[ OT ] Liten fundering om nudlar...

skaparn skrev:

> Och du missar min poäng. Man snyter inte ur sig
> en välkomponerad måltid utan kunskaper. Det som
> idag lärs ut via löpsedlarna handlar om helt
> irrelevanta saker som GI eller blodgrupp(!), och
> hur menar du att den breda massan ska kunna
> komponera sina "nyttiga" måltider, som du envisas
> med att inte specificera, när den vägrar ta
> några minuter av dagen i anspråk för att lära
> sig om kost & näring?

Huruvida reningskurerna deltagarna får genomgå har någon effekt (troligtvis mest psykologisk) eller inte, så är de tillsammans med en omläggning av kosten och motionen ala Skipper betydligt bättre än alternativet (som gjorde deltagarna överviktiga). Vilket är min poäng: "riktig" mat, oavsett om man har grundläggande eller expertkunskaper i ämnet eller inte, plus motion är bättre än "dålig" mat (takeaway) och ingen motion. Fredrik Paulun har vettiga åsikter i ämnet GI anser jag. Har förresten Anna Skipper propsat för blodgruppsmat?

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparn skrev:
>
>
> Huruvida reningskurerna deltagarna får genomgå
> har någon effekt (troligtvis mest psykologisk)
> eller inte, så är de tillsammans med en
> omläggning av kosten och motionen ala Skipper
> betydligt bättre än alternativet (som gjorde
> deltagarna överviktiga). Vilket är min poäng:
> "riktig" mat, oavsett om man har grundläggande
> eller expertkunskaper i ämnet eller inte, plus
> motion är bättre än "dålig" mat (takeaway) och
> ingen motion. Fredrik Paulun har vettiga åsikter
> i ämnet GI anser jag. Har förresten Anna Skipper
> propsat för blodgruppsmat?

Anna har aldrig yttrat sig om blodgrupp, men jag ville dra så många exempel på vad som i kvällspressen nämnts som nyttigt/onyttigt den senaste tiden. Och blodgruppsdiet är tyvärr inte helt ovanligt.
Och nu börjar jag upprepa mig men det känns som att jag inte lyckas få fram vad jag menar. Vad är "takeaway" och varför är sådan mat onyttig?

Sedan har Paulun inte alls vettiga åsikter i ämnet GI. De enda som jag tycker bör fundera på GI i sin kost är diabetiker. Dels för att stora epidemologiska undersökningar visat att kostens GI inte har någon påverkan på vikten hos deltagarna, samt att GI som sådant är ett väldigt teoretisk värde då en av samtliga makronutrienter sammansatt måltid får ett helt annat GI än de 50 gram kolhydrater isolerat som använts vid fastställandet av GI-värdet. Det ska dessutom sägas att den fettbildande effekten som sägs komma av insulinutsöndringen följer på allt intag av mat och är energirelaterad. 500 kcal från vassleprotein har till exempel samma II (insulin-index, ett mått på hur insulin utsöndras som svar på intag) som 500 kcal drovsocker (glukos, med skyhögt GI).

Senast redigerad av en moderator:
Och fog för detta finnes bland annat här:

Diabetes Care 28:2832-2838, 2005, Dietary Glycemic Index and Glycemic Load, Carbohydrate and Fiber Intake, and Measures of Insulin Sensitivity, Secretion, and Adiposity in the Insulin Resistance Atherosclerosis Study

"We studied the association of digestible carbohydrates, fiber intake, glycemic index, and glycemic load with insulin sensitivity (SI), fasting insulin, acute insulin response (AIR), disposition index, BMI, and waist circumference.

Data on 979 adults with normal (67%) and impaired (33%) glucose tolerance... were analyzed.

No association was observed between glycemic index and SI, fasting insulin, AIR, disposition index, BMI, or waist circumference after adjustment for demographic characteristics or family history of diabetes, energy expenditure, and smoking.

Associations observed for digestible carbohydrates and glycemic load, respectively, with SI, insulin secretion, and adiposity (adjusted for demographics and main confounders) were entirely explained by energy intake.

Carbohydrates as reflected in glycemic index and glycemic load may not be related to measures of insulin sensitivity, insulin secretion, and adiposity."

J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91. Reduced glycemic index and glycemic load diets do not increase the effects of energy restriction on weight loss and insulin sensitivity in obese men and women.

"Reducing the dietary glycemic load and the glycemic index was proposed as a novel approach to weight reduction. A parallel-design, randomized 12-wk controlled feeding trial with a 24-wk follow-up phase was conducted to test the hypothesis that a hypocaloric diet designed to reduce the glycemic load and the glycemic index would result in greater sustained weight loss than other hypocaloric diets.

At 12 wk, weight changes from baseline were significant in all groups but not different among groups (-9.3 +/- 1.3 kg for the HGI diet, -9.9 +/- 1.4 kg for the LGI diet, and -8.4 +/- 1.5 kg for the HF diet). All groups improved in insulin sensitivity at the end of the feeding phase of the study. During the free-living phase, all groups maintained their initial weight loss and their improved insulin sensitivity.

Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition.

In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects."

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.

High glycemic index (GI)/load (GL) diets reportedly enhance appetite and promote positive energy balance. Support for this hypothesis stems largely from acute feeding trials and longer-term studies lacking control over the macronutrient composition and palatability of test foods. This study evaluated the effects of consuming high- and low-GI/GL meals, matched on macronutrient composition and palatability, plasma glucose and insulin, appetite, and food intake.

Thirty-nine healthy adults consumed only low- or only high-GI foods ad libitum in the laboratory for 8 days in either high (three foods per meal)- or low (one food per meal)-variety conditions. Glucose and insulin concentrations as well as appetitive sensations were determined before and for 2 h following breakfast and lunch on days 1 and 8. Energy intake was monitored daily.

There were no significant differences in plasma glucose or insulin responses, appetitive ratings, or food intake between treatments.

These data indicate that the differential glycemic response of foods tested in isolation under fixed time are not preserved under conditions of chronic ad libitum consumption of mixed meals."

skaparn skrev:

> Anna har aldrig yttrat sig om blodgrupp, men jag
> ville dra så många exempel på vad som i
> kvällspressen nämnts som nyttigt/onyttigt den
> senaste tiden. Och blodgruppsdiet är tyvärr inte
> helt ovanligt.
> Och nu börjar jag upprepa mig men det känns som
> att jag inte lyckas få fram vad jag menar. Vad
> är "takeaway" och varför är sådan mat
> onyttig?

Färdigmat? Maxmål, mikrolådor etc? För mycket energi, smakförstärkare och härdade fetter och för lite vitaminer etc.

> Sedan har Paulun inte alls vettiga åsikter i
> ämnet GI. De enda som jag tycker bör fundera på
> GI i sin kost är diabetiker.

Har du hört/läst nåt av Paulun? Han heter inte Fredrik Paulun Atkins...Och jag tycker det är bättre att tänka lite i GI-banor innan dina blodsockersvängningar gör dig till diabetiker.

BFS skrev:
> skaparn skrev:
>
> Har du hört/läst nåt av Paulun? Han heter inte
> Fredrik Paulun Atkins...Och jag tycker det är
> bättre att tänka lite i GI-banor innan dina
> blodsockersvängningar gör dig till diabetiker.

Läste du ens de abstract jag postade?

Och på tal om blodsockersvängningar:

Effect of fasting on young adults who have symptoms of hypoglycemia in the absence of frequent meals. European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 721–726;

Background and Objectives: Among otherwise healthy adults, there is a subgroup of individuals who develop symptoms of hypoglycemia during episodes of food restriction. The aim of the present study was to investigate whether such individuals develop hypoglycemia or react abnormally in other metabolic aspects during a 24-hour fast.

Subjects and Methods: Ninety medical students were asked if they wanted to participate. Sixteen were selected; none dropped out. A 24-hour fast was performed at a hospital ward. Blood samples and questionnaires were taken at eight specific times.

Result: During the fast, the sensitive group reported significantly higher scores on 'irritation' and 'shakiness'. However, no hypoglycemia occurred and the lowest detected blood glucose concentration was 3.7 mmol/l. There were no differences between the groups in plasma glucose, cortisol, growth hormone (GH), insulin, -hydroxybutyrate (-OH) and lactate levels. The blood pressures and heart rates were also similar.

Conclusions: Adults, despite subjective signs of hypoglycemia, can fast without any metabolic or endocrine derangement.

BFS skrev:
>
> Färdigmat? Maxmål, mikrolådor etc? För mycket
> energi, smakförstärkare och härdade fetter och
> för lite vitaminer etc.
>

Är jag verkligen så otydlig?

1. Färdigmat är inte per definition dålig.
2. Många äter lunch ute, och om du säger att all mat som är "snabbmat" är dålig, hur ska man kunna orientera sig i utbudet?
3. För mycket energi är en dygnsfråga. Men då återkommer vi till att folk behöver lära sig räkna.

Vid upprepade tillfällen har jag försökt leda i bevis hur en förenkling som den du gör är obrukbar, och ibland till och med kontraproduktiv, men jag verkar inte lyckas övertyga dig. Hoppas att jag lyckades med någon annan läsare.

skaparn skrev:

> Läste du ens de abstract jag postade?

Inte direkt. Jag antog att de inte bevisade att Anna Skippers knäppa idéer är knäppa eller att "dålig" mat är bra. Har lyssnat/sett på föreläsningar av/med Paulun och han har i mina ögon en väldigt sund syn på mat. Ät bra nyttig mat och skippa sockret. Han nämner dock inget om fasta.

BFS skrev:
> skaparn skrev:
>
> > Anna har aldrig yttrat sig om blodgrupp, men
> jag
> > ville dra så många exempel på vad som i
> > kvällspressen nämnts som nyttigt/onyttigt den
> > senaste tiden. Och blodgruppsdiet är tyvärr
> inte
> > helt ovanligt.
> > Och nu börjar jag upprepa mig men det känns
> som
> > att jag inte lyckas få fram vad jag menar. Vad
> > är "takeaway" och varför är sådan mat
> > onyttig?
>
> Färdigmat? Maxmål, mikrolådor etc? För mycket
> energi, smakförstärkare och härdade fetter och
> för lite vitaminer etc.
>
> > Sedan har Paulun inte alls vettiga åsikter i
> > ämnet GI. De enda som jag tycker bör fundera
> på
> > GI i sin kost är diabetiker.
>
> Har du hört/läst nåt av Paulun? Han heter inte
> Fredrik Paulun Atkins...Och jag tycker det är
> bättre att tänka lite i GI-banor innan dina
> blodsockersvängningar gör dig till diabetiker.

Härligt! En sann vän, som är billig i drift, dessutom. Du skriver precis det jag tänker men inte orkar formulera ("enda" skillnaden är att du gör det så mycket bättre, bara). Jag ska iväg en liten sväng och panta lite fler burkar så att vi kan upprätthålla vår vänskap ett tag till.

skaparn skrev:

> Är jag verkligen så otydlig?
>
> 1. Färdigmat är inte per definition dålig.
> 2. Många äter lunch ute, och om du säger att
> all mat som är "snabbmat" är dålig, hur ska man
> kunna orientera sig i utbudet?
> 3. För mycket energi är en dygnsfråga. Men då
> återkommer vi till att folk behöver lära sig
> räkna.

1. Om du bara äter färdigmat (med för mycket smakförstärkare, härdade fetter och för lite vitaminer etc) är det inte rätt dåligt?
2. Troligtvis är all snabbmat sämre än den man gör själv av bra råvaror. Orientera dig därifrån.
3. Precis. Eftersom de flesta inte rör sig speciellt mycket så är det för mycket energi i snabb/färdigmat.

> Vid upprepade tillfällen har jag försökt leda i
> bevis hur en förenkling som den du gör är
> obrukbar, och ibland till och med kontraproduktiv,
> men jag verkar inte lyckas övertyga dig. Hoppas
> att jag lyckades med någon annan läsare.

Dina långa citat på engelska känns inte särskilt förenklade och jag förstår helt att folk hellre ser på Anna Skipper.

smiley skrev:
>
> Härligt! En sann vän, som är billig i drift,
> dessutom. Du skriver precis det jag tänker men
> inte orkar formulera ("enda" skillnaden är att du
> gör det så mycket bättre, bara). Jag ska iväg
> en liten sväng och panta lite fler burkar så att
> vi kan upprätthålla vår vänskap ett tag till.

Jag fattar inte heller hur jag orkar. Måste vara dina burkar. :)

BFS skrev:
> skaparn skrev:
>
> > Läste du ens de abstract jag postade?
>
> Inte direkt. Jag antog att de inte bevisade att
> Anna Skippers knäppa idéer är knäppa eller att
> "dålig" mat är bra. Har lyssnat/sett på
> föreläsningar av/med Paulun och han har i mina
> ögon en väldigt sund syn på mat. Ät bra nyttig
> mat och skippa sockret. Han nämner dock inget om
> fasta.

Jag tycker att du ska göra det. Vad är det för vits att diskutera om ingen belägger sina påståenden med det bästa vi har att tillgå från vetenskapen, nämligen artiklar som är publicerade och utsatta för peer review? När du sedan väljer att helt bortse från de jag postar och fortsätta påstå att jag har fel, med hänvisning till föreläsningar hållna av den person som tjänat absolut mest på GI av alla och således har all anledning att upprätthålla dess betydelse, så blir det lite bisarrt för att uttrycka det milt.

Och ja. Jag har läst böckerna Paulun skrivit och jag har även sett honom ända sedan starten tonat ner sitt budskap något. Men han får här stå som exempel för hela GI-rörelsen som fortfarande lever, numera med en frontfigur vid namn Ola Lauritzen.

BFS skrev:

> > att jag lyckades med någon annan läsare.
>
> Dina långa citat på engelska känns inte
> särskilt förenklade och jag förstår helt att
> folk hellre ser på Anna Skipper.

Allt som står där har jag skrivit i inlägg, men de är belägg för det jag säger. Och med risk att vara dryg, du har inte gått ett enda sådant tillmötes eller gjort det minsta försöket att styrka dina ståndpunkter.

skaparn skrev:

> Jag tycker att du ska göra det. Vad är det för
> vits att diskutera om ingen belägger sina
> påståenden med det bästa vi har att tillgå
> från vetenskapen, nämligen artiklar som är
> publicerade och utsatta för peer review? När du
> sedan väljer att helt bortse från de jag postar
> och fortsätta påstå att jag har fel, med
> hänvisning till föreläsningar hållna av den
> person som tjänat absolut mest på GI av alla och
> således har all anledning att upprätthålla dess
> betydelse, så blir det lite bisarrt för att
> uttrycka det milt.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad de där artiklarna har med Anna Skippers sätt att ta sig an överviktiga att göra. Hade hon ens sitt program 2005? Säger de verkligen att snabbmat är bra?

> Och ja. Jag har läst böckerna Paulun skrivit och
> jag har även sett honom ända sedan starten tonat
> ner sitt budskap något. Men han får här stå
> som exempel för hela GI-rörelsen som fortfarande
> lever, numera med en frontfigur vid namn Ola
> Lauritzen.

Jag refererade väl inte till Ola Lauritzen? Jag håller vid att Paulun har vettiga åsikter om kost.

BFS skrev:
>
> Jag vet ärligt talat inte riktigt vad de där
> artiklarna har med Anna Skippers sätt att ta sig
> an överviktiga att göra. Hade hon ens sitt
> program 2005? Säger de verkligen att snabbmat är
> bra?
>
>
> Jag refererade väl inte till Ola Lauritzen? Jag
> håller vid att Paulun har vettiga åsikter om
> kost.

De första tre artiklarna sågade GI som metod för viktnedgång vid fotknölarna. Då undrar jag hur någon som inte helt släppt konceptet med GI kan anses ha vettiga åsikter?

Den sista, som var ett svar på det du sade om blodsockernivå, var en ganska färsk studie som visade hur denna inte påverkades vid 24 h fasta men somliga försökspersoner uppvisade symptom utan att blodsockernivån som hela tiden mättes förändrades, eftersom kroppen hos en frisk människa har utmärkta reglerande funktioner. Intressant är dock att många får "lågt blodsocker" ändå.

Vad gäller snabbmat, takeaway och hela den diskussionen har jag vid upprepade tillfällen försökt förklara varför det inte är så svart eller vitt som snabbmat = dåligt, och ändå drar du till med "Säger de verkligen att snabbmat är bra?" så jag låter nog det vara.

skaparn skrev:

> De första tre artiklarna sågade GI som metod
> för viktnedgång vid fotknölarna. Då undrar jag
> hur någon som inte helt släppt konceptet med GI
> kan anses ha vettiga åsikter?

Jag tycker det verkar galet att gå ner i vikt utan motion, men flertalet i min omgivning som provat GI har faktiskt gått ner i vikt.

> Den sista, som var ett svar på det du sade om
> blodsockernivå, var en ganska färsk studie som
> visade hur denna inte påverkades vid 24 h fasta
> men somliga försökspersoner uppvisade symptom
> utan att blodsockernivån som hela tiden mättes
> förändrades, eftersom kroppen hos en frisk
> människa har utmärkta reglerande funktioner.
> Intressant är dock att många får "lågt
> blodsocker" ändå.

Och intressant hur 24h fasta kom in i denna diskussion. Bara för att man inte kan mäta "irritationen" hos människorna i provgruppen så finns den inte?

> Vad gäller snabbmat, takeaway och hela den
> diskussionen har jag vid upprepade tillfällen
> försökt förklara varför det inte är så svart
> eller vitt som snabbmat = dåligt, och ändå drar
> du till med "Säger de verkligen att snabbmat är
> bra?" så jag låter nog det vara.

Och jag har vid upprepade tillfällen förklarat varför snabbmat är sämre än "riktig" mat. Det är ingen gråzon.

Lotta B skrev:
> Enligt mig så är bra takeawaymat generellt sätt
> t ex sushi, gärna med misosoppa och sallad innan.
> Fler exempel?

Undantag som bekräftar regeln. :)

Och jag hävdar att man inte behöver vara någon rocket scientist för att veta hur man ska äta gott och nyttigt och se till att alla värdena i kroppen är bra, kanske till och med fantastiska.

Jag tror att jag delar Skaparns åsikter om GI på ett ungefär även om jag inte direkt är påläst.
När man jämför de olika metoder som folk lyckas gå ner i vikt med utan motion verkar den gemensamma nämnaren vara ökad procent protein i maten. En kompis påstår att den gamla kostcirkeln från grundskolan med en något ökad proteinmängd funkade för honom.
Eftersom jag aldrig haft problem med övervikt så saknar man ju praktisk erfarenhet. Brukar alltid gå upp några kilo runt jul, men de kilona försvinner ju utan några direkta åtgärder. På något sätt tror jag inte att övervikt är ett stort problem för Happymtbs invånare.

smiley skrev:
> Och jag hävdar att man inte behöver vara någon
> rocket scientist för att veta hur man ska äta
> gott och nyttigt och se till att alla värdena i
> kroppen är bra, kanske till och med fantastiska.

Det tror jag med.

Graj skrev:
> Jag tror att jag delar Skaparns åsikter om GI på
> ett ungefär även om jag inte direkt är
> påläst.
> När man jämför de olika metoder som folk lyckas
> gå ner i vikt med utan motion verkar den
> gemensamma nämnaren vara ökad procent protein i
> maten. En kompis påstår att den gamla
> kostcirkeln från grundskolan med en något ökad
> proteinmängd funkade för honom.
> Eftersom jag aldrig haft problem med övervikt så
> saknar man ju praktisk erfarenhet. Brukar alltid
> gå upp några kilo runt jul, men de kilona
> försvinner ju utan några direkta åtgärder. På
> något sätt tror jag inte att övervikt är ett
> stort problem för Happymtbs invånare.

Jag hoppas att du inte tror att jag är en förespråkare för GI. Jag försökte bara försvara Anna Skipper och fick gratis engelska GI-studier. :) Det jag ogillar mest med GI är att det framställs som en mirakelmetod ala "Gå ner i vikt ("må bra") utan att motionera!". Gillar (nuvarande) Pauluns approach mycket mer.

Har inte den här modellen funkat, typ alltid?

Nya-Tallriksmodellen-webb.jpg

I min värld handlar det inte om vikt, eller banta.
För min del handlar det om att tillföra kroppen det den behöver för att gå runt och förhoppningsvis hålla sig frisk. Även om man äter den nyttigaste maten som går att få tag på är det ingen garanti för att man går ner i vikt, eller ens behåller sin nuvarande vikt. Utan motion är det kört. Även nyttig mat kräver förbränning.

Rippa skrev:
> Har inte [tallriksmodellen] funkat, typ alltid?

Men du kan inte sälja den som ett paket/livsstil och tjäna extra pengar på den som med t.ex. Viktväktarprodukter eller vadsomhelst som det står "GI" eller "Atkins" på.

De flesta modeller funkar nog - så länge man håller sig till dem. Men de ger ju inte utrymme för att smyga iväg till godisautomaten på jobbet och trycka i sig en chokladkaka för en kort period av pigghet på eftermiddan (när man skulle få samma uppiggning av att gå ett varv runt huset).

Men hur lätt det är att följa en diet påverkas nog av innehållet. Trycker man i sig dagsbehovet av energi i form av kött och potatis så orkar man inte äta mer sen. Dricker man sockervatten för att få i sig samma mängd energi finns det alltid plats för mer. Sen finns det ju en del som hävdar att sötningsmedel stimulerar aptiten vilket skule leda till att man äter mer och blir tjockare trots att man äter light-produkter. Men då är ju problemet att man får in mer energi än man gör av med.

När det gäller motion som viktnedgång kan man ju fundera lite på hur effektivt det är. Efter att cyklat en hel dag (t.ex några mil på Sörmandsleden) med GPS/pulsmätare kommer den fram till att jag gjort av med 4500 kcal. Lika mycket energi som i 500 gram fett alltså.

Tillbaka
Topp