[OT] Lego?

[OT] Lego?
Har blivit några. Ferrarin är klar. Osäker på om det blir biltransporten eller trailtrucken till jul. GP-racern ska bort

Bilagor

• LT42125-1.webp
    LT42125-1.webp
    51.5 KB · Besök: 65
  • LT42000-1.webp
    LT42000-1.webp
    43.7 KB · Besök: 61
  • LT42098-1.webp
    LT42098-1.webp
    80.4 KB · Besök: 64
  • LT42129-1.webp
    LT42129-1.webp
    99 KB · Besök: 56
[OT] Lego?
Tjena!

Dags att börja med årets julklapp, som vanligt så kör jag old school och jobbar inte med numrerade påsar. Tycker det går för fort att bygga när man får det uppradat.
Sist jag gjorde det så var det knappt 2000 bitar. Nu är det 4014..... Det här kommer ta tid.

20251231_131305.webp

[OT] Lego?
Tjena!

Dags att börja med årets julklapp, som vanligt så kör jag old school och jobbar inte med numrerade påsar. Tycker det går för fort att bygga när man får det uppradat.
Sist jag gjorde det så var det knappt 2000 bitar. Nu är det 4014..... Det här kommer ta tid.

Visa bilaga 810038
Utmaningen när man köper begagnat är att sortera och inventera alla bitar. Sen vänta på pakete/en ska ramla in. Funderar på att jag ska köpa alla delarna till Porsche 42056 och bygga den i en annan färg än orange.

Bilagor

• Lego001.webp
    Lego001.webp
    1.1 MB · Besök: 78
[OT] Lego?
En till med tålamod. Det här är bara en del av alla huvuden och däck från barnens lego. Frugan har sorterat allt i påsar. Beskrivningarna finns. Hon letar reda på alla bitar i massor med påsar. Bygger ihop allt. Tar isär. Lägger delarna till ett bygge i en påse med beskrivningen. Lådorna finns inte kvar.

20251231_175934.webp
20251231_180035.webp

Senast ändrad:
[OT] Lego?
En till med tålamod. Det här är bara en del av alla huvuden och däck från barnens lego. Frugan har sorterat allt i påsar. Beskrivningarna finns. Hon letar reda på alla bitar i massor med påsar. Bygger ihop allt. Tar isär. Lägger delarna till ett bygge i en påse med beskrivningen. Lådorna finns inte kvar.

Visa bilaga 810214Visa bilaga 810215

Tjena!

Jag vill verkligen sortera allt på det sättet, men det är ju det där med tid.
Dottern började sortera utan min vetskap men hon sortarde enligt färg och det är ett dåligt sätt att sortera.

[OT] Lego?
Tjena!

Jag vill verkligen sortera allt på det sättet, men det är ju det där med tid.
Dottern började sortera utan min vetskap men hon sortarde enligt färg och det är ett dåligt sätt att sortera.
Hos oss är det ju bara allt lego som två barn med många släktingar lyckas skrapa ihop under sin uppväxt. De är båda över trettio år nu. 😅 De fick visserligen 1700-bitars katten respektive Ford GT:n på 1400 bitar (tror jag), i jul. Men de får de ha i sina egna hem.

[OT] Lego?
Det bästa vore ju om man kunde få tag på en mercedes om606 motor med manuell pump. Men de växer väl inte på träd i legovärlden.

Får bli tdi.

[OT] Lego?
Kul och smart upplägg. Fick mottagare veta vad det skulle bli 1 dec eller fick det också växa fram?
Idealiskt är det en överraskning, jag har skurit bort ryggen på instruktionerna och gett lösblad. Med Grogu tog det till efter lucia innan han hade en aning om vad det var han byggde. I år var det dock extremt uppenbart från byggstarten, så vi behöll häftet intakt.

[OT] Lego?
Onödigt vetande: Lego är världens största däcktillverkare.
Det borde rimligtvis innebära att man också är världens största biltillverkare. Eller räknas det inte eftersom man outsourcat slutmontering till slutkund?

Om man inte räknar Ahlgrens förstås. Men antingen är de ju däcklösa, alltså inte bilar, eller så är de större än Lego även som däcktillverkare. Svårt det här...

[OT] Lego?
Det borde rimligtvis innebära att man också är världens största biltillverkare. Eller räknas det inte eftersom man outsourcat slutmontering till slutkund?

Om man inte räknar Ahlgrens förstås. Men antingen är de ju däcklösa, alltså inte bilar, eller så är de större än Lego även som däcktillverkare. Svårt det här...

Ahlgrens är åtminstone godare.

[OT] Lego?
Onödigt vetande: Lego är världens största däcktillverkare.

Tjena!

Frågan är hur det ser ut med försäljningen i Sverige, säljer dom flest däck här?

Finns två andra som tävlar om den förstaplatsen.

Bilagor

• ms107403_11-fd93b101-ec8a-4ce1-9b54-fce43e64f1e1.webp
    ms107403_11-fd93b101-ec8a-4ce1-9b54-fce43e64f1e1.webp
    51.2 KB · Besök: 18
  • 2a5da52529aa07dcb4d7333dc443e8aae15853af_DRAGSTER_3000_SUPER_SALTA_65G.webp
    2a5da52529aa07dcb4d7333dc443e8aae15853af_DRAGSTER_3000_SUPER_SALTA_65G.webp
    59.1 KB · Besök: 22
[OT] Lego?
Hmm, säljer Ahlgrens fler bilar än Venco?

Visa bilaga 811758
Jämförelse med Ahlgrens: Även om Auto Drop producerar enorma mängder, ligger de troligen efter Ahlgrens bilar i rent antal enskilda bilar. Ahlgrens producerar över 300 miljoner bilar per år. Eftersom Auto Drops bitar (som "Cadillacs" och "Dubbeldekkers") generellt är större och tyngre än Ahlgrens små skumbilar, ryms det färre enskilda bilar per producerat kilo hos Auto Drop.

[OT] Lego?
Jämförelse med Ahlgrens: Även om Auto Drop producerar enorma mängder, ligger de troligen efter Ahlgrens bilar i rent antal enskilda bilar. Ahlgrens producerar över 300 miljoner bilar per år. Eftersom Auto Drops bitar (som "Cadillacs" och "Dubbeldekkers") generellt är större och tyngre än Ahlgrens små skumbilar, ryms det färre enskilda bilar per producerat kilo hos Auto Drop.

Ser nu att Autodrop av Concorp och inte Venco. Omsättningen är 25,3 miljon euro. De producerar också andra godis så jag vet inte hur många bilar de producerar.

[OT] Lego?
Råkade visst köpa den här ...
Har den vita och kommer inte under några omståndigheter att köpa den som är orange.
Visa bilaga 816597

Tjena!

Höll i kartongen i måndags när min fru lurade med mig till Ullared*. Men fick en lite arg blick, så den fick stå kvar.

*Lite mitt eget fel eftersom jag bokade spa i Falkenberg, man åker bokstavligen förbi varuhuset på vägen dit/hem.

Tillbaka
Topp