OT LCHF-DIET= Totalt empatibefriad egoism!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta är miljörörelsens stora dilemma i ett nötskal. De sätter skatt på plastpåsar när de borde verka för befolkningskontroll på jorden. För oavsett vad man säger så är det antalet människor på jorden som är problemet. Vi håller dessutom på att överhetta jorden och det skapar ett oerhört tryck av migranter mot Europa och USA.

är det inte dags för kategorier på det här forumet snart?
1. Klimatförnekare
1.5 Främlingsfientliga
2. Sockerförespråkare
3. ANNAT
4. getter
5.7 lördagstrådar

I Vietnam så återanvänder man kondomer. Det är en stående affärsidè.
Exporten till Thailand går lysande.

Detta är miljörörelsens stora dilemma i ett nötskal. De sätter skatt på plastpåsar när de borde verka för befolkningskontroll på jorden. För oavsett vad man säger så är det antalet människor på jorden som är problemet. Vi håller dessutom på att överhetta jorden och det skapar ett oerhört tryck av migranter mot Europa och USA.

Jo. Fåniga hittepålösning som plastpåseskatt för att man inte vågar ge sig på bensin/diesel/flygfotogen tar ju bort legitimeten i agerandet eftersom alla inser att det är symbolpolitik.

+1
De verkliga miljöhjältarna är de som väljer att inte skaffa barn, oavsett hur de lever i övrigt.

Makten,
En människa går upp och ner i vikt hela tiden även om vi äter stabilt och rör oss vettigt, det är naturligt.
Äter vi massor så går vi upp i vikt, att bromsa överätandet för att ha en mjukare upp och nedgång och återgå till det som är naturligt är önskemålet.
Samma gäller väl planeten?
Jag har lite svårt att se din liknelse måste jag säga. Planetens temperatur kommer att skifta ganska rejält även om vi slutar existera. Ens egen vikt kan man hålla ganska konstant om man hela tiden beter sig likadant. Särskilt om man äter LCHF, vilket är det mest naturliga. :cool:

Vi påverkar säkert klimatet i någon mån. Frågan är om det är värt att kasta halva civilisationen över bord på grund av detta, när vi ändå inte kan göra något åt de naturliga förändringarna. Jag tycker inte det. Vi kan åtminstone sluta oja oss om förändringar som inte gör någon praktisk skillnad, såsom att glaciärer smälter. Jo, jag vet att det innebär en accelererad uppvärmning eftersom isen reflekterar solen mycket bättre än berg, men jag menar att själva glaciärerna som sådana inte fyller någon funktion. Tyvärr blandas emotionella argument hejvilt med mer vettiga dito. Att man inte ska ändra på nåt för att "det vore synd" är inte en rimlig slutsats. Samma sak med havsnivåerna; det spelar ju noll roll att haven blir högre om man kan göra något åt situationen för dem som kan drabbas. Gör det istället, det är förmodligen mycket, mycket billigare och enklare. "Men hela ön XYZ kommer försvinna!" Jaha, och?

Du glömde en
6. Kategoriförespråkare
För att inte tala om katergoriförnekare!

+1
De verkliga miljöhjältarna är de som väljer att inte skaffa barn, oavsett hur de lever i övrigt.
Nja, det håller jag inte med om. Jämför följande scenarion:

1) Person A orsakar miljöbelastningen x under sitt liv och inte skaffar några barn.
2) Person B skaffar ett barn tillsammans med en anan person. Person B orsakar miljöbelastning x/3 och person B:s avkomma orsakar också miljöbelastning x/3. Sedan skaffar person B:s avkomma ett barn tillsammans med en person som också är ensamt barn och detta barn orsakar likaledes x/3 i miljöbelastning. Etc.

Person A har då totalt inklusive avkomma orsakat miljöbelastning x.

Person B:s miljöbelastning inklusive avkommors miljöbelastning räknat på att ett barns miljöbelastning överförs med hälften till vardera förälder bli x/3*(1+1/2+1/4+ ....) = x/3*2 = 2x/3, d.v.s. mindre än person A:s miljöbelastning. Dessutom är den utspridd över tid vilket om något borde vara fördelaktigt.

Naturligtvis kommer exakt detta scenario inte att inträffa, men med mindre justeringar och en ändlig sekvens med genererade barn, d.v.s. att släkttrådet dör ut efter ett antal generationer och att det huvudsakligen handlat om en person per generation bör man kunna hamna på lägre total miljöbelastning orsakad av person B än person A när totala släktträden fr.o.m. A och B beaktas.

Om man spekulerar i att det p.g.a. teknikutveckling kan bli lättare att leva med mindre miljöbleastning i framtiden blir det egna levernets miljöpåverkan än viktigare vad det gäller resultatet i den kalkyl.

• Gilla
Reactions: BFS
Hå,hå, jaja: Det här många svar på en enda enkel fråga, nämligen: hur många miljarder ton, mer i Koldioxid tål planetens atmosfär, innan vi passerar "Point Zero"?
Har vi redan nått dit?! Nå då så spelar ju inga koldioxidutsläpp, någon som helst roll, för arternas överlevnad, (inkluderat människan). Kanske är det lika bra det och att det går snabbt. För hur det än går. Så är haven, inte bara arternas vagga, utan också en garanti, för att liv kommer fortsätta existera. Detta är min fasta övertygelse.

Personer som förespråkar att hur många miljarder ton Koldioxid, vi än släpper ut i atmosfären, så har det ingen som helst miljöeffekt på vår kommande framtid. Tyvärr verkar det finnas flera av dessa förespråkare, på den här tråden! Säkert är flera av dessa "TRUMP" anhängare. Varför inte "Face News". Vad vet jag. Man måste ju söka bekräftelse!

Jag kan bara säga följande till dessa människor, nämligen: "Jag tycker uppriktigt synd om er"! Själv är jag så pass gammal att jag kommer gå under radarn.

Har fått en mejlförfrågan, över hur jag lever själv? Skall därför kortfattat i huvuddrag ge en 100% ärlig beskrivning av hur mitt liv ser ut:
Inga barn, "medvetet val". Vårt hushåll har inte haft tillgång till bil under dom senaste 30 åren. Jag och min fru har inte gjort någon flygresa, på 35år. Vi bor i litet hus, ca 45 kvadratmeter. Alla inköp, (året runt av livsmedel), sker på cykel. Detta även när vi Julhandlar. Vi äter inte kött ifrån några landgående, eller flygande arter. Dock konsumerar vi ibland arter ifrån havet. Detta eftersom vi båda är födda på Västkusten och är uppfödda med husbehovsfiske, ett gammalt ord. Vi odlar egna grönsaker, (naturligtvis ekologiskt), vilket fler och fler verkar välja.

Är vi då duktiga på något sätt? Absolut inte! Men vår uppfattning är att om fler anammade vår livsstil, skulle planeten Jorden, åtminstone få en frist, om än en kortfristig sådan!

Men som jag skrev tidigare. Vi är nu långt utanför debatten om "LCHF"- dieter och fetma. Vilket var trådens ursprungliga tema!

Hå,hå, jaja: Det här många svar på en enda enkel fråga, nämligen: hur många miljarder ton, mer i Koldioxid tål planetens atmosfär, innan vi passerar "Point Zero"?
Har vi redan nått dit?! Nå då så spelar ju inga koldioxidutsläpp, någon som helst roll, för arternas överlevnad, (inkluderat människan). Kanske är det lika bra det och att det går snabbt. För hur det än går. Så är haven, inte bara arternas vagga, utan också en garanti, för att liv kommer fortsätta existera. Detta är min fasta övertygelse.
Det finns ingen sådan punkt. Koldioxiden är det som tillsammans med fotosyntes ger växtlighet. Mer koldioxid betyder mer växtlighet, inte mindre.
Naturligtvis kommer alla ekosystem att ändra på sig och ganska mycket vara annorlunda. Men om något kommer livet på jorden att blomstra med mer koldioxid.

6 H2O + 6 CO2 + ljus → C6H12O6 + 6 O2.

Personer som förespråkar att hur många miljarder ton Koldioxid, vi än släpper ut i atmosfären, så har det ingen som helst miljöeffekt på vår kommande framtid. Tyvärr verkar det finnas flera av dessa förespråkare, på den här tråden! Säkert är flera av dessa "TRUMP" anhängare. Varför inte "Face News". Vad vet jag. Man måste ju söka bekräftelse!
Vänd dig gärna direkt till de personer du anklagar, så vi vet vad du talar om och så att dessa kan svara dig.

Men som jag skrev tidigare. Vi är nu långt utanför debatten om "LCHF"- dieter och fetma. Vilket var trådens ursprungliga tema!
Detta är happy, det är väldigt få trådar som handlar om temat

Vänder mig inte mot någon och anklagar ingen! Tråkigt om det uppstod ett missförstånd i det avseendet. Det jag menade var: Tyst / Passiv okritisk hållning!

Ber om ursäkt!

Min disputerade kollega som är företagets miljöexpert brukar kalla koldioxid för livets gas!

Förmodligen är Covid-19 det bästa som hänt för klimatet på mycket länge. Vi har nästan slutat flyga, vi jobbar hemifrån, och många har tagit fram cykeln.
Sedan är strävan efter att hålla igång konsumtionen och ekonomin rena giftet för miljön, men DET pratas det aldrig om, men jag kanske har missuppfattat nåt? Btw är USA i princip helt bankrutt med enorma skulder och helt snedvriden statistik och manipulerad ekonomi (verklig arbetslöshet är ca 35% just nu).

Förmodligen är Covid-19 det bästa som hänt för klimatet på mycket länge. Vi har nästan slutat flyga, vi jobbar hemifrån, och många har tagit fram cykeln.
Och ändå fortsätter CO2-halten i atmosfären att öka. Var kommer den CO2:n ifrån?

Om havstemperaturen ökar, (vilket den gör), kommer också isavsmältningen att öka, (vilket den gör).

Detta kommer att medföra, mindre isarea, som kan reflexa, solljuset tillbaka ut i rymden, vilket kommer att öka havens energiupptagning. Detta i sin tur kommer att..., etc, etc.
För mig är matematiken så enkel och glasklar att en 10åring i årskurs 4, torde kunna räkna ut svaren. Detta, dock under förutsättning att man inte likt hästen "BRUNTE", är försedd med skygglappar.

Fö tack för kloka och tänkvärda svar!:sneaky::sneaky:
Framför allt ifrån: "Gano", mfl.

Senast ändrad:
Det finns ingen sådan punkt. Koldioxiden är det som tillsammans med fotosyntes ger växtlighet. Mer koldioxid betyder mer växtlighet, inte mindre.
Naturligtvis kommer alla ekosystem att ändra på sig och ganska mycket vara annorlunda. Men om något kommer livet på jorden att blomstra med mer koldioxid.

6 H2O + 6 CO2 + ljus → C6H12O6 + 6 O2.

Jodå, "Makten", visst har du rätt, ang CO2, (läs koldioxid). Planeten Venus i vårt solsystem, är väl ett lysande exempel på att du har helt rätt!

Vänd dig gärna direkt till de personer du anklagar, så vi vet vad du talar om och så att dessa kan svara dig.

Om havstemperaturen ökar, (vilket den gör), kommer också isavsmältningen att öka, (vilket den gör).

Detta kommer att medföra, mindre isarea, som kan reflexa, solljuset tillbaka ut i rymden, vilket kommer att öka havens energiupptagning. Detta i sin tur kommer att..., etc, etc.
För mig är matematiken så enkel och glasklar att en 10åring i årskurs 4, torde kunna räkna ut svaren. Detta, dock under förutsättning att man inte likt hästen "BRUNTE", är försedd med skygglappar.

Fö tack för kloka och tänkvärda svar!:sneaky::sneaky:
Framför allt ifrån: "Gano", mfl.
I början på 1900-talet så blev det varmare snabbt och isarean minskade, haven blev varmare med mera, sedan blev det kallare igen. Så framtida klimat är osäkert hur det kommer bli.

Men frågan är varför havstemperaturen ökar?
Kan vara något av följande eller en kombination:
Mindre molnbildning (mer solinstrålning)
Ändrade havsströmmar
Solaktivitet
Jordens bana runt solen samt lutningen på sin egen rotationsaxel
Fossilförbränning
Återhämtning från lilla istiden

För ungefär 8 000 år sedan höjdes havet med 40 millimeter per år. Senaste 100 åren så visar pegelmätningar att havsnivån stiger marginellt på en del håll, ungefär lika på andra och även några mätningar med sjunkande nivå. Se vad Nils-Axel Mörner skriver om detta.

Sedan isen drog sig tillbaka och till stora delar försvann från den senaste istiden har det gått riktigt illa för vår planet då det inte längre finns någon is som reflekterar solen. Ajajajajaj!

Men ska vi då sammanfatta TS budskap i tråden att anledningen till att temperaturen stigit de senaste 10 åren är LCHF-dieten?

Sedan isen drog sig tillbaka och till stora delar försvann från den senaste istiden har det gått riktigt illa för vår planet då det inte längre finns någon is som reflekterar solen. Ajajajajaj!
Make ice great again!?

• Gilla
Reactions: BFS
11000 forskare har nog inte fel:

Men cognitive bias går åt båda hållen, var och en blir salig på sin tro, den ene läser vetenskapliga artiklar och den andra foliehattsteorier.

Glöm inte att klimatförändringarna kan göra att livsmedelsförsörjningen kan vara hotad, visst mer koldioxid ger mer växtlighet, men på andra håll blir det öken och vädret blir mer extremt vilket leder till missväxt osv. Att livet skulle blomstra med mer koldioxid verkar det råda delade meningar om, för vissa växter på land och på kort sikt ja, på lång sikt och för livet i havet nej.

Om varför koldioxidhalten ökar i atmosfären trots pandemin kan man läsa om här: https://www.carbonbrief.org/analysi...-coronavirus-pandemic-have-on-atmospheric-co2

Tjena!

Jag är visst empatilös eftersom min kropp mår bäst (för tillfället) om jag äter väldigt lite kolhydrater. Har provat flera olika dieter och LCHF är den som håller mig mest i form och piggast. Blir oerhört slö av potatis, ris, vete m.m. Öl är en av få saker jag häller i mig som innehåller kolhydrater i någon större mängd.
Har aldrig påstått att LCHF är för alla, tror absolut inte det heller. Att vi reagerar olika på vad vi trycker i oss är ren fakta.

Det går inte att dra några som helst slutsatser av statistik över en så kort period som 10 år. Du måste titta på många hundra år eller ännu större spann.

Några exempel. Jag påstår inte att dessa är 100% korrekta, men jag är idel öra om NASA har något som motsäger dessa...

Visa bilaga 445835Visa bilaga 445836Visa bilaga 445837

Spännande diagram! I alla fall det i mitten.

Angående det nedersta diagrammet: Jag håller med om att man måste titta på lite längre tidspersioder än 10 år, men det den där tidsaxeln är väl ändå att ta i? :-) Det måste ju förflyta 20-50 miljoner år innan vi kan se någon förändring i det diagrammet. Vid det laget kan vi nog anta att människan har utplånat sig själv eller vidareutvecklats till en ny art. Är det relevant att diskutera den typen av tidsperspektiv?

Angårende det översta diagrammet: Det sägs alltså visa medeltemperaturen på Grönland. Den kanske stämmer, eller är fejk. Jag har inte orkat kolla upp. Om den är korrekt så är väl den enda slutsatsen man kan dra att mätning av medeltemperatur på en punkt på Grönland inte säger särskilt mycket om medeltemperaturen på jorden. Intressant också att det diagrammet vill berätta historien "Jorden värms inte alls upp" till skillnad från de andra diagrammen som försöker säga "Jorden värms upp då och då och det är inte människans fel".
Mycket märkligt att isarna runt nordpolen smälter om temperaturen på Grönland är låg. Eller förnekas det också? Att isarna smälter behöver man inte ens mäta eller göra datorsimuleringar för att förstå. Det är bara att ta en titt på satelitbilder.

Men tillbaka till diagrammet i mitten. Det är ju fantastiskt! Själva grafen är så proppad med information så att man lockas att hoppa över grafen och gå direkt till slutsatserna som är utskrivna med både VERSALER och utsropstecken! De här forskarna måste ju verkligen ha koll på läget! Om man mot förmodan skulle orka titta närmare på grafen upptäcker man att det inte går att utläsa någon som helst korrelation mellan vulkanutbrott och kurvans höjd eller lutning. Och vad visar kurvans höjd egentligen? Rubriken säger Global Temperatures, men Y-axel saknas, så det är svårt att utläsa hur stora svängningarna är.
Efter lite googlande får man reda på att grafen kommer från en bok som bygger på studier av andra böcker, (gissningsvis skrivna av andra klimatförnekare). Så där har man misslyckats lite i lurendrejeriet. Den som vill ha en verklighetstrogen bild av hur jordens medeltemperatur har sett ut de senasta 2000 åren kan ta en titt här: Temperature record of the last 2,000 years - Wikipedia
Bättre lurenderjeri går att hitta. Någon "forskare" har t.ex. gjort ett ordentligt jobb ända från grunddata. Han har handplockat bojar som mäter havsvattentemperaturer för att stödja tesen att vattnet på jorden inte har ökat i temperatur. Sånt går inte att avslöja genom 10 minuter googlande minsann!
Just det ja. Diagrammet säger ju något om solstrålning också (oklart vad?). Det är ju helt riktigt att ökad solaktivitet ger högre temperatur på jorden. Men det förklarar ju inte att vi just nu har en temperaturökning trots att solen för tillfället är ganska inaktiv. Nämns bl.a. i den här filmen: https://climate.nasa.gov/climate_resources/42/video-temperature-puzzle/

Spännande diagram! I alla fall det i mitten.

Angående det nedersta diagrammet: Jag håller med om att man måste titta på lite längre tidspersioder än 10 år, men det den där tidsaxeln är väl ändå att ta i? :-) Det måste ju förflyta 20-50 miljoner år innan vi kan se någon förändring i det diagrammet. Vid det laget kan vi nog anta att människan har utplånat sig själv eller vidareutvecklats till en ny art. Är det relevant att diskutera den typen av tidsperspektiv?

Angårende det översta diagrammet: Det sägs alltså visa medeltemperaturen på Grönland. Den kanske stämmer, eller är fejk. Jag har inte orkat kolla upp. Om den är korrekt så är väl den enda slutsatsen man kan dra att mätning av medeltemperatur på en punkt på Grönland inte säger särskilt mycket om medeltemperaturen på jorden. Intressant också att det diagrammet vill berätta historien "Jorden värms inte alls upp" till skillnad från de andra diagrammen som försöker säga "Jorden värms upp då och då och det är inte människans fel".
Mycket märkligt att isarna runt nordpolen smälter om temperaturen på Grönland är låg. Eller förnekas det också? Att isarna smälter behöver man inte ens mäta eller göra datorsimuleringar för att förstå. Det är bara att ta en titt på satelitbilder.

Men tillbaka till diagrammet i mitten. Det är ju fantastiskt! Själva grafen är så proppad med information så att man lockas att hoppa över grafen och gå direkt till slutsatserna som är utskrivna med både VERSALER och utsropstecken! De här forskarna måste ju verkligen ha koll på läget! Om man mot förmodan skulle orka titta närmare på grafen upptäcker man att det inte går att utläsa någon som helst korrelation mellan vulkanutbrott och kurvans höjd eller lutning. Och vad visar kurvans höjd egentligen? Rubriken säger Global Temperatures, men Y-axel saknas, så det är svårt att utläsa hur stora svängningarna är.
Efter lite googlande får man reda på att grafen kommer från en bok som bygger på studier av andra böcker, (gissningsvis skrivna av andra klimatförnekare). Så där har man misslyckats lite i lurendrejeriet. Den som vill ha en verklighetstrogen bild av hur jordens medeltemperatur har sett ut de senasta 2000 åren kan ta en titt här: Temperature record of the last 2,000 years - Wikipedia
Bättre lurenderjeri går att hitta. Någon "forskare" har t.ex. gjort ett ordentligt jobb ända från grunddata. Han har handplockat bojar som mäter havsvattentemperaturer för att stödja tesen att vattnet på jorden inte har ökat i temperatur. Sånt går inte att avslöja genom 10 minuter googlande minsann!
Just det ja. Diagrammet säger ju något om solstrålning också (oklart vad?). Det är ju helt riktigt att ökad solaktivitet ger högre temperatur på jorden. Men det förklarar ju inte att vi just nu har en temperaturökning trots att solen för tillfället är ganska inaktiv. Nämns bl.a. i den här filmen: https://climate.nasa.gov/climate_resources/42/video-temperature-puzzle/
Du svarar själv i början på ditt inlägg på varför jag visade diagrammen, så jag förstår inte riktigt varför du frågar vidare om dem. Poängen är att 10 år är helt meningslöst liten tid att titta på. Annars kan vi "bevisa" vad fan som helst. Jag menar INTE att de där graferna är nån slags sanning. De är bara exempel på varför man bör titta på längre perioder.
Grafen över Grönland kan du se som en travesti på en hel del klimatforskning. När det blir varmare på en plats använder man det gärna som bevis på uppvärmning, men när det blir kallare på en plats så "går det inte att titta lokalt".

Sen är det ganska meningslöst att vända sig till mig, eftersom jag inte bryr mig om ifall jorden blir varmare. Jag tänker inte "förneka" en klimatförändring om den är verklig men det spelar mig ingen roll om det är människan eller något annat som är orsaken. Det är helt meningslöst att diskutera eftersom det tydligen bara finns två åsikter: "klimatförnekare" eller "klimatalarmist". Jag bekänner mig inte till någon av dessa grupper. Och jag orkar inte med att försöka sålla bland alla lögner längre. Är det inte migration så är det klimat eller genus. Må alla idioter bara gå och dränka sig så man slipper höra om skiten.

Edit: Sammanfattningsvis kan man säga att etablissemanget med sitt tjatande har fått mig att bara skita i allt. Bra jobbat, där.
Och därmed hoppas jag att detta blir mitt sista inlägg i tråden. Ät bark och lås in er i källaren, så slipper ni belasta jordklotet.

Senast ändrad:
Du svarar själv i början på ditt inlägg på varför jag visade diagrammen, så jag förstår inte riktigt varför du frågar vidare om dem. Poängen är att 10 år är helt meningslöst liten tid att titta på. Annars kan vi "bevisa" vad fan som helst. Jag menar INTE att de där graferna är nån slags sanning. De är bara exempel på varför man bör titta på längre perioder.
Grafen över Grönland kan du se som en travesti på en hel del klimatforskning. När det blir varmare på en plats använder man det gärna som bevis på uppvärmning, men när det blir kallare på en plats så "går det inte att titta lokalt".

Sen är det ganska meningslöst att vända sig till mig, eftersom jag inte bryr mig om ifall jorden blir varmare. Jag tänker inte "förneka" en klimatförändring om den är verklig men det spelar mig ingen roll om det är människan eller något annat som är orsaken. Det är helt meningslöst att diskutera eftersom det tydligen bara finns två åsikter: "klimatförnekare" eller "klimatalarmist". Jag bekänner mig inte till någon av dessa grupper. Och jag orkar inte med att försöka sålla bland alla lögner längre. Är det inte migration så är det klimat eller genus. Må alla idioter bara gå och dränka sig så man slipper höra om skiten.

Edit: Sammanfattningsvis kan man säga att etablissemanget med sitt tjatande har fått mig att bara skita i allt. Bra jobbat, där.
Och därmed hoppas jag att detta blir mitt sista inlägg i tråden. Ät bark och lås in er i källaren, så slipper ni belasta jordklotet.
Jag har egentligen inga frågor till dig om diagrammen. Frågorna var mest retoriska.

Mitt svar var nog mest till alla andra som är inne och läser i den här tråden. Jag har svårt att se den här typen av påståenden stå oemotsagda. Det här är ett stort forum. Det som står kommer läsas av många.
Jag brukar inte orka bry mig, men kände att det nog var min tur att lägga något i den andra vågskålen, så att läsare får en chans att själva välja vad/vilka de vill tro på.

Jag tycker för övrigt att ordet "klimatförnekare" är ett skitord som aldrig borde ha funnits. Men det har blivit etablerat och jag tror att de flesta vet vad som avses vid det här laget. Därför väljer jag att ändå använda mig av det.

Hoppas att jag och "etablissemanget" inte sabbat din kväll. Ha det bra.

Jorden kommer att överleva oss alla! Vi kanske hjälper till själva med krig och elände eller genom att alla käkar LCHF.

Som sagt, det är inte för Terra Mater jag är orolig utan för mänsklighetens fortlevnad. Men det löser sig tydligen med en plastpåseskatt så jag obehindrat kan instagramma vidare från Thailand även framledes.....

jag gillar hur vissa kan vara lite," jag tror inte på det där" om klimatet, som om vi pratar om Tomten
De som säger att de inte tror på tomten lär bli jäkligt förvånade och ångerfulla den dagen tomten väl står där och undrar om de har varit snälla och ätit sin spenat var dag. Samma sak med klimatet.

• Gilla
Reactions: rln
Det är väl ingen som har förnekat att vi verkligen har ett klimat. Däremot är vi oense om vad som styr klimatet.

+1
En köttätande barnlös som kör suv 5000 mil per år och flyger runt världen är en riktig hjälte jmf med en cyklande barnfamilj? Jag skulle vilja påstå att val av livsstil (val av färdmedel, kost, semestermål osv) ger olika miljöavtryck.

Nja, det håller jag inte med om. Jämför följande scenarion:

1) Person A orsakar miljöbelastningen x under sitt liv och inte skaffar några barn.
2) Person B skaffar ett barn tillsammans med en anan person. Person B orsakar miljöbelastning x/3 och person B:s avkomma orsakar också miljöbelastning x/3. Sedan skaffar person B:s avkomma ett barn tillsammans med en person som också är ensamt barn och detta barn orsakar likaledes x/3 i miljöbelastning. Etc.

Person A har då totalt inklusive avkomma orsakat miljöbelastning x.

Person B:s miljöbelastning inklusive avkommors miljöbelastning räknat på att ett barns miljöbelastning överförs med hälften till vardera förälder bli x/3*(1+1/2+1/4+ ....) = x/3*2 = 2x/3, d.v.s. mindre än person A:s miljöbelastning. Dessutom är den utspridd över tid vilket om något borde vara fördelaktigt.

Naturligtvis kommer exakt detta scenario inte att inträffa, men med mindre justeringar och en ändlig sekvens med genererade barn, d.v.s. att släkttrådet dör ut efter ett antal generationer och att det huvudsakligen handlat om en person per generation bör man kunna hamna på lägre total miljöbelastning orsakad av person B än person A när totala släktträden fr.o.m. A och B beaktas.

Om man spekulerar i att det p.g.a. teknikutveckling kan bli lättare att leva med mindre miljöbleastning i framtiden blir det egna levernets miljöpåverkan än viktigare vad det gäller resultatet i den kalkyl.

Om vi hårdrar det:
1. Alla väljer bort att skaffa barn och hela mänskligheten dör därmed ut.
2. Alla väljer att gå över till LCHF och skapar därmed så stora klimatförändringar att hela mänskligheten dör ut.

Nu verkar sex, pasta och potatis fortfarande rätt poppis, så vi kanske inte ska hoppas för mycket på någon av de vägarna till på sikt noll klimatpåverkan från mänskligheten...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp