BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
>
> > Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> > bättre"?
>
> Sunkig mat: snabb/skräpmat med mer kalorier än
> man förbränner utan att för den skull
> innehålla några för kroppen viktiga ämnen. Så
> du kan kanske gissa att äta bättre innebär att
> äta sånt som innehåller sånt som kroppen
> behöver? Appropå att göra sig dum...
Är det jag som gör mig dum för att jag frågar vad ni menar med ”nyttig”? Vilket jag fortfarande inte fått svar på skall tilläggas. Ditt exempel, ”snabbmat med mer kalorier än man förbränner utan att innehålla för kroppen viktiga ämnen”, börjar närma sig något som kan vara en komponent i hur man ska angripa en överviktigs kost. Energität mat ska undvikas om man har lätt för att bli hungrig, helt klart. Och ska man äta betydligt mindre än sin dagliga energiförbrukning bör man tänka till lite så att man får i sig tillräckligt med mikronutrienter.
Men hur tråkigt det än kan verka så är det viktigaste av allt att den som vill gå ner i vikt lär sig räkna kcal, för det är där viktnedgången sitter. Och det finns stora hälsoförbättringar att vinna även om man under sin diet åt endast tre små cheese om dagen. Det gäller iofs samtliga, att utbildningsgraden är lite för låg givet vår livsstil med mat precis överallt. Det går inte längre att sticka huvudet i sanden och vägra lära sig enkla grunder om hur man komponerar sin matupplägg för att undvika viktuppgång eller brist på näringsämnen.
Så. Man kan inte prata om ”nyttig” mat som ni gör på ett generellt sätt, det är därför jag hela tiden ber om ett exempel. Det måste brytas ner, för allt så beroende av kontext. Det är inget som helst fel på en burgare från McD som annars utmålas som det ondaste av onda. Det finns i praktiken nämligen inte en enda måltid eller livsmedel som är dåligt, det finns bara dåligakostupplägg. Och ett sådant ska läggas upp med hänsyn till individens hela livssituation. Något man inte gör i Aftonbladet eller genom att lyssna på de tips Anna Skipper ger, som den härdiskussionen inleddes med.
Tillåter man sig inte att lära sig mer om kost än att snabbmat är onyttig och gröt är nyttigt blir det svårare för den som vill gå ner i vikt att implementera sin nya livsstil för den kommer dels undvika vissa livsmedel som den tror är onyttiga och således minska sin livskvalitet en aning, samt tro att vissa nyttiga™ saker går att äta i oändlighet. Det förstnämnda ska inte underskattas eftersom en viktnedgång är inget värd om den inte bibehålls, och då krävs ett så fullgott liv som möjligt givet de kaloriska restriktionerna. Som jag skrev i första stycket så är viktnedgången det primära vad gäller hälsa, sedan ska man förstås se till att äta allsidigt. Men bristsjukdomar och symptom tar betydligt längre tid att visa sig och är inte alls ett lika stort hot mot folkhälsan.