[ OT ] Liten fundering om nudlar...

Globalistic

Aktiv medlem
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Jag har precis hällt i vatten i min "Mama Pork flavoured noodles Cup". Smakat på det å konstaterat att det smakar noll.

Sedan kom jag på att jag glömt att ha i de tre medföljande små påsarna. Har genast i grejerna, rör om - smakar av å genast smakar allt tip tip!

Det jag undrar är: Vad är det i påsarna?

Påse:
1, Pulverliknande kryddmix med kristaller i typ
2, Chili - den har jag kommit på :)
3, Någon oljig smet som e brun / vit

Det hjälper inte precis att läsa på baksidan...

/B
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
1. Smakförstärkare
3. Delvis härdat fett?

Edit: stavfel
 
Senast redigerad av en moderator:
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Japp, det är fett och smakförstärkare (E621, natriumglutamat), och en liten dutt kryddor/smakämnen.

Själv köper jag äggnudlar från Eldorado (utan smakpåsar) och har peppar, salt och tabasco i vattnet. Några droppar rapsolja ibland. Blir ganska gott, men nudlar äter man väl sällan för smakens skull...
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
När jga gör mina nudlar.. sånna här torra portionsförpackade med kryddpåse..
Så kokar jag dom i rätt lite vatten, häller av nästan allt vatten, i med kryddpåsen, i med aromat/salt, soja och paprikapulver.. Så smakar det jättegott sen!

Men man får ju komma ihåg att nudlar i princip är chips.. kolla närings-tabellen på förpackningen :)
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
pepparochsalt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar inte Anna Skipper. Måste jag äta
> smakförstärkare då?

Nä.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
pepparochsalt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar inte Anna Skipper. Måste jag äta
> smakförstärkare då?

Om du inte gillar hur hon smakar tror jag inte att du bör förstärka smaken.

/s-o
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Anna Skipper gillar inte smakförstärkare.
> Behöver jag säga mer?


Observera att Anna Skipper är utesluten ur dietistförbundet!
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Jockster skrev:

> Observera att Anna Skipper är utesluten ur
> dietistförbundet!

Det behöver ju inte betyda att smakförstärkare är bra.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
pepparochsalt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar inte Anna Skipper. Måste jag äta
> smakförstärkare då?

Jag gillar inte heller Anna Skipper, därför tänker jag äta mer smakförstärkare!
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
cactuz skrev:

> Jag gillar inte heller Anna Skipper, därför
> tänker jag äta mer smakförstärkare!

Anna Skipper gillar inte stora analdildos heller.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
anilson skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp äggnudlar och koka dem tillsammans med
> buljong, f-n så mycket godare, nyttigare och
> kostar mindre...


Det är bara det att buljongtärningar oftast också innehåller smakförstärkare...

Jag gillar inte heller Anna Skipper. Goda intentioner, men tokiga råd ibland.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
anilson skrev:
-------------------------------------------------------
> och kostar mindre...

Tur det för de där rackarns nudlarna håller på att ruinera mig
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
geologen skrev:
>
> Det är bara det att buljongtärningar oftast
> också innehåller smakförstärkare...

De innehåller härdade fetter också.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> >
> > Det är bara det att buljongtärningar oftast
> > också innehåller smakförstärkare...
>
> De innehåller härdade fetter också.

Absolut, men jag tycker inte de minimala mängderna är nåt att bry sig om. Fast det klart, lever man på nudlar nästan uteslutande så... Fast då är nog inte de härdade fetterna det största problemet med kosten...!
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Varför skulle buljongtärningar vara "nyttigare" (vilket otroligt missbrukat ord egentligen) än den smakessens som följer med nudlarna?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara det att buljongtärningar oftast
> också innehåller smakförstärkare...

Det finns utan. Jag tror inte de ekologiska innehåller sånt. Generellt ser jag närvaron av "smakförstärkare" som ett tecken på att något är fel med produkten och tillverkningsprocessen.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
En smart kvinna som dels är en av de få dietister som jag tycker har rätt no compromise attityd mot de överviktiga människor hon hjälper i sitt program, dels lyckas tjäna otroligt mycket pengar på att folk är dumskallar, för att uttrycka det milt.

Hon har många knäppa idéer om kost och näring som bygger på mer magi och tarotkort än vetenskap, men framför det på ett trovärdigt sätt, så många lyssnar. Ett problem med hennes program där hon "hjälper" folk är att det är en kort intensiv dokusåpe regisserad historia så att när hon och teamet väl försvinner brukar folk bli smällfeta igen. Vilket kanske underkänner hennes lite för hårda approach eftersom folk inte lär sig ta hans om sig själva, de lär sig att Anna tar om dem.

Men för att sammanfatta. Detaljer om kost som du hör från Anna har större sannolikhet att vara fel än rätt, men det finns många som säger fel. De riktiga tokskallarna är de som tror på henne utan att kräva några som helst bevis. Hon vill ju bara tjäna pengar, och gör det bra.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Shes a alien!!!!

15578__04aliens_l.jpg
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:

> Hon har många knäppa idéer om kost och näring
> som bygger på mer magi och tarotkort än
> vetenskap, men framför det på ett trovärdigt
> sätt, så många lyssnar.

Att hon säger att överviktiga ska sluta med sunkig mat och äta bättre samt börja motionera låter ju magiskt. Skulle det verkligen funka mot övervikt och ohälsa!?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Att hon säger att överviktiga ska sluta med
> sunkig mat och äta bättre samt börja motionera
> låter ju magiskt. Skulle det verkligen funka mot
> övervikt och ohälsa!?

Knappast, det enda som hälper mot övervikt och ohälsa är HAPPY-RIDES!
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
>
> > Hon har många knäppa idéer om kost och
> näring
> > som bygger på mer magi och tarotkort än
> > vetenskap, men framför det på ett trovärdigt
> > sätt, så många lyssnar.
>
> Att hon säger att överviktiga ska sluta med
> sunkig mat och äta bättre samt börja motionera
> låter ju magiskt. Skulle det verkligen funka mot
> övervikt och ohälsa!?


Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta bättre"?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skaparn skrev:
> >
> > > Hon har många knäppa idéer om kost och
> > näring
> > > som bygger på mer magi och tarotkort än
> > > vetenskap, men framför det på ett
> trovärdigt
> > > sätt, så många lyssnar.
> >
> > Att hon säger att överviktiga ska sluta med
> > sunkig mat och äta bättre samt börja
> motionera
> > låter ju magiskt. Skulle det verkligen funka
> mot
> > övervikt och ohälsa!?
>
>
> Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> bättre"?

Jag skulle gissa att det är den typen av mat som du undviker att äta. Som svar på din andra fråga: Den typen av mat som du antagligen redan äter.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
> >
> >
> > Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> > bättre"?
>
> Jag skulle gissa att det är den typen av mat som
> du undviker att äta. Som svar på din andra
> fråga: Den typen av mat som du antagligen redan
> äter.


SLV's nya allmänna kostrekommendationer? I synnerhet till överviktiga.

Men nu kanske du skämtade. Det jag vill åt, oavsett, är att få de som talar om nyttig och onyttig mat att berätta vad detta kan vara och argumentera varför den är antingen eller.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skaparn skrev:
> > >
> > >
> > > Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> > > bättre"?
> >
> > Jag skulle gissa att det är den typen av mat
> som
> > du undviker att äta. Som svar på din andra
> > fråga: Den typen av mat som du antagligen
> redan
> > äter.
>
>
> SLV's nya allmänna kostrekommendationer? I
> synnerhet till överviktiga.
>
> Men nu kanske du skämtade. Det jag vill åt,
> oavsett, är att få de som talar om nyttig och
> onyttig mat att berätta vad detta kan vara och
> argumentera varför den är antingen eller.

Vadå, du har ingen aaaning om vad som är onyttigt att peta i sig? Det låter illa, må jag säga.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vadå, du har ingen aaaning om vad som är
> onyttigt att peta i sig? Det låter illa, må jag
> säga.

Vad håller du på med?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Vadå, du har ingen aaaning om vad som är
> > onyttigt att peta i sig? Det låter illa, må
> jag
> > säga.
>
> Vad håller du på med?

Svarar på ditt inlägg. Vad trodde du?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > smiley skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > >
> > > Vadå, du har ingen aaaning om vad som är
> > > onyttigt att peta i sig? Det låter illa, må
> > jag
> > > säga.
> >
> > Vad håller du på med?
>
> Svarar på ditt inlägg. Vad trodde du?

Jag trodde att du bara gjorde dig dum, men så var alltså inte fallet.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Påse:
1, Pulverliknande kryddmix med kristaller i typ

Som det står ovan är det väl Glutamat = smakförstärkare. Det är också enligt vissa skolor en smak för sig. Dess främsta användningsområde är att ersätta andra dyrare äkta smaker, för att öka vinterna för livsmedelindustrin. Överdosering kan ge klåda och allergiska utslag.
Istället för glutamat kan tar man ett blad libbsticka vid matlagning i hemmet.

2, Chili - den har jag kommit på :)

Visst finns påsarnna med olika smaker (det är längesen jag hade tonåringar hemma = snabbnudlar hemma).
Den andra påsen ger alltså den smaken som står på paketet.

3, Någon oljig smet som e brun / vit .
Det är nog något slags fett som de andra två påsarna ska lösa sig i och som bär smakerna, vilket vattenet inte gör lika bra. Det höjer också näringsinnehållet. Fett + kolhyrater = mat, precis som pannkaka som är fett och mjöl. Jag skulle tro att för kroppsarbete är fettinnehållet i en nudelpåse för lågt.
Snabbnudlar uppfanns av Nintendo och användes på deras fabriker i Japan för att arbetarna inte skulle ta långa matraster med Suchi, tonfisk eller annan mat som snodde för lång tid från jobbarnas arbetstid enligt fabrikens ledning. Nudlarna fanns i automater.

Pastan i nudlarma är hårt processad för att den snabbt skla kunna mjukgöras. Vilket ger ett högt GI vilket enlig många skolor ger en för snabb insulinökning i blodet, vilket enligt ytterligare andra (inlkl mig själv) ska undvikas. Enligt teorin leder detta på kort sigt till fetmna och på lång sikt til diabetes och högt blodtryck, vilket leder tilll..... osv. Jag lever efter detta och är frisk och mår bra, men framför allt äter jag väldigt gott.
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:

> Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> bättre"?

Sunkig mat: snabb/skräpmat med mer kalorier än man förbränner utan att för den skull innehålla några för kroppen viktiga ämnen. Så du kan kanske gissa att äta bättre innebär att äta sånt som innehåller sånt som kroppen behöver? Appropå att göra sig dum...
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Bang skrev:
>
> Det jag undrar är: Vad är det i påsarna?
>
> Påse:
> 1, Pulverliknande kryddmix med kristaller i typ
> 2, Chili - den har jag kommit på :)
> 3, Någon oljig smet som e brun / vit
>

1: talk, eller barnpuder. Bra på händerna när man skjuter biljard.
2. Bra på riktig mat
3. Nenjas gamla gaffelolja
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
>
> > Vad är "sunkig mat" och vad innebär "äta
> > bättre"?
>
> Sunkig mat: snabb/skräpmat med mer kalorier än
> man förbränner utan att för den skull
> innehålla några för kroppen viktiga ämnen. Så
> du kan kanske gissa att äta bättre innebär att
> äta sånt som innehåller sånt som kroppen
> behöver? Appropå att göra sig dum...


Är det jag som gör mig dum för att jag frågar vad ni menar med ”nyttig”? Vilket jag fortfarande inte fått svar på skall tilläggas. Ditt exempel, ”snabbmat med mer kalorier än man förbränner utan att innehålla för kroppen viktiga ämnen”, börjar närma sig något som kan vara en komponent i hur man ska angripa en överviktigs kost. Energität mat ska undvikas om man har lätt för att bli hungrig, helt klart. Och ska man äta betydligt mindre än sin dagliga energiförbrukning bör man tänka till lite så att man får i sig tillräckligt med mikronutrienter.
Men hur tråkigt det än kan verka så är det viktigaste av allt att den som vill gå ner i vikt lär sig räkna kcal, för det är där viktnedgången sitter. Och det finns stora hälsoförbättringar att vinna även om man under sin diet åt endast tre små cheese om dagen. Det gäller iofs samtliga, att utbildningsgraden är lite för låg givet vår livsstil med mat precis överallt. Det går inte längre att sticka huvudet i sanden och vägra lära sig enkla grunder om hur man komponerar sin matupplägg för att undvika viktuppgång eller brist på näringsämnen.

Så. Man kan inte prata om ”nyttig” mat som ni gör på ett generellt sätt, det är därför jag hela tiden ber om ett exempel. Det måste brytas ner, för allt så beroende av kontext. Det är inget som helst fel på en burgare från McD som annars utmålas som det ondaste av onda. Det finns i praktiken nämligen inte en enda måltid eller livsmedel som är dåligt, det finns bara dåligakostupplägg. Och ett sådant ska läggas upp med hänsyn till individens hela livssituation. Något man inte gör i Aftonbladet eller genom att lyssna på de tips Anna Skipper ger, som den härdiskussionen inleddes med.

Tillåter man sig inte att lära sig mer om kost än att snabbmat är onyttig och gröt är nyttigt blir det svårare för den som vill gå ner i vikt att implementera sin nya livsstil för den kommer dels undvika vissa livsmedel som den tror är onyttiga och således minska sin livskvalitet en aning, samt tro att vissa nyttiga™ saker går att äta i oändlighet. Det förstnämnda ska inte underskattas eftersom en viktnedgång är inget värd om den inte bibehålls, och då krävs ett så fullgott liv som möjligt givet de kaloriska restriktionerna. Som jag skrev i första stycket så är viktnedgången det primära vad gäller hälsa, sedan ska man förstås se till att äta allsidigt. Men bristsjukdomar och symptom tar betydligt längre tid att visa sig och är inte alls ett lika stort hot mot folkhälsan.
 
Senast redigerad av en moderator:
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
geologen skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är bara det att buljongtärningar oftast
> också innehåller smakförstärkare...
>
> Jag gillar inte heller Anna Skipper. Goda
> intentioner, men tokiga råd ibland.

Va? man kokar väl egen buljong?? lite långkok har man väl inte dött av :-) Sen fryser man in i islåder så har man till nudlarna
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
skaparn skrev:

> en väldig massa...Men bla: Är det jag som gör mig dum för att jag frågar vad ni menar med ”nyttig”?

Ja, lite, faktiskt. Speciellt om du fortfarande hävdar att Anna Skipper har knäppa idéer när hon ordinerar "riktig" mat (här kan du stoppa vilken välbalanserad måltid med fibrer, lagom energiinnehåll, proteiner, vitaminer etc som helst) mindre takeawaymat och mer motion till de överviktiga i hennes program?
 
[ OT ] Liten fundering om nudlar...
Anna Skipper har knäppa idéer inte minst för det sätt vilket hon lägger upp planen för sina "patienter". Jag har tidigare jobbat med en person som deltog i hennees TV-program och tro mig, det var knäppa idéer med allt från "reningskurer" till konstiga teer som skulle göra allt möjligt med kroppen.

Och du missar min poäng. Man snyter inte ur sig en välkomponerad måltid utan kunskaper. Det som idag lärs ut via löpsedlarna handlar om helt irrelevanta saker som GI eller blodgrupp(!), och hur menar du att den breda massan ska kunna komponera sina "nyttiga" måltider, som du envisas med att inte specificera, när den vägrar ta några minuter av dagen i anspråk för att lära sig om kost & näring?

Hur många anser inte att bröd (i synnerhet knäckebröd - THE GI!! du vet), pulvermos, potatis, potatismos, snabbmakaroner (eller egentligen alla pasta som inte är al dente), frukt (ja, fruktosrädslan har varit en stor grej ett tag), mättade fetter (nej, de är inte onyttiga alls) eller vad som helst som någon knäppskalle i TV tjänar pengar på att hetsa mot?
 
Tillbaka
Topp