[OT] Logistikhjälp Hamburg-Gbg

gabbeon

Aktiv medlem
Hola!

Jag har beställt en soffa i Tyskland, men leverantören (Höffner) vägrar skicka utomlands. Enligt plan är den redo för upphämtning i Hamburg nån gång i januari. Hur får jag smidigast hem den? Det är två kollin, 65kg 147x110x66cm och 69kg 174x66x107cm Jag har kollat runt lite med Schenker (vill inte befatta sig med privatpersoner) och UPS (har bett om offert online, inte hört nåt). Lillebror som bor i Berlin har kollat med DHL (kollin för stora) och väntar på offert från DPD. Är det någon som har koll på flera ställen att fråga på? Eller nån annan smidig lösning? Hade varit skönt att slippa åka o hämta den själv.
Tack på förhand!

Flyttfirma?

Annars kan jag tipsa om denna tråd:

Eller mer specifikt:
och

Har använt packbud i Sverige en gång, funkade bra ? verkar erbjuda transport över landsgränser.

Snabb googling gav diverse firmor inom utlandsflytt etc.

om du går in på post-tip.de och söker på 'abholung inklusive' bör du möjligen hitta en aktör som hämtar hos säljaren, med dig som fraktbeställare.

det behöver inte ens bli särskilt dyrt.

Hehe, jag misstänkte att vi skulle åka ditåt. Jag borde startat "[OT]Hjälp mig hitta den perfekta soffan"-tråden först. :-) Anyhow, kravspecen var gul bäddbar hörnsoffa (Sen ingick nån slags känsla att inte vara från IKEA, som sen spred sig över på MIO också). Jag lyckades iaf inte hitta nåt vettigt här, medan utbudet var ganska rikt söderöver.

Kolla med https://transporteca.se/

Kostade oss cirka €800 att frakta en betydligt större soffa med dom i våras.

Bilagor

• C5605C77-D809-4C6F-B98C-5895A9C89C05.jpeg
    C5605C77-D809-4C6F-B98C-5895A9C89C05.jpeg
    480.3 KB · Besök: 75
Dags att skriva facit nu när jag äntligen loungar i min nyhämtade soffa. Vinnaren blev @marr , det blev en långhelg med två övernattningar, lite sightseeing i Lübeck och Vikingaskeppsmuseet i Roskilde. Innan detta provade jag:
- shiply.com där jag fick ett antal erbjudanden mellan 1000-2600£
- packbud.com resultearde in en offert på 8000sek + moms
- Börje Jönssons vägrade befatta sig med mig som privatperson, sen när jag ställde frågan via en polares bolag fick jag offert om 5300 + moms. Det hade funkat, men kravet var att godset (soffan) skulle stå på pall. Inga problem, tänkte jag, men Höffner vägrade ställa soffan på pall, även om jag var villig att betala för det.
- Hade även försökt boka frakt via min arbetsgivare med Dhl, 54000 kr hade fått hem soffan på ett dygn, 20000 över tio dagar.
Så till slut hyrde jag en minivan via Hygglo för 2900, bokade färjor och hotell för några tusingar till, la 2000 på soppa och fick en kul historia att berätta.
Det visade sig när jag var på plats att de dessutom antagligen inte lämnat ut soffan till vem som helst, jag fick visa leg.

Tillbaka
Topp