-kod och blir representerad på PBP också.

Närå här ska inte bytas nåt namn, det är nämligen så vi jobbar i Bollnäs. Bandyklubben i stan heter exempelvis Bollnäs Gymnastik och Idrottsförening.
Vad hände med Bollnäs SK? Är den nedlagd? När jag tävlade i min ungdom var det dem som stadsborna körde för. Rehns BK var ju bara för orienteringstöntarna. Men har förstått att sedan 10-15 år är det Rehns BK som är skidklubben i stan.

Vad hände med Bollnäs SK? Är den nedlagd? När jag tävlade i min ungdom var det dem som stadsborna körde för. Rehns BK var ju bara för orienteringstöntarna. Men har förstått att sedan 10-15 år är det Rehns BK som är skidklubben i stan.
Bollnäs SK är inte aktiv längre. Skidåkningen i kommunen har dock fått ett uppsving de senaste åren genom Rengsjö Sportklubb och Kilafors Skidklubb. Och så min klubb: Rehns BK, som numera även har en VM-medaljör (och så blev det on topic igen).

Bollnäs SK är inte aktiv längre. Skidåkningen i kommunen har dock fått ett uppsving de senaste åren genom Rengsjö Sportklubb och Kilafors Skidklubb. Och så min klubb: Rehns BK, som numera även har en VM-medaljör (och så blev det on topic igen).
Ja, det är lite kul att kommunen har fått en efterföljare till Erik Östlund som stark startman, även om han tävlade för Dala-Järna. Jag minns när han brukade vara i Norrlandsporten och träna utförsåkning (på längdskidor). Men Truls får kämpa på lite till, Erik har ju VM-guld.

Jag njuter än, Fosnäs försökte göra en Stina, Jonna gjorde en Jonna.

Har en aning svårt att svälja när Mogren gör klart att Jonnas bragd slår Kallas. Väljer att bara konstatera till Kallas försvar
OS är större än VM
Bröt isen, visade att även Svenska tjejer kan vinna stafetter, efter många misslyckanden.
Bröt isen med sinnessjuka i kappkörningar. Visade att det inte är omöjligt.

Detta förringar inte Jonnas insats som var helt otrolig. Bara att hon inte gjorde det först. Hon visste att det gick att göra.

Har en aning svårt att svälja när Mogren gör klart att Jonnas bragd slår Kallas. Väljer att bara konstatera till Kallas försvar
OS är större än VM
Bröt isen, visade att även Svenska tjejer kan vinna stafetter, efter många misslyckanden.

Detta förringar inte Jonnas insats som var helt otrolig. Bara att hon inte gjorde det först. Hon visste att det gick att göra.

Prestationsmässigt håller jag nog Kallas något högre, men showmässigt där vinner Jonna. Jag satt som bäst och räknade lite på hur långt hon var efter vid växlingen, och hur mycket hon skulle behöva ta in till första mellantiden. Då var hon plötsligt bara 20 efter en bra bit innan mellantiden, glädjechock. Första tanken var att dom visade fel. Hennes uppåkning kändes overklig

Kalla imponerade på ett annat sätt, att ligga och balansera så exakt på gränsen, och ta det sista på upploppet. Hon fick ju t.o.m bromsa lite i någon av sista kurvorna precis när hon kom ifatt och försökte gå om. Då trodde jag det var kört, sen spurtade hon om dom.

Jag njuter än, Fosnäs försökte göra en Stina, Jonna gjorde en Jonna.
Ser en del skillnader. Stina gick ut hårt, men inte för hårt, för att inte bli ikappåkt av en åkare med kapaciteten som sitt absolut främsta vapen.

Fosnäs gick ut relativt svagt och ger därmed den mkt duktiga och ffa sprintmässigt överlägsna Sundling vittring.

I mina ögon är Stinas stafettsträcka mästerlig både taktiskt och vad det gäller att precis disponera krafterna.

OS är större än VM

Det är väl den relativa effekten som slår till. Sundling tar våldsamt initialt på Fosnaes, men det är en kombination av att Fosnaes öppnar tämligen beskedligt och att Jonna öppnar riktigt hårt. För Kallas del öppnar bytena hon jagar betydligt hårdare.

Är lite som när Kalla jagar ikapp och rycker ifrån Kuitunen i avslutningsbacken när hon vann TdS. Kuitunen åker närmast mediokert i den backen vilket gör att den relativa skillnaden blir stor när Kalla rycker.

Senast ändrad:
Det lär bli en helt galen stämning och fest idag, säkert ungefär som det var i Kollen när det var som bäst 😍
CA227BC2-8A30-4636-BCEE-327C0FDDD4DC.webp

Senast ändrad:
Bästa passningen någonsin när Ebba gav texten till Du gamla du fria till No !! Men idag blir det nog inte lika kul, 3 norrmän på pallen ?

Kanske inte! Hon kunde ju köra avslappnad och låta Jonna komma ikapp, höll ihop det bra att hänga med och förlorade till slut spurten med bara 0,7 s.
I det läget spelar det väl ingen roll om hon förlorar spurten med en tånagel eller en halvminut.

Vad är det för grej med att Norrmän ska supa till det på skidtävlingar??
Hur har de kommit på detta?

Vad är det för grej med att Norrmän ska supa till det på skidtävlingar??
Hur har de kommit på detta?
Inte så konstigt. Längdåkningsskidor är ju astronomiskt J Ä T T E S T O R T i Norge, de lär sig åka längd och gå på tur innan de kan gå. De tvingas åka minst 60 minuter / dag från förskolan. Ok, det sista var kanske lite överdrivet men norrmännen älskar verkligen längd, det finns i deras dna. Du kan inte jämföra det mot Sverige överhuvudtaget förutom möjligen i vissa mera avgränsade delar av Sverige (men därför är det extra roande när vi slår dem med nationell landssorg som följd, tusentals norrmän i stugorna gråter bokstavligen av sorg (y)). Sverige vs Finland i hockey är absolut ingenting i jämförelse förutom möjligen om det är en OS eller VM final.

Senast ändrad:
Ser en del skillnader. Stina gick ut hårt, men inte för hårt, för att inte bli ikappåkt av en åkare med kapaciteten som sitt absolut främsta vapen.

Fosnäs gick ut relativt svagt och ger därmed den mkt duktiga och ffa sprintmässigt överlägsna Sundling vittring.

I mina ögon är Stinas stafettsträcka mästerlig både taktiskt och vad det gäller att precis disponera krafterna.

Precis, hon försökte.

Porris går ju bra, men det behöver hängas av några till, han har ju så kass spurt tyvärr…

Ska Kläbo bli slagen av en svensk, tror det skulle svida mer än missat guld.

Mitt tips med 10 medaljer spricker nog, frågan är om Mogren får in sitt med 12 medaljer

Jonna, Frida, Ebba, Moa och Maja i morgon. Hade ju varit väldigt förvånande om Jonna hade avstått. Med den formen, första vm 50km någonsin och 100k brölande i publiken ville hon såklart köra!

Världens bästa sprinter ska sprinta 5 mil ! Men hoppas Frida vinner !!

Inför morgondagen:
Vågar Johaug gå ut hårt? Det är ju ändå 5 mil.
Om nu Johaug går ut hårt, vågar svenskorna följa eller dom tar det kallt? Tänk 3-milen i Holmenkollen 2020.

Tror inte någon vågar göra något extra innan 6e varvet eller möjligen 5e (om dom kör samma som herrarna). Några norskor och svenskor (plural hoppas jag) i täten inför 6e varvet? Hoppas.

Usch, blir ännu en nervpärs framför TVn...

Han åkte ju hem efter nåt lopp och skulle bryta ihop med 4-5 flarror vin när det gick dåligt.
Så nu kan han ju unna sig något liknande igen men med betydligt roligare anledning.

Tillbaka
Topp