[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Det pågår tydligen ett VM i backhoppning och/eller nordisk kombination också?
Där blir iaf norrmän diskade på löpande band för fusk med bindningar och dräkter.
Det värmer ju också lite i svenskhjärtat 😊

Inför morgondagen:
Vågar Johaug gå ut hårt? Det är ju ändå 5 mil.
Om nu Johaug går ut hårt, vågar svenskorna följa eller dom tar det kallt? Tänk 3-milen i Holmenkollen 2020.

Tror inte någon vågar göra något extra innan 6e varvet eller möjligen 5e (om dom kör samma som herrarna). Några norskor och svenskor (plural hoppas jag) i täten inför 6e varvet? Hoppas.

Usch, blir ännu en nervpärs framför TVn...
Har svårt att se att Johaug har något annat mål än att komma in på upploppet solo imorgon. Om inte någon annan går upp och håller skaplig fart har jag svårt att se att Johaug inte skulle gå upp och göra det själv. Och jag tror att hon kommer att försöka på första halvan, kanske inte på varv 1 men på varv 2 eller senast varv 3. Har hon inte gjort något före varv 5 imorgon tror jag hon är rökt.

Man kan fundera på om det kan bli någon form av norsk lagtaktik s.a. Slind, Weng och Sanness kan hjälpa till att hålla fart. Sanness är väl rätt medioker i en spurt tror jag så hon skulle kunna vara intresserad av att försöka vara med i en så liten grupp som möjligt på slutet. Sen skulle det förvåna om hon är med och gör upp om medaljerna. Slind och Weng lär i alla fall vilja bli av med Sundling.

För Sverige tror jag inte Ilar och Dahlqvist kommer att ha så mkt med saken att göra. Lär vara återstående trio som får axla de svenska förhoppningarna.

Om man tittar utanför Sverige och Norge känns Diggins och Pärmäkoski som outsiders.

I normala fall hade jag hållit Diggins som en medaljkandidat, men bortsett från teamsprinten har hennes resultat inte varit något vidare och hon gjorde ingen imponerande stafettsträcka heller. Dåliga skidor och oinspirerande läge kan absolut spela in. Men har skidorna varit dåliga i så stor utsträckning så kanske de kommer att vara dåliga imorgon också. Bäst av amerikanska herrarna idag var Bolger på 22:a plats.

Pärmäkoski tror jag inte har någon riktig medaljchans, men hon åkte bra på stafetten och har ibland gjort bra tremilar även om jag tror det mer varit i klassisk stil.

Stadlober känns också som en åkare som hade haft bättre chans i klassiskt.

Senast ändrad:
Har svårt att se att Johaug har något annat mål än att komma in på upploppet solo imorgon. Om inte någon annan går upp och håller skaplig fart har jag svårt att se att Johaug inte skulle gå upp och göra det själv. Och jag tror att hon kommer att försöka på första halvan, kanske inte på varv 1 men på varv 2 eller senast varv 3. Har hon inte gjort något före varv 5 imorgon tror jag hon är rökt.

Man kan fundera på om det kan bli någon form av norsk lagtaktik s.a. Slind, Weng och Sanness kan hjälpa till att hålla fart. Sanness är väl rätt medioker i en spurt tror jag så hon skulle kunna vara intresserad av att försöka vara med i en så liten grupp som möjligt på slutet. Sen skulle det förvåna om hon är med och gör upp om medaljerna. Slind och Weng lär i alla fall vilja bli av med Sundling.

För Sverige tror jag inte Ilar och Dahlqvist kommer att ha då mkt med saken att göra. Lär vara återstående trio som får axla de svenska förhoppningarna.

Om man tittar utanför Sverige och Norge känns Diggins och Pärmäkoski som outsiders.

I normala fall hade jag hållit Diggins som en medaljkandidat, men bortsett från teamsprinten har hennes resultat inte varit något vidare och hon gjorde ingen imponerande stafettsträcka heller. Dåliga skidor och oinspirerande läge kan absolut spela in. Men har skidorna varit dåliga i så stor utsträckning så kanske de kommer att vara dåliga imorgon också. Bäst av amerikanske herrarna idag var Bolger på 22:a plats.

Pärmäkoski tror jag inte har någon riktig medaljchans, men hon åkte bra på stafetten och har ibland gjort bra tremilar ävenom jag tror det mer varit i klassisk stil.

Lite klent startfält i morgon? Bara 35st

Lite klent startfält i morgon? Bara 35st
Ja, tyvärr. Vad jag ser är det två tyskor, en fransyska, en schweiziska och en italienska. I ärlighetens namn är det väl inte så att det finns så många som skulle kunnat vara med i toppen och slåss som inte ställer upp.

Enligt yr.no +2 grader och snöblandat regn under loppet. Kanske en liten fördel att det är fristil i alla fall och inte klassiskt.

För Sverige tror jag inte Ilar och Dahlqvist kommer att ha då mkt med saken att göra. Lär vara återstående trio som får axla de svenska förhoppningarna.

I normala fall hade jag hållit Diggins som en medaljkandidat, men bortsett från teamsprinten har hennes resultat inte varit något vidare och hon gjorde ingen imponerande stafettsträcka heller. Dåliga skidor och oinspirerande läge kan absolut spela in. Men har skidorna varit dåliga i så stor utsträckning så kanske de kommer att vara dåliga imorgon också. Bäst av amerikanska herrarna idag var Bolger på 22:a plats.

Pärmäkoski tror jag inte har någon riktig medaljchans, men hon åkte bra på stafetten och har ibland gjort bra tremilar även om jag tror det mer varit i klassisk stil.

Jag tror säkert Johaug, kanske med hjälp av andra norskor, kommer att testa lite några gånger dom första varven, men att hon har blivit lite skraj av resultaten hittills och inte vågar sig på en klassisk Johaug-satsning. Jag har fått en känsla av att hon inte kan hålla sitt höga tempo lika länge som innan hon la av sist, och att hon märkt det själv, eller kanske att andra kommit ifatt henne på den punkten.

Sen vet jag inte hur mycket dom kollar sina konkurrenter under långa lopp, om dom försöker se hur pigga dom är, det kan isf avgöra när/om hon sticker.

Om svenskorna visar att dom hänger med på fartökningar så tror jag hon kör lite mer defensivt första varven.

Nåväl, det blir spännande. Håller lite på Frida även om jag tror att Ebba har störst chans av svenskorna. Hade ju inte varit tråkigt om Jonna vann heller, men det tror jag inte.

Brons till Johaug?

EDIT: Brasklapp
Hon har ju klart sagt att 5-milen är hennes största mål i VM, hon har kanske kört dedikerad träning för det, då blir hon svår.

Får för mig att Johaug möjligen ar tappat den lilla kicken i fartökningen som hon tidigare har kunnat gå loss med. Då återstår att mala ner motståndet med hård fart uppför i stort sett alla varv. Detta tror jag kan passa svenska tjejerna med Ebba som stora hotet. Lyckas de inte hänga av Frida eller Jonna blir ingen av dem guldhängda. Är Weng med hela kan hon strula till det. Några andra åkare ser jag inte för medalj.

Jag tror att hennes chans är att köra klassiska Johaug-taktikenoch hoppas att hon har en bra dag och bra skidor. Det är inte säkert att det håller men jag är tveksam till att hon skulle förbättra sina chanser genom att vara avvaktande första fyra eller fem varven.

Med allt snack om att femmilen är hennes stora mål har hon garanterat anpassat träningen till den. Å andra sidan har jag för mig att det var ngt reportage om att Ebba och Frida kört en del träningspass med inriktning just mot femmilen. Har för mig att de körde intervallpass med långa intervaller och lång total intervalltid just med syfte att bygga hårdhet. Sen är väl de båda rätt bra på att gneta.

Jag tror säkert Johaug, kanske med hjälp av andra norskor, kommer att testa lite några gånger dom första varven, men att hon har blivit lite skraj av resultaten hittills och inte vågar sig på en klassisk Johaug-satsning. Jag har fått en känsla av att hon inte kan hålla sitt höga tempo lika länge som innan hon la av sist, och att hon märkt det själv, eller kanske att andra kommit ifatt henne på den punkten.

Sen vet jag inte hur mycket dom kollar sina konkurrenter under långa lopp, om dom försöker se hur pigga dom är, det kan isf avgöra när/om hon sticker.

Om svenskorna visar att dom hänger med på fartökningar så tror jag hon kör lite mer defensivt första varven.

Nåväl, det blir spännande. Håller lite på Frida även om jag tror att Ebba har störst chans av svenskorna. Hade ju inte varit tråkigt om Jonna vann heller, men det tror jag inte.

Brons till Johaug?

EDIT: Brasklapp
Hon har ju klart sagt att 5-milen är hennes största mål i VM, hon har kanske kört dedikerad träning för det, då blir hon svår.
Ja hon blir svår. Och det skulle inte störa mig särskilt mycket om hon fick en sista guldmedalj. Lite väl mycket stolpe ut för Therese detta VM. 3 missade guld med totalt ca 2 s är grymt.
Ebba och Jonna är ju definitivt i form men är de kanske redan nöjda med medaljskörden? Frida har ju inget individuellt VM-guld men är hon i toppform? Annars är ju hon bevisligen mycket god på de längre distanserna.

Får för mig att Johaug möjligen ar tappat den lilla kicken i fartökningen som hon tidigare har kunnat gå loss med. Då återstår att mala ner motståndet med hård fart uppför i stort sett alla varv. Detta tror jag kan passa svenska tjejerna med Ebba som stora hotet. Lyckas de inte hänga av Frida eller Jonna blir ingen av dem guldhängda. Är Weng med hela kan hon strula till det. Några andra åkare ser jag inte för medalj.
Är lite tveksam till om femmil passar Weng. Dels var hon ju en av de som var mest kritiska till att de förlängde från tre till fem mil och dels har hon inte gjort några direkt imponerande lopp i de två femmilar hon åkt, båda i Holmenkollen. Hon var 11:a 2023, 2:43 efter Haga, och 15:e 2024, sex minuter efter Frida.

Ja hon blir svår. Och det skulle inte störa mig särskilt mycket om hon fick en sista guldmedalj. Lite väl mycket stolpe ut för Therese detta VM. 3 missade guld med totalt ca 2 s är grymt.
Ebba och Jonna är ju definitivt i form men är de kanske redan nöjda med medaljskörden? Frida har ju inget individuellt VM-guld men är hon i toppform? Annars är ju hon bevisligen mycket god på de längre distanserna.
Frida är nog rejält sugen på ett guld och hon vann ju femmilen i Holmenkollen i fjol så distansen är inget problem. Men jag är också tveksam till om hon är i bästa skick.

Fast jag kan ju tänka mig att de svenska lagledarna pepper tjejerna något enormt för att även ta det sista guldet till Sverige!

Undrar om de behöver peppas så mkt. Tror de är rätt sugna själva på att nolla de norska damernas guldskörd i hemma-VM:et.

I det läget spelar det väl ingen roll om hon förlorar spurten med en tånagel eller en halvminut.
Självklart inte! Men det skulle ändå kunnat vara taktiken att kanske, kanske slår en Jonna som är trött efter inhämtningen i en spurt. Norskan är ju en duktig spurtare...

Taktiken var nog att Fosnäs skulle få så stort försprång som möjligt, och att Jonna helst inte skulle komma ikapp men om hon gjorde det skulle hon vara trött och Fosnäs någorlunda spurtegenskaper räcka till.
Eller så fanns ingen taktik alls utan allt var ett resultat av att de rutinerade tanterna vägrade ta sistasträckan.

Mm, är väldigt tveksam till det rimliga i att bygga laget på en förhoppning om att Fosnaes ska lyckas slå Sundling i en fristilsspurt. Jag tror också att förhoppningen från norskt håll var att Sundling aldrig skulle komma ikapp Fosnaes.

Det pågår tydligen ett VM i backhoppning och/eller nordisk kombination också?
Där blir iaf norrmän diskade på löpande band för fusk med bindningar och dräkter.
Det värmer ju också lite i svenskhjärtat 😊
Ja, det är faktiskt riktigt roligt. Och som vanligt när de blir påkomna med fingrarna i syltburken skyller de ifrån sig, precis som med läppsalvan och astmamedicinerna.

Och nu saltar de inte heller, allt för att gynna Johaug

Ja, det är faktiskt riktigt roligt. Och som vanligt när de blir påkomna med fingrarna i syltburken skyller de ifrån sig, precis som med läppsalvan och astmamedicinerna.

”Norges huvudtränare Magnus Brevig bedyrar att Norge inte har försökt fuska.
– Det är inte fusk. Det är ett regelbrott, säger han till Dagbladet.”
Menar han att det inte var meningen att ha nåt annat mtrl i grenen eller vad?

Jag kan inte låta bli att undra, vad hade kunnat hända om Poromaa had dragit med fullt spjäll hela sprintbacken? Jag tycker mig se att Kläbo knäade i körningen där.

Behövs ju två medaljer för att Mogren ska pricka sitt medaljtips även detta VM

- Det er nesten komisk å se. Det er de beste jentene i verden, men det ser ut som de kommer rett fra Klæbos gullfest, sier TV 2s ekspert Emil Iversen om teknikken løperne må benytte seg av på dette føret.

Johaug kastar blickar bakåt ganska ofta när hon gör sina farthöjningar, slår av när det inte ger resultat. Lite som förväntat.

Åtta åkare, inklusive Ilar, på plats 13-20 inom några sekunder runt 4 minuter efter.

Diggins helt off, 21:a, +4:21 efter två varv.

Tillbaka
Topp