Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Är inte det där ett uttryck för... eh... ja... det där fina lingvistordet för att man stavar något fel i sin iver över att få det rätt? Som att fler och fler stavar konsumtion "konsumption". Det heter typ överkompensering, men jag kommer inte ihåg termen på riktigt nu.
Tycker staden översvämmas med dylika mer eller mindra skumma uppmaninger. I dag läste jag "konsumera inte liken" och "missbrukar ni snoppen skär vi av den" på väg till svärmor på söndagsmiddag. Jag börjar nog bli gammal som reflekterar på den där okynneskonsten.
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte det där ett uttryck för... eh... ja...
> det där fina lingvistordet för att man stavar
> något fel i sin iver över att få det rätt? Som
> att fler och fler stavar konsumtion "konsumption".
Det är nog bara engelskan som smyger sig in. Engelskan är väl också delvis skyldig till sär skrivnings epidemin.
Det kan det mycket väl ha, men hyperkorrektion brukar just uppstå i glidningen mellan tal- och skriftspråk (de som gnäller på de som skriver dem överallt gnäller just på hyperkorrektion). Konsumption kan mycket väl ha sin upprinnelse i engelskan, men får fotfäste just för hyperkorrektionen. Jag placerade min tanke lite väl långt bort från sammanhanget men i talspråk kan man mycket väl uttala sopor [sop:por] om man smakar lite på ordet innan man stavar det fel.
Den märkligaste graffitin jag stött på är texten "Vi gör ur Silvias fitta ska fel kuk där ej bo" - som under åtminstone 10 års tid stod i jättebokstäver på en vägg intill bollplanen på den skola jag gick i. Tolka den om ni kan!
Mikva skrev:
> MZI - i det här fallet var väl stavningen
> rätt?
> Välkomna i plural och välkommen i singularis?
Daddy D.Lux skrev:
> Den märkligaste graffitin jag stött på är
> texten "Vi gör ur Silvias fitta ska fel kuk där
> ej bo" - som under åtminstone 10 års tid stod i
> jättebokstäver på en vägg intill bollplanen
> på den skola jag gick i. Tolka den om ni kan!
>
> Calle
Nån som översatt med hjälp av google kanske.
På engelska blir det:
"We make out of Silvia's pussy is wrong cock where no live"
Fast google funkar ju inte baklänges.
rikard skrev:
> på Gotlandsbåten hade de en återviningsstation
> för bear cans. Jag vågade aldrig gå nära den.
Bang skrev:
> Vandals In Motion = Crew som även går under VIM,
> om man inte har tid att skriva allt :)