[OT] Linux, hur komma igång?

• Trådstartare Trådstartare octagon
  • Start datum Start datum
Fredrik L skrev:
-------------------------------------------------------
> Oavsett vad du har för hårdvara?!
Ja

> kanske lite långtgående slutsatser från ett
> strulande wlan...

Nu kanske jag är binär, men antingen funkar det eller så funkar det inte. I mitt fall funkade det inte = jag kom inte över tröskeln. Så här har man ett stort problem med att försöka få världen att gå över till Lunacrist-ux.

Skönt att såna här trådar dyker upp ibland, då vet man att Linux fortfarande inte är till för vuxna.

chmod på er allihopa, nu ska jag kompilera om kärnan på köksfläkten.

JLarsson skrev:
> Fredrik L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oavsett vad du har för hårdvara?!
> Ja
>

Vilket OS använder du i så fall? Jag har aldrig sett ett OS där installations-CD:n kommer med drivrutiner till all hårdvara som finns på hela Jorden...

> > kanske lite långtgående slutsatser från ett
> > strulande wlan...
>
> Nu kanske jag är binär, men antingen funkar det
> eller så funkar det inte.

Slänger du bilen när batteriet är tomt oxå?

/F

Windows* och linux är dynga.. windows jobbar jag med, linux har jag utvecklat med sedan begynnelsen. det är skit alltihopa. OS X är generellt bra. The End.

Jag har haft mångfallt mer drivrutinsstrul med windows än med linux.
Fedora 4 (linux) som jag kör hemma nu funkade klockers från början utan att alls behöva leta upp någon obskyr drivrutin. Till min windowspartition var jag tvungen att leta drivrutiner i tre dygn innan allt klaffade. Det säger väl ganska mycket om hur rimligt det är att förkasta ett operativsystem efter första booten...

Mina vidare erfarenheter:
När jag kör windows är jag tvingad att ha igång fetast dyngtunga brandväggen dygnet runt, köra antivirusprogram OCH antispywareprogram varje natt osv osv. Allt går segt och inställningar ändrar sig på eget bevåg utan att jag sagt ditt eller datt....

När jag kör linux kan jag surfa precis vilka sidor som helst (jättebizarra tyska vuxensidor t.ex.) utan att någonsin ens behöver tänka en tanke om virus. Vill man installera ett program skriver man: yum install "programnamn" så installerar yum det åt mig och med paketberoenden och allt.
Seriöst känns min dator dubbelt så snabb när jag kör linux jämfört med när jag kör windows. Visst vissa grejer kan vara lite jobb med att installera, men för mig är det banne mig alla gånger värt det. När man fått det att funka i linux så funkar det. Detsamma kan inte sägas om windows enligt mina erfarenheter.

Det enda som jag personligen ser som positivt med windows jämfört med linux är att det är lättare att få spel att funka i windows.

Alla har vi våra egna preferenser och prioriteringar, men för mig är linux otroligt mycket bättre och mindre jobb/underhåll med, dessutom är det alldeles gratis.

Denna tråden fick mig också att testa ubuntu.
Jag brände en bootbar cd och kände lite på Linux.
Allt eftersom timmarna gick och ölen minskade fick djävulen tag i mig och viskade kill Bill.
Nu rullar ubuntu permanent på burken. Trots mitt onyktra tillstånd gick installationen utan något problem alls.
Som trygghet för all min pereferiutrustning finns fortfarande en windowspartition tillgänglig.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Martin O skrev:
> Denna tråden fick mig också att testa ubuntu.
> Jag brände en bootbar cd och kände lite på
> Linux.
> Allt eftersom timmarna gick och ölen minskade
> fick djävulen tag i mig och viskade kill Bill.
> Nu rullar ubuntu permanent på burken. Trots mitt
> onyktra tillstånd gick installationen utan något
> problem alls.
> Som trygghet för all min pereferiutrustning finns
> fortfarande en windowspartition tillgänglig.
>

Grattis!

Tillbaka
Topp