[OT] Larma förråd?

glitch

Aktiv medlem
[OT] Larma förråd?
Skulle hämta ner en hoj från vinden i morse för att jobbpendla och upptäcker då till min stora fasa att någon brytit upp mitt förråd. Då dörren till vinden inte var uppbruten och enbart mitt förråd var uppbrutet verkar det väldigt mycket som någon i huset. I synnerhet då inget av värde var stulet utan tjuven bara hade vält runt lite grejer och rotat efter verktyg i min verktygslåda. En mejsel mm. låg lagd på en avsats vid vindstrappan. Personen ifråga har alltså letat rätt på något verktyg och tagit det med sig eller fixat det som skulle fixas på plats för att sedan stänga dörren till vindsförrådet igen och bara gå.
Jag har ganska många bra anledningar att misstänka en av mina kära grannar som tidigare har lånat verktyg av mig och vetat att jag hade en verktygslåda på vinden.

Frågan är nu hur jag ska kunna skydda mig mot detta framöver? Hade egentligen tänkt sätta en plywoodskiva innanför hönsnätet för att ta bort insynen men nu känns det skitsamma eftersom någon i grannskapet ändå tycker de kan 'låna' saker som de vill. Finns det någon form av larm man skulle kunna tänkas sätta innanför dörren som går igång om någon går in, typ fotoceller eller något som löser ut? Eller några andra tips på hur man skulle kunna göra? Elstängsel och taggtråd hade ju varit att föredra men det kan nog vara svårt i en BRF.

Känner mig minst sagt kränkt, av det här kräket som troligtvis är en bilist. Samtidigt som jag måste kunna använda mitt förråd eftersom jag inte har råd att bo i ett palats.

[OT] Larma förråd?
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> kolla med jilster, han vet en ganska enkel men bra
> lösning har jag för mig..

Jo jag tänkte surra lite mer med honom.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Larma förråd?
Truppmina 12?

US_M18a1_claymore_mine.jpg

[OT] Larma förråd?
glitch skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://www.kjell.com/?item=48612&path=
>
>
> Fiskevåg? Är det för att man inte ska packa
> för stora bitar i säckarna efter att man har
> styckat inbrottstjuven?

Hahaha =D Why not. Men först får du handla en sådan som länken borde peka till nu.

[OT] Larma förråd?
Det verkar rätt vanligt att tjyvarna inte bryter upp dörrarna till källar/vindsförråd nuförtiden. Är det mer nycklar/dyrkpistoler i omlopp eller har låsen blivit sämre ? T

[OT] Larma förråd?
rouster skrev:

> Hahaha =D Why not. Men först får du handla en
> sådan som länken borde peka till nu.

Mm. det jag blir lite fundersam är hur man ska placera en sån där. Det är ju hönsnät mot förråden bredvid också samt ut mot gången och man vill ju inte att larmet drar igång när grannen ska in i sitt förråd. Men det kanske går att klura på?

[OT] Larma förråd?
glitch skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hahaha =D Why not. Men först får du handla en
> > sådan som länken borde peka till nu.
>
>
> Mm. det jag blir lite fundersam är hur man ska
> placera en sån där. Det är ju hönsnät mot
> förråden bredvid också samt ut mot gången och
> man vill ju inte att larmet drar igång när
> grannen ska in i sitt förråd. Men det kanske
> går att klura på?

Aha.. Då kan det bli knepigt. En magnetbrytare på dörren och en gömd on/off-switch lättåtkomlig från utsidan.. Samt en siren och blinkande lampor =)

[OT] Larma förråd?
glitch skrev:
> Mm. det jag blir lite fundersam är hur man ska
> placera en sån där. Det är ju hönsnät mot
> förråden bredvid också samt ut mot gången och
> man vill ju inte att larmet drar igång när
> grannen ska in i sitt förråd. Men det kanske
> går att klura på?

Täck hönsnätet med svarta sopsäckar.

[OT] Larma förråd?
Little Stereo skrev:
> Det verkar rätt vanligt att tjyvarna inte bryter
> upp dörrarna till källar/vindsförråd
> nuförtiden. Är det mer nycklar/dyrkpistoler i
> omlopp eller har låsen blivit sämre ? T

Nja med bra dyrkar så kan man dyrka de flesta låsen. Jag har klurat lite hemma med dyrkar då det intresserar mig (har haft tankar på att läsa till låssmed) och hänglås klarar jag oftast av med rätt tillböjda gem om de inte låsen är av de dyrare modellerna..
Sen finns ju knackmetoden som funkar tom på många assa dörrlås, bara de nyaste låsen med knackskydd som skall vara svåra har jag läst.

All info om hur lås klaras av finns tyvärr på youtube därav skickligare tjyvar..

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Larma förråd?
Ett "lokalt" larm är ganska enkelt att göra. (Magnet)kontakter, siren och batteri.
Monteras det synligt kanske närvaron av kontakter och sladdar avskräcker men måste då vara sabotageskyddat. Även en liten summer borde räcka långt, för den som brutit sig in vet ju inte vad mer som händer (om det bara tjuter i förrådet, eller om det larmar nån annanstans. Larmade vindsförråd hör ju inte till vanligheterna).

Sen finns ju diverse enkla uppringande larm, men då blir det lite krav på strömförsörjning till larmet.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57910285
Trådanslutna kontakter är att föredra framför rörelsedetektor, iaf med nätväggar.
Ett billarm vore bra på sitt sätt då de har låg strömförbrukning.

Nästa steg är att låsa fast cyklarna också. Men det känns löjligt med klass 2-hänglås på ett hönsnätsförråd. Jag köpte en 2,5 m lång klass 3-kätting häromdan (se "dagens tips"-tråden), och skall beställa klass 3-hänglås.

[OT] Larma förråd?
Eftersom jag ar en paranoid person hade jag i vart garage med lasmojlighet (enbart plats for var bil) en ABUS lasbygel som jag borrade fast i betongen med fyra expanderbultar. Lyckades for ovrigt overbelasta slagborrmaskinen vid tredje halet men da blev det inkop av lite kraftigare med SID. Darefter ABUS fetingkedjor och ett jattekraftigt hanglas - valde gula, vattenskyddade varianten. Sa - om nagon hade brutit sig in i garaget hade de att valja pa en 3 ar gammal Avensis eller mina fina cyklar som var rejalt forankrade i golvet. Planen var saklart att de skulle sno bilen i stallet for cyklarna ...

Nufortiden bor vi utomlands och har bevapnade vakter dygnet runt.... kan ju ocksa vara ett alternativ? Sa - min rekommendation ar att hyra in ett vaktbolag med lamplig bevapning

[OT] Larma förråd?
Hm det där Classelarmet som ringer upp med trådanslutna kontakter kanske kan vara något. Ström är iofs lite av ett problem då kontakterna sitter utanför vindskontoret och det är lite meningslöst med ett larm som man kan stänga av genom att dra ur sladden på utsidan.

Så då är väl summasummarum det bästa någon form av magnetpryl kopplat till kraftig siren samt ett fett hänglås kring saker man vill ha ifred......tycker fortfarande att trampmina hade varit att föredra dock....

[OT] Larma förråd?
Jag funderar på att kunna larma garaget separat. Kanske blir det en fjärrstyrd larmcentral som kan ringa upp, kompletterad med trådbundna kontakter och fjärrkontroll. Classe och Kjell&Co har lite varianter.

[OT] Larma förråd?
Tycker du ska ha ett larm med tillhörande rökgenerator... Larmet går, röken fyller utrymmet mellan trappa och ditt vindskontor, xxxx får panik, springer mot trappan, och då jag vet hur det ser ut på plats kan jag ju gå i god för att han kommer att göra illa sig... ordentligt. Sedan kan du ju sätta en liten skylt precis innanför dörren i golvhöjd (där han lär landa) som lyder:

"Somliga straffar Gud med detsamma"

[OT] Larma förråd?
jomper skrev:
> Är såna här enklare larmprylar något att ha
> verkligen?

Det beror väl på. Jag skulle tro att de flesta vindinbrotten i alla fall är typ pundarlasse som lite halvhög dribblar runt och försöker roffa åt sig. Bryter han sig in och det börjar tjuta och leva om infernaliskt kan jag tänka mig att han lägger benen på ryggen och piper vidare till nästa port. Där borde ett enklare larm kunna hjälpa lite i alla fall. Men vem vet, jag är inte typen som bryter mig in i folks förråd så jag har inte riktigt pejl på den grejen.

[OT] Larma förråd?
köp ett överfallslarm, en plastgrunka som tjuter så in i h_lvete när man drar ut ploppen.
själva larmet monteras nånstans på karmen och snöret med ploppen fäster du i dörren (lätt tillgängligt för dej förstås så att du enkelt kan avlarma innan du knallar in.)

[OT] Larma förråd?
[ironi]
Mine_AP_M16A2_USA400.jpg

Bouncing Betty mina.Sk. Bounding mine. Skickar upp en kaskad med mindre bomber som oskadligör det mesta som inte är bepansrat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounding_mine

Bara synen av en sådan borde avskräcka allt och alla med något innanför pannbenet :)
Det problem som uppstår är väl att få tag på en då det är krigsmatriel och denna typen av minor är förbjudna numer om jag minns rätt.
Eftersom minorna inte är gjorda för att döda utan bara skada så kan det bli lättare att försvara moraliskt :P

[/ironi]

[OT] Larma förråd?
Sprängämnen och splitter må vara spektakulärt, men det blir så mycket att städa. Och hojarna kan bli skadade. Ladda ned nån Vietnamrulle och lär dig knåpa ihop lite schyssta fällor istället. En timmerstock full med vassa grenar som kommer farande kanske vore nåt.

När det gäller billiga larm gissar jag att rörelsedetektorn är en svag punkt. Den kanske inte larmar när den skall, eller så kanske den ger falsklarm. En trådansluten kontakt har färre felkällor. Anagligen är det krångligt att programmera larmet också. Men nu gissar jag. Den har batteribackup, men den lär inte gå så länge på ett 9V batteri. Du kanske skall ha ett 12V-batteri med laddare stående med elanslutning. Men det skulle nog inte uppskattas.

Nåt som för oväsen så länge batteriet räcker är nog bra som första steg. Det borde bli stressande för tjuven. Fastkedjade cyklar är nog bra också.

Idag när jag kom hem låg det ett uppbrutet lås på golvet i cykelrummet. Tur att det inte var mitt. Misstänker att det är en dirthoj som blivit stulen under dan.
DSC00453.jpg ht=122

[OT] Larma förråd?
plywood lät annars som en ganska bra lösning och en ordentlig kätting runt. Hur ska du lyckas höra larmet om det går av?

Jag tycker du ska sitta och lurpassa! det är den bästa lösningen, ta med basebollträ och några kannor kaffe, sen straffslå verktygslånaren, alternativt bara bestäm dig för nån granne som verkar misstänkt, skaffa klamydia och sen ange denne som smittbärare...

[OT] Larma förråd?
Jo ett av problemen med ett 'enklare larm' är just om det går av så vet man inte om det om det inte är ett uppringande. Fördelen är att oljudet säkert skrämmer en och annan tjuv eftersom de inte riktigt vet hur avancerat larmsystemet är. Nackdelen är om man är borta över helgen och det sen väsnas utav helvete så lär ju grannarna vara måttligt nöjda :)

Ska sen om jag hinner förbi Fredells och Byrggan i helgen.

[OT] Larma förråd?
Det har gått några år sedan denna tråd var aktiv. Är det någon som har koll på vad som kan
finnas på marknaden, kommer flytta till LGH med källarförråd ditt cyklarna kommer få bo
när dom inte används.

Dålig koll på hur trådlösa larm fungerar i ett källarförråd, eller har ni något tips?

[OT] Larma förråd?
Goofy sa:
Det har gått några år sedan denna tråd var aktiv. Är det någon som har koll på vad som kan
finnas på marknaden, kommer flytta till LGH med källarförråd ditt cyklarna kommer få bo
när dom inte används.

Man får inte ha minor längre, så truppminan ovan har bytt namn till försvarsladdning.

Annars köpte jag en sån här till båten, kanske kan vara något (finns billigare på Ebay): http://www.geosafe.se/

[OT] Larma förråd?
Sedan vi hade inbrott i källaren (inga ståldörrar uppbrutna utan bara hänglåsen för stålburarna var avsågade), vardagspendlaren och allt annat cykelrelaterat (till och med en öppnad flaska kedjesmörj) borta morgonen efter.Nu är golvögla förankrad i golvet, så orkar jag inte konka upp cykeln vid 21:30 när den ska ut igen vid 06 nästa morgon så är den iaf jäkligt fastlåst både i golv som runt en stålhyllaä, även med ett larmande vajerlås. Utöver att det nu tar 30 sek att låsa upp cykel hemma (där man tidigare trodde det räckte att ha den låst med ett enda godkänt lås eftersom oerhört lugnt område där alla hälsar på alla osv).

Även ett https://www.teknikmagasinet.se/prod...het/larmsystem/konig-larm-med-rorelsedetektor

Ingen aning om tjutlarm hjälper, men en granne som bor på 1 våningen vaknade av något konstigt ljud och trodde någon låg och kräktes, var alltså batteridrivna vinkelslipen som hördes visade det sig nästa morgon... Skulle det dessutom gå av höga larmljud så skulle hon om inte springa ner så ringa polisen (och inbrottsmän förhoppningsvis skrämmas bort innan de hunnit sno så mycket).

Bilagor

• DSC_0050_2.JPG
    DSC_0050_2.JPG
    220.9 KB · Besök: 52
[OT] Larma förråd?
tyvärr e de i dom lugnaste vatten dom fulaste fiskarna håller till är de ligor som är i farten tar dom oftast dom idylliska områdena där dom ser att folk känner sig trygga iome d då är sakerna för de mesta enklast o sno iomed då sparas de in på lås etc cyklar med mera står enbart med nått litet löjligt vajerlås osv

[OT] Larma förråd?
Efter inbrott investerade jag i Inferno, ljudbarriärer från Navin. Har stoppat två inbrottsförsök i garaget, tjuvarna vände i dörren. Är helt enkelt olidligt att vara i lokalen med aktiverat larm. Speciellt i kombination med stroboskop och rökgenerator.
Att sen fördröja tjuven genom att ha rejäla lås bultade i golvet är alltid en bra idé.

[OT] Larma förråd?
Schwartz sa:
Efter inbrott investerade jag i Inferno, ljudbarriärer från Navin. Har stoppat två inbrottsförsök i garaget, tjuvarna vände i dörren. Är helt enkelt olidligt att vara i lokalen med aktiverat larm. Speciellt i kombination med stroboskop och rökgenerator.
Att sen fördröja tjuven genom att ha rejäla lås bultade i golvet är alltid en bra idé.

Komplettera detta med självstängande och självlåsande dörrar när larmet går. Det är bara att plocka upp en stackare dagen efter med totalt nervsammanbrott som aldrig törs stjäla igen :D.

Tillbaka
Topp