[OT] Löplabbet, Runners Store alt Löpkliniken

erilof

Medlem
Behöver få lite input var det finns bäst kompetens och man får bäst service när det gäller löparskor?
Står i valet mellan Löplabbet, Runners Store eller Löpkliniken?
Vad har ni för erfarenheter.....

Vilken stad?

Sthlm, då kan jag rekommendera löplabbet på kungsgatan(inte den som kallas race, utan den andra).
Bra personlig service, lyssnade på vad jag ville ha och gav förslag efter min budget jag hade.

RS var lite snorkiga och lyssnade inte på vad jag var ute efter, utan bara försökte sälja på mig saker långt över den budget jag sa att jag hade.

Löplabbet Råsunda har fungerat för mig de 15 senaste åren. Det var väl Sportskokliniken som köpte Löplabbet men sedan bestämde sig för att byta namn till Löplabbet även på "huvudbutiken"?

I vilket fall tycker jag personalen verkar hinna med bättre där än inne i stan och de lyssnar definitivt på sina kunder. Nu har ju Anatomic flyttat ut till egna lokaler precis utanför men de är också jättebra om man vill ha gjutna inlägg.

Jupp, Stockholm är det som gäller..
Hört att kompetensen varierar på Löplabbet butikerna, vilket kan va sant men även inte..
Gäller även att de ska kunna ge hjälp på eventuella inlägg och dyl, har fått lite sug på testa Triathlon nu när cyklingen rullar finfint men löpningen (funkar, men får lite diffusa känningar i höger skenben) måste fungera bättre då jag även trivs på stigarna med löpdojjorna på inte bara på mtb:n.

erilof skrev:
-------------------------------------------------------
> Jupp, Stockholm är det som gäller..
> Hört att kompetensen varierar på Löplabbet
> butikerna, vilket kan va sant men även inte..
> Gäller även att de ska kunna ge hjälp på
> eventuella inlägg och dyl, har fått lite sug på
> testa Triathlon nu när cyklingen rullar finfint
> men löpningen (funkar, men får lite diffusa
> känningar i höger skenben) måste fungera
> bättre då jag även trivs på stigarna med
> löpdojjorna på inte bara på mtb:n.
Ortopedservice på Västmannagatan, där kan man köpa både handgjorda fotbäddar och vettiga skor.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Runners Store på Vasagatan :-) T

RS vasagatan är bra, och löplappet vid Kungsgatan (inte race), LL Råsunda var jag inte helt nöjd med, slut på mycket och ville sälja de dyraste, ST eriksgatan hade den jag pratade med en dålig dag tror jag, Farsta LL var rena skämtet när jag var där. De sista 2 har jag bara varit på 1 gång var.

Löplabbet har gått å blivit mainstream :(

Men även Stadium Kungsgatan + Barkarby har duktigt folk å kan gjuta sulor osv osv om det nu är så viktigt vid val av butik. RS är duktiga också, men det kan ta tid att få provspringa då testband är begränsat. Plus att deras produktsegment är ganska mycket för vana löpare å uppåt.

Sedan kan det ju vara intressant också att vända sig till en butik med ett sortiment som passar löparen också. Alltså är du nybörjare å går till en "bättre" affär kanske du inte vill ha lättviktsskor, icebug,s eller spikskor. Du kanske vill istället ha en hel skovägg med motionärsskor?

Även med videoinspelning, utformning av sulor mm kan det fortfarande gå åt helvete efter 2 timmar ute på rundan. Så ta en funderare innan du sprätter iväg tusenlappar på skor & sulor.

RS Vasagatan får min röst. Framförallt har jag varit nöjd när jag varit ute efter skor inom ett visst segment. De har då presenterat ett antal alternativ som jag fått provspringa. Har även bra erfarenhet av LL Kungsgatan.

Olika löpare i olika nivåer behöver olika skor. En del behöver mer dämpning andra mindre. Väger man lite mer och har taskig löpteknik ser jag inget problem med att ge denna person en sko som korrigerar upp pronation, ger stabilitet och dämpar stöten vid isättning av hälen samt ger lite extra push i frånskjutet. Erfarna löpare är i behov av andra saker, kanske vikten på skon, mysigare passform, marknära löpkänsla och extra bra ventilation kanske?

Även om man går in i en butik där hela väggen är fylld av skor så kanske det egenligen bara finns en eller två modeller för löpare som överpronerar, medan resten är för lättare pronation och sedan i femtioåtta varianter. Å det hjälper väl inte dig om du nu överpronerar :)

Springer man på asfalt eller stengolv är det nog så att man behöver mer dämpning. Men springer man på mjuka motionsspår eller stigar skulle jag nog säga att behovet av dämpning är rätt litet. Det kräver givetvis en annorlunda löpteknik och det kan ta ett tag för kroppen att vänja sig vid.

Ju tyngre och ovanare löpare man är ju försiktigare måste man vara vid övergången till den nya löpstilen.

Men jag gillar ju inte ens att springa så lägg ingen vikt vid det jag säger :)

Om man ser till vad som finns ute i butikerna så är ju "asfalt-skor" skorna med Mest dämpning. Skogsskor, är ju i regel mindre dämpade pga av att just marken dämpar mycket och att man ofta väljer en hårdare sula som inte slits lika snabbt samtidigt som att mönstret ska hålla och ge bra fäste både uppför å nerför.

Jag springer inte heller mycket :)

Luthmans affär torde vara:

logo.png

Tillbaka
Topp