[OT] Liten, billig, problemfri bil för lustfyllt leverne

Hej happy,

För någon månad sedan blev min sambo påkörd av en lastbil på essingeleden med vår ena bil. Den blev lite bucklig men verkar annars vara vid gott mod. Dock vill inte Folksam betala för reparationen då de tycker att det är en för gammal bil (Toyota Yaris Verso från 00 eller 01, minns inte). Folksam vill därför lösa in bilen och ge mig 15500 pengar.

Från början hade jag tänkt mig att vi skulle ha sålt bilen för ett tag sedan ändå så det spelar ingen roll. Men med vår nuvarande situation hemma så är det rätt smidigt med två bilar. När vi vill göra olika saker innebär det oftast att vi vill ta oss till olika ställen. Livet blir således ganska mkt roligare om vi kan göra det. Och de ställena vi oftast vill ta oss till är sådana ditt kollektivtrafiken inte går och det är för långt för att cykla, så det är svårt att ersätta med något annat än ett motorfordon.

Mina önskemål är väl typ att det ska vara en billig bil att äga och driftsäker. Den behöver inte vara väldigt bränslesnål eftersom den inte ska köras långt och mycket, men det är så klart ett plus om den drar lite också.

Så vad borde jag titta på för något? Budgeten är väl ungefär 15000 kanske någon tusenlapp upp om det är en bra bil.

.

Jag tror du hade rätt bil från början faktiskt. En liten Toyota, mer driftsäkert och billigare än så blir det inte.

AX3L sa:
Jag tror du hade rätt bil från början faktiskt. En liten Toyota, mer driftsäkert och billigare än så blir det inte.

Jo, jag har haft tre toyotor och varit hyfsat nöjd med alla. Problemet är bara att de har rätt bra begagnatpriset (höga alltså) så jag har inte hittat något vettigt för cirka 15000 när jag letat. Men en liten yaris eller nåt skulle ju säkert funka.

Audi 100 1.8 eller Audi 80 1.8 med låga mil. Audi var bra bilar fram till sent 90-tal när dom började stoppa i massa elektronik. Billig att serva och allt du behöver veta för att laga den står att läsa på nordicaudi.com

Annars, om du vill ha mycket bil för pengarna och lustfyllt leverne samt framförallt en i klassen svårslagen säkerhet kommer jag osökt att tänka på gamla generationen Saab 9-3. Du får en fin sådan för 15k, något större än Yaris men desto mer praktisk. Problemfri, pja det finns rätt många långmilare om vi säger så. Pluspoäng för kamkedja. Saabar har allmänt dåligt rykte pga problemen med 9-5 fram till 04.

Lägg pengarna i en burk märkt "taxi" och fyll på den med 1500 kr varje månad, för minst så mycket kostar det att äga även en liten skitbil. Stoppa dit en fyra-femtusen nån gång om året också, för det brukar alltid vara nån sån utgift dessutom. Nya däck, bromsskivorna ska bytas etc.

jomper sa:
Lägg pengarna i en burk märkt "taxi" och fyll på den med 1500 kr varje månad, för minst så mycket kostar det att äga även en liten skitbil. Stoppa dit en fyra-femtusen nån gång om året också, för det brukar alltid vara nån sån utgift dessutom. Nya däck, bromsskivorna ska bytas etc.

Är tanken att jag ska åka taxi istället? För det tror jag blir svårt, jag vet inte speciellt många taxibilar som gillar att man slänger in sin lerdränkta hoj i baggageutrymmet. Inte heller sin leriga hund.

Jag vet att det är oekonomiskt, men jag tycker att det i dagsläget är värt det för vad jag får ut av kostnaden.

Som inspiration kan jag väl också tillägga att jag blir lite till mig av tanken på en Lada Niva, men det går ju knappt att få tag i för vettiga pengar.

jomper sa:

Jäklar vilken ahaa-upplevelsen jag fick nu. det är ju helt rätt faktiskt..

påminner mig om när jag jobbade på Volvo i stan och en gubbe kom in med sin 240 som han köpt ny runt -92 den hade gått 4000 mil och från 2005 så gick den enbart till och från verkstaden en gång om året för att servas. men han ville absolut inte sälja då det kunde vara bra att ha en bil OM han skulle åka någon stans.

Alfa 156 eller 147 i hyggligt skick. Kul bilar och faktiskt mycket bra, har haft båda, kört över 20 000 mil med varje utan nåt speciellt.

En idé kan vara att gå upp ett steg i storlek, småbilar kan ibland vara lite övervärderade eftersom många med liten budget vill ha "en liten bil". Toyota Avensis 98-02 får du en fin för 15 och den är kanske det driftsäkraste man kan ha. Och inte särskilt stor med dagens mått. (eller +1 på verson ovan, tror det är en superbil:)

Jo, det är ju alltså en Yaris Verso som vi fått bucklad. Det är sjukt bra bilar på flera sätt. Lite väl hög förbrukning för sin storlek dock. Men inte våldsamt hög.

Hur hög är hög? Lite som hur långt är ett snöre.

Någon deciliter hit eller dit gör ju rätt liten skillnad på totalkostnaden för oss som inte kör enormt mycket.

Med den kravspecen skulle jag satsa på en fräsch Volvo 945. Eller en Mazda 626 eller liknande japansk burk.

Lejon sa:
Med den kravspecen skulle jag satsa på en fräsch Volvo 945. Eller en Mazda 626 eller liknande japansk burk.

Den är kanske inte direkt liten. Men visst mina polare rekommenderade 245or....

Yarisen drar typ 0,65, vilket inte är mycket om man ser generellt, men det är lite väl mkt om man ser till vad det är för bil.

Luthman Photography sa:
Lejon sa:

Yarisen drar typ 0,65, vilket inte är mycket om man ser generellt, men det är lite väl mkt om man ser till vad det är för bil.

En så vacker bil får dra lite mer.

Miss Lycka sa:
En Messerschmidt drar inte så mycket.

Joho!

Me109_G-6_D-FMBB_1.jpg

Luthman Photography sa:
Lejon sa:

Liten, billig, problemfri - jag tänker mig att du måste stryka ett önskemål därav mitt förslag. (Lustfyllt leverne gör det hela ännu svårare.)
Nytt förslag: Nissan Note. Ful, liten men hyfsat rymlig och tråkig men vettig. Kanske svår att få för 15 000 men några tusen till kan nog ge ett rimligt exemplar.

Har själv Toyota Avensis men tjejen har en Hyuandai Elantra GT eller nåt. Den är mindre men lastar mer. Man får lätt in två cyklar och lite mer.

Luthman Photography sa:
Lejon sa:

0,65 verklig förbrukning är inte mycket. Om det nu inte är en diesel och ni bara kör rakt fram på landsväg. Alla angivna siffror är ju mer eller mindre skit.

theBrand sa:
Sälg vinter/sommardäcken från den gamla och pruta några tusingar på den här så är ordningen återställd sen. Rätt färg och allt :)

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Yaris_VERSO___1_5___RANTEFRITT_71220042.htm?ca=7&w=3

+1

Liten, billig och problemfri bil med en budget på 15000:- ?

Ja, då finns det inget bättre än Toyota Yaris Verso, dessutom en laståsna av rang, massor med cyklar får ju plats ;)

Dessutom har du ju erfarenhet av bilmodellen, och känner till ev. svaga punkter.

Kia Picato? Billig försäkring, billig skatt, inga katastrofala fel, enkel teknik. :)

Volvo? Går aldrig sönder, är mkt nöjd med min V40. Sen är den enkel att serva själv också och massa billiga reservdelar finns på skroten :)

Zorander sa:
Volvo? Går aldrig sönder, är mkt nöjd med min V40. Sen är den enkel att serva själv också och massa billiga reservdelar finns på skroten :)
Aldrig är väl att ta i.. Men reservdelstillgången är god. Även till din halvjapanska variant :)

Rattnalle sa:
Zorander sa:
Aldrig är väl att ta i.. Men reservdelstillgången är god. Även till din halvjapanska variant :)

Ja det är ju en förklädd Mitsubish galant typ?
Den var en klart bekväm och trevlig bil att köra så länge man har nån av turbomotorerna.

Ja om utrymme är prioriterat (men det lät inte så?) så är väl Renault Kangoo, Citroën Berlingo och Peugeot Partner givna alternativ? Problemfriheten kanske inte uppfylls då dock (men inte så dåliga enligt Dekra iofs).

Om du inte kan hitta en motsvarande bil för de pengar som du får så får du väl kräva mer utav försäkringsbolaget.

Lejon sa:
Ja om utrymme är prioriterat (men det lät inte så?) så är väl Renault Kangoo, Citroën Berlingo och Peugeot Partner givna alternativ? Problemfriheten kanske inte uppfylls då dock (men inte så dåliga enligt Dekra iofs).

Äsch, det är ju franska bilar. Vad kan gå fel?

Luthman Photography sa:
Som inspiration kan jag väl också tillägga att jag blir lite till mig av tanken på en Lada Niva, men det går ju knappt att få tag i för vettiga pengar.
Den har sina egenheter...
DSC_1114.JPG

Blå bil i bakgrunden, Opel Combo kanske kan vara ett tips. Får plats en lådcykel (Nihola) i den. Med gasmotor finns dom billigt på kvd ibland. Jag tycker den är helt ok att köra, och min har fungerat felfritt hittills.

//Kalle

En 245a är väl inte ett dumt val, köp en 88a som skatten är betald på så slipper du det också i och med att den är skattebefriad nästa år. Kostar lite i inköp, lätt att skruva själv, lastar massor, rolig på vintern och bekvämare än en småbil. Ska du inte köra så mycket spelar ju förbrukningen ingen roll.

Edit: eller en fattigmans porsche (924)

Senast ändrad:
pbeijer sa:
Om du inte kan hitta en motsvarande bil för de pengar som du får så får du väl kräva mer utav försäkringsbolaget.

Mja, jag får ju vad de anser att bilen är värd. Visst skulle jag kunna ringa runt lite och få den värderad och höra av mig till Folksam och kräva mer ( om det är beskedet jag får av de som värderar den), men jag vet inte om det är lönt.

Till och med jag har gett upp 245 och 945 nu. Då borde alla andra ha gjort det för länge sedan.

Seså, köp en pickup nu. Du vet att du vill.

Luthman Photography sa:
pbeijer sa:

Mja, jag får ju vad de anser att bilen är värd. Visst skulle jag kunna ringa runt lite och få den värderad och höra av mig till Folksam och kräva mer ( om det är beskedet jag får av de som värderar den), men jag vet inte om det är lönt.

En jag känner fick mer pengar utan att få bilen värderad. Han bara påpekade att det inte fanns en likvärdig bil för dom pengarna att köpa och att de gärna fick hjälpa till att hitta en likvärdig och fick på så sätt ut mer. De gör väl allt för att betala ut så lite som möjligt.

Tillbaka
Topp