OT(Lite iaf): Ett under att jag lever sägs det...

Boman skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, jäklar Bosse det slår nog ingen. Men hur fan
> kan man sabba någons hjärta, hoppas den läkaren
> inte jobbar inom vården längre.
>
> Själv har jag gjort det mesta men jag klarar mig
> alltid :-)
>
>
>
>
>
> --------------------------------------------------
> -------------------
> http://www.bosse.dinmamma.org
>
> Mvh Bosse

Man slarvar med narkosen och orsakar ett hjärtstillestånd så att patienten måste "kickstartas" och då blir det ofta skador, i mitt fall pajade klaffarna så jag förlorade 50% av hjärtkapaciteten och med en egen puls på ca 35-40 så är man inte så kaxig direkt så jag är så tacksam över att pacemakertekniken har gått framåt som den gjort.

Vad gäller läkaren så ordnade han så att allting tystades ner och alla journaler med uppgifter om mina hjärtvärden före operationen ssamt alla anteckningar om operationen försvann och övrig personal belas med munkavle, och själv jobbade han vidare som kirurg.

Eftersom jag bara var 10 år när det hände så skötte mina föräldrar pratandet och det svar dem fick av honom var att mitt hjärtfel var medfött, vilket både han och dem visste var lögn men på den tiden så hade läkarna en enorm makt och möjlighet att mörka sina misstag :-(
Tack och lov att det är annorlunda idag med Lex Maria och Lex Sara mm. så att patieneten har en möjlighet till upprättelse.

Bosse

Jag tycker om att vara effektiv*.

Ramla ned från andra våningen på ett hotel å landa i en källartrapp.
4 revben av varav ett gick in i lungan.
Nyckelbenet gick av.
Hjärnskakning
Alla små söta ben inne i örat blev till mjöl. hade ingen hörsel på örat på 3,5 år. käss!

(En "kompis" berätta att det ädå såg rätt coolt ut när det kom blod ur munnen... när jag låg livlös nere i trappen) :(

Det ända jag minns är skrapet av metall mot asfalt när de satte ihop en tvådelad bår under mig.

Edit: Effektiv' som i att samla alla skador till ett tillfälle.

Senast redigerad av en moderator:
muerto: jag bara undrar vad du gör i stallet??? Har ridit hela mitt liv och aldrig lyckata att bli sparkad/trampad så mycket och på så konstiga ställen som du??!
Däremot har jag ramlat av på en vägbom med följd av att jag fick sitta och sova och vara stilla en hel sommar, som värsta hästupplevelse. Och jag red unghästar i 7 års tid, i Askeby (utanför Linköping)!

Ja, starkt jobbat Muerto!!

Furirpipis skrev:
> muerto: jag bara undrar vad du gör i stallet???
> Har ridit hela mitt liv och aldrig lyckata att bli
> sparkad/trampad så mycket och på så konstiga
> ställen som du??!

Du vet, yviga personer...gör först, planera sedan.
(Lite sanning ligger det väll i det, Muerto?)

> Däremot har jag ramlat av på en vägbom med följd
> av att jag fick sitta och sova och vara stilla en
> hel sommar, som värsta hästupplevelse. Och jag red
> unghästar i 7 års tid, i Askeby (utanför
> Linköping)!

Nu har jag ldrig ridit själv, men syrran red en hel del under uppväxten. De få gånger hon kom hem utan att ha ramlat eller kastas av var det ingen i huset som trodde på henne. Dock minns jag inte om hon någon gång behövde åka till sjukhuset.
Pappa kallade henne för världens smidigaste klumphump. :-)

Lär er fallteknik.

Oskar_Lkpg skrev:
> Nu har jag ldrig ridit själv, men syrran red en
> hel del under uppväxten. De få gånger hon kom hem
> utan att ha ramlat eller kastas av var det ingen i
> huset som trodde på henne. Dock minns jag inte om
> hon någon gång behövde åka till sjukhuset.
> Pappa kallade henne för världens smidigaste
> klumphump. :-)
>
> Lär er fallteknik.
>
>
> Oskar_lkpg
>

Det kanske handlar om balans och koncentration...eller helt enkelt en förkärlek till att ramla och slå sig???!!!

Det verkar som Bosse har kommit närmast flest ggr, men Dr. Spoke har ett antal skräckhistorier han med.

Jag måste instämma när det gäller förakt för hästar. Jag har bara ridat kanske ett dussin ggr (fr o m. 7 års ålder) och upplevde det först som lite häftig, men när jag var 12 så bestämde en häst att det var dags att galoppera vilt trots att jag ville stanna och kliva av. Mitt vänster knä klämdes mellan hästens kropp och en stolpe innan jag lyckades att hitta ett lämplig mjuk plats att hoppa av. Det dröjde ett antal år innan jag klättrade upp på en hästrygg igen, men har aldrig varit lika kul igen för mig.

Har också svårt med faktum att dessa djur är så otroligt krävande även när de inte används. Nej, ge mig en cykel eller motorcykel istället. Då är det åtminstone mitt eget fel om jag ramlar av.

Furirpippis: Ja du, jag har hållit på med unghästar och hästar med ganska hett temperament... På 11 år har man åkt av ett par gånger även om det var ett tag sen sist nu.

Oskar_Lkpg: Du vet att jag har trälat emd att lära mig fallteknik! Ett par år faktiskt...

Muerto skrev:
> Oskar_Lkpg: Du vet att jag har trälat emd att lära
> mig fallteknik! Ett par år faktiskt...
>
Varför gör du inte som du lärt då? Teflonminne?

Furirpipis skrev:
> Oskar_Lkpg skrev:
> -----
> > Nu har jag ldrig ridit själv, men syrran red
> en
> > hel del under uppväxten. De få gånger hon kom
> hem
> > utan att ha ramlat eller kastas av var det
> ingen i
> > huset som trodde på henne. Dock minns jag
> inte om
> > hon någon gång behövde åka till sjukhuset.
> > Pappa kallade henne för världens smidigaste
> > klumphump. :-)
> >
> > Lär er fallteknik.
> >
> >
> > Oskar_lkpg
> >
>
> Det kanske handlar om balans och
> koncentration...eller helt enkelt en förkärlek
> till att ramla och slå sig???!!!
>
Jag tror det handlar om koncentrationen. Hon har alltid haft tanke och kropp på skilda ställen. :-)

Oskar_Lkpg: Det var några år sen sist. Så jag mpste nog falla några längder för att friska upp ryggradsminnet...

Oskar_Lkpg skrev:
> Furirpipis skrev:
> -----
> > Oskar_Lkpg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu har jag ldrig ridit själv, men syrran
> red
> > en
> > > hel del under uppväxten. De få gånger
> hon kom
> > hem
> > > utan att ha ramlat eller kastas av var
> det
> > ingen i
> > > huset som trodde på henne. Dock minns
> jag
> > inte om
> > > hon någon gång behövde åka till
> sjukhuset.
> > > Pappa kallade henne för världens
> smidigaste
> > > klumphump. :-)
> > >
> > > Lär er fallteknik.
> > >
> > >
> > > Oskar_lkpg
> > >
> >
> > Det kanske handlar om balans och
> > koncentration...eller helt enkelt en
> förkärlek
> > till att ramla och slå sig???!!!
> >
> Jag tror det handlar om koncentrationen. Hon har
> alltid haft tanke och kropp på skilda ställen. :-)
>
> Oskar_lkpg
>
> Ps, Man ska inte tävla för att vinna, utan för att
> få veta vad man behöver bli bättre på. Ds

Ja, är man okoncentrerad kan man hamna på magen med cykeln på ryggen i Valla skogen...
Tur att du räddade mig, Oskar!!

Jisses!! Jag skulle hålla mig borta från hästarna i alla fall..

Känner tack o lov få som 'bräcker' min lillasyster.

Hon åkte in till akuten för buksmärtor, hon blev kvar över ett år på sjukhuset, tre av dessa nersövd på intensiven och andandes med hjälp av respirator.

Hon hade fått inflamation i bukspottkärteln och enzymer som skall bryta ner mat i magsäcken kom ut i kroppen och började bryta ner friska organ, det orsakade även ett kraftigt blodtrycksfall vilket i sin tur medförde att de var tvugna att tillföra vätska för att hålla uppe blodtrycket.

Hon vägde en bra bit över 100kg för att sedan gå ner till kring 50 under tiden hon bara fick dropp.
Hon har genomgått +20st operationer i sammband med detta.

Hon mår bra idag!! :)

När hon låg inlaggd vid ett återbesök låg hon i samma rum som en tant som konstant beklagade sig över än det ena och än det andra, tillslut tröttnade syrran och berättde sakligt om hennes motsvarande händelser, när tanten sa att hon minsann legat på sjukhus i ett par månader sa syrran att hon legat på intensiven i tre månader, när tanten tyckte att hon genomgått 7 operationer sa syrran att hon genomgått 18, osv..
När syrran sedan frågade om det var någon sorts tävling om vem som hade det värst blev tanten tyst.

Jag förstår kontentan av ditt inlägg 42Hz, men min förundran över Muertos bravader med hästar har inget att göra med att tävla om vem som har flest/värst skador. Jag undrar bara hur man lyckas med att vara med om så många incidenter...

Furirpipis: Tillägg, pigga ordentligt uppfodrade tävlingshästar (3.5kg havre, faktiskt gått på 4 ett tag) blir lite nerviga... :)

Dock är det ponnyer som orsakat det mesta, och även en islandshäst. Ponnyerna var tävlingsponnyer medan islänningen bara var galen...

Muerto, var en del gånger du blivit sparkad, hur lyckas du? Fel plats på fel tillfälle?

Hållt på med hästar i 15 år (ridning + körning) utan några större skador, skadat mig värre på grund av cykeln, eller ja, cykeln vill väl egentligen inte så mycket, måste nog vara mitt eget fel i slutändan ;)

sofia: Som sagt, hästar med mycket vilja och temperament (det är dom bästa hästarna) som dessutom är uppfodrade ordentligt är lite jobbiga ibland. :) Sen är det ett par "fel plats vid fel tidpunkt"-smällar också.

Muerto: Jo det är klart det kan hända en del med sådana hästar, reagerade mest på sparkarna, har inte råkat ut för något sådant (kanske på ridskoletiden för en evighet sedan, men det är preskiberat)
Kanske hållt mig undan "fel plats & tillfälle"? :) och de flesta var inte så uppfodrade heller iofs.

sofia: Vad har du gjort då? Tävlat nåt?

Ta din bästa merit får vi se om jag kan kontra... :)

Edit: Jag gör det enkelt. Kolla i min profil så hittar du mitt riktiga namn. Sök sedan på mitt namn på Google. Alla träffar har med mig att göra. :)

näe, mer utmaning att utbilda.
Min största merit är nog 2:a i ardennergalopp på något stort evenemang på gärdet för ett antal år sedan
(-98 kanske?).
edit: barbacka :) De andra "fuskade med sadel...
Och att jag (tillsammans med en kompis) red in och körde in den hästen oxå.
gissar att du tävlar/tävlat en del?

Furirpipis skrev:
> Det kanske handlar om balans och
> koncentration...eller helt enkelt en förkärlek
> till att ramla och slå sig???!!!

Man lär ju sig bäst genom att gå en smula över gränsen. Det funkar ännu bättre att accelerera processen genom att gå monumentalt över gränsen istället, men då blir givetvis skaderisken större :D

Hästar är en helt annan sak än alla andra farliga saker. När jag var 15-16 tjänade jag bra med pengar genom att vara den ende som (frivilligt)tog hand om vissa uschliga hästkräk åt ägarna när dom var lediga. Jag har blivit sparkad, biten, trampad m m, men det gav ordentligt med kontanter :)

Tyvärr har jag på gamla dar gått och blivit väldigt överkänslig mot hästar. Jag får som influensa i 3-4 dagar om jag går i närheten av dom. Det där är riktigt synd då det inte är mycket som slår det där sociala spelet mellan häst och människa.

Tävlat en del... Ja.

Kan ta några av mina meriter

1999
1:a New Forest SM

2000
Mårten Kihlkrans på Hembys Master Whisper
Nationellt meeting Hamre, Västerås
L A bed.A:1c 1:a
L A bed.A:1c 2:a
L A bed.A:0 3:a
Msv B bed.C 3:a
Meetingpris bästa B-ponnyekipage
Nationell tävling Strömstad (Räkanhoppet) 21/7-23/7
Mårten Kihlkrans på Hembys Master Whisper:
Kvalificering L A:1c 0+0, 7:a (10 av 32 B-ponny vidare till final). Final MSV B A:1a 0+0, 3:a
SM i Falun 3-6/8
Mårten Kihlkrans på Hembys Master Whisper 4:a kat B
Kval 1 och 2: 0 fel på båda
A-final Bana A: 0 fel, Bana B: 0 fel, Omhoppning (4 ekipage): 1 fel (sista).
Svenskt PonnyDerby i Dagstorp 1-3/9.
Hembys Master Whisper med Mårten Kihlkrans blev 6:a i A-finalen MSV A (1 m) med 21 hinder, 980 m.

2002
Blandade resultat upp till MSV B med D-Ponny

2003
1:a Junior DM Häst i Östergötland
Slog Malin Baryard på en tävling om jag inte minns fel...

2004
Var med i Elitserien - Laghoppning
Uttagen till distriktets ungdomssatsning
Flera placeringar upp till 130 hoppning

2005
Tröttnade och slutade tävla, köpte en riktig MTB och började cykla lite mer regelbundet. Har dock kvar hästen tillsvidare...

Hehe, det var ju min tråd så jag fick väl skryta lite.

Där ser ni, jag har varit ett svetto! Men inte när det gäller cykling...

Muerto, du får nog döpa om tråden till Bräck Muerto nu?
Roligare att tävla på cykel :)

Det sociala spelet (som Calle F uttryckte det så bra) är ju inte så mycket med mellan cykel och människa, saknar nog den biten mest.

sofia skrev:
> ... Det sociala spelet (som Calle F uttryckte det så
> bra) är ju inte så mycket med mellan cykel och
> människa, saknar nog den biten mest. ...

Va?? Min cykel pratar hela tiden med mig, igår gnällde den när jag trampade (salt och rost i kedjestyrarren) och för några veckor sedan så klagade den på lösa ekrar i bakhjulet.

När jag var liten så hade farfar hästar. Jag har ridit en gång med en ridlärare springades brevid, kändes ungefär som att sitta på en ramsne hd med inbyggd autopilot, med krånglande styrsystem. :-)

Nä, motorcyklar is da shit, har hästens fördelar men inte nackdelar.

Boman skrev:

>
> Nä, motorcyklar is da shit,
Jag vet inte om du har förstått riktigt, men på det här forumet så ses det som fusk att använda motor på en cykel. Vi brukar trampa själva.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hästsvett luktar inte gott.. Däremot hästtjejer är
> bra på att rida.. :P
>
> __________________________________
> *Jag pissar på stora bullriga amerikanska
> skaldjur*

bra att någon har förstått att hästar bara är till för träning ;. Dom riktiga sakerna sker på annat håll (misstolka inte det här för guds skull nu)

Va?? Har jag hamnat på ett cykelforum? Jaha, det är därför adressen är happyMTB.org

Nu hade jag tänkt länka till den utmärkta tidningen Min Häst, men det verkar som att den har blivit nedlagd! Skandal! Var ska man nu läsa Mulle?

Muerto skrev:
---------------------------------------------------------------
2003
1:a Junior DM Häst i Östergötland
Slog Malin Baryard på en tävling om jag inte minns fel...

Malin Baryard var väl knappast Junior för två år sen?

Oskar_ skrev:
> motorsuklar är fult, töntigt o trisst.
>
> BILAR is the shiiit!
> - happy konspiracy -
>
> - sekreterare i klubben för inbördes beundran -
> Yes! I'm fucking retarded.

Bilar är rosthögar, gjorda för transport. Men det kommer du att märka när du tar ditt körkort...

Kolla in dessa hojjar! RGV250 enligt mig snyggaste hojjen som finns, visa mig den bil som slår det.

Bilagor

• Lucas01.jpg
    Lucas01.jpg
    38 KB · Besök: 37
  • lucas02a.jpg
    lucas02a.jpg
    31 KB · Besök: 51
  • Hans02.jpg
    Hans02.jpg
    37.2 KB · Besök: 42
mc 258 :D. husqvarna 250 automatväxlad. Kör med FMCK riktigt härligt faktiskt. Man kan göra riktigt sköna bredställ med dom. Lite sunkiga hojjar i övrig men det är kul :)

68.jpg

keffmonst skrev:
> mc 258 :D. husqvarna 250 automatväxlad. Kör med
> FMCK riktigt härligt faktiskt. Man kan göra
> riktigt sköna bredställ med dom. Lite sunkiga
> hojjar i övrig men det är kul :)
>

Häftiga! Måste ju gå att komma över sådana hojjar billig nu när försvaret bantar?

keffmonst skrev:
> mc 258 :D. husqvarna 250 automatväxlad. Kör med
> FMCK riktigt härligt faktiskt. Man kan göra
> riktigt sköna bredställ med dom. Lite sunkiga
> hojjar i övrig men det är kul :)

250:n är väl OK, men ta det för guds skull försiktigt om du råkar hamna på nån av dom gamla, mer "vassa", motocross-automaterna. Jag skulle köra en Husqvarna 420 Automat nån gång länge sen och missade lite i ingången till en böj. Jag hann bara svära bråkdelen av en sekund över dåligt bottendrag innan kickdownen gick in och givetvis skickade runt hojen fortare än fan och mig ut i grönsakerna intill banan. Jag kunde inte sitta på en vecka efter det där :D

Kör med skidor är sanslöst kul. Jag hade en skidförsedd armé-Jawa 350 som vinterfordon några år och så kul har jag nog inte haft med något annat fordon. Först körde jag utan skidor ett kort tag, men "kronans" däck stämplade med 1967 och blixthalka på klaffbron i Trollhättan gav mig en snabb (och lite smärtsam) insikt om att dom där skidorna nog behövdes. Nu funderar jag på skidor på Evel Knievel-Ciao:en så den blir ett fullvärdigt (sic!) vinterfordon den med :)

Jag körde alltså med Jawan året runt. Folket på bygget där jag gick som elektrikerlärling hade satans kul när jag i vanlig ordning skulle parkera hojen i "min" snödriva och dom där kreativa "betongsluskarna" hade ställt in en pall tegel i snöhögen och mycket omsorgsfullt hade lagt tillbaka snön. Jag undrade väl lite varför alla stod och glodde när jag kom karetande mot min vanliga "parkeringplats", men den där undran försvann rätt fort när framhjulet träffade teglet. Jawan höll bra (som vanligt). Jag blev lite blå å gul :D

Boman skrev:
> keffmonst skrev:
> -----
> > mc 258 :D. husqvarna 250 automatväxlad. Kör
> med
> > FMCK riktigt härligt faktiskt. Man kan göra
> > riktigt sköna bredställ med dom. Lite
> sunkiga
> > hojjar i övrig men det är kul :)
> >
>
>
> Häftiga! Måste ju gå att komma över sådana hojjar
> billig nu när försvaret bantar?
>
> -------------------
> http://www.bosse.dinmamma.org
>

tyvär så får dom inte sälja ut dom pga miljökrav :(..så det betyder att vi har en massa hojjar ståendes i reserv :)..skulle gärna ha en privat också men som det är nu funkar det att ha en på kåren :=). Annars kan du säkert hitta ett par skidor och svetsa på fästen på nån annan hoj
> Mvh Bosse

Calle F skrev:
> keffmonst skrev:
> -----
> > mc 258 :D. husqvarna 250 automatväxlad. Kör
> med
> > FMCK riktigt härligt faktiskt. Man kan göra
> > riktigt sköna bredställ med dom. Lite
> sunkiga
> > hojjar i övrig men det är kul :)
>
> 250:n är väl OK, men ta det för guds skull
> försiktigt om du råkar hamna på nån av dom gamla,
> mer "vassa", motocross-automaterna. Jag skulle
> köra en Husqvarna 420 Automat nån gång länge sen
> och missade lite i ingången till en böj. Jag hann
> bara svära bråkdelen av en sekund över dåligt
> bottendrag innan kickdownen gick in och givetvis
> skickade runt hojen fortare än fan och mig ut i
> grönsakerna intill banan. Jag kunde inte sitta på
> en vecka efter det där :D
>
> Kör med skidor är sanslöst kul. Jag hade en
> skidförsedd armé-Jawa 350 som vinterfordon några
> år och så kul har jag nog inte haft med något
> annat fordon. Först körde jag utan skidor ett kort
> tag, men "kronans" däck stämplade med 1967 och
> blixthalka på klaffbron i Trollhättan gav mig en
> snabb (och lite smärtsam) insikt om att dom där
> skidorna nog behövdes. Nu funderar jag på skidor
> på Evel Knievel-Ciao:en så den blir ett
> fullvärdigt (sic!) vinterfordon den med :)
>
> Jag körde alltså med Jawan året runt. Folket på
> bygget där jag gick som elektrikerlärling hade
> satans kul när jag i vanlig ordning skulle parkera
> hojen i "min" snödriva och dom där kreativa
> "betongsluskarna" hade ställt in en pall tegel i
> snöhögen och mycket omsorgsfullt hade lagt
> tillbaka snön. Jag undrade väl lite varför alla
> stod och glodde när jag kom karetande mot min
> vanliga "parkeringplats", men den där undran
> försvann rätt fort när framhjulet träffade teglet.
> Jawan höll bra (som vanligt). Jag blev lite blå å
> gul :D
>
> -------------------------------------------
> För alternativtolkningar av ovanstående ansvaras
> ej. För psykosocialt och geografiskt beroende
> alternativtolkningar ansvaras ej heller.

haha, jag diggar verkligen handväxeln på jawan när man kör med skidor :D. Själv tycker jag jaworna är lite sunkiga även fast jag renoverat en del och tycker det är skoj att köra så slår dom inte husqvarnan. Hmm...420 med automat låter som en farlig kombination måste jag säga :P

Hehe, miljökrav då är det väl 2-taktare? Förklarar varför man nästan aldrig hittar militärhojjar på blocket.

Kör försvaret med dessa hojjar än idag? Står ju still mot tex en xr.

Boman skrev:

> Bilar är rosthögar, gjorda för transport. Men det
> kommer du att märka när du tar ditt körkort...

IDOT IDOT IDOT!!!!!!!

> Kolla in dessa hojjar! RGV250 enligt mig snyggaste
> hojjen som finns, visa mig den bil som slår det.
>

Jag kan komma med hur många bilar somhelst som är 10000ggr snuggare än den gamla rishögen till hoj du visade där...

japp..dom används fortfarande men håller på att bytas ut mot ktm 640 eller nått sådant. Fast det behöver inte gå så fort när en ordonans kör utan det viktiga är att man ska komma fram säkert och dom är ganska smidiga trots åldern :)

Diggar urspårningen!

Tycker motorcyklar kan vara lite balla faktiskt. Men jag kör hellre MTB eller bil tror jag. :)

keffmonst skrev:
> Själv tycker jag jaworna är
> lite sunkiga...

Lite?! Dom är ju toksunkiga. Sadeln är stenhård under +10grader. Den där plattjärnssvingen rör sig som den vill. Fjädringen är klart periodisk, speciellt i kyla. 18hk/180kilo (fulltankad) ger ju ingen vidare presanda heller. Korkkopplingsbelägg är dock ingen vidare bra grej. När dom börjar bli lite slitna vill dom gärna ha lite extra olja också, och man röklägger då lätt ett mindre centrum vid kallstart. Undrar om inte det är den militära funktionen för dom: rökläggningsmaskin. Det är mest som en stor nedrans moppe som tål att hanteras förbluffande hårt. Dom är ändå klart kul :)

> Hmm...420 med automat låter som en
> farlig kombination måste jag säga :P

Jag såg Håkan Carlqvist köra några uppvisningsvarv med en sån i Helsingborg i början av 80-talet. Han hade inga problem. Jag höll på att stryka med :D

Husqvarna sålde mängder med automat-hojar ett tag men det är tyvärr inte ofta man ser dom rulla längre. Om nån ändå blir sugen så finns det en 430 på blocket: http://www.blocket.se/view/6476813.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Tillbaka
Topp