[ot] laptop

[ot] laptop
Är det sant? Oj, men jag tyckte det verkade som om alla med den specen låg ungefärligen i den prisklassen på blocket. Då får jag vänta ännu en stund..

Ingen här som har en laptop som ni vill kränga? Det vore roligt med minst 750 mhz, DVD, s-videout, nätverkskort, och gärna officepaketet..

[ot] laptop
Jag kan inte lägga till mer, studiestödet har inte höjts på 13 år(!) och jag äter ris och lök tre gånger i veckan redan vilket har skapat ett minimalt utrymme för en 5 000:-dator (eller Easton Whiskey Pete men den får nog vänta)...

[ot] laptop
Bärbara har mycket högre andrahandsvärde än stationära och går inte ned så mycket i pris. Men jomper har ändå rätt :)

IBM rekommenderas om du inte vill ha Windows-knappar på tangentbordet.

Annars gillar jag Dell rätt mycket, men har lite erfarenhet av andra tillverkare/skillnader.

[ot] laptop
Ok, men då kanske det blir en bärbar i 5 000:-klassen ändå (trots men massa GBmindre och halva processorkapaciteten m.m.)för jag har inte råd med mer. Tack för svar!

[ot] laptop
Kolal vad som är viktigt för dig. Skall du ha den till att skriva uppsatser på så behöver den inte kunna säskilt mycket. Så länge den har USB och/eller parallellport (om du skall koppla skrivare direkt) och ett fungerande nätverkskort så att du kan koppla upp dig så fungerar den för dig. Resten är strunt samma.

Det finns några firmor i stockholm som säljer ruskigt billiga begagnade datorer. Det kan vara värt att kolal där. Såg deras annons förut och dom hade någon bärbar för under 4000 SEK.

IT auktion (eller vad dom heter) kan ju också vara värt att kolla på.

[ot] laptop
Det är synd att de envisas med upplösningar från 90-talet (1024*768) på bärbara under 15.000 kr. Måste det verkligen vara så? Annars skulle jag nog slå till på en pronto för att ha hemma, de billigaste kostar ju nästan ingenting jämfört med för bara ett par år sen!

[ot] laptop
Jag vet vad jag skulle ha köpt för en 5-6kkr. Men det är väl inte värt att yttra sig då det tycks vara en wintelmaskin som lockar? :)

[ot] laptop
Jag ska själv köpa laptop snart, men jag köper då en iBook. De är mycket billigare än pc (oftast), tusen gånger snyggare och mycket stabilare!

Åååh.. vill ha en nu!

[ot] laptop
Själva prestandan på datorn du skrev, verkade inte vara någon höjdare. Men det beror såklart vad du skall använda den till. Själv har jag en P4 1.9Ghz med 256sd ram, och 15gig hdd, 16mb intigrerat radeon gfx.
Den fungerar skapligt, nyformaterad. Jag använder den till photoshop, flash, illustrator osv. Den fungerar precis på gränsen. Inte något mer. Men för ordbehandling med mera så är det en perfekt dator.
Det är föresten en IBM.
Och priset på den där datorn verkade vara lite dyr, bättre att slänga ut nån tusing mer för en ny dator, du vet aldrig vad han som haft datorn innan har gjort med den.

[ot] laptop
Det är lätt att det blir lite overkill på bärbara tycker jag. Datorn du kollat på verkar fixa det du vill ha den till. Dock var priset lite i överkant men man får ju anta att det är med viss prutmån. Annars röstar jag oxå på en iBook vilket jag skaffade för 4 mån sen och den slår min förra win-laptop med hästlängder... Du kan ju kolla på http://www.it-auktion.se/ oxå.

[ot] laptop
Sambon har en PII 400 MHz och det räcker utmärkt till hennes skolarbeten i Word, Acrobat Reader och Internet Explorer. Samt mail. Ofta samtidigt och flera program igång av varje. W2K snurrar i botten. Minns inte hur mycket minne hon har, 256 MB gissar jag på. Lite lite kanske.

[ot] laptop
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Sambon har en PII 400 MHz och det räcker utmärkt
> till hennes skolarbeten i Word, Acrobat Reader och
> Internet Explorer. Samt mail. Ofta samtidigt och
> flera program igång av varje. W2K snurrar i
> botten. Minns inte hur mycket minne hon har, 256
> MB gissar jag på. Lite lite kanske.
>
> eviL sponsor of jomper 2005!
> Carpe Diem!

Tack jag har hittat en lite billigare nu, ska ringa senare idag.

[ot] laptop
Har några laptops, den sämsta är en p2 450mhz, kör linux på dom, väldigt stabilt, för det mesta mindre resurskrävande. Behöver inte vara krångligare än win.

[ot] laptop
Det enda som var bra tyckte jag var upplösningen på skärmen. Mer RAM och större hårddisk skulle nog inte skada. Skicka ett bud på 3000:- ;)

[ot] laptop
Jag tyckte vi hade en rätt go' dag ändå?

Eller den där gången du inte kunde växla alls mellan klingorna. Det var också rätt kul :)

*fundera* Undrar vilken vår bedrövligaste tur har varit?

Den jag körde med Emil när vi fick släpa cyklarna efter en obefintlig stig bland massor av mygg i en halvtimma var nog rekordet i somras. Fast då var du inte med än...

[ot] laptop
the_TnT Skrev:
> Jag tyckte vi hade en rätt go' dag ändå?

Ja, men i förhållande till andra turer så var det mindre skoj.

> Eller den där gången du inte kunde växla alls
> mellan klingorna. Det var också rätt kul :)

När framväxeln pajjade? Tur att det var mot slutet, fast det tog en stund att hitta 'felet'. :)

[ot] laptop
Ok, min laptop är på väg, jag köpte den genom Blocket med betalgaranti för 3000:-

Spec, IBM 600mx:
500 Mhz
320 mb ram
12 gb hdd
inbyggt modem
nätverkskort
DVD
Floppy
Den kostar 3000:- + frakt (135:-)
Win XP, Officepaketet

Var det ok pris? Eller har jag gjort bort mig?

[ot] laptop
Tänk bara på följande vid användning!! ;)

" Studie: Bärbara datorer kan göra män sterila

2004-12-10 12:16
Det är tur att processortillverkarna ständigt arbetar med att dra ner strömförbrukning och därmed också värmeutvecklingen för processorer i och med att en ny undersökning visar att värmen från bärbara datorer kan göra män sterila.

Av Patric Backlund

En studie utförd vid State University i New York har kommit fram till att män som använder bärbara datorer i knäet riskerar att bli sterila på grund av att vitala delar för den mänskliga reproduktionen (läs pungen) inte tål uppvärmning speciellt bra.

Doktor Yefim Sheynkin genomförde studien med 29 män i åldrarna 21 till 35. De deltagande männen fick varsin bärbar dator utrustad med en Pentium 4-processor att använda under försöket.

Enligt uppgift hade temperaturen i männens underliv höjts med en grad Celsius redan efter 15 minuters användning och med ytterligare 1,8 grader efter en timme. Redan vi en temperaturökning på en grad nedsätts koncentrationen av spermier och därmed även fortplantningsförmågan med hela 40 procent.

Vidare visade undersökningen att högre klockfrekvenser ger högre värmeutveckling vilket i förlängningen ökar riskerna för män. Det är inte bevisat om längre tids användning av bärbara datorer orsakar permanenta skador. Sheynkin rekommenderar dock tonåringar och yngre män att begränsa användningen av bärbara datorer på det viset."

http://www.idg.se/ArticlePages/200412/10/20041210121736_NOK/20041210121736_NOK.dbp.asp

[ot] laptop
Jag såg det i gårdagens Metro, tror jag det var. :-DDD

Mig drabbar det inte, jag har två barn och det får räcka för mig. Min kompis som även han har två barn gick och steriliserade sig för ett tag sedan. Jag hade ju kunnat tipsa om att skaffa sig en 3ghzdator istället...

[ot] laptop
Okej, angående sterilitet så fanns en undersökning (brittisk tror jag) för något år sedan som visade att MTB-åkare har sämre sperma än ickecyklister, så man får väl ta lite risker...

[ot] laptop
Johan S Skrev:
> studiestödet har inte
> höjts på 13 år(!) och jag äter ris och lök tre
> gånger i veckan redan
>
> -----------------------------
> /Johan

och så påstår "dom" att högre studier inte ska vara en klassfråga......
ligger redan 500 minus den här veckan och julklappar är inte å tänka på:-(

Tillbaka
Topp