[OT] Lego?

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Atlas sa:
Squattiludrop sa:
Källis sa:
Atlas sa:
Bara resten kvar nu...

Typ... :)
Brorson fick den i födelsedagspresent av mig, mäktig när den är klar.

//Källis

Fick hem den där igår :), och 42054 Claas traktorn, har man o göra i julhelgen.

Samma här faktiskt, snäll tomte i år ;)
Min Bagger-LEGO-tomte kom förbi tidigare i höstas så den står ovanpå LEGO-vitrinskåpet för den fick inte plats. Där står för övrigt alla stora Technic-byggen (för utom GT3:an) sedan den allra första med växellåda, boxermotor och justerbara stolar. Vilka minnen...

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?
mcperand sa:
Atlas sa:
Squattiludrop sa:
Källis sa:
Atlas sa:
Bara resten kvar nu...

Typ... :)
Brorson fick den i födelsedagspresent av mig, mäktig när den är klar.

//Källis

Fick hem den där igår :), och 42054 Claas traktorn, har man o göra i julhelgen.

Samma här faktiskt, snäll tomte i år ;)
Min Bagger-LEGO-tomte kom förbi tidigare i höstas så den står ovanpå LEGO-vitrinskåpet för den fick inte plats. Där står för övrigt alla stora Technic-byggen (för utom GT3:an) sedan den allra första med växellåda, boxermotor och justerbara stolar. Vilka minnen...

Pic or it didnt happen. "alla" stora technics sedan den bilen är rätt så många för att få plats på ett skåp :)

Mheel

Medlem
[OT] Lego?
Senaste lego projektet med grabben.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    188 KB · Besök: 214

Svensson.lu

Ny medlem
[OT] Lego?
Atlas sa:
Inte Lego, du kommer bli besviken på kvaliten. Jag har prövat lite fusk-Lego, det har alltid landat i soptunnan.

Normalt sett är jag beredd att hålla med dig, även om det faktiskt fins en del bra legokopior.
Ett oöppnat original av den här modellen kostar dock mer än de flesta har lagt på sin cykel, så $180 är inte så blodigt för en +5000 bitars modell även om det är en kopia.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Min ömma moder loppisfyndade en 8880 som sonen fick till jul. Riktigt kul bygge, rejäl oordning i byggsatsen uppblandat med annat lego så det var konstant spänning för att se om delarna till nästa steg fanns. Vi byggde GT3 också i jul och jag tycker att 8880 var roligare. Fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift, pop-up lysen, växellåda och V8. Öppningsbar baklucka. Inte illa 1994.

42Hz sa:
Riktigt nöjd att jag lyckades bärga en 8880 Supercar för ett antal år sedan.

Bilagor

• 8880.jpg
    8880.jpg
    103.3 KB · Besök: 243
  • 8880iso.JPG
    8880iso.JPG
    205.5 KB · Besök: 325

plumse

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Har provat bl.a Bela eller vad de nu hette, köpt via Aliexpress.
Passar med Lego men har inte samma jämna kvalitet.
Större sjunkmärken, synligare ingöt, synligare utstötarmärken. Generösare toleranser.
Fick faktiskt använda lim för ett par av bitarna!
Vi har beslutat hemma att enbart beställa ful-lego om det inte går att få tag på motsvarande från Lego.

Kung Stalle

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Vi har många Cobi-modeller hemma. De bitarna är fina, kanske inte lika fina som Lego men näst intill. Dock sitter bitarna lite hårdare. Vilket det gör att det kan bitvis vara för tungt att trycka ihop modellerna. Dock är Cobi-gubbarna rätt fula .
För övrigt så är ju Cobi´s WWII-serie så sjukt grym. De nya flygplanen är riktigt fina. Deras övriga, icke WWII modeller är dock sådär om man skall vara ärligt.

Sluban har vi två av och de är helt funkis. Kan inte säga att de är bättre eller sämre än Lego. Kanske inte lika välgjutna iofs. Slubangubbarna är rätt ok men tillbehören är helt knasdimensonerade så ett gevär kan vara långt mycket längre än gubben. :-)

Stalle

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Hmm, låter ändå värt att testa något Legoalternativ. Dock har jag inte hittat info om eventuella gifter i plasten. Har tex för mig att äldre Lego, innan ett visst årtal som jag inte minns nu, inte är lika säkert som nyare. Av den anledningen har vi inte köpt begagnat Lego.

davveno1

Aktiv medlem
[OT] Lego?
johan44 sa:
Min ömma moder loppisfyndade en 8880 som sonen fick till jul. Riktigt kul bygge, rejäl oordning i byggsatsen uppblandat med annat lego så det var konstant spänning för att se om delarna till nästa steg fanns. Vi byggde GT3 också i jul och jag tycker att 8880 var roligare. Fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift, pop-up lysen, växellåda och V8. Öppningsbar baklucka. Inte illa 1994.

42Hz sa:
Riktigt nöjd att jag lyckades bärga en 8880 Supercar för ett antal år sedan.

Hade en sådan när det begav sig. Tyvärr borta nu..

toysc

Ny medlem
[OT] Lego?
Inte helt säker på om det passar i denna tråd ?? men jag kom på det när jag såg den,bästa lagnings massan för plast är just LEGO gärna från -70 -80 talet häll lite aceton i en glasburk och lägg i några bitar som får stå över natten med lock på sen har man bästa lagnings massan :)

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?
toysc sa:
Inte helt säker på om det passar i denna tråd ?? men jag kom på det när jag såg den,bästa lagnings massan för plast är just LEGO gärna från -70 -80 talet häll lite aceton i en glasburk och lägg i några bitar som får stå över natten med lock på sen har man bästa lagnings massan :)

Jag har massa 60-talslego. Lägger i en glasburk nu och rapporterar imorgon. Funkar det är det obetalbart i vissa lägen. Legoplast är inte slarvplast.

OCH: SLÄLVKLART blandar man inte fullego och LEGO.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Snuten sa:
Hmm, låter ändå värt att testa något Legoalternativ. Dock har jag inte hittat info om eventuella gifter i plasten. Har tex för mig att äldre Lego, innan ett visst årtal som jag inte minns nu, inte är lika säkert som nyare. Av den anledningen har vi inte köpt begagnat Lego.

Det blev förresten bla en fullegobyggsats från Cobi, köpt på Clas för halva priset (250 spänn), till grabben i julklapp. Imponerande bra! Mycket över förväntan och, som jag upplevde det, inte så många färdiga specialbitar som Lego alltmer börjat köra med. Har inte blandat det så mycket med Lego än, så kompabiliteten vill jag inte säga för mycket om ännu, men byggkänslar var mycket bra!

Det enda som var lite sämre än Lego var möjlitvis instruktionerna. Fast å andra sidan gjorde det att grabben fick tänka mera.

https://m.clasohlson.com/se/Byggklossar-flygplanet-Boeing-787,-Cobi/31-9395

frisk

Medlem
[OT] Lego?
Testar Happys kunskap som verkar innefatta ALLT! :-)
Har en del klassiska Lego Technic modeller som jag funderar på att sälja, men vart säljer jag dem bäst (lättast)??
Har sett att flertalet av modellerna jag har säljs på ebay för från dryga tusingen till över 5 tusen i begagnat skick utan lådor...

pnkcow

Aktiv medlem
[OT] Lego?
frisk sa:
Testar Happys kunskap som verkar innefatta ALLT! :-)
Har en del klassiska Lego Technic modeller som jag funderar på att sälja, men vart säljer jag dem bäst (lättast)??
Har sett att flertalet av modellerna jag har säljs på ebay för från dryga tusingen till över 5 tusen i begagnat skick utan lådor...

Kanske värt att kolla på bricklink. Som ebay men bara för Lego så du kanske får en bättre idé av vad riktiga legonördar är beredd att betala.

frisk

Medlem
[OT] Lego?
pnkcow sa:
Kanske värt att kolla på bricklink. Som ebay men bara för Lego så du kanske får en bättre idé av vad riktiga legonördar är beredd att betala.

Tackar! Hittade en del av modellerna där med...
Och precis som jag misstänkte, inte riktigt samma priser som på ebay...

Fler alternativ? Vilket svenskt forum är bra för att sälja på?

Majkel

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Swebrick är forumet att hänga på som legonörd men att sälja där kräver mycket bra koll på bitar, skick osv. Ingen där kommer köpa dyrare än via bricklink, framförallt inte från en ickelegonörd... Enklast och bäst är tradera, blocket och ebay.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Knäckfrågan... 42110 eller 42114 det blir "bara" en av dem men står och velar...
Jag byggde en 42114 senast och var mycket nöjd med den även om den inte är deras roligaste ”fin”-modell. Växellådan är lite nyskapande men de kunde ha gjort lite bättre med detaljerna (eller så är jag lite petig). 42110 har jag inte byggt, jag gillar maskinerna bättre än bilarna.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
För de intresserade blev den den 42114 :) Fanns på hyllan till lekiapris (list -30%) Så nu har jag och barnen att pilla med några kvällar.
Kul! Om den svagt slokande framdelen stör (midjan är lite för svag) så finns det gott om förbättringsförslag med ritningar på nätet. Om ni under bygget testar diffarna kommer ni märka att det verkar som om framaxeln och de två bakre snurrar åt olika håll, men det är bara om man handjagar nån av axlarna. När motorn driver så snurrar allt rätt!

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Toppen! (Läste något om lite förstärkningar som rekommenderades, får kolla på det.)
Landrovern är inte helt avskriven men den som fanns på beg-marknaden verkar vara av rev.1 med "fel" växellåda. Så jag kanske lägger en bevakning på blocket för senare... Gillar ändå maskinerna bäst.

Liknande trådar

197 svar
Topp