[OT] Liten, billig, problemfri bil för lustfyllt leverne

pbeijer sa:
Luthman Photography sa:
pbeijer sa:
Om du inte kan hitta en motsvarande bil för de pengar som du får så får du väl kräva mer utav försäkringsbolaget.

Mja, jag får ju vad de anser att bilen är värd. Visst skulle jag kunna ringa runt lite och få den värderad och höra av mig till Folksam och kräva mer ( om det är beskedet jag får av de som värderar den), men jag vet inte om det är lönt.

En jag känner fick mer pengar utan att få bilen värderad. Han bara påpekade att det inte fanns en likvärdig bil för dom pengarna att köpa och att de gärna fick hjälpa till att hitta en likvärdig och fick på så sätt ut mer. De gör väl allt för att betala ut så lite som möjligt.

Jo, det skadar ju kanske inte att höra av sig.

Köp en ny RAM!

RAM.jpg

Försäkringsbolagens första bud verkar alltid vara av skambudskaraktär. Att bara ringa och käbbla lite och inte acceptera budet kan nog löna sig.

Ännu en Yaris Verso känns ju i mångt och mycket som den bästa lösningen.
Citroen Berlingo generation 1 och 2 är en väldigt bra bil, men bra exemplar hittar man nog sällan för under 20 000. Knäckt bakaxel om bilen lastats för tungt är väl det enda riktiga typfelet, i övrigt en väldigt enkel bil att äga, och trevlig att köra är den också.

Jag var lite sugen på en Kangoo 4x4 i ett tidigare liv. Tyvärr verkade det vara en skitbil..

Orwar sa:
Citroen Berlingo generation 1 och 2 är en väldigt bra bil, men bra exemplar hittar man nog sällan för under 20 000. Knäckt bakaxel om bilen lastats för tungt är väl det enda riktiga typfelet, i övrigt en väldigt enkel bil att äga, och trevlig att köra är den också.
ja, har kört en del sådana. Senast en Berlingo med samma motor som i Jumpyn, en 2-liters HMI eller nåt hette den. Gick som ett skållat troll. Trevlig bil.

Luthman Photography sa:
jomper sa:
Jag var lite sugen på en Kangoo 4x4 i ett tidigare liv. Tyvärr verkade det vara en skitbil..

Det mesta som på något sätt intresserar mig verkar vara skitproukter. Oavsett kategori eller område, så jag är van vid känslan :)

Precis, det är rätt sällan man går igång på en "rationell" bil. Typ Avensis Vs Citroen SM.

/T

Ibland är ju förnuftiga grejer förvånansvärt roliga. Synd att det inte gäller bilar. Även om det verkar subjektivt..

Någon nämnde Opel Combo och den kvalar nog som en av de sämsta bilarna jag kört komfortmässigt. Visst den lastar och så men ljudnivån var på samma nivå som en 20-bil. Man kunde ju tycka att några decenniers produktutveckling kunde ha åstadkommit något.. Fick min nittiotalsvolvo jag hade då att kännas som en modern lyxbil på alla sätt faktiskt. Tror det var en årsmodell typ 2008-9.

Be dem köpa en likadan yaris som du hade om du inte hittar någon.
För många år sedan krockade jag med en gammal 9000 försäkringsbolaget sökte efter 9000 årsmodell 90 på blocket och ville betala lika mycket som den billigaste i hela landet.

Volvo 855/V70 år 95-00.
Bör gå att hitta en fin bil för billig peng om man kollar runt. På köpet får man den välljudande 5-cylindriga volvosången... och en viss törst på soppa. :) Helt ok på långutflykter också men där kanske hushållets andra bil är bättre?

DBS sa:
Volvo 855/V70 år 95-00.
Bör gå att hitta en fin bil för billig peng om man kollar runt. På köpet får man den välljudande 5-cylindriga volvosången... och en viss törst på soppa. :) Helt ok på långutflykter också men där kanske hushållets andra bil är bättre?
Den är väldigt känslig för körsätt. Jag körde min 854 i jobbet ett år och låg konsekvent på 0,85 i stadstrafik, ca 0,8 på motorväg och nedåt 0,7 på landsväg. Men tryckte man på stack det fort...

Om den du har bara blev lite bucklig?

Har du frågat vad försäkringsbolaget vill ha för den? Dvs, inlösen, köp tillbaka billigt och kör vidare :p

Jag hade en Audi A2 1,4 från 2001 som första bil. I efterhand kan jag konstatera att jag aldrig har haft en billigare bil. Jag var tvungen att byta ett hjullager, några säkringar, lampor och tändspole (men det får man nog räkna med om man köper en 15 år gammal bil).

Bilen kändes ganska modern och påkostad trots sin ålder och pris. Andra plus var bränsleförbrukning, försäkring och skatt. Motorn som satt i var samma som i t.ex. Polo och en av de mest förekommande ute i trafiken. Absolut inte ett mästerverk, men det finns gott om delar och mekaniker som kan fixa och trixa. Ett sista plus var att den hade en kaross i aluminium vilket gjorde att den inte rostade.

Rattnalle sa:
DBS sa:
Volvo 855/V70 år 95-00.
Den är väldigt känslig för körsätt. Jag körde min 854 i jobbet ett år och låg konsekvent på 0,85 i stadstrafik, ca 0,8 på motorväg och nedåt 0,7 på landsväg. Men tryckte man på stack det fort...
Ja, nåt liknande den förbrukningen känns igen från ett par versioner av 850/V70 jag kört... Varit värre törst på bilar med turbo och/eller automatlåda så det kan man ju försöka undvika.

Luthman Photography sa:
Som inspiration kan jag väl också tillägga att jag blir lite till mig av tanken på en Lada Niva, men det går ju knappt att få tag i för vettiga pengar.

Passade på att fråga en kompis som snart ska sälja sin Niva och han sa att det är svårt att få tag på ett "bra" exemplar för din budget. Vill du ha en bil av den karaktären (liten + offroadkapacitet) så rekommenderade han Suzuki Samurai eller Suzuki Jimmy. Billiga och med japansk tillförlitlighet.

Jag har tagit steget över till riktiga skitbilar nu så det blir nog inga mer 945:or.

Med ditt önskemål och den pengen hade jag letat upp en japanare som inte rosten fått grepp om. Märke spelar mindre roll.

Intressant, det efterfrågas strulfri, billig bil, och både Alfa och fransoser har rekommenderats. xD Min S80 -02 är den solklart bästa bil jag haft, alla kategorier.

Tyvärr är den inte en kombi, så den måste snart ersättas. :( Det är inte bara uppsidor med hundar...

VO2max sa:
Köp ingen diesel iaf! Ok ute i bushen men riskerar förbud i stadsmiljö inom 5-10år

Och det kommer bli dyrare att äga dieselbil, det är jag övertygad om. När vi skulle välja mellan att behålla diesel- eller bensinbilen för några år sen så blev det till att sälja dieselbilen pga just detta.

En bil för runt 15 000 kanske det är rätt liten sannolikhet att man har kvar i 5-10 år?
Jag gillar diesel och kör miljöbil. Hur många procent av bilar i städerna är diesel nu tro? Om bilarna i förorten slutar brinna så vore det ett väldigt stort lyft för miljön. Varken partikelfilter eller katalysator hjälper då :)
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_1_8_70648122.htm?ca=5&w=3 en sån där Toyota skulle jag nog kolla på. Toyota är bra bilar.
Dock är jag kräsen om tidigare och nuvarande ägare på bilar så jag skulle förmodligen leta ihjäl mig innan jag hittar något.

jomper sa:
Och det kommer bli dyrare att äga dieselbil, det är jag övertygad om. När vi skulle välja mellan att behålla diesel- eller bensinbilen för några år sen så blev det till att sälja dieselbilen pga just detta.

Exakt, känns som att dieseln seglar lite i motvind just nu. Med all rätt! Har länge misstänkt att även sk miljödieslar inte är så hälsosamma som tillverkarna påstått... Speciellt vinterhalvåret så spyr dom ut mer kväveoxider/partiklar än uppgivna uppgifter. Och att ligga på rulle bakom en gammal oljebrännare gör att åtminstone jag viker av ner i skogen/sidogator?

NickPick sa:
En bil för runt 15 000 kanske det är rätt liten sannolikhet att man har kvar i 5-10 år?
Jag gillar diesel och kör miljöbil. Hur många procent av bilar i städerna är diesel nu tro? Om bilarna i förorten slutar brinna så vore det ett väldigt stort lyft för miljön. Varken partikelfilter eller katalysator hjälper då :)
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_1_8_70648122.htm?ca=5&w=3 en sån där Toyota skulle jag nog kolla på. Toyota är bra bilar.
Dock är jag kräsen om tidigare och nuvarande ägare på bilar så jag skulle förmodligen leta ihjäl mig innan jag hittar något.

Mjo, toyotor har jag bra erfarenhet av. Men en Avensis är lite onödigt stort. Vi har en Corolla verso som "stor bil" i dagsläget och behöver inget som är större. Snarare en Yaris eller nåt.

Mmm lustfylld kombi...?
Såg denna i ett garage i Julhelgen.
Citroen ami-super (break)
Unik bil på många sätt.

super.JPG

Fast 15 tusen... (möjligen €...)

Å herregud vilken läcker bil. Och DS bredvid och CX ovanför. Där vill jag vara. Hade till 90 procent bestämt mig för att nästa bil måste bli en AMI, det där var nog droppen. Nu har jag bestämt mig.

Octagon sa:
Audi 100 1.8 eller Audi 80 1.8 med låga mil. Audi var bra bilar fram till sent 90-tal när dom började stoppa i massa elektronik. Billig att serva och allt du behöver veta för att laga den står att läsa på nordicaudi.com
Första gången i mitt liv jag sett den adressen.
I går på väg till jobbet ligger jag bakom en Audi och ser, för andra gången i mitt liv, den adressen igen, i form av en stor dekal över hela bakrutan.
Från aldrig till två dagar i rad. Skumt.

nissan micra seat ibiza huyndai atos vw golf fiat punto e rätt driftsäkra o ligger oftast bättre i pris än toyota även om jag i ditt läge lagt nån tusing till på en fräsch toyota plus hade ja bråkat lite med försäkringsbolaget dom ger alltid ett skambud vid inlösning vet av erfarenhet de lönar sig o gruffa med folksam framförallt så kolla blocket för motsvarande bil o begär vad dom ligger i pris

Fältprästen sa:
Octagon sa:
Audi 100 1.8 eller Audi 80 1.8 med låga mil. Audi var bra bilar fram till sent 90-tal när dom började stoppa i massa elektronik. Billig att serva och allt du behöver veta för att laga den står att läsa på nordicaudi.com
I går på väg till jobbet ligger jag bakom en Audi och ser, för andra gången i mitt liv, den adressen igen, i form av en stor dekal över hela bakrutan.

Det finns ett ord för detta. tyvärr glömt vilket nu, men för något år sedan så användes, på ett annat forum, ett annat ord för att nån gick bort, Hade "aldrig" hört det innan, sen såg man det överallt.

Tillbaks till topic då.

Jag har en 206gti som är trevlig, liten och driftsäker. har dessutom dragkrok.

Visst fått laga ett hjullager, bytt bromsskivor/belägg och lagat avgasröret, men detta är förslitningssdelar. En 00' som gått närmre 20k sträcket än 19k.
Dricker 0,7-0.8 på motorvägen och ner 0.6-0.7 på landsväg.

Det enda problemet är att jag inte kan få fast mina extraljus (3x Hella 3000 rallye xenonkonverterade)

daikai1 sa:
Fältprästen sa:
Octagon sa:

Det finns ett ord för detta. tyvärr glömt vilket nu, men för något år sedan så användes, på ett annat forum, ett annat ord för att nån gick bort, Hade "aldrig" hört det innan, sen såg man det överallt.

Tillbaks till topic då.

Jag har en 206gti som är trevlig, liten och driftsäker. har dessutom dragkrok.

Visst fått laga ett hjullager, bytt bromsskivor/belägg och lagat avgasröret, men detta är förslitningssdelar. En 00' som gått närmre 20k sträcket än 19k.
Dricker 0,7-0.8 på motorvägen och ner 0.6-0.7 på landsväg.

Det enda problemet är att jag inte kan få fast mina extraljus (3x Hella 3000 rallye xenonkonverterade)

Köp en ljusbox i glasfiber o sätt dem på huven.

http://mocomp.se/mocomp-ljusbox/416-till-peugot-206.html?search_query=206&results=38

Tillbaka
Topp