[OT] Löparsko för breda fötter neutral / supination?

Köpte hem ett par Inov-8 Ultratrail 300, de skulle ha deras bredaste tåbox.....men neee stortån slår emot toe bumpern när man rör sig i skon, inte på längden men rundningen av tåboxen :( Verkar vara bra annars men det funkar inte. Någon som testat Hokas widemodeller? Är sugen på Speedgoat 5 som dock verkar omöjliga att få tag på än. Är det Olympus som är Altras maxdämpade sko? Har fått för mig att den är mer pråm i känslan medan jag tyckte att speedgoat 4 jag testade i butik kändes rätt livlig men så klart helt för trång.
Vad jag förstått så är det lästen som är vid på hokas wide-modeller, inte tåboxen. Har också problem där med många av hokas modeller. Förr hade de mer utrymme för stortån, men de har smalnat av av någon anledning.

Om vi pratar stig så är det olympus, ja.

Vad jag förstått så är det lästen som är vid på hokas wide-modeller, inte tåboxen. Har också problem där med många av hokas modeller. Förr hade de mer utrymme för stortån, men de har smalnat av av någon anledning.
Jo precis, läste någon review där de sa att wide modellen var knappt märkbart bredare, men samtidigt så verkar de ha breddat speedgoat 5an mot fyran så wide kanske är bättre där.

Nån som köpte Lone Peak 6 hos XXL förra veckan när de hade kampanj och har ni fått dem? Budbee väntar sen 31/3 på att få paketet från XXL....:(

Går ju bra detta....nu står det hos budbee att ordern är avbruten....självklart så är skorna dessutom slut i min storlek så kan inte beställa om...och xxl har inte återkopplat alls.

Det landade i ett par Altra Olympus till slut - vilka monster till skor. De är stora, och de greppar något vansinnigt. :)
Testade ett par Speedgoat 4 wide som verkade supernice att springa i, MEN, så klart var tåboxen lite väl smal så stortån skavde emot. Överdelen är rätt styv på dessa också så jag vågade inte chansa på att det skulle ge med sig. 5:orna har en helt ny överdel så i widemodell borde de funka rätt bra men går inte att få tag på (än) vad det verkar.

Skulle vilja ha ett par asfaltsskor också - har ett par Altra Torin 5, superplushiga men bjuder inte in till något högre tempo. Har läst massor med reviews men blir inte riktigt klok på vad som är facit för peppig asfaltssko för bredfot. Skulle vilja testa något med lite fjong, och rockerkänsla som driver på. Inte en lätt tävlingssko för den delen. Någon som har några tips?

Merrell, Altra, Joe Nimble, Lems, Vivo barefoot.
Vill man ha bred tåbox får man gå utanför de traditionella märkena.
Ofta får man zero drop och tunn mjuk sula på köpet.. men inte alltid.

Altra Escalante gillar många, men Altra är ju lite svampiga.. kanske någon merrell-sko från barfotasoetimentet kan passa..

Merrell, Altra, Joe Nimble, Lems, Vivo barefoot.
Vill man ha bred tåbox får man gå utanför de traditionella märkena.
Ofta får man zero drop och tunn mjuk sula på köpet.. men inte alltid.

Altra Escalante gillar många, men Altra är ju lite svampiga.. kanske någon merrell-sko från barfotasoetimentet kan passa..
Det är just det, varför måste det bli zero drop bara för att man gör en tåbox som ser ut som fötter faktiskt ofta gör? Helt obegripligt....

Jag testade mina gamla New Balance här om dagen. Tyckte de var supersköna förut men jämfört med Altraskorna var de rent av obekväma. Eller så har mina fötter anpassats..

De har ju snabba asfaltsskor också. Escalante eller Escalante Racer t.ex tycker jag känns otroligt snabba, har slagit en del pers med Escalante också.

Och JA, Olympus har otroligt greppigt gummi!

TOPO har smal häl och mellanfot men en riktigt bred tå-box på alla sina modeller.
Jo, men Topo är ju också mer åt "zero / low drop" hållet.

Har testat några Topo skor och tåboxen har varit fin, men mellanfoten har blivit för smal.
Frugan fick faktiskt ett par, hon har rätt smala fötter mitten och bakåt, men på alla hennes skor slutar det alltid med hål igenom på sidorna nedanför lilltån så jag försökte förklara att det kanske var dags att prova något med större tåbox. Altra blev helt för stora runtom, men vi landade i ett par Phantom för henne som är mer normala runt häl och mellanfoten.

Har faktiskt ett par New Balance Fuel Cell Propel 2 i standardmodell som passar förvånansvärt bra trots att det inte är en widemodell då meshen stretchar bra - men de undrar jag om de inte är slut, de kändes rätt fjongiga när de var nya men numera känns de rätt döda fast de inte gått så långt.

Ni som använt både Topo och Altra, hur tycker ni de är i storlek i förhållande till varandra?

Ni som använt både Topo och Altra, hur tycker ni de är i storlek i förhållande till varandra?
Se ovan, de Topo jag testat har generellt sett varit breda nog runt tårna, men varit smalare i lästen / midfoot.
Sen har ju Altra lite olika läster numera. Mina Rivera 2 är på deras "smalare läst" och den är mer lik de Topo jag testat.
Men det skiljer så klart mellan skorna. De Mt. Runner 2 jag testade blev väldigt smala mitt på foten, Terraventure 3 däremot passade rätt snarlikt mina Timp 3.
Men generellt sett skulle jag säga "mer vanlig sko men med bred tåbox", medan Altra är mer "bred sko" :)

Se ovan, de Topo jag testat har generellt sett varit breda nog runt tårna, men varit smalare i lästen / midfoot.
Sen har ju Altra lite olika läster numera. Mina Rivera 2 är på deras "smalare läst" och den är mer lik de Topo jag testat.
Men det skiljer så klart mellan skorna. De Mt. Runner 2 jag testade blev väldigt smala mitt på foten, Terraventure 3 däremot passade rätt snarlikt mina Timp 3.
Men generellt sett skulle jag säga "mer vanlig sko men med bred tåbox", medan Altra är mer "bred sko" :)
Köper du samma storlek från båda märkena?

Kompisen har rejält breda fötter och han trivs mycket bra i Nike tempo next% och Nike alphafly, Vaporfly är mycket smalare

Jag fick i vuxen ålder lära mig, i veteranhockey, att ha två snören per dojja. En för underfoten, en för övre delen. Så, du har två knutar och två separata snören på dojjan, så lösare runt fot, hårdare uppe eller tvärtom.

Kanske inget nytt för er.

Om en karl har breda fötter ska han överväga damskor, ty damfötter är generellt sett bredare (och litet kortare förstås).

Det var sortimentet som kom på mitt val 45,5 - 46 för joggingsko, dam, på XXL. Stadium har än fler, upp till storlek 49, om än många verkar vara slutsålda, (eller aldrig hemtagna?). Antagligen tar en "vanlig" affär aldrig hem så sällsynta storlekar - hyllvärmare - . Löparskor, dam, storlek 46:

Finns det några 0 drop gore tex alternativ värda namnet för bredfotingar? Såg att Olympus 5 kommit med gtx men user reviews pekar på urusel kvalitet....vill inte ha lone peak gtx då deras maxtrac sula slits för fort.

Jag köpte ett par, de är ju billiga, men de satt rätt illa tycker jag. Köpte rätt storlek men de satt rätt slappt på sidorna av skon om jag minns rätt.

Jag köpte ett par, de är ju billiga, men de satt rätt illa tycker jag. Köpte rätt storlek men de satt rätt slappt på sidorna av skon om jag minns rätt.
Altras gaiters? Decathlon hade ett par billiga som passar bra med Altraskorna. Dock inte för värsta busvädret utan de är lite tunnare.

När vill man ha GTX-skor? Inbillar mig att det ändå rinner in vatten längs med benet.
Absolut, blött blir det till slut, men det blir lite våtdräktseffekt också så totalt sett blir det varmare. Och på kortare övningar kan man tom. klara sig med rätt torra fötter.

Altras gaiters? Decathlon hade ett par billiga som passar bra med Altraskorna. Dock inte för värsta busvädret utan de är lite tunnare.

Jag köpte Altras egna, tänkte de skulle passa bäst. Kostade inte mkt heller. De är jättetunna, mera tänkta att hålla skräp ute ur skorna tror jag.

Jag har köpt New Balance i 4E-bredd från England, de skorna är breda på riktigt. Det finns även andra märken som har modeller i 4E. https://www.sportsshoes.com/products/?q=4e

Jag har försökt hitta 4E i Sverige utan framgång. Pratade med en Nike rep som besökte Löplabbet när jag var där, han sa att Nike inte tar in 4E till Sverige.
Men det går finfint att beställa 4E från Nike centralt. Urvalet är dock mycket begränsat men ändå. Köpt sneakers/vardagsskor därifrån, är ganska breda
Nike store
På samma sätt går det att beställa några av Asics modeller i 4E från dem centralt. Tex Nimbus har jag haft i 4E och de var riktigt bra.

1300 för Olympus 5 på xxl som rewardmedlem.
Har fyrorna så det får duga men någon annan kanske är sugen på dessa trailmonster som är klistrigare än solvärmt hubba bubba.

Grymt bra ju. Mina har gått 40 mil.. men jag ligger nog lågt en stund till, sen finns ju alltid en risk att de nya är sämre :-)

Mina är ~26,7 mätta med hälen mot väggen. Har 44or på olympus 4 och enda nämnvärda skillnaden till 5 är något förbättrad hälkappa.

Vad har du i Lone Peak? För mig har 44 varit rätt i dem också.
Hade visst 44,5 i lone peak(även i rivera och paradigm?) och körde samma i dessa. Du är nu skyldig mig 1299 spänn ??
Mont blanc har fått alldeles för blandade betyg, annars hade valet varit lätt.

Hade visst 44,5 i lone peak(även i rivera och paradigm?) och körde samma i dessa. Du är nu skyldig mig 1299 spänn ??
Mont blanc har fått alldeles för blandade betyg, annars hade valet varit lätt.
Borde bli bra då! Har 44 i Olympus 4, Rivera 2 och de LP jag provade. :)

Vet inte hur det är på de nya, men på fyrorna fick jag tryck från skosnörena, plösen är rätt tunn Efter byte till andra ovala (29 kr på intersport) blev det precis så bekvämt som man vill att en Altra ska vara.
Jag märkte också att om man inte drar snörena igenom lilla öglan mitt på plösen ha den en tendens att vrida sig i knöligare terräng. Men efter byte an snören och ha trätt de igenom öglan på plösen blev det kanon.

Tillbaka
Topp