[OT]Liten bränslesnål bil?

• Trådstartare Trådstartare Bossek
  • Start datum Start datum
B

Bossek

Guest
Tjena
Vid eventuellt jobb i sommar kommer jag behöva köpa min första bil. Sitter och slösurfar lite nu, borde igentligen plugga.. men men. Någon som har tips på en lite bränslesnål bil max 40'. Juste håll på att glömma det, den ska vara ståndsmässig också :-)

Ha en fortsatt trevlig kväll!

//Bossek

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Får plats med en cykel i min om man tar bort framhjulet och fäller baksätet.
Vill inte vara spydig, men det är rätt få bilar som INTE passar på den beskrivningen va?!

Fredrik Larsson skrev:
> Toyota Aygo hyr du för 1800kr/mån, allt
> inkluderat utom bränsle. Kanke är intressant?

http://www.aygo.se/

"...du binder dig bara för 24 månader!", vilket då plötsligt blir 43200kr som försvinner - om man jämför med en bil som köps begagnad för 40000kr och säljs efter två år för kanske 20-25000.

Däremot är det helt klart enkelt och smidigt att leasa en Aygo, men billigt...njaäee.

/Leo

Jag skulle vilja skrika Citroen C4 HDi med 6 växlade automatlådan. Drar 0.3-0.4 liter diesel och är klassad som miljöbil. Riktigt kul att köra miljöprettostämpeln till trots.

Men den kostar tyvärr ungefär 5 gånger så mycket som du hade tänkt dig...

Morsan köpte en Skoda Felicia 00 eller 01 (sista året i alla fall) med ett par tusen mil på mätaren för 38k i somras. Förvånansvärt trevlig och rymlig. Fast de ska visst vara farliga på att rosta.

/Johan

Jag hade en Opel Corsa från -00 tills i höstas. Var faktiskt riktigt nöjd med den. Pålitlig billig och helt ok att åka och köra. Den tog både mig och andra till många cykeltävlingar utan att klaga. Landsvägskörning utan cyklar på taket gick på 0.53 liter milen.
Snyft, nu blir jag lite sentimental.

Opel är lite dyra att underhålla tyvärr med galna priser på kamremsbyten och korta bytesintervaller.
Skoda hade nåt år (minns inte vilket) stora problem med lacken på kofångarna men blev betydligt bättre för några år sen. Grannens kofångare flagade värre än en blek Skandinav efter en vecka på Teneriffa.
Jag skulle ta en titt på något billigare men ordentligare. Att köpa en Saab eller Volvo för 20 papp istället ger en bättre och säkrare bil och 20.000kr att tanka för. Om det skiljer ca 2dl/mil (bensin) i förbrukning mellan en livsfarlig småbil och en säker ordentlig bil så är valet inte speciellt svårt.
Tänk på att mellanskillnaden i bensinförbrukning motsvarar 10.000 mil om bilen är 20.000kr billigare.

Jag var i ungefär i din situation nyss men kommer efter övervägande fram till att det vettigaste för mig var att köpa en ny Toyota Aygo för 90 000 på avbetalning. Värdeminskningen på den de första tre åren kommer antagligen att bli rimlig, bensinförbrukningen är ytterst måttlig och den är miljöklassad med gratis parkering osv i vissa kommuner.

Men det som vägde tyngst för mig var att den har tre års garanti. Att slippa behöva slanta upp en massa tusenlappar för reparationer helt plötsligt samt att veta att om den mot förmodan skulle paja så får jag gratis bärgning var värt väldigt mycket för mig. Visst - du kan antagligen köra LITE billigare med en beggad bil men skillnaden blir inte så jäkla stor om du räknar med lite repkostnader.

Eller så gör man som jag, köper en tillräckigt billig bil som man skrotar om nåt dyrt går sönder ;-)
(Men jag har egentligen inget behov av bil och då blir ju bilbudgeten därefter...)

Toyota Aygo verkar soft, synd bara att de inte finns med ett par år på nacken. Opel corsa verkar inte heller fel, jäkla djungel. Sen är frågan hur liten/gammal bil man vågar köra. Helst skulle jag nog vilja ha en peugot 206 eller en alfa romeo 147 men de blir lite onödigt dyrt.

Ha en bra dag!

Bilen som kallas Toyota Aygo heter även Citroën C1 och Peugeot 107, så man kan välja själv i vilken affär man köper den.
Den utvecklades i ett samarbete mellan företagen.

Bossek: Alfa Romeo 147 kan du väl inte vilja köra om du vill ha en bränslesnål bil eller? Den är ju rolig men inte så bränslesnål precis.

Ska du köra långa sträckor eller bara kort i stan och sådant? Om det bara är korta sträckor kanske en Renault Clio elbil isåfall.

Blir inte bilen vädligt svårkörd när du tar bort framhjulet?

Nibbe skrev:
> Honda Civic 1.4 eller 1.5 96-98. Får plats med en
> cyklel i min om man tar bort framhjulet och
> fäller baksätet.

VW Lupo 3L. 0.3 liter per mil - trots det räknas den inte som miljöbil i stockholm (men vägverket räknar den som en sådan..).

Stockholm-Göteborg t.o.r på en tank!

Fässberg skrev:
> Blir inte bilen vädligt svårkörd när du tar
> bort framhjulet?
>
>

Absolut, man får inte vara nybörjare om man ska göra detta.

Vi har fått några Ford fusion diesel på jobbet, de ser ut som mopedbilar och ingen höjdare att köra. Men de drar bara 0,45 L milen trots att det är väktare som kör dem ganska hårt.
Bränsle förbrukningen är det enda som är bra med denna bil...

Mvh

AJ

Som sagt innan, köp en sjysst Saab 900 eller dyl för 10´. 30´ bensin kommer du ganska långt på (2-3 år?). Värdeminskningen äter ändå nästan upp bensinvinsten på en snålare bil..

0,45L diesel/mil är väl inte så himla märkvärdigt? Tycker det låter mycket med tanke på att den skall vara snål.
Det är förvånandsvärt hög förbrukning på alla småbilar tycker jag. En Smart CDi t.ex drar 0,38L diesel/mil vilket är oerhört mycket m.t.p att den enbart kan frakta två pers och endast väger 730kg. Den bilen borde dra betydligt mindre jämfört med vad de större bilarna förbrukar. Det beror förmodligen mest på att motorerna i småbilarna i regel är för små och behöver jobba onödigt hårt och därför blir inte förbränningen optimal.
[edit]: Och om inte förbränningen är optimal skitar den ner MYCKET mer och en bil som drar 0.35 kan rent av skita ner mer än en bil som drar det dubbla

Senast redigerad av en moderator:
Dessutom är ju många småbilar löjligt tunga. Det beror förstås på säkerheten som är bättre än förr men ändå.

Att en Smart ska väga 730 kilo är ju helt bisarrt, det är som en gammal Golf.

Här är bilar som är tillräckligt snåla för att räknas som miljöbilar.

Citroën C1 X
Citroën C3 Hdi 110 hk FAP
Citroën C4 Kombi-Coupé HDi 110 hk FAP SX Pack med EGS (6-vxl)
KIA Picanto ECO
Peugeot 107 1.0 man
Smart Fortwo Cabrio
Smart Fortwo Coupé
Smart Fortwo Coupe Pure CDI
Smart Roadster
Toyota AYGO
Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Polo Comfortline Master

Fast ingen ny bil klarar sig under 40000kr-gränsen i inköpspris förstås.

Senast redigerad av en moderator:
Att kalla en ford för ståndsmässig var väl att ta i? Varför behöver man byta motor efter mindre än 10000 mil för övrigt? hmm, förresten, kamremsbyte 2004 och ny motor 2006?!Iofs kul att veta att den gamla motorn fick en ny kamrem innan den dog =)

Undrar förresten vad det är för fel på Audin, är det inga så verkar det ju vara ett kap!

zam skrev:
> Undrar förresten vad det är för fel på Audin,
> är det inga så verkar det ju vara ett kap!

Kanske inte många som är sugna på att åka omkring i en halvblek fast n the furious wannabe bil från 92. Man måste nog vara 12 år gammal för att gilla den.

> Kanske inte många som är sugna på att åka
> omkring i en halvblek fast n the furious wannabe
> bil från 92. Man måste nog vara 12 år gammal
> för att gilla den.

Jag hoppas det var A3:an som åsyftades. Ful färg på den, annars är den säkert ok.

I en Toyota Yaris verso får man smidigt in två cyklar om man fäller ned baksätet i golvet. Den drar nog mellan 0,6 och 0,8 (landsväg / stad). Ful, men jäkligt praktisk, billig och prisvärd!

Ja, det är synd att Verson är så ruggigt ful.

Fast man får in två cyklar i vilken bil som helst om man fäller ner baksätet. Polon har åkt till Åre så några gånger, det funkar fint. Det funkade fint med tre cyklar på taket och två på dragkroken också men det tillsammans med fem pers i bilen gjorde att den blev en aning trött.

Drar en Yaris så mycket?!?! Jisses! Det är ju galet mycket!!! Min gamla Volvo 440 GLT -89 drog 0.82 blandad körning och under 0.7 på landsväg.

Rippa skrev:
> zam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undrar förresten vad det är för fel på
> Audin,
> > är det inga så verkar det ju vara ett kap!
>
> Kanske inte många som är sugna på att åka
> omkring i en halvblek fast n the furious wannabe
> bil från 92. Man måste nog vara 12 år gammal
> för att gilla den.

Audi, Fast and the Furious och 92? Hur fick du ihop detta?

Jag har kikat lite på Verson, att den drar lite mkt beror nog på att motorn är lite snålt specad, dock tycker jag inte den är så ful.. mer ful-kul, lite kalle anka bil över den...
Fördelen med den är väl att när man fäller stolarna så får man in två hojjar utan att plocka bort hjul å dylikt..

Fast fick överta brorsans chrysler GRAND voyager från 94 för en nätt summa så blir inget bilbyte nu..

plumse skrev:
> Drar en Yaris så mycket?!?! Jisses! Det är ju
> galet mycket!!! Min gamla Volvo 440 GLT -89 drog
> 0.82 blandad körning och under 0.7 på landsväg.

Det är alltså inte vanliga Yaris som JTH pratar om utan Yaris Verso som är annan bilmodell som är större. Toyota tyckte tydligen att båda skulle heta Yaris i Europa. I Japan har de två helt olika modelnamn.

Tillbaka
Topp