[ot] Långtidsparkera i Jönköping

Pelle Hå

Aktiv medlem
Behöver ställa bilen i Jönköping i ca två veckor och skulle vilja ha tips på var man kan stå utan att få en bot. Gärna hyffsat nära E4:an mot Helsingborg.

Finns det tex lokala föreskrifter som säger att man inte får stå mer en max en vecka etc? Sån't som inte står på skyltar alltså.

Finns en samåkningsparkering mitt emot Shell torsvik. Utmed E4, en mil söder om Jönköping. Vet tyvärr inte hur länge man får stå, men det kan nog Jönköpings kommun svara på. 036-105000

Att bilen finns kvar och inte uppbruten borde vara prio, eller hur? Ställ den i så fall där det finns andra bilar och människor dygnet runt. Välj ett lugnt hyreshusområde. Ett annat alternativ är att hyra in sig på någon villatomt.

Välj inte en ödslig samåkningsparkering!

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Att bilen finns kvar och inte uppbruten borde vara
> prio, eller hur? Ställ den i så fall där det
> finns andra bilar och människor dygnet runt.
> Välj ett lugnt hyreshusområde. Ett annat
> alternativ är att hyra in sig på någon
> villatomt.
>
> Välj inte en ödslig samåkningsparkering!

Problemet är att det börjar bli riktigt ont om ställen i Jkpg där det är fri parkering. För några år sedan hade ju en väldigt enkel lösning varit att helt fräckt köra in i ett villaområde och ställa sig på gatan. Det går dock tyvärr inte längre pga att kommunens lapplisor har börjat lappa för brott mot 24-timmarsregeln. Två veckor är garanterat kört.

Du får definitivt fler på två veckor. Kanske är en idé att parkera på närmsta flygplats? (bor iof. inte där nere så jag vet inte om jönköping har en :D)
Men det brukar finnas ett par långtidsparkeringar i varje stad, kontakta stadskontoret och fråga.

En gammal klassiker är annars att långtidsparkera bilen vid nån bilfirma, se bara till att den är nytvättad så den smälter in. Bra parkering och ofta dyrare bilar för potentiella våldsverkare att välja, samt till stor del bevakat nattetid. Som en bonus kan du ju sätta lite myror i huvudet på säljarna...
// Oskar

Som Bogey skriver så borde Axamo ha en långtidsparkering om det inte går att hitta nåt inne i stan.

Efter lite forskning på Jkpng Kommuns hemsida http://www.jonkoping.se/toppmeny/om...chavgifter.4.7308604a109303e2d1080004300.html så har jag hittat följande som verkar intressant:

Långtidsparkering:
Kålgården 150kr/30 dagar
Tullporten (vid ED-gymnasiet) 150kr/30 dagar

Det står dock inga adresser.

Kålgården, vet jag inte riktigt vad de menar med. Om det P-platsen i änden på Kålgårdsgatan eller stadsdelen (?) Kålgården, lite längre åt sydöst.
Gatan syns på kartan här, men ej stadsdelen http://www.jonkoping.se/images/18.272b7d6e109e501462f80002461/P_kartan_2.jpg

ED-gymnasiet antar jag betyder Erik Dahlbergs-gymnasiet vid Odengatan/ Tullportsgatan.

Kålgårdsparkeringen som avses är den som är i det gula fältet väster om rondellen på Ö. Strandgatan. Är ganska säker på att den är skyltad som långtidsparkering när man närmar sig.
När det gäller ED-gymnasiet antar du rätt. Dock kan jag inte minnas några parkeringar där men den borde också vara skyltad. ED-gymnasiet ligger närmare E4.

Tillbaka
Topp