[OT] Laptop hittar inte intern skärm

Frolicc

Aktiv medlem
Min laptop har fått för sig att inte hitta den interna skärmen. Den hade samma problem för ett år sedan men problemet försvann. Tyvärr verkar det ha kommit tillbaka. Om man startar om datorn sisådär 1-5 gånger brukar den till slut ge med sig och starta med interna skärmen igång.

Någon som har en idé på hur man kan lösa saken?

*Med extern skärm fungerar datorn utan problem.
*Den interna skärmen syns inte i enhetshanteraren.
*I bildskärmsinställningarna anges den visserligen som sekundärskärm men det går inte att utöka skrivbordet till skärmen. Rutan kryssas ur när man trycker verkställ.
*Om man växlar mellan extern/intern skärm med Fn+F8 anges enbart extern skärm som ett alternativ.

Jag skulle tippa på att något glappar eller inte vill fungera förrän det blivit lite varmt.

Laptops utvecklar gärna egenheter helt enkelt för att de egentligen inte håller för den användning de säljs för... Alltså att bäras runt på i väskor, ligga i konstiga vinklar i soffor, hållas i hörn och annat som man gör utan att tänka på det.

Jag är tveksam till om det är ekonomiskt försvarbart att försöka åtgärda på något vis. Om du nu inte är händig och helt enkelt skruvar isär den och dubbelkollar så att alla kontakter och skruvar sitter. Jag har väckt liv i till synes helt döda datorer bara genom att ta isär och sätta ihop samma delar..

Ja skärmsladden är en väldigt platt och bred kabel som väldigt lätt lossnar. Det händer ganska ofta på bärbara! Förmodlgien det som hänt. :) Lycka till.

Datorn är en gammal Asus F3, egentligen har den väl gjort sitt men har med den som bildsorteringsdator när jag är ute i fält.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Var glad att det inte är en ThinkPad. Där finns

Asch, då hade det aldrig hänt! En Thinkpad av riktig modell är väldigt väl ihopskruvad. Min X40 från 2003 pensionerades först vid 9 års ålder och det bara för att 1.5GB RAM var max. Annars tuffade den på rätt bra. Och dessutom, en 1.2kg ultrabook med fullstora tangenter redan långt innan konceptet var uppfunnet!

Ja, jag är något av en thinkpad-fan, jag erkänner :-)

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Var glad att det inte är en ThinkPad. Där
> finns
>
> Asch, då hade det aldrig hänt! En Thinkpad av
> riktig modell är väldigt väl ihopskruvad. Min
> X40 från 2003 pensionerades först vid 9 års
> ålder och det bara för att 1.5GB RAM var max.
> Annars tuffade den på rätt bra. Och dessutom, en
> 1.2kg ultrabook med fullstora tangenter redan
> långt innan konceptet var uppfunnet!
>
> Ja, jag är något av en thinkpad-fan, jag
> erkänner :-)

Jag har jobbat med datorreparationer därav erfarenheten av dem :)

Men jag håller med om att de dyrare modellerna sitter ihop väldigt väl. (Skulle aldrig kalla dem välkonstruerade för de är verkligen idiotiskt byggda. Men de håller.)

Tillbaka
Topp