[OT] Lego?

bigmollo

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Lego.jpg

staine

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Legofamiljen är Danmarks (snart världens?) rikaste, vetefan varför:
Lego är krimskrams. Löjliga ritningar som ska följas till punkt och pricka. Lämnar inget åt fantasin eller kreativiteten. Var roligare förr. Nu är det kapla som gäller.

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Lego är krimskrams. Löjliga ritningar som ska följas till punkt och pricka. Lämnar inget åt fantasin eller kreativiteten. Var roligare förr. Nu är det kapla som gäller.
Ta en titt bara på svenska LEGO-entusiasternas sida, 99% av modellerna saknar "ritningar", tror du har missat lite. :)

1628594603480.png

1628594629861.png

1628594483024.png

1628594493192.png

1628594508472.png

1628594529191.png

1628594537031.png

staine

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Ta en titt bara på svenska LEGO-entusiasternas sida, 99% av modellerna saknar "ritningar", tror du har missat lite. :)

Visa bilaga 505698

Visa bilaga 505699

Visa bilaga 505691
Visa bilaga 505692
Visa bilaga 505693
Visa bilaga 505695
Visa bilaga 505696
Jag har missat det mesta. Jag jämför bara mellan min egen barndom och mina barns. Min var torftig men kreativ. Barnens onödigt tillrättalagd. Men det var back in the days. Inte ssk uppdaterad numer måste jag erkänna, mest kanske pga bristande intresse ;). Men imponerande byggen på bilderna iaf :)

s

Aktiv medlem
[OT] Lego?

Om man vill bygga det ritningen visar så måste man följa den till punkt och pricka, ja naturligtvis så har det alltid varit. Det är själva poängen med en ritning. Men vad hindrar dig från att lägga undan ritningen och skapa själv eller att använda den som inspiration och hitta på varianter på egen hand? Jo, inget. Absolut inget. Eller, ja, möjligtvis bristfällig fantasi...

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Lego?
Om man vill bygga det ritningen visar så måste man följa den till punkt och pricka, ja naturligtvis så har det alltid varit. Det är själva poängen med en ritning. Men vad hindrar dig från att lägga undan ritningen och skapa själv eller att använda den som inspiration och hitta på varianter på egen hand? Jo, inget. Absolut inget. Eller, ja, möjligtvis bristfällig fantasi...
Drt kräver såklart att man tänker utanför boxen.

staine

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Klart det där inte stämmer. Varenda liten bitj@vel är ju exakt avpassad för sin plats. Finns inget utrymme för fantasi. Var alla bitar likadana kunde man lättare konstruera vad - man - ville! Men det är klart vill man tänka utanför boxen kan man ju t.ex pilla in en bit i näsan.

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Klart det där inte stämmer. Varenda liten bitj@vel är ju exakt avpassad för sin plats. Finns inget utrymme för fantasi. Var alla bitar likadana kunde man lättare konstruera vad - man - ville! Men det är klart vill man tänka utanför boxen kan man ju t.ex pilla in en bit i näsan.
?!?

Anar jag en viss bitterhet? ;)

Du får väl bara löpa en sorts bitar?

Redan med 6st standardbitar får du 106miljoner olika sätt att sätta ihop dom. Trodde de, visade sig vara över 900miljoner kombinationer,!

En del av charmen är just begränsningen med materialet.

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag har missat det mesta. Jag jämför bara mellan min egen barndom och mina barns. Min var torftig men kreativ. Barnens onödigt tillrättalagd. Men det var back in the days. Inte ssk uppdaterad numer måste jag erkänna, mest kanske pga bristande intresse ;). Men imponerande byggen på bilderna iaf :)

När jag var liten - ca 2000 - var det så. En stor brandstation med bilar bestod av typ 7 bitar. Idag tycker jag modellerna verkar mycket mer avancerade och roligare att bygga. Visst, många märkliga dubbelböjda hörnbitar etc. Som är svåra att kombinera men det är ju inte ett särskilt stort problem.

s

Aktiv medlem
[OT] Lego?

Jo, visst det finns fler specialbitar idag som inte går att använda på samma sätt som de äldre mer generiska men samtidigt öppnar de upp för helt nya möjligheter så jag håller inte med om att de skulle vara en begränsning för kreativiteten, snarare tvärtom. Däremot behöver man ha lite fler bitar eftersom specialarna inte platsar i alla byggen.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Tror det var sämre på åttiotalet eller möjligen andra halvan av det samma.
Vi hade en gul riddarborg som man byggde av vanliga bitar och man byggde även hästarna.
Strax efter det kom en grå som jag tror bara var element man satte samman och färdiga hästar.

Den gula kan har varit runt 1980 eller möjligen ett par år senare

Nu är det istället väldigt komplicerade modeller som inte varit helt enkelt att design. Inte minst Ninjago. (Håller inte på med vuxenlego utan det är för åttaåringar vi pratar om)

Edit. 1978. Nu snackar vi

den-nya-lego-borgen-som-ar-gul-annons-fran-reklamfranforr-se-1420887600.jpg

Belse

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Vi hade en gul riddarborg som man byggde av vanliga bitar och man byggde även hästarna.
Strax efter det kom en grå som jag tror bara var element man satte samman och färdiga hästar.

Nu är det istället väldigt komplicerade modeller som inte varit helt enkelt att design. Inte minst Ninjago. (Håller inte på med vuxenlego utan det är för åttaåringar vi pratar om)

Visa bilaga 505996
Den har jag kvar sedan jag var liten, har stått ihopbyggd i många år, utbyggd med vanligt lego så den är dubbelt så stor, sonen som har den framme nu. Tekniklegot som är kvar har han inte fått ännu...

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Den har jag kvar sedan jag var liten, har stått ihopbyggd i många år, utbyggd med vanligt lego så den är dubbelt så stor, sonen som har den framme nu. Tekniklegot som är kvar har han inte fått ännu...
Vore nice att ha den nu men allt lego finns hos brorsan. Jag var ute i förskingringen när våra földrar flyttade och tömde huset.
Drygt 3000 på ebay ser jag. Lite sugen är jag men det är det inte värt

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?

Visa bilaga 505996
Det där var jsvårlekt, De små toppbitarna (ettor och tvåor) trillade av hela tiden. Och gånggjärnen funkade sådär. Jämfört med modellkvaliten idag sög den där hästpung. Fina minnen däremot <3

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Det där var jsvårlekt, De små toppbitarna (ettor och tvåor) trillade av hela tiden. Och gånggjärnen funkade sådär. Jämfört med modellkvaliten idag sög den där hästpung. Fina minnen däremot <3

Jag minns faktiskt inte ens gångjärrnen. Ja, det är väldigt fina modeller idag. Problemet är att när de är rivna och bitarna blandade så är det nog nästan omöjligt att bygga. Det är så väldigt specifikt. Fast vi får väl se...vi höll på rätt långt upp i åldrarna. I alla fall dubbla min grabbs ålder.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag minns faktiskt inte ens gångjärrnen. Ja, det är väldigt fina modeller idag. Problemet är att när de är rivna och bitarna blandade så är det nog nästan omöjligt att bygga. Det är så väldigt specifikt. Fast vi får väl se...vi höll på rätt långt upp i åldrarna. I alla fall dubbla min grabbs ålder.
En höjdare när man bygger den nya största Tusenårsfalken är när man kommer till en av "påsgrupperna" (för er som inte bygger modernt LEGO, bitarna kommer i påsar grupperade i grupp 1, grupp 2 osv) som bara den innehåller över 2500 bitar och man behöver en liten specialbit ganska tidigt som det bara finns en av och den har givetvis samma grå färg som 75 % av bitarna i den gruppen🤪

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Lego?
En höjdare när man bygger den nya största Tusenårsfalken är när man kommer till en av "påsgrupperna" (för er som inte bygger modernt LEGO, bitarna kommer i påsar grupperade i grupp 1, grupp 2 osv) som bara den innehåller över 2500 bitar och man behöver en liten specialbit ganska tidigt som det bara finns en av och den har givetvis samma grå färg som 75 % av bitarna i den gruppen🤪
Ok, jag trodde påsarna försvann för högre åldrar men de återkommer kansker när det blir riktigt jävligt. Finns för Ninjago men inte creator.

Jag har börjar lägga det i plastlådor så man kan rota runt utan det går i golvet. Jag sköter letning och QA.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Ok, jag trodde påsarna försvann för högre åldrar men de återkommer kansker när det blir riktigt jävligt. Finns för Ninjago men inte creator.

Jag har börjar lägga det i plastlådor så man kan rota runt utan det går i golvet. Jag sköter letning och QA.
Jag är väldigt glad över påsarna när det börjar närma sig 3-4 tusen bitar i en modell. Öppna några påsar, bygg t.ex. en växellåda, öppna några till och fortsätt med chassit. Tusenårsfalken har över 9500 bitar så den är hopplös att bygga om alla kom i en stor hög. Jag har börjat bygga en del större MOCs och köper lösbitar till dem vilket brukar sluta med en hel massa djupa papptallrikar över hela byggbordet. Nästa bygge.:geek:

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Det är inte specifikt alls. Det är långt färre specialbitar än vad många gör gällande. men det är många bitar i de större byggena. Och som vuxen är det svårt att släppa till kreativiteten.

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Oj, det var next level på den. Blir du inte sugen på Större mer motoriserade Claas-traktorn med redskap? Det är jag... kul med en traktor som ju egentligen är mycket av ett mobilt kraftuttag.

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Bulldozern ungefär 3800, kranen 16’ och hjullastaren 22’. Jag lever ett i övrigt väldigt frugalt och torftigt liv😳 En av få fördelar med att vara vuxen…

Svårt att se hur olika stora de är men då förstår jag att kranen var stor!

Äsch, jag hörde här på forumet om någon som köpte båt för 500’ och sålde den för 300’ efter två år med en veckas användning per sommar typ. Pengar ska ju användas på något som gör en glad :) Allt annat är meningslöst :)

Fundadores

Aktiv medlem
[OT] Lego?

Visa bilaga 505996

Ha ha, den gula hade jag som barn, nu leker mina döttrar (eller mest jag) med bitarna.

Topp